Recenze: Desková hra Tain. Vydejte se na lov!

Jméno Tain označuje už mnoho století královské sídlo ve Skotsku a městečko kolem něj. V souladu s tímto názvem se i stejnojmenná hra Tain odehrává v téže zemi. Stanete se v ní vůdcem keltského klanu, který bojuje s ostatními rodinami o majetek a bohatství. Jedná se o druhou hru od Tomasze Z. Majkowského, která se nám dostává do ruky. I první z nich u nás distribuuje firma Fantasyobchod a jmenuje se Kazaam (recenze).

Pod záštitou polské firmy Wolf Fang vyšla tato hra jako Majkovského první počin v roce 2007 (Kazaam následoval o rok později). Stejně jako zmíněná alchymistická hra, i Tain obsahuje zajímavý nápad i principy. Přenese vás do dob, kdy krádež dobytka bývala tradicí a velkým svátkem. Pokud to v klanu někdo dokázal, stal se velice váženým členem.

O grafické ztvárnění se znovu postarala nadaná autorka Agnieszka Bala. Již na krabici uvidíte dva lovce, jak zpoza stromu pozorují klidně se pasoucí dobytek. Právě ten bude hlavním předmětem vašeho zájmu ve hře. Po rozbalení krabice na vás sice žádné krávy nevykouknou, ale reprezentují je žluté dřevěné žetony. Druhá barva – červená – označuje šperky, které klan ukrývá v domě.

Hlavními součástmi krabice ale jsou čtyři plány domu a pastviny (dům a pastvina zabírají každý polovinu plánu) pro jednotlivé hráče, jedna neutrální pastvina s počítadlem kol, která přijde doprostřed stolu a také čtyři skládací zástěny k ukrývání nájezdnických plánů.

K úplnosti výčtu zbývají už jen kartičky ve čtyřech barvách, reprezentující členy jednotlivých klanů. Najdete zde malého chlapce, válečníka, náčelníka a náčelníkovu dceru. Nejvíce naleznete kartiček, které zdobí obrázek vyplazeného jazyka. Jedná se o kartičky blafu, o kterých si budeme povídat později.

Na rozdíl od již několikrát zmiňovaného Kazaamu tentokrát krabice samotná slouží velmi dobře svému účelu a drážky mají správné rozměry na uložení jednotlivých komponent.

Příprava hry netrvá dlouho. Hráči si rozeberou zástěny, ukryjí za ně kartičky svých barev a do začátku dostanou na svoji pastvinu shodně pět krav a do domu tři šperky. Ukazatel kol se umístí na číslo jedna a účastník s nejčervenějšími vlasy (zapadá nejlépe do skotského ladění) začíná.

Všechny hráčské plány obsahují několik dvojic rámečků pro umístění karet obránce a nájezdníka. Jedná se o tři dvojice pro pastvinu a dvě dvojice pro obrázek s interiérem domu. Většinu herního času strávíte pokládáním kartiček jednotlivých osob klanu na tato stanovená místa a budete tak útočit na cizí obydlí či pastvinu a zároveň se snažit ubránit to svoje.

Pochopitelně, jednotlivé postavy mají různé schopnosti a sílu. Všechny možné výsledky jsou nejen pečlivě rozepsány v pravidlech, ale především je naleznete přehledně rozkreslené na vnitřní straně hráčských zástěn, takže si je na začátku nemusíte složitě zapamatovávat.

Nejdříve všichni hráči na střídačku (po jedné kartičce) položí tolik postav, kolik uznají za vhodné, rubem vzhůru na jednotlivá místa. V druhé fázi se vyhodnotí výsledky.

Výsledky jsou často poměrně jasné především u obrázků s vyplazeným jazykem. Tyto blafovací kartičky neslouží k ničemu jinému než ke zmatení soupeře, který může bránit zbytečné vchody do domu či na pastvinu s válečníky a na vaše opravdové nájezdníky mu už nemusí zbýt síly.

Po otočení kartiček se všechny vyplazené jazyky odstraní a hráči mohou vyhodnocovat samotné nájezdy. Pokud je nájezdníkem silnější postava, získává jeden kus dobytka nebo šperku a může si je umístit k sobě do domu.

Speciální roli v celé hře plní náčelníkova dcera, která nesmí vyjít z domácího plánu a může tedy bránit jen dům nebo pastvinu. Navíc pokud na ni zaútočí nepřítel válečníkem, dokáže sice ubránit svoje obydlí, ale je unesena do domu soupeřícího klanu.

Zajatcem nepřítele se může stát i chlapec, pokud zaútočí na dveře, které brání válečník. Pokud příště úspěšně zaútočíte na dům, v němž je držen, vysvobodíte jej na úkor zisku.

Použité kartičky z kola hráči odkládají rubem vzhůru před zástěnu tak, aby je měli ostatní na očích. Za zábranou zůstávají pouze nepoužité obrázky, které tvoří nabídku pro příští kolo. Až využijete i tyto, můžete si vzít zpět do úkrytu všechny použité postavy.

Nezmínili jsme se ještě o společné neutrální pastvině, na kterou se v každém kole mohou vydat pouze dva nájezdníci, platí zde tedy pravidlo: „Kdo dřív přijde, ten dřív mele“. Každý hráč sem může pouze jednoho svého válečníka nebo náčelníka. Dobytek získá buď náčelník (válečník utře nos) nebo oba válečníci v případě shody.

Souboj o nejlepší klan může vyhrát ten, komu se na jeho pastvině jako prvnímu bude pást jedenáct kusů dobytka. Pokud to ani jeden ze soupeřů nestihne v průběhu sedmi kol, rozhodne výše majetku. Celý herní princip je tak jednoduchý, že stačí, aby si jeden hráč přečetl pravidla, a pak je rychle vysvětlil ostatním.

Jedná se o nenáročnou hru, která vyniká rychlým spádem a brzkým koncem. Strategie si zde příliš neužijete, můžete taktizovat pouze v tom, jaké kartičky si necháte do příštího kola. O všem ostatním rozhoduje štěstí a náhoda. Na druhou stranu zažijete příjemné napětí při odkrývání polí, které bráníte, a při vyhodnocování výsledků.

Hra je sice hratelná již od dvou hráčů, ale to pravé napětí a nejistotu zažijete až ve vyšším počtu, ať už díky boji o neutrální pastvinu, tak díky větší variabilitě postav. Teprve pak nemáte vůbec jistotu kdo kým útočí a rychle ztratíte přehled o tom, které kartičky soupeřům zbývají. Oproti tomu hra ve dvou je spíše rychlou partií, která zábavností příliš nevyniká.

Tain představuje hru vhodnou na lehké zabavení návštěvy, když nechcete příliš přemýšlet a přitom si chcete užít napětí. Má originální námět, pěkné zpracování a nestojí nijak závratnou částku. Právě vzhledem k nízké ceně a poměrně variabilním jednotlivým hrám se jedná o zajímavou volbu.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorTomasz Z. Majkowski
IlustraceTomasz Tworek
VydavatelWolf Fang P.H.
Rok vydání2007
Počet hráčů2 - 4
Herní doba30
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(4 voters)
KategorieAncient, Bluffing
MechanismySecret Unit Deployment
Alternativní názvyTain

Více o hře.

Recenze: Desková hra Tain. Vydejte se na lov!
Klady:

+ cena
+ nenáročnost
+ jednoduchá pravidla
+ krátká hrací doba
+ zajímavé téma
Zápory:

- velký vliv náhody
- slabší pro dva hráče
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: V kostce Zvířecí rodiny nemají rádi Dopravu