Recenze: 75 Gnom‘ Street – za všechno můžou trpaslíci!

75-gnom-street-26

Je to místo, kde vždycky nabíráte sílu. Tichá a klidná zahrada je rájem pro každého, kdo chce poslouchat přírodu a relaxovat. Jenže pak odjedete z domu a najednou se travnatý plácek stane bojištěm! Všichni trpaslíci z okolí se seběhnou a bojují o území. Nikdo nechce ustoupit ani o píď a raději na sebe pošlou zaminované krtky. A když se vrátíte z dovolené? Všechno to svedou na psa!

Není tedy ani na chvilku pochyb, že za veškerou rozrytou zahradou jsou trpaslíci. Určitě tomu uvěříte, pokud si necháte své vnímání napravit deskovou hrou 75 Gnom‘ Street od firmy Ankama. Jedná se o barevnou krabici, kterou si pro všechny milovníky zahradních válek připravila dvojice Charles Bossart a Sébastien Darras. S ilustracemi Fabiena Menseho vyšla poprvé v roce 2016.

Krabička je o kapku menší než její čtvercové sestřičky, ale i tak poskytuje dostatek prostoru pro všechny trpaslíky a jejich zbraně. Na víku už vidíme, jak by mohl takový boj probíhat, a sledujeme, jak se trpaslíci s různými barvami čepic škrtí a přetahují. Ale uvnitř krabice vládne zatím pořádek. Figurky jsou oddělené do přihrádek a každé barvě náleží tři postavičky. Ty překrývá herní plán, což je také první komponenta, kterou hráči vyloží na stůl, jakmile začnou přípravy. A naplní ji poté žetony terénu a akcí, které zde mají jasně určená místa.

75-gnom-street-06

Každý z účastníků si poté vybere barvu a dostane všechny odpovídající komponenty, které položí před sebe. V první řadě to jsou samozřejmě tři figurky bojovných trpaslíků, ale také sadu karet (výsledch, katapult a osm trpaslíčích), žetony a list pro poznámky. Ze zamíchaného balíčku kořisti získají účastníci ještě po jedné tajné kartě, na kterou se mohou podívat pouze oni sami.

Celá partie se dělí na kola, ve kterém se všichni nejdříve pořádně řežou a teprve poté provádí akce. Trpaslíci to holt dělají obráceně než všichni ostatní. V rámci této fáze si všichni účastníci vyberou jednu trpasličí kartu z ruky a položí ji před sebe na stůl (zatím tajně obrázkem dolů). Teprve současně všichni svoji volbu odhalí a podle výsledků určí pořadí. Jednotlivé karty jsou odloženy stranou a získat je lze až ve chvíli, kdy hráč nemá v ruce kartu žádnou.

V případě remízy se oba dva trpaslíci porvou a svoje místa přenechají soupeřům. Obsadí až zadní pozice a o pořadí v kole budou muset bojovat mezi sebou. Jednoduše tak, že vezmou kartu katapultu a pokusí se dostat svůj žeton střelou co nejblíže ke komínu na herním plánu.

75-gnom-street-01

Vybojované pořadí pak určí, kdy se hráč dostane k možnosti provést dostupné akce. To je druhá fáze kola, která začíná pro hráče vždy možností získat z plánu žetony terénu a akcí. A právě na toto zvolené místo, z něhož si vzal žeton, postaví jednu ze svých figurek trpaslíka. Tím lze vyhodit soupeřovu figurku, která tam stojí. Když už jsou všichni bojovníci hráče na zahradě, může je místo toho díky této akci posouvat.

Druhá volba ze začátku fáze – akční žeton – určí soupeře, kterého může hráč na tahu vyslýchat a také předmět otázky, kterou má položit (květina, zóny, výhled). Ptát se ale může vždy pouze rivalů, kteří jsou v pořadí kola dál než on. Tím se hráč snaží určit identitu karty, kterou má soupeř v držení od začátku partie (kořist).

Ve snaze zjistit, kam trpaslík poklad zakopal, se může aktivní hráč zeptat pouze otázku, na kterou lze odpovědět ANO/NE. Třemi možnostmi pak určí, na jakou část plánu se hráč ptá – buď území obklopující jeho trpaslíka (právě položeného), řadu a sloupec, ve kterém stojí, nebo všechna políčka s květinou stejné barvy. Protivník musí podle pravdy odpovědět, a tak dát soupeři nějakou indicii na stopě k pokladu. Tuto informaci si hráč poznačí do svého bločku.

75-gnom-street-13

Pokud hráč tuší, kde by se mohl poklad nacházet, může obětovat jednu akční kartu z ruky a vyslat do akce krtky. Takové políčko ale v danou chvíli musí také obsahovat jednu z figurek hráče. Takový žeton už nelze přemístit, ale na jednom terénu může být na sobě naskládaných klidně více žetonů více hráčů (zde hraje roli pořadí, v jakém byly položeny). Ale některé z těchto žetonů jsou pouze návnady sloužící k matení nepřátel. Kromě vlastních trpaslíků se po plánu pohybuje také kočka, která zahání trpaslíky pryč. Místo vyslýchání může hráč pohnout právě kočičím predátorem.

Na konci kola se všechny žetony terénů i vyslýchání vrátí zpět na plán a partie pokračuje zase od začátku určením nového pořadí. Jakmile jeden z hráčů nemá na začátku kola žádnou kartu v ruce, nastává čas na poslední zúčtování. Jakmile je toto poslední kolo odehrané, je čas připsat všem vítězné body. Ty lze získat za figurky trpaslíků v zahradě, správně umístěné žetony krtků (na lokace s poklady soupeřů) a návnady (úspěšný blaf, který nalákal dalšího soupeře na falešnou stopu, dostane bod). Vítězí ten, jehož suma bodů je nejvyšší.

75 Gnom‘ Street je hrou s dedukční tématikou, která je tentokrát zasazena do pro nás trochu neuvěřitelného světa krtků, trpaslíků a pokladů. Hráči budou muset sami aktivně hledat indicie, které je dovedou k určení přesných pozic pokladů.

75-gnom-street-14

Každé kolo mohou používat trochu matoucí mechanismus žetonů terénu a výslechu. Právě podle terénu hráč určí místo, kam svého trpaslíka posadí. To je pozice, proti které se bude všechno v jeho aktuálním kole odehrávat. Ať už bude hledat poklad v sloupci, řadě, pod květinami stejné barvy nebo v okolí trpaslíka, vždy potřebuje míst správně umístěnou svou figurku.

Jenže to všechno je ještě doplněno o boj o pořadí na začátku každého kola. To určuje, koho se můžete v kole zeptat. A i pokud máte podezření na poklad, které potřebujete potvrdit, nemusíte se jen tak dočkat, pokud nemáte v ruce vhodné karty. Vše ještě mohou zachránit speciální schopnosti na kartách trpaslíků.

Hra hledáním zón a jejich postupným vyřazováním trochu připomíná lodě. Hodně pokročilé lodě, ve kterých je více možností určení oblastí. A právě jejich vhodnou kombinací a průniky lze získat finální odhad. Ale co je mnohem důležitější – hráč musí být velmi rychlý, protože ostatní se snaží o to samé a navíc všichni mají přístupné všechny informace. Odpovědí tak napovídáte také nepřátelům a všichni mají neustále stejnou výchozí pozici pro určení pozice pokladu.

75-gnom-street-16

Nebudeme se tajit tím, že máme dedukční hry opravdu rádi už od doby Clueda. Prostě pro ně máme nějakou slabinu. Hra sice na první pohled vypadá složitě, ale ve výsledku za to mohou pouze drobná dodatková pravidla – schopnosti trpaslíků a braní žetonů (to je opravdu zvláštní mechanismu, který dokonale mate).

S dedukční a blafovací složkou se pojí u této hry jedno zklamání.  Krabice je totiž doporučena už od dvou hráčů. To je normálně počet, ve kterém tento typ her nefunguje. No a 75 Gnom‘ Street není výjimkou! Ačkoliv pravidla tuto variantu nabízí, není na ní nic zábavného. Proto je číslice dvě na krabici zavádějící. Naopak potěší nižší herní doba.

Největší výtku ale máme ke způsobu, jak se rozhoduje remíza při boji o pořadí. Najednou je do přemýšlivé hry naroubovaná dovednostní soutěž, a to už na papíře je takový malý vykřičník. A herní dojem tomu opravdu odpovídá. Tohle řešení sporu prostě do dedukční hry nepatří. To si raději hoďte žetonem (nebo kostkou). Nebo můžete zavést stejné pravidlo jako my – kdo má méně umístěných žetonů na plánu, ten souboj vyhrává bez jakékoliv náhody.

75-gnom-street-20

75 Gnom‘ Street je nadějnou dedukční hrou, kterou ale na poslední chvíli pokazí hned několik prvků. Když je dáte dohromady, pak už to tak skvělé není. Ale hledání pokladů soupeřů s veřejnými otázkami pro všechny je stále zajímavé, ačkoliv vzhledem ke komplexnějším pravidlům je vhodná hlavně pro starší hráče. 75 Gnom’ Street je nadprůměrnou hrou, která budí víc nadějí, než jich splní.

AutorCharles Bossart, Sébastien Darras
IlustraceFabien Mense
VydavatelAnkama, CMON Global Limited, Fabrika Igr, Last Level, One Moment Games
KategorieBluffing, Deduction
MechanismyArea Majority / Influence, Flicking, Hand Management, Variable Phase Order
RodinaComponents: Miniatures
Alternativní názvyУлица гномов, 75, 地精街75号

75 Gnom‘ Street je fajn dedukční hrou, která nás zavede do zajímavého prostředí a nabídne některé změny. Tou hlavní, která současně přidává zábavu, je hledání pokladu vyřazováním oblastí a ne jednotlivých políček. Hra je zábavná, ale nesmíte chtít hrát ve dvou. Ale všechno kazí způsob rozhodování remíz a horší učení nových hráčů. 75 Gnom‘ Street je ale i tak docela zajímavá zábava.

+ dedukce
+ zajímavé dotazování na oblasti plánu
+ boj o pořadí