Recenze: Viticulture – všichni jsme národ vína

Viticulture - balení

Vino. Tekutina bohů, která sestoupila na zem, aby nám čas od času udělala radost a polaskala chuťové pohárky. Každý rok uzrává ve vinicích nová sklizeň. Jenže tím to všechno zdaleka nekončí. Hrozny čeká ještě dlouhá cesta, než se dostanou do vytoužené zakulacené sklenice a potěší svoje milovníky.

Má hned dvě barvy a vy je budete moci poznat zblízka díky autorům Jameymu Stegmaierovi a Alanu Stoneovi. Jejich hra Viticulture se zabývá celým životním cyklem vína, od semínka až po vykrývání objednávek. Z obou dvou jmen autorů je odvozen název firmy Stonemaier Games a my už se v blízké době můžeme těšit na české vydání jejich další hry, Euphoria (ADC Blackfire). My měli k dispozici druhou edici hry. Nutno podotknout, že ta první se potýkala s některými výtkami a nespokojenými hráči, proto vyšla druhá, vylepšená verze.

Krabice je mírně větší, ale také trochu vysoká. Netradiční rozměr je zaplněn pořádným balíkem komponent, které začínají u jedné společné mapy vinice. Ta obsahuje nejen její grafické znázornění s pozicemi u každého důležitého místa, ale také místa pro uložení balíčků karet, stupnici vítězných bodů a také tabulku ranních ptáčat.

Viticulture - připravená hra

Pro jednotlivé soupeře je navíc připravena jejich vlastní deska se spoustou zvyšujících se hodnot a poli s prostorem pro sázení a sklízení vína. Tu podpoří zdálky 118 karet, které představují nejen samotné víno, ale i objednávky a různé návštěvníky (letní a zimní). Dohromady tedy čtyři balíčky, které liší vzhledem. Zatímco příchozí lidé mají na kartách text, vína i objednávky si vystačí s čísly, ať už se jedná o hodnotu vína, výši objednávky nebo zisk v podobě vítězných bodů.

Na cestě za výslednou tekutinou bude hráče provázet také hromada dřevěných žetonů. Ty mají různé tvary a představují dělníky, hrozny vína, ale jsou tu i kohouti pro vstávání nebo nejrůznější budovy v barvách hráčů. Z kartonu si hráči vycvakají zásobu lir v podobě 72 žetonů tří odlišných hodnot.

Každý z hráčů si vybere jednu barvu a od ní dostane kohouta, žeton pro sledování vítězných bodů, ale především dělníky (začíná se dvěma obyčejnými a jedním hlavním) a budovy. To vše ve dřevě. Bodovací žeton položí na políčko start, zatímco kohouta nad tabulku ranních ptáčat. K tomu získají samozřejmě také svoji hráčskou desku a z balíčku vína dostane každé do začátku jednu kartu pinotu a jednoho letního zákazníka z další hromádky. Všechny balíčky jsou pak zamíchány a položeny na určené místo na plánu. Pak už zbývá jen určit začínajícího hráče, který dostane odpovídající žeton.

Viticulture - rozehraná hra

Jednotlivá kola hry jsou rozdělena na čtyři období – jaro, léto, podzim a zimu. Jaro vypráví příběh probouzení se a vylézání zpoza kamen. Hráči si sami mohou vybrat váhu pořadí, která pro ně je zajímavá a to na stupnici celkem sedmi pozic. Zatímco hráč s nejnižším pořadovým číslem (a nemusí to být zrovna jednička) má výhodu, že bude ve fázích konat jako první, další zase za svoje znevýhodnění dostanou nějakou odměnu (kartu, peníz, atd.).

V létě už ale hráči využijí svoje dělníky a vyšlou je na jedno ze šesti dostupných míst na herním plánu. Mohou tedy provádět návštěvníky za peníze, ale také finance utrácet a stavět budovy na svém vlastním pozemku. Lze také získat kartu vína nebo jej zasadit na vinici, jednoduše položením karty na příslušné pole (více karet lze skládat na sebe). V nabídce je i zahrání karty letního návštěvníka a především prodej již rozmačkaných hroznů.

Postavené budovy hráčům dávají nějaké výhody, ale také akční políčka. Po většinu času mu ale budou budovy přinášet nějaké peníze navíc za prodej staršího a kvalitnějšího vína, nebo vítězné body při každé prohlídce a výsadbě. Jiné budovy (např. zavlažovací systém) jsou zase požadavkem k tomu, aby hráč mohl vůbec zasadit vína některých druhů. A po takovém veselí nastává podzim. Pro vinaře čas odpočinku, ve kterém může sledovat svoje vinice a ve hře pouze pozvat některého z návštěvníků na svůj vinohrad.

Viticulture - rozehraná hra

To zima je zase plná nových aktivit a je jich na výběr tentokrát rovnou sedm, při tom se prakticky neshodují s již odehranými letními činnostmi. Ale pozor, k využití těchto akcí má hráč pouze zbytek dělníků, kteří už nepracovali v létě!

A opět můžeme získávat karty, tentokrát představují přijaté objednávky. Podpůrnou funkci má také najímání nových dělníků. Jenže teprve teď mohou hráči sklidit pole, na mačkačích přeměnit hrozny na víno a vykrýt některou z objednávek. Sklizeň zahrnuje sečtení karet z jednoho konkrétního pole a to zvlášť hodnoty pro bílé a červené víno. Právě na pozici s danou hodnotou pak položí hráč kámen na svoje mačkače, kde budou hrozny čekat na další akci. Další akcí může tyto hrozny rozmačkat a přesunout do sklípku už jako lahodný tekutý nápoj. S vínem pak hráč může vykrýt některou z objednávek a získat tak vítězné body, ale i posun na malé stupnici bonusových výplat.

Na konci kola víno zraje a to nejen ve sklípku, ale i na mačkačích. Hráči jejich žetony přesunou na hodnotu o jedna vyšší. Všichni pracovníci se vrací domů, aby znovu mohli na jaře vyrazit. Nyní hráči získají také bonusovou výplatu za plnění objednávek. Začínající hráč (ten, který vybírá čas vstávání jako první) se změní. Po více kolech už je třeba kontrolovat, jestli jeden z hráčů nezískal dvacet vítězných bodů. V takovém případě partie končí vítězstvím právě tohoto vinaře.

Viticulture - rozehraná hra

Viticulture nevyniká v originalitě tématu, ale v jeho zpracování. Nemá žádné nové elementy, které byste nikde neviděli, ale umí je poskládat do ohromně zábavného celku. Hra nabízí velké množství různých způsobů, jak získávat vítězné body a v důsledku tedy i různé cesty k vítězství. Navíc už jen samotný začátek každého kola s výběrem doby vstávání je skvělý, ačkoliv ne úplně originální.

Není to hra nějak extrémně obtížná. Někteří ji přirovnávají k Době kamenné (recenze) a hra je opravdu jen mírně obtížnější. To znamená, že není vhodná pro úplné začátečníky, ale hráč s trochou zkušeností už se v ní neztratí a užije si ji naplno. Je mírně ovlivněná náhodou v dobírání karet. Dobré objednávky mohou znamenat opravdu pozitivní zprávu pro hráče. Ale právě díky nim se musíte snažit zůstat flexibilní, protože sladká odměna tam na nich vždy čeká.

Jako každý worker-placement, i Viticulture má svoje specifická pravidla umisťování děleníků. Každou pozici může okupovat pouze jeden, ale už za svůj příchod může na jednom z políček dostat bonus. Výjimkou je mistr, který může pole sdílet s jinou figurkou (i jiného hráče). Tato figurka hráčům rozšiřuje možnosti a nikdy nebudou stát před problémem, který se často opakuje u her s tímto mechanismem – pozice nutná pro dodržení strategie je obsazena. I v té situaci zde máte šanci z toho vybruslit elegantně. To se nám moc líbí.

Viticulture - rozehraná hra

Hra pro různé počty protivníků je odlišená množstvím políček, která jsou jim dostupná. Díky tomu je souboj o víno vždy velmi náročný, ale v sudém počtu ještě o trochu náročnější (4, 6). Podle počtu účastníků se také mění taktika, kdy ve dvou či třech se budete zaměřovat více na ochutnávací místnost, zatímco při více soupeřích je výhodná vesnice. Navíc po většinu partie mají všichni hráči šanci na vítězství a není vůbec jisté, kdo se nakonec ze sudů s vínem vynoří jako ten jediný a pravý šampion.

Budovy jsou důležité pro strategii a to bez ohledu na to, pro kterou z řady se rozhodnete. Každá stavba má svoje významné bonusy, které se mohou hodit. A možná právě v tu chvíli objevíte, že cestou k vítězství není automaticky nabrat co nejvíce dělníků, a pak začít obsazovat akce.
Tady je třeba ještě dodat, že hra je výtečná (opravdu!) ve dvou. Odehrajete více tahů, protože nejsou dostupná políčka s bonusy. A díky tomu také můžete objevovat nové strategie a dlouhodobější plány se vyplatí ještě víc než v partiích s vyšším počtem účastníků.

Neobsahuje žádné výraznější konflikty, což ale překvapivě nevadí. K mírumilovnému pěstování vína tak nějak patří klid a ohnutá záda nad svým vlastním písečkem. S ostatními budete tedy soupeřit pouze o akční políčka, pořadí a poté se potkáte až na cílové pásce. Té dosáhnete až po nějakých devadesáti minutách, což může být pro někoho překvapení. Díky tomu je ale právě čas na to, aby se rozvinuly všechny strategie a abyste si ji opravdu užili.

Viticulture - karty

K tomu všemu navíc je Viticulture opravdu krásně zpracovaná hra. Detailní a přehledné plány doplňují překrásné dřevěné dílky, které hře dodávají tu správnou atmosféru. Tentokrát opravdu nechybí ten reálný pocit, že vyrábíte víno. Téma je splněno na sto procent.

Viticulture je výborná hra. Když se ale budete rozhodovat, jestli je pro vás, všechno se asi bude lámat na faktu, jestli máte rádi worker-placement. Pokud ano, tato hra je na špičce s těmi úplně nejlepšími v žánru a nemůžete s ní udělat chybu. Užijete si každou partii, kterou si vychutnáte na její delší herní době. V opačném případě vás může ještě stále přesvědčit krásné zpracování a téma. Nezapomeňte, Viticulture je opravdu vyzrálá hra toho nejlepšího ročníku!

AutorJamey Stegmaier, Alan Stone
IlustraceJacqui Davis, David Montgomery, Beth Sobel
VydavatelStonemaier Games, One Moment Games, Regatul Jocurilor
(24 voters)
KategorieEconomic, Farming
MechanismyContracts, Hand Management, Income, Turn Order: Progressive, Worker Placement
RozšířeníTuscany & Euphoria Crossover Structures, Tuscany: Special Worker Promo Cards, Viticulture World: Cooperative Expansion, Viticulture World: First Game Continent Promo Pack, Viticulture: Arboriculture and Formaggio Expansions, Viticulture: Kickstarter Promotional Cards, Viticulture: Moor Visitors Expansion, Viticulture: Tuscany, Viticulture: Tuscany Essential Edition, Viticulture: Visit from the Rhine Valley
RodinaCountry: Italy, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Food & Drink: Wine, Game: Viticulture
Alternativní názvyワイナリーの四季, 葡萄酒莊園

Před Viticulture jsme tu měli již několik jiných her s tématem vína. A přesto právě tato poslední v řadě všechny předběhla a ukázala nám, jakou zábavou může být pěstovat víno. Ve hře je všechno, co byste čekali a celé se to hýbe zásluhou vysílání dělníků na různá místa nejen na velkém plánu, ale i malém, vlastním. Každé kolo je důmyslně rozdělené na čtyři roční období, mezi které si hráči musí také rozprostřít svoje dělníky. Žádný nelze použít dvakrát. Navíc mistr vinař může přijít i na obsazené políčko, takže nikdy nebudou vaše plány zbytečně zablokované. Hra je poměrně solitérní, ale možná i díky tomu funguje precizně i ve dvou. Bez ohledu na počet si užijete devadesát minut různých strategií a plánování. Náhoda sice vítězi trošku pomůže, ale to jen znamená, že byl lépe připravený na všechny možné varianty. Z Viticulture máme pocit, že někde dlouho zrálo, aby k nám dorazilo až s tou opravdu správnou a delikátní chutí.

+ parádní worker-placement
+ všechno do sebe zapadá
+ rozdělení do období