Recenze: Walk the Plank – projděte se po prkně

Walk the Plank - balení

Dnes nás odhalili. Ráno vtrhli piráti do zásobovací kajuty, která měla být prázdná. Jenže jsme tam byli ukrytí my. Černí pasažéři, kteří snili o útěku z Kuby. Zpočátku jsem doufal, že to nebude tak hrozné, a že i když nás odhalili, přece jen dorazíme do cíle a svoji cestu si odpracujeme.

Jenže to jsem ještě neznal muže plující pod lebkou se zkříženými hnáty. Jejich život je tvrdé a stejně tak i jejich srdce. Naše naděje postupně pohasly a spoutaní provazy jsme pozorovali, jak si pro nás připravují tu nejklasičtější popravu. Hodí nás do moře, daleko od jakéhokoliv ostrova, přímo mořským obludám napospas. Neznám nikoho z ostatních a vím, že budu bojovat do poslední chvíle o šanci na záchranu.

Pamatujete si hru Get Bit (recenze)? Tam na vás také čekala jistá smrt v podobě žraločích zubů. Tentokrát se na konci prkna otevírá hladový chřtán mořské příšery, ale kromě tématu se změnila i vydavatelská firma a autor. Tentokrát se dozvíme, že hru vymysleli Shane Steely a Jared Tinney a s vydáním jim pomohla společnost Mayday Games v roce 2013. Ilustracemi dodal hře napětí Poopbird.com.

Walk the Plank - připravená hra

Ale on se ve skutečnosti nový počin Walk the Plank čelisťové pohádce tolik nepodobá. Můžete zde ovlivnit mnohem víc, ale přitom si zachovává jednoduchost a eleganci, které nabízí všechny podobné boje o život. To už ale příliš předbíháme, protože v tuto chvíli před námi leží tajemná krabička a vy neznáte ještě ani její obsah.

Tohle čtvercové a trochu vyšší ale neslouží současně jako herní plán. Jen ukrývá uvnitř přesně to, co slibuje titulní obrázek s trojicí mužů bojujících o záchranu na konci prkna a jedno zelené chapadlo. Po zvednutí hnědého víka v lodní barvě na vás vyskočí v první řadě krátká rozkládací pravidla, ale také kartonový aršík s několika součástkami. Jsou zde menší čtvercové dílky prkna, po kterém se budete procházet, ale také kapitánský žeton pro začínajícího hráče.

No a pak tu máme samozřejmě i palubu, kde jste zdánlivě v bezpečí a opačný konec vaší procházky – hladovou a překvapivě vychovanou chobotnici, která má na krku bryndáček. A pod ní to všechno začne – v jedné kajutě jsou zde nacpaní všichni černí pasažéři. Ale překvapivě mají trochu jiné barvy – jsou červení, zelení, žlutí, oranžoví i modří. Od každé barvě přesně tři. A k nim patří vždy také hromádka karet ve stejném odstínu.

Walk the Plank - rozehraná hra

Karet je pro každého přesně deset a na zadní straně mají nakresleného vždy papouška v odpovídající barvě. Mnohem důležitější je ale druhá strana, která přestavuje akci, k níž lze kartu použít. Kromě veselého obrázku a anglického nápisu tak ve spodní třetině karty naznačuje kresba přesně, co se stane s odsouzenými.

A protože tady jde do tuhého a o holý život, je jasné, že na žádné aliance se tady nehraje. Každý tu bude sám za sebe. Právě proto si musí také hráči nejdříve vybrat barvu svých figurek, které postaví na velkou desku představující loď. Vedle ní pak společně rozložíte trojici destiček – to jsou části prkna, po kterých se budete posouvat vstříc žaludku příšery. Její žeton přijde na úplný konec řady. Hráči nyní ještě dostanou balíček karet v jejich barvě. Nemusí jej ale míchat, protože vybírat budou zcela svobodně z celé desítky.

Ale aby to nebylo tak jednoduché, všichni soupeři plánují svoje tři pohyby současně. Položí tedy před sebe tři karty označující, co by rádi v tomto kole udělali a to v pořadí zleva doprava. Jenže mezitím než se dostanou od první karty k druhé, dostanou šanci nějak zamíchat situací i ostatní.

Walk the Plank - rozehraná hra

Ve chvíli, kdy mají všichni naplánované přesně tři pohyby, je třeba je postupně od začínajícího hráče odhalit a provést. Soupeř na tahu tak vždy odhalí jednu kartu a udělá přesně to, co mu říká. Pak následuje další na tahu, dokud všichni neměli možnost zahrát celou trojici karet. V tu chvíli už je ale na lodi situaci zcela jiná, než jste předpokládali.

To je způsobeno faktem, že hráči se kartami ovlivňují navzájem a snaží se strčit do chřtánu příšery soupeře dřív než by tam spadli sami. Pro tyto účely mohou ostatní strkat vpřed, utíkat zpět, ale především zkracovat a prodlužovat prkno (tři části jsou maximum). Jakmile se některá z postaviček má posunout mimo pevnou zem, je sežraná. To se může stát třeba i tak, že vám některá z částí prkna prostě zmizí před očima.

Partie končí ve chvíli, kdy naživu zůstávají pouze dva poslední černí pasažéři. Ti mohou patřit buď hráči jedné barvy (což často nenastane) nebo dvěma hráčům, kteří se stávají společně vítězi boje o holý život a jsou zachráněni.

Walk the Plank - rozehraná hra

Walk the Plank je jednoduchou zábavnou hrou, která přináší na stůl nejen boj o život, ale hlavně smích a legraci (často z cizího neštěstí). Ale tuhle hru nesmíte brát vážně, protože je to prostě takové přátelské pošťuchování a odreagování. Ačkoliv občas se i s nějakou tou pomstou setkáte.
Často hráči mají na konci možnost vybrat, kdo se stane vítězem a kdo skončí v trávicím traktu mořské obludy. A tady hrají obvykle roli kladné body, které jste mohli u protivníka získat některými akci v průběhu.

Tím nejdůležitějším na celé hře je tajné plánování karet, kterým můžete ovlivnit naprosto všechno a také svoje šance zcela kompletně pohřbít. Nesnažíte se hrát jenom to, co potřebujete, ale musíte často do sady zakomponovat také nějakou záchranu. Největší legrací ale zůstávají kola, ve kterých se objeví třeba dvě nebo tři zatažení prken a najednou je polovina figurek mrtvá.

Bohužel s tím se pojí také výrazný podíl náhody, protože často prostě některé vaše tahy přijdou vniveč nebo naopak provedou něco, co jste vůbec nechtěli. Ale to k takovýmto škodolibým hrám patří a nejedná se o nějaký výrazný zápor. Naopak nepředvídatelnost situace většinou vezmete s humorem a to především zásluhou rychlosti celé partie.

Walk the Plank - karty

Není úplně snadné při zahloubání do hry neustále myslet na nutnost odkládat karty se symbolem lebky, které nelze použít ve dvou kole po sobě jdoucích. Občas se stane, že ji třeba nechtěně vezmete zpět a použijete v následujícím kole. Tím získáte výhodu, protože tyto akce jsou obvykle výrazně silnější a více ovlivňují hru. Pokud si toho nikdo nevšimne, projde vám to bez trestu.

Na Walk the Plank je velice zajímavý také fakt, že obvykle ze souboje vyjdou rovnou dva vítězové. Proto udělá radost často i těm, kteří se jinak příliš často z výhry neradují. Samozřejmě ta šance na přežití je rozdílná ve třech a maximálních pěti soupeřích. Ale přitom ani vyšší počet soupeřů nemá výrazný vliv na délku hry a určitě si rádi zopakujete souboj znovu. Naštěstí ale i ve třech je hra zábavná, protože na prknech se stále nachází devět námořníků.

Zpracování je pěkné a jednoduché. Destičky při zatahování prkna otáčíte, protože na jejich druhé straně je nakreslená mořská modř. Ikonky na kartách jsou jasné a není problém jim rozumět, takže angličtina není k hraní vůbec potřeba.

Walk the Plank - karty

Walk the Plank je nepředvídatelnou legráckou, u které se skvěle pobavíte, pokud nehledáte nic vážného. Nesmí vám ale vadit, že nejste zcela strůjci svého vlastního štěstí, protože pouze v kombinaci s kartami ostatních můžete nakonec uspět.

AutorShane Steely, Jared Tinney
IlustraceFelideus Bubastis, Mike Groves
VydavatelCosmodrome Games, Mayday Games
Počet hráčů3 - 5
Minimální věk6 and up
(6 voters)
KategorieCard Game, Humor, Pirates
MechanismyAction Queue, Player Elimination, Programmed Movement, Simultaneous Action Selection, Take That, Turn Order: Progressive
RozšířeníGet Bit! Dolphin Die Expansion, Get Bit! Squid Die Expansion, Walk the Plank! Ghost Meeple Mini-Expansion
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Series: Get Bit Trilogy (Mayday Games), Theme: Pirates
Alternativní názvyНа корм рыбам!

Walk the Plank je napínavá party hra, ve které se snažíte navzájem strčit svoje soupeře z prkna dolů dřív, než oni vás. Všechno je to o přežití a správném časování karet. Jenže v každém kole plánujete rovnou tři činnosti, které se vyhodnocují postupně, takže situace se velmi rychle změní. Karty poskytují dostatek zajímavých akcí, které zahrnují strkání, pošťuchování, běhání, ale i pohyb s prknem. Právě jeho posouváním směrem k lodi můžete zaskočit protivníky, ale i sami sebe. A tak skončíte velice rychle v žaludku mořského tvora. Protože na konci hry mohou i soupeři spolurozhodnout o vítězi, musíte si dávat pozor, koho v průběhu partie naštvete. Hra je napínavá, ale především zábavná a ohromně rychlá. Díky tomu se zalíbí úplně každému publiku, což dělá z Walk the Plank skvělou koupi do každé sbírky.

+ tajné plánování karet
+ ohromná legrace
+ musíte dávat pozor, koho šťoucháte