Recenze: 12 Realms – tucet království a princezen k záchraně

12 Realms - balení

Temnota dnešního večera přesáhla všechny naše nejhorší předpoklady. Stíny zcela zmizely a ani svícny nedokázaly rozehnat chtivá chapadla černé hmoty. Cosi hrozného se děje a my mniši to cítíme. Bere nám světlo a zasévá tmu. Nepoznané hrůzy a nepřekonatelné síly svírají svoji pěst ve společné snaze podmanit si celých dvanáct království. Ale lidé se nebudou bát. Začne to tichými modlitbami, hučením, které vyjde z naší věže a skončí krvavou bouří. Lid najde svoje zachránce..

Říká se, že naše země má mnoho hrdinů. O některých se mluví hlasitě a s hrdostí, o jiných raději jen šeptem. Jejich vznětlivá povaha by mohla snést na vaše ramena velké nepříjemnosti. Jejich síly jsou legendární, ačkoliv někteří pracují pro dobro lidu, zatímco jiní myslí jen sami na sebe. Každý z nich se právě nachází zcela jinde na světě, kde jej zasáhne volání. Společný hlas celého lidu volající „Pomozte nám!“.

Právě v takové zdánlivě bezvýchodné situaci se nachází vzdálená země v deskové hře 12 Realms. Všichni hráči musí spojit své síly, aby porazili pány Temnoty, kteří se spojili v posledním útoku na říši lidí a zvířat. Autorem této hry, která původně vyšla už v roce 2010 a získala nominaci na Best Golden Geek Print & Play cenu, je Ignazio Corrao. Spolu s Jeromem Jaquinto a Michaelem Andresakisem se podílel i na tvorbě finální grafiky.

12 Realms - připravená hra

Na ilustraci víka vás uvítají nejen hrdinové, ale také tváře nepřátel, kteří na ně shora shlížejí. Právě tak už to bývá. Naštěstí vy shlížíte zase na temné vladaře a můžete tak jejich pohledy na chvilku odvrátit. Stačí k tomu vzít víko a položit jej stranou. První, co vás na krabici zaujme, nebude její obsah, ale tenké provedení stěn, které nepůsobí příliš pevným dojmem. Naštěstí i tak dokážou uvnitř udržet armádu temnot. Alespoň prozatím.

Ale teď už vás vítají brožury v několika různých jazycích a spolu s nimi archy k vycvakávání plné žetonů a desek. Žetonů tu je celá řada a odpovídají talentům jednotlivých hrdinů (modré a červené žetony talentů) a zlaté mince penízků, které nejsou ze dřeva, ale spíš vypadají jako malé zabalené čokolády s vytištěným jménem hry.

Pro dobrou stranu jsou připravené také žetony pokladů a artefaktů. Naopak temné síly budou provázet žetony invaze, které jsou čtvercové, takže je snadno rozeznáte a navíc mají stejnou barvu, jako lord, kterému patří. Každý z nich obsahuje nějaké symboly schopností, které potřebujete k jejich poražení.

12 Realms - připravená hra

Každý hrdina má svoji oboustrannou kartu s portrétem, listem hlavních talentů a také seznamem možných akcí v tahu. V krabici pak nechybí ani pořádný balíček karet a to hned dvou druhů – malých čtvercových karet předmětů (lze je nakoupit ve městě) s určenou cenou a talenty, které vám může přinést.

To mnohem početnější balíček velkých karet obsahuje nejen náhodné události, ale především karty jednotlivých říší. Rozeznáte je podle erbu v levém horním rohu. Všechny pak obsahují nepřátele, artefakty, poklady, ale také samotné temné lordy – vaše úhlavní nepřítele. Pro jednu říši jich může být rovnou i více. Zatímco obyčejní nepřátelé mají v rozích uvedenou sílu nutnou k poražení, boss má navíc i nějakou tu schopnost ve žlutém rámečku.

Každé říši patří také jedna velká kartonová deska rozdělená na šest oblastí očíslovaných římskými číslicemi a město. Ve spodní části každé z nich najdete stupnici od jedničky do dvacítky, která je důležitá pro přežití daného království. Nazývá se stupnicí invaze a s narůstajícími silami zla vám přidává nové a nové vrásky. Tím nejdůležitějším ale zůstávají figurky hrdinů, které vás budou zastupovat na herním plánu. Na začátku jim ale musíte nohy připevnit ke stojánku.

12 Realms - rozehraná hra

V každé partii budete potřebovat pouze některé desky říší v závislosti na počtu hráčů, kteří se partie budou účastnit a jejich počet obvykle odpovídá přímo počtu účastníků v partii. Jednotlivá království rozložíte na stůl a k nim musíte najít všechny správné žetony, nepřátele a karty. Pro každou říši pak náhodně nebo vědomě z jejího balíčku vyberete jednoho temného pána, který bude obyvatele tohoto místa sužovat. Kartu položíte vedle desky. Na desku umístíte jeden náhodný artefakt, dva poklady a na začátek počítadla invaze položíte žeton. Můžete jej nahradit miniaturou nepřítele, pokud ji máte (není součástí základního balení).

Každý z hráčů si vybere jednoho hrdinu, vezme si jeho kartu a položí figurku s podobiznou tohoto odvážného bojovníka na město v libovolné říši. V některém může být po dokončení přípravy více hrdinů, zatímco v jiném nemusí být zatím žádný. Záleží pouze na rozhodnutí hráčů. Ke svým postavám si vezmou také červené žetony talentů, které odpovídají symbolům uvedeným na hrdinově desce, a s jejich pomocí tyto ikony překryje.

Zbývá už připravit pouze balíčky karet, které oba jednoduše zamícháte. U nabídky měst to není tak překvapivé, ale je důležité zdůraznit, že promícháte důkladně dohromady také všechny karty patřící do aktivních říší.

12 Realms - rozehraná hra

Všichni účastníci v 12 Realms spojí síly, aby porazili síly nepřítele, ale přitom se jejich hraní dělí na tahy. Na začátku každého kola, než se pustí začínající hrdina do akce, vždy musíte vyhodnotit postup, který udělaly síly zla. V každém kromě prvního kola vždy nejdříve posunete žeton invaze o jeden krok kupředu ke zkáze.

Pak vás čeká odhalení nových hrozeb, které se po vaší a sousedních zemích vyrojily. To představuje odhalení hned dvou karet za říši plus jedna navíc, což vždy zaručuje lichý počet událostí. Ty obvykle znamenají, že se objevili na vašich hranicích noví nepřátelé. Pro jejich umístění hodíte kostkou, která určí pozici v říši, kam postava patří podle svojí ikonky v pravém horním rohu. Na toto místo položíte žeton. Začátek tahu je také chvíle, kdy mohou někteří silnější protivníci používat svoje síly k nájezdům či přivolávání dalších stvůr.

Nyní je na hrdinech, aby na dění ve svém okolí reagovali a ochránili bezbranný lid. Správně tušíte, že k tomu vám pomohou už několikrát zmiňované talenty. Na výběr je celkem až sedm akcí, z nichž tou nejjednodušší je pohyb. Za ten zaplatíte jeden žeton rychlosti (swiftness). Tyto žetony základních vlastností se ovšem pouze vysilují (exploit), neodhazujete je pryč, ale místo toho je přesunete z ikony talentu doprava na portrét postavy. Druhou možností pohybu je cestování, které vám umožní navštívit jinou říši. Vaše postavička se musí nacházet ve městě a navíc takovou výpravou skončí váš tah, takže to v tuto chvíli určitě dělat nebudeme.

12 Realms - rozehraná hra

Ale když už jsme ve městě, za další žeton rychlosti si můžete dobrat z balíčku města náhodnou dvojici karet. Z nich si můžete vybrat jednu, kterou lze koupit za nastřádané mince zlata. Druhou odložíte stranou pro případ, že by zásoba kartiček došla a bylo je třeba znovu zamíchat.

Nejdůležitější situace ale nastane ve chvíli, kdy dorazíte do místa, kde sídlí nepřátelé. V takové chvíli můžete protivníka najít a vyzvat na souboj. K vítězství potřebujete mít vysílit dostatek žetonů ze svojí karty (a případně vylepšujících karet) přesně podle požadavků dané příšery. V takové chvíli jste zvítězili a žeton nepřítele je odstraněn z herního plánu. V provádění akcí můžete dál pokračovat, dokud máte aktivní (nevysílené) talenty, které lze využít.

Na konci kola, když všichni hráči odehráli svoje tahy, nastává čas si všechny vysílené dovednosti obnovit a vrátit jejich žetony zpět na místa. Tím začíná další kolo hry a žeton temnoty se znovu posune o jeden krok kupředu. Ve chvíli, kdy vstoupí žeton na trase invaze na červenou část stupnice, samotný temný pán daného světa se materializuje ve světě.

12 Realms - herní plán

Na jeho poražení ale nepotřebujete talenty, místo toho musíte mít v držení silné artefakty, které jediné ho mohou zahnat z našeho světa pryč. Ty jsou na začátku partie rozeseté po mapě a hráči je musí společnými silami posbírat a mohou si je mezi svými postavami předávat.

Partie pokračuje tak dlouho, dokud se hrdinům společnými silami nepodaří porazit pána zla. Jenže na celý svůj úkol mají pouze omezený čas. Jakmile některý z žetonů na trase invaze dosáhne posledního políčka s číslem dvacet, všichni hrdinové prohráli a království upadla do temnoty. Vysvobodit je budete moci zase příště, když znovu začnete hrát od začátku.

12 Realms je krásnou pohádkovou hrou s klasickým tématem boje proti zlu. V první řadě nabízí všem účastníkům možnost se podílet na zahnání aliance temných pánů zpět do jejich světa, kam patří. Jenže ta cesta není jednoduchá, protože i hrdinové jsou jen lidé a nejsou všemocní.

12 Realms - karty

Mechanismus jasně daných talentů, které postupně v každém kole využíváte k akcím je jednoduchý a přitom velice důmyslný. Vždy máte jen omezenou možnost činností, ale sami si svobodně určíte, co chcete v kole dělat. Často bude vaše rozhodování ovlivněno děním na plánu, především ze začátku nového kola, kdy se na desce objevily nové nepřátelské jednotky.

Co vás tedy nutí porážet jednotky na plánu? Asi jsme to dostatečně nezdůraznili, ale právě počet nepřátelských jednotek v říši určuje, jak hluboká temnota na království padla. Žeton invaze se tak posouvá za každou přítomnou neporaženou jednotku o jedno políčko vpřed, takže někdy může poskočit snadno i o dvě nebo tři políčka v jednom tahu. A dvacítka je hodně blízko, to nám věřte.

Většina hry je naprosto bez náhody, protože k boji používáte žetony, které máte k dispozici. Naopak celá partie a úspěch závisí na tom, jak dobře umíte nakládat se svými žetony. Hráči si mohou navzájem radit a pomáhat, což může opět vytvořit klasický problém většiny kooperativních her, ve kterých může jeden z účastníků ovládnout a kontrolovat celou hru. Takový dominantní hráč pak dokonce může zkazit zážitek ostatním, kteří nemají pocit, že by se na vítězství nějak podíleli. Ale kostky přitom stále jsou přítomné a určují nejen umístění nových jednotek, ale jsou třeba i při některých schopnostech.

12 Realms - karty hrdinů

Největší potíží 12 Realms nejsou nedokonalá pravidla. Jejich struktura není úplně ideální – především v textu chybí řada drobných detailů. Naštěstí autoři vydali podrobné PDF s odpověďmi na často kladené dotazy. Jenže v některých částech partie se může stát, že nebudete mít příliš na výběr a na herním plánu je menší počet příšer, na které s hrdinou stačíte. Větší problém leží v častém nedostatku voleb, které ve svém tahu máte.

Schopnosti příšer nejsou uvedené přímo na jejich žetonech, ale najdete je na kartách. Ty však máte po jejich vytažení odložit. To ale asi neuděláte, ačkoliv to snižuje přehlednost hry. Obtížnost u jednotlivých partií se hodně odlišuje a se stejným počtem království a hrdinů můžete často získat snadné vítězství a jindy tvrdě narazit.

Obrovským lákadlem 12 Realms je jeho překrásné zpracování a pohádková grafika. Právě proto budete tuto hru chtít hrát právě se svými dětmi (a ty tuto hru opravdu milují!), ale přitom si nebudete připadat nepřístojně ani ve chvíli, kdy se partie budou účastnit jen samí dospělí. Hra se zavděčí začátečníkům i zkušeným hráčům, protože základní mechanismy jsou jasné a lze je snadno pochopit.

12 Realms - figurky

Protože se jedná o kooperativní hru, je velice důležitý počet hráčů, kteří se o záchranu obyvatel pokouší. Podle jejich množství ale dostanete také odlišnou velikost světa. Právě proto je zde škálovatelnost na velice vysoké úrovni, což je skvělá zpráva.

Variabilita pramení hodně z možnosti nastavit si různou obtížnost a také z různých kombinací království. Čím víc království na ochranu si vezmete, tím těžší budete mít práci s jejich ubráněním. Ovšem hra těží také z většího počtu hrdinů, které si můžete na začátku partie vybrat. Díky tomu se budete zaměřovat pokaždé na jiné talenty a vyhledávat tak jinou taktiku vedoucí snad k úspěchu.

A to jsme ještě nezmínili, že hra obsahuje už v základu rozšíření, které dále zvyšuje náročnost. Jmenuje se Černá pevnost a nepřátelé si ji postaví ve chvíli, kdy invaze dosáhne určité úrovně a poskytuje ochranu všem útočníkům, kteří se nachází na políčku, kde stojí. Ale v pravidlech najdete i další variace, které přináší nové zážitky do hry, jako jsou městské budovy nebo události. Dokonce se jeden z hráčů může postavit na stranu temna. Další prozkoumání možností ale už necháme na vás, jen vám prozradíme, že jsou povedené.

12 Realms - figurky

Bohužel samotné akční ikonky na hrdinech nejsou zrovna intuitivní. Ve snaze zahrnout do nich příliš informací jsou překombinované. Ovšem zbytek zpracování si zaslouží velice dobrou známku. Snad až na nutnost sestavit na začátku figurky lepením je všechno v pořádku a v perfektním stavu, který dokonale navozuje pohádkovou atmosféru.

12 Realms je hra, která vám poskytuje naprostou svobodu v jednání. Je pouze na hrdinech, jestli se zaměří jen na některé říše a budou spolupracovat nebo se rozdělí a pustí se do bitvy každý sám. Ale přitom se mohou potkat s občasnou nudou pramenící z malého vlivu, který na všechno dění mají. Větší množství komponent může postrašit méně zkušené hráče, ale naštěstí to rychle pomine a pravidla je provedou vším potřebným. Pak už se budou moci plně soustředit na obranu pohádkového království, které se brzy stane jejich domovem.

AutorIgnazio Corrao
IlustraceMichael Andresakis, Marvin Aure, Ignazio Corrao, Jerome Jacinto, Ginny Rosales, Carlo Rosales
Vydavatel(Web published), Enigma (Bergsala Enigma), MAGE Company, Ninja Division, uplay.it edizioni
Rok vydání2010
Počet hráčů1 - 6
Minimální věk11 and up
(5 voters)
KategorieAdventure, Fantasy, Miniatures, Print & Play
MechanismyArea Movement, Cooperative Game, Hand Management, Team-Based Game, Variable Player Powers
Rozšíření12 Realms: Ancestors Legacy, 12 Realms: Bedtime Story, 12 Realms: Bedtime Story Companions Pack, 12 Realms: Bonus Town Cards, 12 Realms: Ghost Galleon, 12 Realms: Ghost Town, 12 Realms: Promo Invaders Pack, 12 Realms: The Crab
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Crowdfunding: Spieleschmiede, Game: 12 Realms
Alternativní názvy12 Königreiche

12 Realms zavede hráče do pohádkového světa plného známých postav, ale také nebezpečí a zla, které se nenápadně plíží za mocí. V průběhu partie roste ve všech královstvích temnota, která se zvyšuje podle vlivu příšer. Čím víc jich na začátku kola straší obyvatele, tím horší je situace. Partie je pokaždé jiná a to nejen díky možnosti vybírat hrdiny s jinými schopnostmi, ale také zásluhou náhodného výběru záporných postav a dokonce celých království. Všechny počty hráčů jsou zábavné, ale o vašem úspěchu také částečně rozhodne náhoda v podobě úvodního zaplnění světa. Krásný vzhled celé hry od poctivých miniatur až po krásné kreslené obrázky vám zkazí méně přehledné ikony, ale především nutnost vlastnoručně lepit postavičky na jejich stojánky. 12 Realms je výborná rodinná kooperativní hra, která sice má nějaké mouchy, ale v celku se jedná o zábavu, jež rozhodně stojí za pozornost.

+ krásné figurky
+ pohádková hra pro všechny
+ skvěle vyladěné pro všechny hráče