Recenze: Welt der Sinne – všech pět smyslů

welt-der-sinne-01

Někdy nestačí ani pohled, ani sluch, ani čich. Abyste vyšli ve zdraví z bludiště, které si na vás připravila zlá čarodějnice Sinna budete potřebovat všechny. Dokonce i chuť! Za každou zákrutou může čekat nový test nebo nástraha, která vás může nechat potmě v prázdnotě hledat jehlu v kupce sena.

Na všechny naše smysly bude útočit desková hra Welt der Sinne (Sensory World), kterou si pro hráče připravila společnost HABA. Za jejím vznikem stojí tentokrát rovnou tým vynálezců dětských her, jejichž konkrétní jména budeme hledat marně. Takže se musíme spokojit s pojmenováním HABA Children’s Inventors. Jedná se o zajímavou novinku, kterou ilustracemi ozdobila Emily Fox, a celý box vyšel v roce 2017.

Velká žlutá krabice nám představí všechny možné smysly s pomocí čtyř zvířátek, které ke zraku každý přidávají jeden další smysl. A uvnitř balení je pak zajímavá sestava komponent, které všechny zahajuje velký kulatý herní plán. Ten ale nepotřebuje být přeložený, vejde se na dno boxu tak, jak je.  Kolem něj připraví účastníci partie rozložené destičky zkoušek. Použijí pouze ty, které mají zelený okraj a patří do této základní varianty. Na jedno náhodné kolečko postaví figurku Sipokoo.

welt-der-sinne-07

Každý z hráčů si vybere svoji postavu zvířátka a dostane odpovídající destičku. Poblíž plánu pak je třeba připravit zásobu všech ostatních komponent – dva balíčky karet (žlutý a fialový). Jeden velký plátěný pytlík je třeba naplnit dřevěnými figurkami zvířátek, zatímco zbývající malé červené pytlíky čekají každý na nějakou skladbu kuliček (ty jsou skleněné a korkové). Nesmí ale chybět ani kartonová pírka, zvoneček a kostka.

Hráči se budou v partii střídat na tahu po směru hodinových ručiček. Jakmile se někdo dostane na tah, vezme si k tomu také kostku a hodí. Podle počtu výsledných puntíků pak posune figurku magické moudré sovy a to směrem, který si sám zvolí. Právě destička, na které se Sipokoo zastaví, určí úkol pro aktivního hráče.

Na výběr je celkem šest nejrůznějších zadání, která prověří hráče z různých úhlů. Výzvy mohou být sólové, pro dva, ale také společné. A tak hráči budou muset reagovat nejrychleji v porovnání zvířátka s jeho siluetou na kartě, hledat zvířátka v pytlíku po hmatu podle zadání, identifikovat zvuky vydávané jedním z protivníků, hledat zdroj zvonění zvonečků (jednoho z hráčů, který jej drží za zády) nebo najít mezi sadou balíčků dva, které jsou stejně těžké.

welt-der-sinne-03

Soupeři se postupně v plnění těchto úkolů snaží uspět a střádat tak žetony pírek. Hráči pak pokračují dalším hodem kostkou a novou výzvou až do chvíle, kdy jeden z účastníků dokáže získat páté pírko. Právě tento hráč se stává vítězem.

Už takhle vypadá Welt der Sinne skvěle, ale kde je ta slibovaná chuť a vůně? Tady nastupují na scénu další dvě barevné varianty – žlutá a červená. Ty ale předpokládají pomoc rodičů, protože děti budou při hře využívat jídlo, tekutiny nebo různé materiály přinesené zvenku. Většinou by tyto herní prvky měly být rozmístěné na talířky. Hráči často budou muset zavírat oči (nebo si je zakrýt šátkem) a hádat, co je to za vůni, chuť nebo povrch (například šiška).

welt-der-sinne-09

Někdy mají za úkol rozpoznat vůni, jindy zase najít tu, kterou spoluhráči ze skupinky odstranili. Kromě samotného smyslu tak nastupuje do hry také paměť. Navíc i v těchto nových variantách vstupují do hry dřevěné figurky, jejichž skupinku si děti mají za úkol zapamatovat. Ale tvůrci měli opravdu velmi bujnou fantazii při tvorbě úkolů. A tak si budou spoluhráči například kreslit na záda, identifikovat teplou nebo studenou vodu.

Hra nechává samotné děti popustit uzdu fantazii a určit si, s jakými materiály nebo dalšími prvky chtějí hrát. Díky tomu si mohou soupeření zpříjemnit něčím dobrým nebo poznáváním vůní. Všechno je to ale především v zájmu jejich rozvoje, protože děti si tak trénují všechny smysly. A to je dobře, protože potřebujeme opravdu všech pět a ne pouze ty tři základní, které jsou nejvýraznější. Krabice může sloužit také jako inspirace pro další rozšiřování. Tvůrčím nápadům se zde meze nekladou.

welt-der-sinne-13

Partie jsou pocitově velmi rychlé. Za to mohou velmi dobře zvolené úkoly, které děti zapojují do hry a neustále je nutí dávat pozor. Hráči tak nemají šanci nějak ztrácet pozornost. Navíc samotná náplň je tak zajímavá a zábavná, že děti mají tendenci neustále sledovat, co dělají jejich protivníci.

A při tom je to všechno tak jednoduché. Na pozadí je totiž klasický mechanismus různých úkolů, které je potřeba postupně plnit. Ale stačí je zvolit dobře, doplnit nějakou přidanou hodnotu a najednou máte naprosto výjimečnou dětskou hru. Může za to samozřejmě i precizní zpracování. Díky jeho kvalitě je možné do hry pozvat děti už od čtyř let a hrát s nimi. Tady se i dospělí budou bavit.

welt-der-sinne-17

Her se smysly není nikdy dost a Welt der Sinne je ultimátní krabičkou, která prověří všech pět. Dětem dává možnost, jak opravdu porovnat své schopnosti i v rozeznávání chutí a vůní. To nenabídne téměř žádná jiná desková hra. A jako sada funguje Welt der Sinne fantasticky. Zábavnou formou totiž i těm nejmenším hráčům od čtyř let otevře svět všech smyslů a jeho kouzlo.

IlustraceEmily Fox
VydavatelHABA
Minimální věk4 and up
KategorieAnimals, Children's Game, Educational
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Memory, Set Collection, Team-Based Game
RodinaSeries: Planet der Sinne (HABA), Theme: Anthropomorphic Animals
Alternativní názvyIl mondo dei sensi: udito, vista, gusto, olfatto e tatto, El mundo de los sentidos: Vista, olfato, oído, gusto, tacto, Planète des sens: Voir, goûter, sentir, écouter, toucher, Sensory World: hearing, seeing, tasting, smelling, feeling, Wereld van de Zintuigen: Horen, zien, proeven, ruiken, voelen

Welt der Sinne je hrou, která dětem zbystří smysly a především jim umožní prozkoumat jejich kompletní pětici a ne pouze některé. Při tom ale zůstává v první řadě hrou, ve které se děti snaží zvítězit. Partie jsou rychlé, úkoly chytré, a pokud by vám nestačili, můžete si vymyslet vlastní. Celkově je prostě Welt der Sinne hravou stavebnicí smyslového vnímání.

+ všech pět smyslů
+ chytré úkoly
+ volnost při tvorbě vlastních