Recenze: Warhammer Diskwars – revoluce v pohybu

Warhammer: Diskwars - balení

„Každý krok mi připadá těžší a těžší. Nohy už se sotva zvednou ze země a nejraději by ji znovu nalezly. Už třetí den se vláčíme nehostinnou krajinou. Na konci nás podle všeho čeká těžká a krvavá bitva. Nevím ale, jestli v tomto stavu budu moci bojovat. Armáda je tak silná, jako každý její jednotlivec. Jestli je tohle pravda, naše šance na úspěch je velmi malá. Bojím se, že prohrajeme.“ Tak zní zápis z deníku, který se našel celý zakrvácený pod tělem jednoho z orků.

Hráči by ale naštěstí neměli mít takový problém. Zásluhou hry Warhammer: Diskwars se ocitnou přímo na úpatí ohnivé bitvy. Tuhle možnost jim zprostředkovali autoři Christian T. Petersen a Tom Jolly z vydavatelství Fantasy Flight Games. V naší malé zemi pak hru ve své distribuci nabízí společnost ADC Blackfire. Hra vyšla pod licencí Games Workshop v roce 2013 a je zasazena do jednoho z nejpopulárnějších světů.

Jenže zatímco Warhammer je proslulý monstrózními bitkami miniatur, které se táhnou dlouhé hodiny, tahle novinka dorazí na stůl každého zájemce v překvapivě malém balení. Skromná tenká krabička jako by vlastně ani uvnitř nemohla ukrývat všechnu tu bojechtivost, která do tohoto světa patří.

Warhammer: Diskwars - připravená hra

Možná budete překvapeni, když vám řekneme, že tentokrát to nebude všechno o figurkách, ale o oboustranných discích vyrobených z tvrdého kartonu. Většina komponent se tak ukrývá v aršících, jejichž největší plochu zabírají právě kulaté jednotky. Je jich celkem 62 a to ve třech velikostech.

Kromě rozměrů mají ale všechny stejné rozložení. Na horní hraně jsou celkem čtyři čísla čtená zleva jako pohyb, útok, odveta a tvrdost. A zatímco většině dílku vévodí ilustrace, ve spodní části pod linkou najdou hráči jméno jednotky, její schopnost a také trojici ikon – cenu za rekrutování, rasu a příslušnost k základnímu balení. Některé jednotky mohou mít na předělu mezi obrázkem a textem ještě body staminy a hrdinové body rozkazů.

To ale není všechno, co na hráče čeká uvnitř krabice. Jsou tu dílky terénu různých tvarů a velikostí, které obohacují hru. Nesmí chybět ani žetony (zranění, aktivace, poškození, rohů bojiště a další), trojice speciálních bojových plus jedna obyčejná kostka. Náš výčet zakončíme balíčkem karet necelých padesáti karet, které se dělí na malé hromádky – rozestavení, terén, scénáře a rozkazy. A protože se jedná o bojovou hru ze světa Warhammer, nemůže chybět drahý společník všech, kdo v tomto světě uvízli – měřítko.

Warhammer: Diskwars - připravená hra

Na začátku partie, ještě než si hráči vyberou mezi čtyřmi stranami (impérium, orkové, chaos a elfové), by měli zajistit, že herní plocha nebude kluzká. Nejlepší je použít nějaký látkový přehoz nejlépe v zelené nebo hnědé barvě, aby navodil pocit opravdového bojiště. Mezitím si určitě hráči už stačili vybrat i svoji stranu. S využitím bodů hrdiny si mohou sestavit vlastní armádu nebo použít připravenou pro seznámení s hrou, stejně jako sadu karet příkazů.

Soupeři si nyní vymezí bojiště za pomoci čtyř rohových dílků. Standardní plocha na bitvu by měla měřit tři krát tři stopy. S tím hráčům pomůže také přiložené měřítko, které odpovídá právě jedné stopě (a je dále rozdělené na tři bojové vzdálenosti podle barvy).

Hráči si vyberou stranu bojiště, určí iniciativu a vyberou scénář, jehož kartu otočí viditelně vedle plánu. Stejné karty ale zamíchají ještě jednou a rozdají každému ze soupeřů jednu z nich. Druhá polovina karty určuje tajný cíl hráče, který mu v případě splnění přinese na konci hry vítězné body. Z nabídky si pak vyberou z náhodné nabídky karty výsadku, které každá má svoje vlastní výhody. Stejným způsobem hráči vyberou také čtyři karty terénu a podle nich postupně rozloží na stůl dílky překážek.

Warhammer: Diskwars - rozehraná hra

Teprve těsně před začátkem samotné bitvy dochází konečně na přivedení jednotek. Ty lze vyložit pouze před výsadkové karty (které si hráči rozmístí na své straně stolu podle vlastního uvážení) do střední vzdálenosti a to v maximálním počtu, který také určují tyto karty. Hráči si do ruky také vezmou připravené karty příkazů.

Na začátku každého kola hráči tajně vyberou jednu kartu příkazů z ruky a vyloží ji před sebe obrázkem dolů. Společně je odhalí. Každá taková karta obsahuje jednu ze čtyř taktik, která určuje pořadí jejich vyhodnocení od odvážné strategie až po pomalou. Všechny takové karty ale mají také číslici v levém horním rohu, která určuje počet disků, jež mohou s její pomocí generálové aktivovat. Některé navíc mají pasivní dovednost.

S každým diskem může hráč v jednom kole zahrát jednu akci. Na výběr má z pohybu, využití schopnosti soustředění (u některých jednotek) a útoku na dálku. Každá jednotka má hodnotu pohybu, která vyjadřuje, kolikrát ji hráč může překlopit a tím posunout po bojišti. Cílem je přišpendlit soupeřovy jednotky, tedy překrýt nepřátelský disk alespoň částí svého. Taková napadená jednotka se nemůže pohybovat, ale i útočníkův pohyb prozatím končí. Aktivované jednotky hráči označují žetony, aby je nemohli v aktuálním kole použít znovu.

Warhammer: Diskwars - rozehraná hra

Každý takový souboj je ale třeba vyřešit hned v další bojové fázi. Oba protivníci si navzájem uštědří určitý počet zásahů – útočník číslo v černém kolečku, zatímco obránce svoji odvetu natištěnou v bílém kruhu. Každá jednotka na základě zásahů dostane žetony zranění. Jakmile jejich hodnota přesáhne počet životů (tvrdost), pak je takový bojovník vyřazen ze hry a přesunut na hromádku ztrát. Výjimkou je situace, kdy má jednotka body staminy, které jí umožní ještě na bojišti chvíli zůstat.

Zatímco útok na blízko je jistota, takový střelecký pokus se podařit nemusí. Tady do partie vstupují bojové kostky, které rozhodnou o tom, jestli projektil zasáhnul svůj cíl. Ten musí současně být v určeném dosahu (odpovídá schopnosti jednotky). Výsledky se mohou lišit od klasické trefy, přes kritický zásah (kromě zranění vyřadí jednotku z daného kola), nebo může dojít k záměně cíle. Ne vždy je ale možné střílet, protože v cestě může stát již zmiňovaný nepřehledný terén.

Soupeři poté pokračují v hraní dalších karet příkazů až do chvíle, než jim dojdou vojáci nebo rozkazy. V tuto chvíli nastává konec kola. Hráči odstraní všechny žetony aktivace ze svých jednotek, vezmou si zpět do ruky odhozené karty příkazů a partie může pokračovat. Právě v tuto chvíli po odehraném pátém kole partie končí. Hráči získají vítězné body podle toho, jak se jim podařilo splnit svoje vítězné podmínky.

Warhammer: Diskwars - disky

Warhammer: Diskwars přináší všechno to, co známe z her s miniaturami, zachovává veškerou atmosféru a taktiku, ale snižuje herní dobu a přináší ohromující zjednodušení v mechanismu pohybu. Ten musí na první pohled učarovat snad každému, protože jeho jednoduchost vám prostě vezme dech. Přitom umožňuje jakékoliv manévrování a volnost pohybu, jako byste měli opravdové figurky.

Začátečníci určitě ocení připravené armády kolem každého z hrdinů. S blížícími se rozšířeními Hammer and Hold a Legions of Darkness se ale důraz na schopnost sestavovat vlastní armádu výrazně zvýší. S jedním základním balením takové skládání zatím je možné pouze v případě, že se utkávají dva soupeři.

Pro účely sestavování armád se tyto skládají z regimentů. Jejich množstvím hráči určují nejen délku partie, ale také svoji taktiku, protože každý z nich vede jeden hrdina. Stojí ale na stejné straně, a jakmile jsou na bojišti, těžko je od sebe rozeznáte. Skládání vojsk má svoje pevně daná pravidla, která omezují složení, zavádí unikátní jednotky a kopie jednotlivých disků.

Warhammer: Diskwars - disky

Ve hře ale nezáleží jen na samotných vojácích. Generálové mají ve svých rukou k dispozici karty rozkazů, jejichž správným načasováním mohou leccos ovlivnit.

V cestě za úspěchem ale hrají roli i další prvky ve hře. První z nich je už samotná volba karet výsadku, jejich umístění na plán a počáteční rozložení vojska. Hráči musí být ochotni čas od času podstoupit nějaké to riziko, vzít do ruky kostky a vystřelit na dálku. Někdy to vyjde, jindy ne, ale právě ta nejistota na rozdíl od předem daných bojů na blízko, dodává hře trochu soli a pepře.

Celkově je ale Warhammer: Diskwars veskrze taktickou zábavou. Pouze se správnými pohyby, manévry a taktikou může hráč opravdu uspět. Neustále musí mít na mysli svoje vlastní tajné cíle a přitom se snažit prohlédnout ty soupeřovy a co nejvíce mu bránit mu v jejich splnění.

Warhammer: Diskwars - cards

Jednotky mají svoje vlastní schopnosti, které zaručují další možnosti při hraní. A můžete se samozřejmě těšit i na všechna ta klíčová slova a podobné vychytávky. Většinou jsou popsané přímo na dílcích, ale v pravidlech najdete přehledný lexikon, kde je vše vysvětlené do nejmenších podrobností. S tím se ale váže problém při seznamování se s hrou, kdy se hráči musí neustále naklánět nad dílky a kontrolovat jejich schopnosti, které neznají z paměti.
Pravidla obsahují i začátečnický scénář, na kterém se hru naučí i opravdoví začátečníci. Celkově je totiž tato zábava na svůj typ překvapivě přístupná, protože pravidla nejsou nijak dlouhá a hra se točí jen kolem několika jednoduchých mechanismů.

Herní doba pak asi překvapí všechny, protože se pohybuje kolem šedesáti minut. Víc času na klasickou partii se dvěma hráči a dvěma regimenty nebudete potřebovat. Není problém si souboj prodloužit zařazením více jednotek. Takové bitvy jsou pak mnohem složitější. Hra podporuje i souboje ve více hráčích, které budou určitě také skvělé, ale s jedním základním balením jsme ji testovali pouze jedenkrát. Trochu nás zaskočily dlouhé čekání mezi tahy, ale nechceme dělat unáhlené závěry.

Díky krásným ilustracím na discích vám ale ani ty miniatury nebudou tolik chybět. Zpracování je výtečné, dílky jsou pevné a kartonové terény fungují bezproblémově. Partie je přehledná díky žetonům aktivace. Jedinou otázkou před každým, kdo tuto hru pořídí, tak zůstane: kde sehnat nějaký přehoz na stůl, který bude hoden toho, aby se na něm tato bitva odehrávala?

Warhammer: Diskwars - cards

Warhammer: Diskwars je prostě pecka, která si zachovala jednoduchost a tím se vkradla do srdcí všech. Alternativa k soubojům miniatur Christianu T. Petersenovi a Tomu Jollymu povedla skvělým způsobem. Hra působí neskutečně přirozeně, skvěle se hraje a nabízí hluboké taktiky na mnoho budoucích bojů. Nezbývá než doufat, že naše armády nezůstanou dlouho na bojišti osamoceny a brzy je rozšíří další válečné síly. Do té doby ale běžte trénovat, protože Warhammer: Diskwars si užijete.

AutorTom Jolly, Lukas Litzsinger, Christian T. Petersen
VydavatelFantasy Flight Games, Edge Entertainment, Galakta, Giochi Uniti, Heidelberger Spieleverlag
(27 voters)
KategorieDice, Fantasy, Wargame
MechanismyCampaign / Battle Card Driven, Dice Rolling, Hand Management, Movement Template, Player Elimination, Rock-Paper-Scissors, Variable Player Powers
RozšířeníWarhammer: Diskwars – Hammer and Hold, Warhammer: Diskwars – Legions of Darkness
RodinaSetting: Warhammer Fantasy Board Games

Warhammer: Diskwars zachovává v nitru všechno, co známe z her s miniaturami – terény, vzdálenosti, ale odstraňuje ten zásadní prvek – figurky. Nahrazení kulatými žetony je ale geniální, protože hra je najednou přístupná (nejen cenově) i zcela jinému publiku. V nitru se přitom všechno hraje velmi jednoduše. Hráči s pomocí karet příkazů aktivují svoje jednotky, které na začátku partie musí chytře rozestavit na základě dostupných výsadkových karet. Disky se pohybují překlápěním, navzájem se překrývají a tím na sebe útočí. Nebo mohou střílet na dálku s pomocí kostek a s nejistým výsledkem. Jednoduchá pravidla zaručují, že i méně zkušení hráči nebudou nepříjemně překvapení. Přitom hra zůstává výbornou výzvou s možností stavět si vlastní armády a všechno takticky promýšlet do nejmenšího detailu. Jednotky mají vlastní dovednosti, jež budete nakonec znát nazpaměť. Vítězem se stane hráč, který splní lépe svoje tajné (a náhodně přiřazené) plány. Warhammer: Diskwars zklame jen málokoho. Pokus pro vás hra musí mít figurky, těšíte se na každý tah štětcem a užíváte si mnohahodinové bitvy, pak vás zklameme. Ale kdo si chce všechno to napětí užít na prostoru jedné hodiny a nebudou mu chybět postavičky, ten bude z této hry nadšený.

+ ohromující zábava bez figurek
+ geniální mechanismus pohybu
+ výborná střelba na dálku