Recenze: Web of Spies – špionem snadno a rychle

web-of-spies-01

Pamatuji si doby, kdy to bylo osamocené povolání. Museli jste podezřívat všechny a nikdo jiný vám nedával tipy. Byli jste zodpovědní za sebe. Dnes ale moderní agent nemůže přežít v moři výzvěd dlouho. Potřebuje zázemí. A takové potřebné pozice mu nabízí nejrůznější výzvědné agentury. Jen si vybrat tu pravou!

Na výběr dostaneme díky deskové hře Web of Spies, kterou vytvořil Cole Medeiros pod hlavičkou svojí vlastní malé společnosti Cole Medeiros Games. Vyšla v roce 2014 a ilustrace mu propůjčila dvojice Christine MacTernan a Kyle Van Meurs.

V červenočerné krabici s portrétem jedné špionky a zaměřovačem v titulním názvu najdeme jako hlavní velký složený herní plán. Ten představuje mapu celého světa rozdělenou do sektorů plných měst. Každé je označené jedním černým čtverečkem a puntíky z kostky. Města jsou propojena sítí cest, zatímco ve spodní části najdeme ještě i volné pozice pro tři karty a nápovědu popisující průběh kola.

web-of-spies-09

Součástí krabice jsou také balíčky karet, které představují portréty špionů (28), ale také osmdesát karet prostředků a čtyři barevné destičky pro hráče. Zbývá zmínit už jen sady barevných figurek a kostky.

Na začátku partie si každý vybere jednu barvu a dostane od ní všechny její figurky (pět agentů), které pak společně umístí do města v jedné oblasti. Hráči nesmí svoje startovní kontinenty sdílet, takže se výběr postupně omezuje. K tomu dostanou hráči také sestavu deseti karet (sedm karet špionů, vůz, pistoli a skrytou identitu) a barevnou destičku. Na plán pak ze zamíchaného balíčku prostředků umístí tři karty – dvě odkryté a jednu obrázkem dolů. Pro každý prostředek pak pomocí kostek (první pro kontinent, druhá pro město) určí jeho pozici na mapě světa a označí to speciálními barevnými kostkami odpovídajícími pozicím karet.

Hráč si ještě před začátkem prvního tahu zamíchá svůj balíček karet a dobere si pět z nich do ruky. Od té chvíle může využít své karty pro aktivaci akcí a to bez ohledu na jejich pořadí. První aktivita umožňuje hráči posunout figurkou jednoho agenta po silnici do sousedního města na mapě. Pro to ale je třeba odhodit jednu libovolnou kartu na odkládací hromádku. Podobně lze odhozením karty z ruky také získat prostředek, pokud je hráč v lokalitě jeho umístění.

web-of-spies-03

Zbývající dvě akce už jsou složitější. Tou první je variabilní možnost využít specifickou schopnost dané karty a jejího textu. Za využití karet je navíc občas nutné zaplatit úplným vyřazením karty z balíčku, takže už se znovu do ruky hráče nevrátí (takzvaný trash).

Poslední možností je pak šance zaútočit na nepřátelského špiona na stejné pozici. K tomu bude ale potřebovat karty s útočnými symboly. Ty dělí možnosti útoku na tři typy: pozorování, informace a násilí. Pokud se napadený hráč není schopný ubránit a zareagovat na každou zahranou kartu útoku (vyložením karty obrany stejného typu), pak je jeho agent zabit. V ostatních situacích se nic neděje. Hráči se ale v útočení a bránění střídají, dokud to útočník nevzdá nebo není útok úspěšný.

Protože se jedná o deckbuildingovou hru, na konci svého tahu hráč odhodí všechny svoje zbývající nevyužité karty a dobere si nových pět. Pokud je nemá, musí zamíchat odhazovací hromádku, a pak pokračovat v lízání. Na konci každého tahu je také třeba zaplnit případná volná místa po kartách prostředků, které hráč s pomocí svých agentů získal. Partie končí ve chvíli, kdy první z hráčů ztratí svého posledního, pátého agenta. Vítězí ten, kdo má na plánu svých agentů naživu nejvíce.

web-of-spies-12

Web of Spies je v nitru klasickým deckbuildingem, jenže kromě toho využívá herní plán. A ten tu slouží nejen samotnému konfliktu mezi soupeři, ale také je prostředkem vylepšování balíčku. Žádné nakupování, ale místo toho poziční hra agenty a snaha dorazit do cílového místa dříve, než ostatní. Nabídka je vždy jasně daná na mapě, a jak karty mizí, tak se mění a prostředky se objevují jinde.

Není pochyb o tom, že hra je velmi jednoduchá. Ten, kdo už někdy hru s budováním balíčku vyzkoušel, se do partie dostane během několika minut. U ostatních to bude trvat o takových pět minut déle. Vše je velmi jednoduché, přímé a logické.

Hráči se honí po mapě a útoky se snaží navzájem vyřazovat agenty. To je ostatně také konečným cílem hry. Na začátku těch útoku ale nebude tolik, protože hráči pocit síly získají až postupem času s novými kartami. Ty nabízí různé texty a možnosti, které například umí zaútočit bez možnosti blokovat v určitém regionu nebo přesunout prostředky jinam. A spousta dalších. Právě tato variabilita je na hře velmi zajímavá.

web-of-spies-17

Je dobře, že partie končí vyřazením prvního z účastníků. To znamená, že se to nikoho nedotkne. Výjimkou je situace, kdy se dva protivníci dělí o vítěznou pozici s nejvyšším počtem agentů. V takové situaci partie pokračuje, ale smrt agenta vyřazuje i hráče. Je to takzvaná náhlá smrt bez ohledu na dosavadní výsledky.

Právě zásluhou mapy a náhodně se objevujících karet jsou partie pokaždé jiné. Karty jsou různé a patří hned do tří oblastí, které se vztahují k útoku i obraně. Tady je dobré mít balíček dobře vybavený oběma typy, stejně jako ostatními kartami s výhodami. Pokud se někde projeví schopnost postavit dobrý a vyrovnaný balíček, tak ve Web of Spies.

A kdyby to hráčům nestačilo, na konci pravidel najdou ještě čtyři varianty rozestavení a konečných podmínek. Některé jsou taktičtější, jiné umožňují rychlejší partii, ale všechny dělají počáteční rozestavení jiné. To je třeba ocenit. Ale ani herní doba nemůže pokazit zážitek, protože partie budou obvykle trvat nějakých 45 minut. Pouze v maximálním počtu čtyř soupeřů se můžete dočkat i hodinového souboje.

web-of-spies-22

Web of Spies je velmi nepředvídatelnou špionskou zábavou, ve které jde pouze o vyřazení soupeřových figurek. Hra je tak opravdu napínavá, jak se všichni snaží získat pro sebe výhodné karty a vylepšit si tak balíček. Tady všem dělá společnost mapa, která herní zážitek rozhodně obohacuje. Web of Spies patří ke kvalitním deck-buildingům, které přináší něco navíc.

AutorCole Medeiros
IlustraceChristine MacTernan, Kyle Van Meurs
VydavatelCole Medeiros Games, (Web published)
KategorieSpies/Secret Agents
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Push Your Luck, Take That
RozšířeníWeb of Spies: Secret Missions
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Crowdfunding: Kickstarter

Web of Spies je vstupenkou mezi tajné agenty. Hráči budou bojovat ve jménu nějaké agentury a honit se s figurkami po plánu. Pouze na správných místech mohou získat nové karty do svého balíčku, které lze pak využívat nejen k pohybu či útoku. Právě akce samotných karet a s tím spojená variabilita je zárukou kvality Web of Spies.

+ využití plánu
+ téma
+ více variant konce i startovního rozložení