Recenze: 4 veselé hry – zábava pro předškolní děti

Když se pirát a strojvedoucí potkají někde v přístavu, obvykle si hodně povídají. Oba totiž řídí neposlušné oře, ačkoliv je jeden suchozemská krysa a druhý mořeplavec. Vždy rádi proberou dobrodružství, která na svých cestách zažili.

Zatímco strojvedoucí většinou naříká nad neslušnými pasažéry a zvířaty přebíhajícími přes koleje, pirát má mnohem horší zážitky. Nemají ho rádi ani námořníci, ani obyčejní lidé a dokonce ani jeho podřízení na vlastní lodi. A pátrání po pokladu ani tentokrát nebylo úspěšné, takže pirátský zlosyn do sebe zase kope jedno pivo za druhým a stěžuje si.

Jenže jeho známý pro něj má tentokrát překvapení. Našel totiž nový hostinec na kopci, o kterém se říká, že je čarodějnický. A právě proto tam chodí jen pít jen ti neodvážnější z odvážných. A protože naši hrdinové měli oba pro strach uděláno, vydali se společně na kopec. Když tam dorazili, poručili si to nejsilnější pití, které mají na skladě. Ani jim nevadilo, že v celém lokále obsluhují jen mluvící opice. Dnes byl prostě ten ideální den na bláznivé nápady.

A jako bláznivý se mohl na počátku zdát i nápad paní Lucie Ernestové. Ten se zrodil určitě už před rokem 2011, ale teprve letos získala autorka dost odvahy, aby jej zrealizovala. Pod hlavičkou vydavatelské společnosti GAO připravila první knížní zábavu pro malé děti. Na první pohled nám hra připomněla skvělé knížky Madeleine Denyové (Lidské tělo a Dinosauři – recenze).

Sama je také ilustrátorkou celého svého projektu, který v názvu sdílí číslo čtyři. Zatímco jsme v redakci testovali knižní novinku s názvou 4 veselé hry, na světlo světa se již prodralo druhé balení legrácek s názvem 4 dobrodružné hry.

Možná by se zdálo, že na knížce není co vymýšlet a že tradiční odstaveček o balení přeskočíme, ale není to pravda. Ke každé takovéto jednoduché hře pro menší děti potřebujete šestistěnnou kostku a figurky, kterými budou hráči po plánu pohybovat. Ani 4 veselé hry nejsou výjimkou. Jenže kam takové neskladné součástky umístit do knihy? Co třeba do pytlíku, který se vejde do hřbetu knihy? Elegantní a jednoduché řešení, navíc když je pytlík přivázaný červenou šňůrkou k hracímu plánu.

Jak ale hrát čtyři hry na jednom hracím plánu? Jednoduše, musíte si vždy leporelově přeskládat kartonovou skládačku tak, aby nahoře byly právě ty dva listy, které vás pro danou hru zajímají. Můžete hrát Honbu za pokladem, Výlet vlakem, Čarodějnickou školu a Chytrou opici v Africe. U každé hry jsou na straně uvedena také pravidla, takže máte všechno pěkně pohromadě.

Svoji pouť hrou začneme u pirátů, kteří se vydali na moře s jediným cílem: obeplout ostrovy ptáka Doda, divokých prasat i pramenité vody a dorazit až na ostrov pokladů. Na jednoduché spirálovité trase najdeme hned několik dobrých nápadů, které postup podle kostky ozvláštňují. Hráči totiž musí u každého ostrov zakotvit a doplnit zásoby, tedy na něm zastavit přesným hodem. Bez toho nesmí pokračovat dál. Protože se rozměry ostrovů liší, je různá i obtížnost zakotvení u nich.

Po cestě se hráči utkávají s bouří, občas chytí dobrý vítr a jindy potkají piráta. Ten je v případě porážky (hod kostkami za piráta i hráče) zažene o kousek zpět na útěk. Jednotlivé prvky přidávají k napínavosti dobrodružství.

Cesta do Čarodějnické školy i Výlet vlakem fungují obě na stejném principu, který je známý už třeba ze hry Hadi a žebříky. Hráči se posunují s figurkami kupředu po předem dané trase, ale na trati jsou také speciální políčka. Jedny jim pomáhají v postupu vpřed, druhé je naopak vrátí o kousek dozadu. To samo o sobě je velice jednoduché a obě hry jsou právě těmi zaměřenými na nejmenší doporučené publikum (3 a půl roku).

Zároveň však každá z her pěkně zpracovává svoje téma a doprovází je hromadou obrázků a textu, které malé hráče vtáhnou do děje. Tady však přichází čas na rozpor – zatímco hra bude bavit menší děti, tak ty ještě neumí číst, ani počítat puntíky na kostkách. Nezbývá tedy předpokládat, že jim se vším rádi pomohou jejich rodiče, tedy vy, naši čtenáři.

První tři hry jsou založené čistě na náhodě, což není u dětských her tak velká nevýhoda, jako by byla u dospělých. Dětem totiž náhoda připadá zajímavá a spravedlivá, takže si hru užijí na maximum, i když jim padají čísla, které si nepřejí.

Jenže naše zklamání z tří jednoduchých her vynahrazuje ta poslední. Chytrá opice v Africe totiž po dětech bude chtít, aby povídaly. Stále budou posouvat svojí figurkou po plánu, který tentokrát tvoří trojice stromů. Děti si určitě rády představí, že jdou nakupovat banány a musí kvůli tomu skákat ve větvích.

Aby ale při nákupech uspěly, musí mít dostatečnou slovní zásobu. Na každém políčku stojí napsané jedno téma – úkol. Hráč, který na něj vstoupí figurkou, si nejdříve hodí kostkou. Tohle číslo určí, kolik slov k úkolu musí vymyslet. Nejedná se o žádné záludnosti, stačí vyjmenovat třeba druhy sportu, nářadí nebo zvířata v zoo. Pokud byste chtěli partii trochu ztížit, můžete ke hře dodat nějakou písmennou kostku nebo dokonce přesýpací hodiny.

Právě tato hra dělá ze 4 veselých her pěknou pomůcku pro rodiče malých dětí. Ty se zábavnou formou naučí nová slovíčka a zopakují si, která věc patří kam. Také se jedná o jedinou hru, u které nehrozí tak výrazně ohrání při opakovaném hraní.

Všechny hry bez rozdílu se mohou pochlubit opravdu pěknými a veselými ilustracemi. Právě takovéto obrázky sluší hře určené pro tuto věkovou skupinu. Není zde nic nevhodného, všechny postavičky se usmívají a přináší úsměv na tvář, stejně jako použitá paleta barev.

Ačkoliv se v titulku dozvíte, že se jedná o čtyři veselé hry, ve skutečnosti je jich pět! Na každém větším herním plánu totiž můžete s dětmi vyzkoušet také takzvané hledačky. Na obrázku je ukrytý určitý počet zvířat nebo lidí, které musíte najít. Někdy jsou hodně mrňavé nebo dokonale splývají s pozadím. U dětí tento způsob hledání rozvíjí postřeh a soustředění.

Hra 4 veselé hry není nijak objevná ani převratná. Přesto ji grafické zpracování a jednoduchost předurčuje k úspěchu. Ten však bude ohraničen poměrně ostře věkem cílové skupiny. Všichni rodiče předškolních dětí budou mít z podobně jednoduché hříčky radost, poměrně bez problémů překousnou její hraní a děti budou nadšené. Jakmile však začnou přicházet na kloub složitějším hrám, budou muset jít 4 veselé hry stranou. Ale vzpomínkám neutečete, a tak se k nim asi občas přesto vrátí.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 40 % za dětský pohled.

+ pěkné ilustrace
+ 4 hry v jednom
+ knižní balení