Recenze: Penny Papers Adventures – Skull Island

penny-papers-adventures-skull-island-01

Je to jenom vyprávění. Mluvené slovo má velmi omezenou životnost a informace takto předávané mají výrazně nižší cenu. A tak nezbývá, než nakreslit mapu. To je naopak ta nejcennější věc, kterou můžete z každého vyprávění o pokladu vytvořit. Takový plánek by pak chtěl úplně každý. Všichni po něm touží, ale poklad mohou dostat jen ti vyvolení.

Kreslení map ostrovů plných pokladů si pro nás jako zábavné povolání připravil designér Henri Kermarrec, který ji vydal v produkci společnosti Sit Down. Hra spatřila světlo světa v roce 2018, těch několik jednoduchých ilustrací připravil Géraud Soulié. Celou krabičku distribuuje v Evropě společnost Esdevium Games.

Jen tři kostky a bloček papírů. To je všechno, co by vám mělo stačit k zážitku na hrůzném ostrově lebek. Ono ani víko s dobrodružným výhledem na poklad neslibuje nic víc. Každý hráč si z bločku utrhne jeden list, najde nějakou tužku (není součástí boxu), zatímco kostky stačí položit do středu stolu na dosah všem.

penny-papers-adventures-skull-island-04

Na začátku každého kola stačí hodit trojicí kostek a jejich výsledek určí všechno, co se v něm stane. Hráči sami si mohou vybrat, jestli chtějí posčítat hodnoty kostek (dvou nebo tří) nebo použít jedno samostatné. Tento výsledek pak má každý z účastníků za úkol zapsat do své mapy. Prvním políčkem se na ostrově vylodí, takže číslo musí napsat do jakéhokoliv pobřežního čtverečku. Všechna další napsaná čísla musí sousedit s jednou z již napsaných číslic.

Jenže tyto výsledky nejsou jen tak ledajaká čísla. Jsou to souřadnice nebo alespoň jejich zárodky. Teprve, když se hráči podaří vytvořit ze čtyř stejných hodnot terč (řádek a sloupec mají vždy místo, kde se jejich linie protnou), může si na výsledné políčko poznačit terč. Současně má poklad právě takovou hodnotu, o jakou čtveřici čísel se jedná. Tento výsledek si hráč zapíše do bodovacího řádku ve spodní části listu.

Puntíky ale nejsou všechno, co lze na kostkách najít. V nabídce jsou také tři ikonky – symbol hlavy (titulní ženská postava Penny) funguje jako žolík. Hráči si tak všichni mohou v tomto kole zvolit libovolnou číslici od jedné až do patnácti a zapsat si jej podle pravidel do mapky.

penny-papers-adventures-skull-island-08

Ikona loďky nabízí volbu (hráči si ale stále mohou zapsat hodnotu ze dvou zbývajících kostek – jednotlivou nebo součet) nakreslit do vodní plochy obklopující ostrov siluetu lodi. To je místo, kde Penny čeká na Dakotu Smith. Současně loď může nahradit libovolnou jednu ze souřadnic při hledání pokladu.

Posledním symbolem je lebka, která pro dané kolo zcela vyřadí výsledky dvou ostatních kostek. To proto, že hráči nyní mají možnost ovlivnit úspěch svých soupeřů. Mohou totiž vzít libovolný arch protivníka a nakreslit mu na plochu ostrova právě jednu takovou lebku. Takových lebek může v partii být maximálně pět, jak si hráči postupně poznačují. Pokud na mapce zůstanou neodzbrojené až do konce hry, pak se změní v mínusové body. Pirátského symbolu se dá zbavit pouze umístěním devítky do jejího přímého sousedství. Tou chvílí se záporná penalizace mění na další body do plusu.

Partie končí ve chvíli, kdy jsou ostrovy hotové nebo v momentě, kdy se některému z úspěšných lovců pokladů podaří najít pátou truhlici. V obou případech si hráči posčítají body z nalezených pokladů a z lebek (plusové i mínusové) a ten, kdo má ve výsledku nejhodnotnější kořist, se stává vítězem celého závodu.

penny-papers-adventures-skull-island-12

Penny Papers Adventures: Skull Island je hra, která vypadá strašně jednoduše. Jen tužka, papír, kostky a vaše schopnosti. A právě tak opravdu velmi dobře klame, protože umístit čísla chytře a vhodně není vůbec jednoduché. Není možné je totiž psát libovolně, ale pouze do sousedství, jak se rozšiřuje prozkoumaná plocha ostrova. Výjimkou jsou případně přidané lodě, které hráč může využít jako svůj nový startovní bod v pozdějších fázích partie.

Jenže kromě taktiky a plánování tu je naprosto zásadní náhoda. Hod trojicí kostek je opravdu čistě o štěstí, ale současně možnosti sčítat výsledky znamená, že hráči mají v tahu vždy na výběr několik hodnot. A těch může být klidně i šest, ačkoliv ta nejnižší čísla se zdají být nezajímavé. Takový poklad o ceně dva nikdo nechce. Nebo ano? A může být cestou k vítězství? I to může být klidně pravda, pokud vše dobře načasujete a budete rychlí.

Partie by byla hodně jednotvárná jen s číslicemi a hody kostkou. Naštěstí to mění symboly na kostkách – každá má jednu ikonku a pět čísel (od jedničky do pětky). Maximem hozeným jako suma je tedy opravdu patnáct (3×5), což je také hodnota nejcennějšího pokladu ve hře. Ale nastřádat čtyři patnáctky nebo je spojit s loďmi tak, aby hráč tento poklad našel, chce opravdu hodně zkušeností.

penny-papers-adventures-skull-island-11

Hra je nejen jednoduchá, ale také rychlá. Její partie trvá jen něco kolem jedné čtvrthodiny. To proto, že všichni po hodu kostkami hrají současně. Navíc horní omezení účastníků prakticky neexistuje, jak naznačuje číslovka 100 na krabici. Stejně tak dobře mohou partii hrát klidně dva protivníci a i tak dostanou dobrou zábavu. Ve více soupeřích je zábava hlavně v okamžiku, kdy padnou lebky. Tam mají všichni šanci vyřádit se.

Ačkoliv se hra se symboly i grafikou snaží útočit nějakým tématem, je to tentokrát zbytečné. Atmosféra tady prostě není ani možná, protože hráči prostě jen počítají hodnoty z kostek a zapisují je do bločku. Tak jednoduché to všechno v základu je. A přesto právě ten nápad s vytvářením souřadnic pokladů s pomocí čtyř koordinátů je skvělý. Hráčům dává řadu zajímavých možností, jak hrát, vybírat a umisťovat hodnoty.

Jedná se o první box série, který je podle dostupných informací současně nejjednodušší. Třeba dostaneme časem šanci vyzkoušet i další dva díly, které v tuto chvíli existují a nesou názvy Valley of Wiraqocha a Temple of Apikhabou. Zatím ale máme v redakci právě pouze tuto jednu krabičku a podle ní musíme vše posuzovat.

penny-papers-adventures-skull-island-14

Za hrou Penny Papers Adventures: Skull Island je víc, než to vypadá. Zpracování se tentokrát příliš hodnotit nedá, ačkoliv samotné rozložení listů pro hráče je kvalitní. V levém horním rohu je dokonce místo pro iniciály, aby se i při kreslení lebek papírky nezamíchaly. Ale aby bylo jasno: Penny Paper je opravdu postava, která je v hlavní roli celého příběhu. Ten si můžete představovat. Jediným opravdovým problémem je tak totální závislost na náhodně a kostkách, ale i tak se tato hra má šanci zařadit po bok kostkových klasik, jako je Qwixx. Penny Papers Adventures: Skull Island přináší to všechno dobré z kostkových her, co byste mohli chtít.

AutorHenri Kermarrec
IlustraceGéraud Soulié
VydavatelSit Down!, 2Tomatoes Games, Pegasus Spiele
Rok vydání2018
Počet hráčů1 - 99
KategorieAdventure
MechanismyDice Rolling, Paper-and-Pencil, Simultaneous Action Selection
RodinaIslands: Fictional, Mechanism: Roll-and-Write, Misc: LongPack Games, Series: Penny Papers Adventures (Sit Down!)
Alternativní názvyPenny Papers Adventures: Die Totenkopfinsel, Penny Papers Adventures: La Isla de la Calavera

Penny Papers Adventures: Skull Island je elegantní kostkovou hrou, která hráčům vždy nabízí pouze číslice z kostek. Ale právě ta volnost toho, jak z nich udělat výsledek a co s ním provést, je místem, kde se z hry stává instantní klasika. Více stejných čísel v průběhu času lze opravdu vytvořit, i když to chce trochu štěstí. Ale teprve tak se hráči dočkají souřadnic, které je dovedou k hodnotnému pokladu. Prvnímu, druhému až pátému a to všechno v rámci mála minut. Penny Papers Adventures: Skull Island je vynikající kostkovou hrou.

+ více hodnot (součtů) na výběr
+ jednoduchost a rychlost
+ volný počet hráčů