Recenze: Asgard – konec jedné éry bohů

Asgard - balení

Asgard. Sídlo bohů. Ale ani tam teď není veselo. Podle všech znamení se totiž blíží konec. Závěrečný boj dobra a zla, který rozhodne o stavu nového světa. Všechno se změní, kámen nezůstane na kameni a ani bohové nemají jistotu. Bratr proti bratru, otec proti synovi. Možné je všechno. Vítejte v souboji, kde poteče krev celé planety..

A stejný název jako sídlo bohů má také nová desková hra Asgard od společnosti What’s Your Game? Z Itálie pochází nejen samotná firma, ale také autor Pierluca Zizzi a ilustrátor Mariano Iannelli. Hra byla představena na veletrhu Spiel 2012 v Essenu jako novinka, ale zatím se jí z neznámých důvodů daří letět pod radarem všech fanoušků. Společně se ni podíváme a řekneme si, jestli si zaslouží více pozornosti.

V příběhu této hry se schyluje právě k tomu zmiňovanému konci světa. Všichni stojí proti sobě a je pouze na vašem uvážení, jestli se přidáte na stranu dobra či zla. Boje budou dlouhé, krvavé a možná je rozhodnou jen malé drobnosti. Tak, jak to bývá u deskových her.

Asgard - připravená hra

Asgard se schovává ve větší čtvercové krabici, která vás už na první pohled zaujme velice lákavou a tematickou kresbou. Ta se liší od nové francouzské edice společnosti IELLO pro roce 2013, kde jsou davy srocené pod patami Asgardu. Na titulním obrázku původní anglické edice, kterou máme v redakci, je místo toho výjev ze samotné bitvy. Obě ilustrace jsou ovšem povedené a slibují vizuální požitek i uvnitř.

A sliby se splní ve chvíli, kdy otevřete krabici a rozložíte herní plán. Uprostřed všemu vévodí bájný strom Yggdrasil, jehož větve na sobě drží některé světy. Zde se budou odehrávat finální souboje. Po stranách jsou ale portréty jednotlivých bohů Asgardu, kteří čekají na vaše oběti a přízeň. Nechybí zde Odin, Thor ani Loki, ale jsou zde také méně známí Hel, Fenrir nebo Freyja. Celkem na vás čeká v krabici deset bohů. To je slušné na jednu malou krabičku, nemyslíte?

Ale herní plán samozřejmě není uvnitř osamocen. Druhou důležitou součástí mající velký vliv na váhu krabice jsou kartonové archy plné nejrůznějších různobarevných a různě tvarovaných žetonů. Je jich opravdu hodně a mnoho odlišných typů. Právě zde asi poprvé dostanete strach, protože kde jste naposledy viděli patnáct různých hromádek žetonů s naprosto odlišnými určeními pro hru? Jsou zde očarované kameny, bojové dílky, chrámy, pečetě, bojové dílky, ale i některé patřící jednotlivým bohům.

Asgard - připravená hra

Tím jsme ale ještě s výčtem neskončili. Když všechny tyhle žetony vycvakáte a roztřídíte do pytlíků (tentokrát to je opravdu nezbytnost, protože rozdělování před každou hrou by bylo neúnosné), najdete na dně ještě čtyřicítku karet – po deseti od každé hráčské barvy. To jsou první hráčské komponenty. K nim patří samozřejmě i nějaké to dřevo – kulaté žetony a k tomu se přidají jedny barevné žetony disků z kartonu.

Zbývá nám už zmínit jen figurky bojovníků (dvanáct bílých a dvanáct oranžových) a především deset černých obrů. Ti svými mohutnými postavami uzavírají sestavu. Na konci toho všeho jsou samozřejmě pravidla celé hry. Pokud je otevřete, uvidíte spoustu různých akcí a odstavečků a zase je rychle zavřete. Alespoň prozatím.

Na Asgardu si vyláme zuby kdejaký začátečník. Tohle není hra pro žádné nezkušené deskovkáře. Už jen samotné pochopení a naučení pravidel nelze jednoduše provést tak, že si přečtete pravidla. Musíte před sebou mít rozloženou celou hru a pěkně si všechno vizuálně propojit, jinak budete v těch různých akcích a možnostech docela ztracení. Tak jako my, když jsme se o něco podobného pokusili.

Asgard - připravená hra

Už samotná příprava vám naznačí, jak těžký úkol vás čeká v prvních kolech, kdy se budete snažit hru zvládnout. Začátek je samozřejmě jednoduchý, protože si hráči vyberou barvu, od níž dostanou deset karet a 11 dřevěných kotoučů. Na začátku už využijete jeden ze zmíněných druhů žetonů k tomu, abyste náhodně (rozdáním) určili pořadí hráčů pro první kolo partie.

Nyní hráči vezmou svoje žetony, jeden z nich položí na nulu na počítadle bodů obíhající plán. Dalších sedm položí na políčka vlivu nad Asgardem. Vedle bohů samotných se nachází políčko pro pečetě světla a tmy (dobra a zla).

Sedm bohů dostane podle pravidel rozdělené bílé a černé pečetě, jen poslední tři bohové, kteří nejsou k dispozici ve hře od začátku, obdrží na stejné místo hromádku svých čtvercových dílků. Ostatním položíte tyto dílky dovnitř jejich portrétu na čtvercové políčko v levém dolním rohu.

Asgard - připravená hra

Někteří bohové mají speciální schopnosti (Thor a Týr), jejichž žetony položíte právě do portrétu těchto dvou postav. Další zase nabízí svým zastáncům očarované kameny – těchto bohů je rovných šest a hromádky roztřídíte snadno podle barvy. Poslední sedmá, bílá, patří vedle herního plánu, kde nepatří nikomu.

Ve spodní části rozložíte chrámy v závislosti na zadní straně na čtyři hromádky, žetony vítězných bodů položíte do středu plánu a podle pokynů připravíte také střed plánu – zamíchané žetony Asgardu, žetony bájných zbraní u kořenů Yggdrasilu (rozdělené na zbraně světla a tmy), ale především žetony pro devět světů, o něž jde v první řadě. Zamícháte zvlášť světlé a tmavé dílky a náhodně je rozmístíte po jednom kusu na jednotlivé větve Yggdrasilu. V partii méně hráčů ponecháte některé světy prázdné.

Ještě je ale třeba rozdělit vojenské síly – hráči si podle pořadí vyberou mohou vybrat jako kompenzaci jednoho bojovníka z nabídky. Někteří další půjdou rovnou s posláním krýt záda bohům na jejich portrét na herním plánu (například Hel dostane jednoho obra), další umístíte do Valhally a přebytek vedle plánu. Zbylé dílky utvoří hromádky vedle herní desky – zamíchané zbraně a kouzla.

Asgard - Yggdrasil

A teď už konečně můžeme začít hrát. Asgard je ve své podstatě hrou o umisťování dělníků, tedy worker-placement. Jenže využívá k jejich výběru kombinaci několika rozhodnutí, které tak dodává hře velice unikátní dojem.

Na začátku každého kola si hráči mohou vybrat z ruky deseti karet bohů ty, které chtějí navštívit. Maximální počet je ale dán množstvím žetonů vlivu, které máte u sebe. Na začátku to jsou tedy tři z jedenácti, které vám zbyly.

Toto plánování všichni provedou tajně a vyberou odpovídající karty. Tím končí první společná fáze a začíná druhá, ve které se už hráči budou střídat podle pořadí, které určují vylosované žetony s čísly. Hráč může ve svém tahu odhalit jednu z karet a využít ji k vyslání svého žetonu vlivu ke konkrétnímu bohu, aby využil jeho schopnost a posílil jeho vliv ve světě.

Asgard - připravená hra

Na výběr jsou u bohů celkem tři políčka. Dvě pro žádost a jedno pro chrám. Pole nesmí být obsazené žetonem jiného hráče a nachází se u všech bohů na okraji portrétu směřujícím ke středu plánu.

Hráč má ovšem ještě druhou možnost – využít svůj vliv přímo v Asgardu, který vám umožní především získat nový žeton vlivu do příštích kol. To je těch sedm, které jste položili na herní plán při přípravě partie.

Protivníci se střídají a postupně odhalují svoje karty a využívají vliv. Pokud již je políčko u boha obsazené, mohou svůj žeton vždy vyslat na Asgard a nebo nedělat nic. Tím končí část, ve které si hráči volí svoje akce, nyní přejdeme k fázi, kdy budou všechny tyto možnosti využívat.

Asgard - připravená hra

Hráči si tedy znovu jeden po druhém berou po jednom žetonu z plánu a mohou za něj využít konkrétní akci podle toho, kde žeton leží. První pozicí u každého boha jsou dvě lokace pro prosby, které můžete využít k zisku očarovaného kamenu (toho typu, který je u boha nakreslený) nebo využít jeho schopnost, která má zde svůj symbol. Tyto možnosti zahrnují zisk bojovníků, změnu pořadí hráčů, ale také možnost zisku speciálních dílků, které může hráč použít například v boji později ve hře (u bohů, které takové dílky schopností mají).

V situaci, kdy hráč jeden ze svých žetonů vlivu umístil na pozici chrámu (pod dvěma pozicemi proseb), vyjadřuje tomuto bohu podporu a může mu postavit chrám. Za stavbu se platí pomocí očarovaných kamenů a cena je označena na balíčcích jednotlivých chrámů – můžete si vybrat kterýkoliv horní ze čtyř dostupných hromádek. Vítězné body uvedené na této kartičce získáte v každé bojové fázi.

Každý z bohů navíc vyžaduje nějaké bojovníky, které mu poskytnete ze svých vlastních zásob. Musíte tedy nějaké mít a postavit je přímo na portrét daného boha. Navíc svůj žeton nedostane zpátky, ale přesune jej do jednoho z políček podpory, kde zůstane jako označení, že hráč tohoto boha podporuje.

Asgard - detail herního plánu

Stavba chrámu má ale ještě jeden důležitý důsledek. Budovu totiž vztyčíte v jednom z konkrétních světů na větvích Yggdrasilu. Můžete si vybrat libovolnou neobsazenou pozici a nahradit zde žeton světa (bonus tohoto žetonu lze později použít) za jeden z dílků daného boha.

Pokud hráč zvedá žeton z pozice v Asgardu, pak může za žetony pečetí (získané za první návštěvu boha) zaplatit za posily. Stejnou měnou se platí i za nové kolečka vůle přesunované z Asgardu do hráčova vlastnictví. Zde ale platí nejen aktuální hodnotu pod žetonem, ale víc. Cena se navyšuje za každé políčko více vlevo, kde ještě nějaká vůle leží.

Nyní je čas na bitvu, ale pouze v takových světech, kam hráči v průběhu tahu umístili svoje žetony do bojových slotů. To lze provést při jejich nákupu z Asgardu nebo s žetonem, který v minulých kolech bitvu prohrál. Vyhodnocení zahrnuje jednoduše součet parametrů na herní desce. Podle toho, na kterou stranu se hráč přidal získá buď vítězné body nebo může zkusit svoje štěstí v příštím kole v libovolném světě.

Asgard - karty

Po pátém kole pak nastává Ragnarök. Teprve teď se postaví za svoje bohy také všichni vojáci, které jste mu dříve přinesli jako oběť. Znovu pak proběhnou souboje v jednotlivých světech podle specifických pravidel, kde se sčítají hodnoty magických mocných zbraní, kouzel a dalších věcí. Hráči pak podle strany mohou získat další body. Jakmile je vyhodnocen poslední svět, končí partie a hráč s nejvyšším ziskem se stává vítězem.

Asgard je zajímavá variace na pokládání dělníků na herní plán. Poskytuje ohromné možnosti, které se postupně zužují a míří k nevyhnutelnému závěrečnému boji. Důležité jsou ale i částečná vítězství, která vám nejen získávají vítězné body, ale také připravují půdu pro ten závěrečný a nejdůležitější – Ragnarök.

Vítězné body lze získávat ze stavění chrámů a samozřejmě z vítězství v bitvách. Cest k dosáhnutí tohoto výsledku je dost a je pouze na hráčích, kterou z nich se vydají.

Asgard - detail herního plánu

Skvělý efekt na uvažování hráčů má tajná volba na začátku. Musíte brát v úvahu fakt, pro jaké bohy se mohou rozhodnout ostatní. Navíc ale hraje roli také pořadí, v jakém pak místa na herním plánu obsazujete, protože pokud se rozhodnete pro boha pozdě, už u něj nemusí být místo.

Ovšem stále platí to, co jsme zmínili na začátku. V první partii budete doslova zavalení různými detaily, pravidly a souvislostmi. Nebudete vědět, co všechno si máte hlídat. Ale ve skutečnosti všechno souvisí se vším, takže jakmile se naučíte vnímat spojitosti, celá hra začne dávat perfektní smysl. A to se obvykle stane po první, nejpozději druhé partii.

Bohužel mnoho hráčů se může nechat zastrašit (a nechalo i u nás, když jsme Asgard dali jiným hráčům na vyzkoušení) zdánlivě složitými pravidly a především počtem nejrůznějších žetonů. Ty vzbuzují dojem opravdu složité hry, ale vše je jen o tom, že je zde potřeba prostě hodně různých prvků, aby autor dosáhnul kýženého výsledku.

Asgard - kartičky

Nejsložitější na celé hře jsou asi boje a jejich vyhodnocení, které prostě na papíře zdánlivě nefungují, ale jak vezmete hru do ruky a rozehrajete ji, pochopíte souvislosti mnohem lépe. Přesto zde vstupuje nejvíce prvků a zpočátku budete trochu zmatení, co všechno ovlivňuje výsledek takové bitvy. A protože jsou nejdůležitějším prvkem celé hry, musíte se hodně snažit.

Neustálé žonglování s žetony sem a tam mohou někteří hráči vnímat negativně. V partii Asgardu totiž neustále musíte někde něco brát, přesouvat, vyměňovat a pokládat. V barevném herním plánu se často některé žeton ztrácejí a musíte vědět, kde je hledat a proč tam mají/nemají být. Všechny tyhle drobné nedostatky mohou hru znepříjemnit, pokud nejste dostatečně odhodlaní.

Ale jakmile do Asgardu proniknete, pak získáte skvělý zážitek bitvy o osud světa. Snažíte se přiklonit na tu správnou stranu, která nakonec z Ragnaröku vyjde jako vítěz. I tak se sice zachráníte, ale vítěz může být jen a pouze jeden.

Asgard - žetony

Asgard je na první pohled komplexní a složitou hrou. Je takový i pro další partie, ale protože do sebe všechno zapadá, není to zdaleka tak náročné, jak hra vypadala na začátku. Přesto se jedná o opravdu přemýšlivou výzvu plnou těžkých rozhodnutí. Asgard je hrou pro pokročilé milovníky přemýšlivých her, kterým nevadí, že se partie může trochu protáhnout. Odpověď na otázku z úvodu recenze je tedy jasná – Asgard si rozhodně zaslouží víc pozornosti, než se mu v současné době dostává..

AutorPierluca Zizzi
IlustraceMariano Iannelli
VydavatelWhat's Your Game?, hobbity.eu, Hutter Trade GmbH + Co KG, IELLO, uplay.it edizioni
(6 voters)
KategorieAncient, Mythology
MechanismySimultaneous Action Selection, Variable Phase Order, Worker Placement
RodinaMythology: Norse, Theme: Vikings

Recenze: Asgard – konec jedné éry bohů
Asgard je strategickou hrou pro pokročilé hráče. Ale ani ti se nesmí odradit ohromným množstvím komponentů a složitě vypadajícími pravidly. Ve skutečnosti se ale jedná o velice propracovanou a inteligentní hru založenou na severské mytologii. Budete podporovat bohy, využívat jejich schopností a podporovat je v bitvě na konci světa. Za odměnu budete doufat, že vaši snahu ocení a nechají vás přežít. Elegantní systém tajné volby bohů na začátku každého kola, spolu s jejich postupným obsazováním zaručuje napínavý průběh každého kola. Ve hře budete neustále přesouvat nějaké žetony sem a tam, takže pokud vám to vadí, pak se ohlédněte po jiné hře. Pokud ale hledáte chytrou a náročnou zábavu, pak je Asgard hrou, která zatím byla nenápadná, ale to neznamená, že je špatná.. Právě naopak..

+ parádní ilustrace
+ propracovaný worker-placement
+ zajímavé propojení mechanismů