Recenze: Wok Star – šup s tím na pánvičku

Wok Star - balení

Všude to krásně voní. Přesně tak jsem si to vždycky představoval. Škvírou ve dveřích vidím spokojené zákazníky, jak si vychutnávají různé čínské speciality. Lidé umí ocenit dobrou kuchyni. Vidím to na jejich výrazech. A mezi tím vším se točí dlouhonohá číšnice, která hostům splní všechna přání. Dnes začínáme novou éru čínské gastronomie.

První den v nové restauraci je prostě zážitek. Ale dobrodružství pokračuje i nadále, protože každý další den je novou výzvou, s novými lidmi a novými přáními. Přesně jako v deskové hře Wok Star, kterou vytvořili Tim Fowers a Tom Mason s ilustracemi od Ryana Goldsberryho. To vše pak vyšlo v produkci malé firmy Gabob, LLC a pod záštitou Game Salute v roce 2010. Původně měl hru znovu vydat Z-Man Games, ale asi z toho sešlo.

Uvnitř větší krabice najdeme nejen zvláštní protáhlý herní plán, na jehož ploše jsou oranžovo-žluté kruhy a na nich čísla od nuly do šesti ve středu. Kolem toho jej také obíhá stupnice financí. Zbývající bohatství hry se ukrývá především v kartách. Jsou tu recepty (12 kusů) se seznamem potřebných surovin či cenou, ale také zákazníci (bez portrétu, pouze s objednaným pokrmem) se ziskem pro kuchaře v podobě obrázků bankovek (těch je nejvíc, 48).

Wok Star - připravená hra

Nechybí samozřejmě ani další karty – postavy, karty přípravy (představující možnosti hráčů vždy v několika sekcích) a události. Dva další menší herní plány slouží právě pro jejich uskladnění. Ve výčtu nám pak chybí už jen kostky a především hodiny. Ty ale nejsou představované klasickými přesýpačkami, ale místo toho dostanete do ruky elektronické tlačítko.

Na začátku partie si každý vybere barvu a získá od ní tři kostky, ale také několik receptů. Především se ale stane členem jedné z rodin, protože obdrží kartu postavy. Na herním plánu označí hráči společně jedním žetonem nulu na ukazateli peněz. Podle počtu receptů pak je třeba vytvořit také dva balíčky zákazníků (jeden větší a druhý menší, záložní). Na receptech závisí ale také rozdání karet přípravy, které si hráči položí před sebe tak, aby každý měl alespoň jednu. Karta nákupů se položí vedle plánu a je na ní označeno první probíhající kolo.

To totiž právě začíná a skládá se celkem z šesti kol. Na začátku každého kola je třeba jednoduše zmáčknout červené hodiny a poté odhalit horní kartu z balíčku zákazníků. V tu chvíli hráči mohou hodit svými kostkami a začít vařit. V obsluhování zákazníka se budou střídat a podávat si měřič času, jakmile obslouží svého návštěvníka, nebo když jim doběhne čas.

Wok Star - připravená hra

Hráči svoje kostky mohou používat na karty přípravy a v různých kombinacích je sem pokládat, aby získali nějaké množství ingrediencí. Lze tak získat jednu, dvě nebo tři suroviny podle počtu kostek, které sem hráč umístí. Všechny, které na kartu pokládá, musí mít vždy stejnou hodnotu. Podle zisku hráč okamžitě posune žeton množství ingrediencí na společném plánu o tolik kruhů do středu a naznačí tak, kolik mají všichni hráči v zásobě společných kusů této suroviny.

Všichni při přípravě spolupracují a mohou si navzájem půjčovat kostky. Proč by to dělali? Protože pokud nedokáží obsloužit zákazníka, jejich špatná publicita narůstá, až jim ve výsledku mohou zavřít restauraci dřív, než mohou oslavit vítězství. Proto také Wok Star je, zcela nečekaně, kooperativní hra. Jenže s kostkami je třeba zacházet opatrně, protože by pak mohly chybět později. Je tedy třeba je využívat co nejefektivněji.

Jakmile některý z hráčů vytvoří dostatek surovin k obsloužení zákazníka, může si jej vzít k sobě a snížit zásobu ingrediencí v kuchyni o potřebný počet. Pokud ještě mají kuchaři čas, mohou dále s pomocí zbývajících kostek vyrábět suroviny. Teprve když uteče čas, lze podat tlačítko dalšímu hráči, který jej stiskne podruhé, otočí nového zákazníka.

Wok Star - rozehraná hra

Kuchaři mohou zákazníka obsloužit i po uplynutí času. Takovou kartu si ale vezmou obrázkem dolů a později ve hře ji přimíchají zpět. Může se ale také stát, že hráči se špatně domluvili a celkový počet surovin jim nestačí k vyrobení objednaného jídla. V takovém případě zákazník odchází nespokojen a vytvoří hráčům jeden černý puntík v oblasti špatné publicity.

Až po obsloužení nebo odchodu obou zákazníků končí akční fáze a následuje návrat kostek k jejich majitelům. Čím víc zákazníků bude mít hráč obsloužených, tím více mu to přinese kostek (až k maximálnímu číslu osm), protože počet kostek vždy dorovnává množství sesbíraných karet. Nastává také čas, kdy je třeba sečíst peníze za obslužené zákazníky, odečíst špatnou publicitu a přičíst využité kostky správné barvy.

Na závěr každého kola lze nakupovat. Za společné finance lze pořídit nové recepty z náhodně otočené nabídky tří karet, což jim přiláká také nové zákazníky. Díky tomu získají hráči také nové karty příprav, které je třeba znovu přiřadit na zodpovědnost některému z kuchařů. Každý také může zefektivnit přípravu již známých jídel a vylepšit si kartu (otočením). Po čtvrtém kole končí partie a hráči musí vyhodnotit, jestli dosáhli dostatečného zisku, aby si restauraci udrželi. Jedná se o částku čtyřicet, šedesát až osmdesát dolarů podle počtu hráčů.

Wok Star - rozehraná hra

Wok Star je bláznivá kuchařská kooperativní hra. Asi byste nečekali, že právě v rámci tohoto tématu budete spolupracovat, ale je to tak. A je dobře, že ačkoliv jednou z hlavních postav je pánvička wok, autoři nevzali všechno co je napadlo a nehodili to dovnitř. Díky tomu vznikl opravdu zajímavý mix.

Nová verze hry s elektronickým zařízením je fajn. V původním prvním tisku byly pouze přesýpací hodiny, jejichž použití bylo dost matoucí. Tady prostě pouze mačkáte tlačítko. Novinkou je parádní nastavení tří časových intervalů, kterými si můžete upravit obtížnost. Pro začátečníky je tu třicet vteřin, pak dvacet a opravdu pekelných patnáct.

Nastavením finančních potřeb na záchranu restaurace lze také snadno ovlivňovat náročnost partie. Ta se ale bohužel odlišuje také podle počtu hráčů. Zatímco ve dvou je hra opravdu nekompromisní (doporučujeme pouze zkušeným hráčům, kteří už za sebou mají hodně partií, protože je zde méně kostek k utrácení), s přibývajícím počtem je trochu jednodušší. Naštěstí ve dvou lze zvednout časový limit a tím si trochu zlepšit situaci.

Wok Star - karty

O udržení restaurace se může pokusit dokonce i hráč o samotě, jako v solitérní hře. V takovém případě ale musí být schopný hrát za dvě postavy. Jeho úkol i příprava tedy odpovídá partii pro dva. Jelikož má hráč všechno pod svojí kontrolou, tak je překvapivě zábavná hra i v tomto pojetí.

Samotná znovuhratelnost je dost diskutabilní. Hráči sice mohou zvyšovat obtížnost, ale zdá se, že hra postrádá nějaké nové a výrazné parametry, které by jednotlivé partie od sebe odlišily. Ale to pouze do chvíle, kdy do partie přidáte události. Náhodný příchod těchto karet spolu s pokaždé jiným pořadím zákazníků to částečně vynahrazuje.

Ona tahle hra není také pro každého. Může za to právě fakt, že většina aktivit se odehrává v reálném čase a hráči jsou tedy neustále pod tlakem. Zatímco někteří takové hry vítají, jiní se jim obloukem vyhýbají. Mají svoje specifika a ty jsou zde opět dodrženy.

Wok Star - karty

Nejlépe se Wok Star hodí do rodin, kde udělá výbornou službu. Pokud jej nebudete hrát každý den a vaši spoluhráči se budou čas od času obměňovat (návštěvy), užijete si spoustu legrace. Nové hráče snadno zasvětíte do jednoduchých pravidel. Všichni musí od prvního okamžiku pečlivě spolupracovat. Pozor ale na věkové doporučení, protože deset let vypadá jako rozumné minimum, aby se děti dokázaly pod tlakem rozhodovat správně. Ale protože je to kooperativní hra, trocha asistence neškodí.

Zábava to je od začátku do konce. Zásluhou je opravdu přímočarý průběh, který neklade žádné výrazné nároky. Hráči ale musí velmi dobře komunikovat a pracovat se svými kostkami. Partie pak trvají vždy velmi podobnou dobu a vezmou vám zhruba jednu hodinu času, který uteče, ani se nenadějete.

Wok Star nabízí velmi odlišnou kooperativní zábavu. Tady nejde o záchranu celého světa, nejsou tu žádné příšery ani vesmírné lodě. Tentokrát to je jen mezi vám a pánvičkou. A funguje to výborně. Nejvíce hra pak baví asi děti (ty milují bláznivou a chaotickou zábavu) a hodí se i na menší párty. Wok Star je příjemným překvapením a hrou, která není příliš známá. Je čas to napravit.

AutorTim Fowers
IlustraceRyan Goldsberry
VydavatelFowers Games, Gabob LLC, Game Salute
Rok vydání2010
(4 voters)
KategorieReal-time
MechanismyAction Timer, Cooperative Game, Dice Rolling, Real-Time, Simultaneous Action Selection, Variable Player Powers
RozšířeníWok Star: Paige Turner Promo Character
RodinaComponents: Sand Timers, Crowdfunding: Kickstarter, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Food / Cooking

Wok Star je čínským chodem, na kterém si pochutnají všichni fanoušci kooperativních her. Průběh této partie je dost hektický, protože všechno probíhá v reálném čase. Pokaždé se ale o průběh stará pouze jeden hráč, který po svém úspěchu či neúspěchu prodlužuje čas a dává ostatním šanci obsloužit příchozí zákazníky. Hra je rychlá, dynamická a velmi zajímavá. Škoda jen drobných problémů se škálovatelností (ve dvou je výrazně těžší), protože jinak ohromně baví především děti. Wok Star je trochu jinou koooperativní hrou, která si zaslouží pozornost všech kuchtíků.

+ bláznivá a rychlá zábava
+ nastavitelný elektronický časovač
+ baví děti i rodiče