Recenze: 3012 – žraločí lidé, netopýří mužíčci a rozzuření jaguáři

3012 - balení

Nadechl se čistého vzduchu. Měl rád moment, kdy se na svém mořském tvoru vynoří nad hladinu. Jeho plíce se po dlouhé nečinnosti zase roztáhly a nasály vzduch. Fairx dokázal dýchat i pod vodou, ale nečinilo mu to zdaleka takové potěšení, jako vdechovat opravdový kyslík.

Jenže patřil k žraločímu lidu a jeho výlety na hladinu byly velmi výjimečné. Dnes po dlouhých dvou měsících zase opustil svoji pozici na stráži u Pyramidy předků a vydal se prozkoumávat okolí. Na jih od něj ležel opuštěný ostrov ve tvaru lebky, který obývali velcí medvědí muži s rohy trčícími z hlavy. Jejich řev byl slyšet až sem, když se vydali na lov. Dnes byl ale klid. Možná až velký klid, jak si právě teď uvědomil. Neslyšel totiž žádné bušení ze srdce jejich podmořské země.

Podvodní vulkán ztichnul a to mohlo znamenat pouze jednu věc. Jeho krkem se už brzy vyvalí velké množství lávy a bude hrozit zatopením jejich vesnice. Rychle pobídnul žraloka svou okovanou botou a vrhnul se zpět pod vodu, aby ostatní varoval. Naposledy se tak stalo před několika lety, kdy jeho lid musel na chvíli ustoupit na souš. Ostrov lebek. Už teď věděl, že o pevninu budou muset svést tuhý boj..

3012 - připravená hra

Hra 3012 je tak trochu odkazem na konec světa, který měl nastat loni v prosinci. Jenže Mayové se spletli nebo jsme se spíš zmýlili my v interpretaci jejich kalendáře. Prostě se nic nestalo a svět pokračuje dál a my si můžeme žít svoje obyčejné životy.

Jenže, co kdyby opravdu zprávy z minulosti měly pravdu, a Země si pro nás připravila jednu obrovskou katastrofu. Většina lidstva zahyne a z trosek staré civilizace se zrodí nová, lepší, očištěná.

Naštěstí ale svět neskončil a my máme možnost zahrát si 3012. Hru dobrodružství a deckbuildingu. A některé z ras, které budete moci vzít pod svoji kontrolu, jsme už naznačili na předchozích řádcích. Ale zpět hezky na začátek, do roku 3012, tedy přesně jedno milénium po zmiňované katastrofě.

3012 - připravená hra

Hru vytvořil nový designér Charles Tyson a vydala ji společnost, která v poslední době našla zalíbení v deckbuildingových hrách – americká Cryptozoic Entertainment. O grafickou stránku této hry se postarala čtveřice autorů Brett Mitchell, Keron Grant, Kevin Kotthaus a Velvet Engine. V redakci jsme měli už možnost vyzkoušet originální a zábavnou hru Food Fight (recenze), ale na pultech obchodů se potulují ještě DC Comics Deck-building Game.

3012 se ukrývá v temné krabici s ilustrací, jakou jste ještě nejspíš nikdy neviděli. Velice zvláštní a unikátní grafický styl vás bude provázet celou hrou a začíná právě na víku. Tam vidíte všechny strany, které se mohou zúčastnit bitvy o nadvládu nad znovuzrozeným světem právě tisíc let po jeho konci.

Pomůže vám k tomu řada komponent, které se ukrývají pod víkem v dobře připravené krabici plné pohodlných přihrádek. Každá součástka zde má svoje místo. Takže snadno rozdělíte velký balíček 233 karet správně na dostatečný počet hromádek, aby se vám v budoucnosti hra připravovala pohodlně a rychle.

3012 - připravená hra

Kromě základního prvku deckbuildingové hry, tedy karet, v krabici najdete arch naplněný žetony. Pět jich je v barvách klanů a dalších 25 malých koleček představuje zlato, které slouží ve hře jako měna na najímání lepších spojenců a nákup zbraní.

Na to největší jsme ale zapomněli. Podobně jako konkurenční Thunderstone Advance (recenze), i 3012 má herní plán, který vám usnadní organizaci karet. A právě ty jsou tím nejdůležitějším, co ve hře najdete. Základ tvoří karty hrdinů. Pro každý z klanů je tu právě jedna s vůdcem. To budete po dobu hry vy. Na kartě najdete jen jméno svého vůdce, a jakou zbraní bojuje. Pokud mu ji později v partii vybavíte, získáte bonus k útoku.

V dalším rozděleném balíčku na vás čeká dvacítka průzkumníků. Ti jsou základními bojovými jednotkami ve hře a podle portrétů je opět snadno rozdělíme mezi všech pět bojových klanů přímo pod velení hrdinů. Ti je dostanou jako svoji výbavu do začátku, ovšem kolem průzkumníků se také točí mnoho důležitých událostí v průběhu partie.

3012 - připravená hra

Dál můžeme pokračovat dvacítkou karet vybavení (zbraní) a také dvaceti spojenci, kteří se k vašemu boji připojí. I ti jsou členové rozličných klanů, ale mohou si je najmout i ostatní. Jdou především po pravidelném platu a na vzhled a barvu pleti se příliš nekoukají. Díky tomu jsou dobrými spojenci i ve chvíli, kdy jde do tuhého, protože na konci bitvy obvykle čeká odměna.

Do boje půjdete proti 48 různých kartám nebezpečí (encounters), které rozdělíte podle úrovně na čtyři hromádky po dvanácti. Ty tvoří základ balíčku společně s ohromnými 120 akčními kartami. I ty si budete moci koupit, ale krom toho vám budou poskytovat výhody i v průběhu partie.

Na kartách najdete kromě akčního textu popisujícího speciální schopnosti také několik důležitých informací. První z nich je cena uvedená v pravém dolním rohu na symbolu jedné mince. Nad ní může být útočná síla předmětu netištěná na symbolu hrotu. A ještě nad ním najdete hromádku pěti mincí a přes ně vytištěné poslední číslo – hodnotu peněz, které vám karta přidává v tahu, pokud ji zahrajete.

3012 - rozehraná hra

Nepřátelé mají ještě další sérii čísel v pravém horním rohu. Zde najdete symbol lebky a na jejím čele hodnotu obrany. Toto číslo musíte se svými bojovníky překonat, abyste jej porazili. Pak jsou tu ještě dvě menší čísla – jedno tvoří zkušenosti, které za poražení získáte a druhé, červené, představuje počet vítězných bodů, jež jsou za příšeru na konci hry.

Ve hře jsou totiž opravdu dvě měny. Zatímco zkušenosti vám vylepšují hrdinu, jeho sílu a určují konec partie, pouze a jen součet vítězných bodů určí konečného vítěze. A v tom je už první fígl celého hraní 3012. Musíte najít správný okamžik, kdy partii ukončit a nesmíte se pouze nechat strhnout levelováním a vylepšováním svojí postavy.

Na začátku partie si tedy hráči vyberou klan, který budou reprezentovat. Od něj si vezmou čtveřici průzkumníků. Ti jsou jejich jediným majetkem do začátku společně s jednou zlatou mincí použitelnou jako náhrada peněz pro nákup, ale také k rezervování karet, jak si za chvilku ukážeme.

3012 - rozehraná hra

Všechny ostatní balíčky mají svoje pevně dané místo na herní desce. Zamíchané akce jsou rozděleny podle hodnoty na dvě podobné hromádky. Přátelé i zbraně mají svoje pozice po stranách. Z každého z těchto balíčků odkryjete také čtveřici karet, které tvoří nabídku k nákupu v budoucích kolech. Výběr se bude samozřejmě doplňovat.

Další čtyři hromádky leží nahoře a obsahují všechny do jedné nepřátele. Ti jsou rozdělení podle obtížnosti. Například v první hromádce se nachází pouze příšery se sílou čtyři až šest. Víte tedy zhruba, do čeho jdete, ale stále nemáte jistotu o přesné identitě, schopnostech a síle protivníka.

Pak už zbývá jen nachystat hromádku peněz a zbytku průzkumníků, které můžete speciálními efekty získat i nové. Hráči si vezmou do ruky všechny čtyři svoje průzkumníky, položí žeton odpovídající hrdinovi na první políčko trasy zkušeností (se silou jedna) a partie může začít prvním kolem.

3012 - karty

Na začátku se toho moc neděje. Všichni se snaží nakupovat, doplňují se nabídky a málokdo se odváží do nějaké té bitvy. Ale pak už se to konečně rozjede na plné obrátky. Hráči v každém kole na začátku drží v ruce čtyři karty a jako ve správné deckbuildingové hře je točí – odkládají a jakmile jim dojde, zamíchají nové.

Nákupy samozřejmě pokládají na odhazovací balíček a chvilku tedy trvá, než se vám zbrusu nová, nezaprášená karta dostane zpět na ruku. Nakonec ale její schopnosti budete moci využít. Pak už závisí jen na tom, v jaké kombinaci vám přijde. Zbraně totiž můžete vybavit vždy pouze nějaké postavě a nelze je použít samostatně – jedna hrdinovi a každá další pak případnému spojenci v ruce. Akční karty vám ale umožňují také dobírat více karet.

Pokud vám po nákupu zbude nějaká neutracená virtuální hotovost, tak za odměnu dostanete jednu fyzickou zlatou minci. Ta z vás udělá boháče v budoucích tazích, kdy ji můžete utratit za libovolný nákup a zvyšuje vám tedy dostupnou finanční hotovost. Minci dostanete pokaždé, když neutratíte vše a můžete tak peníze šetřit na větší nákup.

3012 - rozehraná hra

Zajímavý princip se pojí s balíčky akčních karet. Na nich jsou totiž vždy pravidelně odkryté horní karty. Jedna je tedy nahoře otočená obrázkem vzhůru. A vy nejenže si ji můžete ve svém tahu koupit, ale především máte šanci její schopnosti využít zcela zdarma jen za to, že na plánu leží!

Navíc lze využít jednu z vašich mincí lze využít a tuto akční kartu si zarezervovat. To znamená, že ji položíte na plán a na ni umístíte svůj penízek. V budoucích tazích si ji můžete koupit. Uděláte to třeba v situaci, že nemáte zrovna dostatek peněz nebo je chcete obětovat na něco jiného. Toto předkupní rezervační právo máte jako aktivní hráč vždy na obě akční karty.

Ovšem srdcem celé hry 3012 je boj. Na jeho úvod ohlásíte, na který ze čtveřice balíčků si věříte. Vezmete z něj horní kartu, ale ještě se na ni nedíváte! Místo toho ji položíte obrázkem dolů. Teď mají všichni ostatní hráči možnost do přímo boje zasáhnout. Mohou se se svými průzkumníky (jen a jen s nimi!) přidat buď na vaši stranu, nebo na soupeřovu. Jakmile se rozhodnou, pokračujete odkrytím karty.

3012 - karty

U některých příšer na boj dokonce ani nedojde, protože musíte ještě před jeho začátkem hodit kostkou. Tak určíte, jestli si to obluda při pohledu na vás nerozmyslela a neuprchla. V takové situaci bitva okamžitě končí a nedostanete nic.

Mnohem častěji se ale do křížku opravdu pustíte. Vaším úkolem je z ruky vyložit dostatečnou armádu, abyste měli větší sílu než je obrana příšery. K základní síle vašeho hrdiny (podle stupnice zkušenosti) a síle spojenců se připočítávají samozřejmě i bonusy z akčních karet (vašich i těch na hromádce), zbraní, ale především průzkumníci dodaní od ostatních hráčů – ať už na vaši stranu nebo na stranu protivníků.

Pokud prohrajete, pak nezískáte nic. A co ztratíte za to podstoupené riziko? Žetony peněz. Pokud je tedy utratíte v minulém kole a váš bank je prázdný, neriskujete vůbec nic a můžete to v klidu zkusit. Jenže pozor! V případě, že některý z hráčů přidal svého průzkumníka na stranu příšery, získá za ni zkušenosti (případně se rozdělí s dalšími hráči) a posune žeton svého rodu vpřed. Tím se mu také zvýší síla hrdiny do příštích soubojů.

3012 - karty

Vítězství přinese tytéž zkušenosti na vaši stranu. Krom toho si ale v tuto chvíli můžete vzít kartu poražené obludy a zařadit ji do svého balíčku. Taková karta vám sice bude překážet při partii, ale současně má také hodnotu vítězných bodů na konci. A právě na ně se hraje.

V situaci, kdy se na vaši stranu někdo přidá, musíte se o zkušenosti rozdělit, ale kartu dostanete vždy pouze vy. Partie pak končí ve chvíli, kdy některý z hráčů dosáhne konce stupnice zkušeností. Pak si všichni projdou balíčku a sečtou nasbírané body za poražené obludy. Vítězí ten hráč, který jich má nejvíc.

3012 je pěkná a elegantní deckbuildingová hra, která přichází s několika unikátními a úžasnými myšlenkami. Tou nejdůležitější, která zcela změní zážitek ze hry oproti ostatním deckbuildingům, je možnost ovlivnit výsledek bitvy soupeře. Můžete tak protivníkovi pomoci a připravit jej o část zkušeností nebo se mu postavit a překazit mu jeho plány.

3012 - karty

Tento konflikt mezi hráči se odehrává v podstatě každou bitvu, protože motivace je opravdu velká. Jenže bohužel těch bitev především na začátku je žalostně málo. Trvá opravdu dlouho, než si hráči vybudují balíček dostatečně silný, aby se mohli pravidelně pouštět do bitvy s nepřáteli. A ta první kola nemají vůbec co nabídnout. Nejsou zábavná a jedná se jen o mechanické otáčení karet.

To je velká škoda, protože jakmile se partie rozjede, tak má skvělý spád. Úžasný nápad s připojováním dává skvělé využití i základním kartám. Jenže bohužel není k dispozici téměř žádný způsob, jak se zbavit některých karet, které jste nakoupili na začátku partie jako rozjezdové. Dohrajete s nimi se všemi obvykle partii až do konce. Jenže pak, jakmile se opravdu začne něco dít, je najednou hned konec.

Právě ten novátorský mechanismus je obrovskou výhodou hry, ale současně ji trochu sráží dolů, protože prostě trvá, než se celé soukolí roztočí. Všechno to podporuje i výtečná myšlenka s využitím akčních karet, které navyšují počet karet v ruce v podstatě na šest, ačkoliv držíte opravdu jen čtyři. Navíc se po konci vašeho tahu (ty, které nekoupíte nebo nerezervujete) odkládají a další hráč v pořadí má zcela jiné a nové.

3012 - karty

Musíte si ale dávat pozor, do jakých bitev se pouštíte a jak rychle střádáte zkušenosti. Můžete totiž nechtěně spustit konec partie dříve, než by se vám líbilo. Všichni účastníci se musí vypořádat s rozpolceností mezi útočením a přibližujícím se koncem partie.

3012 je unikátní nejen herním mechanismem, ale také grafickým zpracováním. To je naprosto netradiční a takové zazněné. Někomu to může vadit, protože obrázky ve skutečnosti nejsou takové ostré a na první pohled líbivé. Ale zato vypadají opravdu originálně.

3012 je desková hra, která mohla změnit deckbuilding. Zažijete s ní dobrodružství a obsahuje ohromné množství konfliktů mezi samotnými hráči. Mohou si krást zkušenosti, stavět se na stranu příšer a jinak se ovlivňovat. Bohužel ale problémy s tempem sráží celkový zážitek z partie, což je opravdu škoda. Přesto zůstává 3012 hrou, která díky skvělým nápadům stojí rozhodně za vyzkoušení!

AutorCharlie Tyson
VydavatelCryptozoic Entertainment
Minimální věk15 and up
(4 voters)
KategorieCard Game, Science Fiction
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building

3012 je rok, kdy se všechno změní. Přesně jedno milénium vzdálený. Lidé se vyvinuli po katastrofě ve zcela jiné druhy a musí bojovat o přežití v různých klanech. Ty si navzájem občas pomáhají, ale také škodí, když bojují proti nepřátelským příšerám číhajícím všude ve světě. Hráči k tomu využívají klasického systému deckbuildingu. Začínají s pouhou čtveřicí průzkumníků, ale postupně se dopracují k silnějším spojencům a zbraním, jimiž je mohou vybavit. Přitom ale i průzkumníci nebudou vůbec zaostávat. Jakmile se totiž hráč rozhodne ve svém tahu útočit na jeden ze čtyř dostupných balíčků příšer, rozdělených podle síly, mohou se právě průzkumníci ostatních hráčů přidat na jednu nebo druhou stranu konfliktu. Tím navýší svému spojenci sílu a podělí se s ním o zkušenosti. Jediný útočník ale nakonec v případě svého vítězství dostane odměnu v podobě poražené karty příšery. A právě za ně dostane vítězné body na konci hry, který nastane, jakmile některý z hráčů dosáhne příliš velkého počtu zkušeností. Hráči mají také možnost škudlit zlato. Pokud neutratí všechny svoje dostupné peníze, dostanou za to jednu minci, kterou si ponechají do dalších kol pro nákupy. Tyto mince mohou jako jediné ztratit, pokud jim nevyjde útok. A bez nákupu můžete dokonce využívat dvě otočené akční karty na herním plánu. Bohužel hra je v první polovině hodně pomalá a není tak zábavná. A jakmile se v druhé polovině rozjede, tak je za chvilku konec. A hráči nemají zdaleka tolik možností, jak se zbavit nechtěných karet a optimalizovat balíček, jak by se jim líbilo. Přesto je 3012 velice zajímavým pokusem změnit svět deckbuildingu a pro všechny fanoušky tohoto herního stylu a dobrodružných her stojí za zkoušku.

+ neobvyklé zpracování
+ dilema mezi trénováním síly a koncem partie
+ akční karty využitelné i bez nutnosti koupě