Recenze: Mage Knight Desková hra – absolutní zážitek pro všechny dobrodruhy

Mage Knight: Desková hra - balení

!POZOR, vzhledem k náročnosti recenze má tento článek jinou strukturu, než obvykle! Hodnocení hry je ve větší míře již součástí samotného obecného popisu principů. Konkrétní popis pravidel ale v dnešní recenzi nehledejte.

Úsvit ukázal zkázu kolem města v plné síle. Všude ležela těla bájných bytostí, draků, obrů, trolů i skřetů. Většina z nich prostřílena několika šípy s červeným opeřením. Na obloze ještě létalo několik splašených harpyjí, které ztratily jezdce. Bitva už dávno skončila. Katapulty zpoza hradeb už přestaly střílet a zbytky armády byly zatím v bezpečí.

Medikové odtahovali sténající zraněné. Mrtvé zatím nechávali ležet. Město se nájezdu armády vedené hrdinem Lupem ubránilo. Zaplatilo za to zničenou věží a v jedné probořené zdi ležela hromada mrtvol, když se v posledním náporu útočníci snažili proniknout dovnitř pevnosti.

Mage Knight: Desková hra - připravená hra

Síly nájezdníků sice byly rozprášeny, ale zprávy zvědů informovaly obyvatele, že nedaleko se sbírá druhá armáda. Temný pán vládl svému království příliš příkře a přilákal na sebe hněv několika hrdinů, kteří vzešli z lidu.

Mezi obyvateli hradu se šeptalo, že jejich pán opustil svoje místnosti a nikdo jej od půlnoci, kdy byl vystřelen poslední kámen z katapultu, neviděl. Morálka poklesla. Dnes tu ještě jejich pevnost bude stát, ale co se stane, až se začne stmívat a druhý nepřítel zaútočí? Ta otázka měla jasnou, ale nevyslovenou, odpověď..

Bitvy armád fantastických příšer, ale i obyčejných lidí, vedených do bitvy neohroženým hrdinou. To je snem mnoha hráčů. Snem, který se jim konečně vyplní zásluhou hry Mage Knight. Desková hra autora Vlaadi Chvátila, která vyšla v roce 2011 na zakázku jako obnovení slavné značky pro americkou firmu WizKids.

V tu dobu nikdo z nás ani nedoufal, že by se tato hra mohla objevit i v češtině. Bude to první deskovka českého autora, která nebude u nás k dostání v rodném jazyce? Počet karet, komponent i její vyšší cena naznačovaly, že není velká šance na vydání. A pak přišla společnost REXhry a změnila naše sny v realitu. Česká verze Mage Knight vyšla na podzim roku 2012. Testování tohoto kousku bylo opravdovým oříškem, který museli zvládnout především naše méně zkušené subjekty. Proto se také publikování recenze trochu zdrželo, za což se omlouváme jak distributorům, tak i vám, našim čtenářům.

Ale teď už konečně zpět ke hře, která se nachází v oranžové, pevné a velké krabici. Ta už svými rozměry (a především výškou) dává tušit, že se uvnitř nachází pořádná várka zábavy. A to v tu chvíli ani nemáte tušení, jak pečlivě je prostor uvnitř využitý. Zatím vidíte totiž jen rytíře s mečem, který vám na víku balení hrozí. Elegantní a propracovaná grafika vás ale bude provázet i celým průběhem partie a neomezuje se pouze na balení.

Mnohem důležitější je ale obsah uvnitř. Tam na vás čekají nejdřív dvě macaté příručky. Jedna se jmenuje průvodce hrou a naučí vás krok za krokem, jak se Mage Knight hraje. Druhá obsahuje kompletní pravidla hry, ke kterým se pak můžete vracet v případě dotazů nebo nejasností. Zde je vše podrobně vysvětleno, ale pokud byste se z nich chtěli učit, bylo by to mnohem obtížnější než s pomocí příručky. Ta je uzpůsobena snadné výuce krok za krokem. Vedle karet se uvnitř nachází pochopitelně žetony. Mezi nimi najdete nejen velké dílky mapy, ale také kulaté žetony nepřátel, velení a štítu. Hlavní komponentou Mage Knighta jsou ovšem karty, kterých je zde opravdová hromada.

Najdete zde karty pomocné, jednolitý balíček zranění s kapkou krve nebo šedý balíček základních jednotek. A pak tu jsou karty kouzel, artefaktů a především akcí pro jednotlivé hrdiny. Navíc ještě zmíníme karty měst a denní taktiky. Všechny balíčky pečlivě roztřídíte a prozkoumáte.

V krabici se pak nachází ještě barevné kamínky, které slouží jako magická energie – mana a k ní patří také jedna kostky many s barevnými symboly na každé straně. V Mage Knightovi se nachází celkem šest druhů magické energie – černá je noční, žlutá denní, zbylé jsou dostupné vždy a jsou to zelená, modrá, bílá a červená a odpovídají jednotlivým elementům.

Kromě herního plánu, který budete sestavovat z velkých sněhových vloček o počtu sedm polí, potřebujete ke hře ještě dvě malé desky – jedna znázorňuje náročnost pohybu na jednotlivých terénech ve dne a v noci a slouží také jako zásobárna many pro daný den. Druhá deska znázorňuje slávu a pověst hrdinů a tak trochu připomíná část plánu z Vládců podzemí (recenze), kde také mohli hráči být dobří i zlí.

Mage Knight: Desková hra - rozehraná hra

Ty nejhezčí součástky celé krabice jsme si ale nechali na závěr. Jsou to figurky hrdinů, které se budou procházet po mapě. K nim ale také patří miniatury měst, které budete mít často za úkol dobýt. Tyto figurky jsou ale unikátní tím, že ve své spodní části mají ciferník, na kterém nastavíte úroveň města. Klikací figurky – super!

A tím jsme se dostali na závěr obecného výčtu komponent. Dnes je ale před námi – mnou jako recenzentem a vámi jako čtenáři – těžký úkol. Vysvětlit si, jak se vlastně Mage Knight hraje. Patří totiž k jedněm z nejsložitějších her, o kterých jsme tu psali a jako takový si zasluhuje specifický přístup. Proto nebudeme vůbec hovořit o přípravě hry a spíš se zaměříme na obecný popis herního systému, vyhneme se konkrétním věcem. K několika vychytávkám a drobnostem se pak vrátíme v hodnocení, ale to bude tentokrát většinou součástí samotného popisu hry.

Ve hře Mage Knight představuje každý z hráčů jednoho z hrdinů, kteří povstali a rozhodli se skoncovat s nadvládou temnoty. V závislosti na zvoleném scénáři pak mohou zcela spolupracovat, ale také spolu třeba bojovat. Ve své podstatě vám bude hra připomínat (a autor se touto inspirací netají) dnes již klasickou PC hru Heroes of Might and Magic.

Celá partie se hraje na kola, která se skládají z více tahů jednotlivých hráčů. Jejich počet je určen vyprázdněním dobíracího balíčku akcí jednoho ze zúčastněných. Tím se dostáváme hned k prvnímu zajímavému principu ve hře Mage Knight. Najdeme zde totiž takový zjednodušený základní deckbuilding.

Ačkoliv hrdinové mají na začátku předem stanovenou sadu karet, mohou si do ní pořizovat postupně lepší a účinnější karty, které jim pomohou ve hře. Současně se ale také v jejich balíčku budou nacházet případná zranění, která na své pouti obdrží. Každý zásah, který k nim projde, zabere v balíčku jednu kartu, již nelze použít na nic a není jednoduché se jí zbavit.

Na začátku každého velkého kola hodí jeden z hráčů kostkami many a určí zásobu, ze které mohou hráči čerpat pro svoje aktivity. Když přijde řada na každého z nich, může si vždy jednu kostku vybrat a použít ji k vylepšení některé z činností. Jakmile odehraje všechny svoje zamýšlené aktivity, musí tuto kostku přehodit. Pokud padne na kostce černá barva a je den, již nelze tuto kostku znovu využít a je vyčerpaná až do konce kola. Totéž platí pro žlutou barvu v noci.

Mage Knight: Desková hra - karty

Právě kostky many jsou jediným opravdu náhodným prvkem (když pomineme náhodnou nabídku a odkrývání karet), který ovlivňuje výrazně rozhodování hráčů. Kostky many se totiž dají použít k posilování efekt, které mají hráči na kartách.

Na začátku svého tahu má hráč v ruce vždy pět karet, ze kterých může zahrát a aktivovat libovolný počet. Karty jsou ovšem třeba nejen k boji a najímání jednotek, ale i k samotnému pohybu hrdiny. A protože balíček je hodně omezený. Hrdinové tedy nesmí plýtvat a naopak využívat karty šikovně, aby jim vydržely dlouho. Ovšem stačí, aby balíček došel jednomu z hráčů a je stejně konec dne/noci. Následuje přehození kostek many a začíná nové kolo se zamíchanými kartami.

Karty tedy mají dvě úrovně. První základní je zadarmo, zatímco za využití druhé, vyšší, je třeba zaplatit konkrétně specifikovanou barvou magické energie. Za to ale dostanete lepší účinek, ať už se jedná o přesun, vliv (potřebný pro verbování) nebo útok. Kostky tak budete určitě používat, ale můžete získat také permanentní podobu magické energie, pro jejíž znázornění slouží barevné žetonky u plánu.

Herní plán se rozšiřuje až na základě aktivity hrdinů. Ti na začátku mají k dispozici pouze základní dílky, ze kterých vždy lze objevovat dál. Ve chvíli, kdy někdo přiloží nový kousek mapy, hráči na něj společně doplní žetony nepřátel.

Když hrdinové dojdou do nějaké vesnice nebo na jiné speciální místo, mohou si najmout vojsko. Za jeho pořízení musí zaplatit vlivem, a pak si mohou vybrat z dostupné nabídky. Jenže každý hrdina může mít pouze tolik mužů, kolik mu dovolí jeho úroveň. Na začátku lze mít jednoho pomocníka, zatímco nejvíce lze kontrolovat pět různých armád. Na výběr samozřejmě je spousta různých jednotek, každou lze najmout v jiném místě na herním plánu.

Vaše přivítání ve vesnici bude záviset na pověsti, kterou váš hrdina má z dřívějšího průběhu hry. To je skvělý koncept, díky kterému se s vámi každé rozhodnutí táhne po celou dobu partie. Právě takovéto drobné prvky dělají ze hry opravdu unikátní zážitek, a každá partie je plná nezapomenutelných okamžiků a dramatických zvratů.

Mage Knight: Desková hra - karty

Teď už jste konečně vyzbrojení a můžete se pustit do jednotek nepřátel, které jsou rozvrstvené po mapě. Můžete je buď vyzvat tím, že vstoupíte na jejich políčko. Ovšem lze příšery také vyprovokovat, pokud se budete pohybovat z jednoho sousedního pole na druhé. V tu chvíli na vás okamžitě zaútočí.

Tím se dostáváme k hlavnímu konceptu Mage Knighta, který je současně také jedním z těch složitějších věcí na vysvětlování – je jím boj. Každý nepřítel má na svém žetonu celkem čtyři údaje – hodnotu zbroje (nahoře), sílu útoku (vlevo), ikonu speciální schopnosti (napravo) a také počet bodů slávy, které dostanete za její poražení (dole). Uprostřed pak je samozřejmě přímo obrázek příšery.

Stejně tak vaše jednotky mají několik důležitých informací uvedených na kartě. V první řadě mají vpravo uprostřed karty uvedenou hodnotu svojí zbroje, kterou budete v boji potřebovat. Dále ale ve spodní části karty mají také další schopnosti, které můžete u jednotky použít – například vliv nebo pohyb, který vám navýší ten vlastní. Každého ze svých pomocníků ale můžete aktivovat pouze jednou za kolo (ne za tah!). Až s nástupem nového dne nebo noci můžete znovu s jednotkou bojovat nebo třeba přesouvat i svého hrdinu.

Ke sledování aktivity jednotek slouží žetony velení, které jsou buď nad jednotkou, nebo přímo na kartě. Podle toho snadno poznáte, jestli jednotka v tomto kole už byla aktivní. Nemusíte si to tedy pamatovat a přitom je tento systém jednoduchý na obsluhu a poskytuje vám okamžitý přehled i u soupeřů.

Jakmile tedy dojde na boj, odehrají se nejdříve útoky na dálku. Ve hře neexistuje částečné zraňování nepřátel, takže pokud neprorazíte jeho obranu celou naráz, nemusíte se se střelbou ani obtěžovat a zbytečně plýtvat kartami. Místo toho ji můžete třeba použít zahráním stranou jako hodnotu jedna a posílit tak útok.

Po odehrání vzdálených útoků nastává čas, aby na vás zaútočil protivník. Vy můžete na sílu jeho útoku zareagovat blokem, který ale musí opět vykrýt celý útok. Na žádné částečné vykrytí se tady nehraje, takže pak prochází v plné síle, ať jste se mu postavili do cesty čímkoliv. A takové poškození musíte přiřadit svým jednotkám nebo sobě. Rozdělujete jej tak dlouho, dokud neklesne na nulu a vždy odečítáte hodnotu zbroje (jednotky nebo svoji). Vy jako hrdina se ovšem nestáváte zranění a nepoužitelní jako jednotky. Místo toho získáte jednu kartu zranění, která vám bude v příštích kolech znesnadňovat hru.

Mage Knight: Desková hra - karty

Před vstoupením do jakéhokoliv souboje si nejdřív dobře spočítejte, jestli je vítězství ve vašich silách. Většina nepřátel je veřejná a jejich sílu okamžitě předem vidíte. A protože v bojích není přítomná náhoda, lze snadno spočítat úspěch nebo neúspěch. Něco jiného to je, pokud proti sobě bojují dva hrdinové, protože karty protivníka nevidíte.

Čím víc karet zranění máte, tím je partie obtížnější. Proto je důležité se zraněním snažit vyhýbat. Někdy to je obtížnější, protože pokud útočíte na některé budovy (třeba magickou věž), předem nevíte, co se v ní ukrývá za nebezpečí.

Ukončení partie, její délka, počet hráčů a další podmínky jsou dané konkrétním scénářem. Hráči bodují svoje úspěchy podle dosažené slávy, dobytých měst a podobně.

První velká hra vydavatelství REXhry přinesla spolu se spoustou práce, dřiny a radosti z vydání také drobné nedostatky dané tiskem. Když sestavujete mapu, vždy pokládáte dílky tak, aby uprostřed vytvořily hvězdu, na které je současně uvedené číslo dílku. Díky posunuté šabloně v tiskárně se ale tyto hvězdičky natiskly trochu mimo střed, takže po jejich složení jsou posunuté. Vydavatelství však tento problém již vyřešilo a ke všem novým kusům posílá náhradní sadu. Dřívější kupující ji dostali dodatečně poštou jako vánoční dárek. Pozitivní vliv je ten, že můžete nyní stavět dvojnásobné mapy, aniž by to vlastně autor chtěl!

Největším problémem Mage Knighta je jeho náročnost. Ta se vymyká jakémukoliv označení, protože tato hra je prostě opravdu náročná. Na naučení, pochopení a spojení principů. Prvních několik partií mají hráči velké problémy nezapomínat na žádnou ze zásadních věcí. Není to tím, že by spolu nesouvisely a nedávaly smysl, jen jich je prostě tolik.

A zde se nám opravdu vyplatilo otestovat hru na méně zkušených hráčích. Vlastními silami se Mage Knighta nebyli schopní naučit a vzdali to, zahlceni pravidly a principy. Pokud je ale vedl zkušený hráč, ukázal jim základní systém, pak již ve druhé hře začali rozhodovat za sebe. Bohužel několik prvních partií zabere několik hodin. Výjimkou je pochopitelně výuková první hra, která má jednoduchá pravidla i úkol. Přesto u ní strávíte se dvěma nováčky klidně dvě hodiny.

Mage Knight: Desková hra - žetony

Velmi pozitivně hodnotíme pomocné kartičky ke každému místě na mapě. Díky němu v prvních partiích nemusíte informace hledat složitě v pravidlech, ale máte je po ruce. Elegantní a jednoduché, jak bychom u této hry očekávali. Výborně.

Ovšem co je v počátcích nevýhoda, to se později ukazuje jako dokonalá a neuvěřitelně návyková zábava. Pokud se autorovi podařilo něco přetavit z počítačové předlohy, pak je to právě ta závislost na hře, kterou se vyznačoval třeba třetí díl HoMaM.

Výsledek celé partie závisí jen a čistě na vašich rozhodnutích. Každý pohyb hrdinou, každé zahrání karty nebo výběr kostky k posílení má velký vliv na celkový výsledek. Hráči mají ohromnou svobodu v obrovském světě. Někoho to může strašit, ale věřte nám, že z toho budete prostě a jednoduše nadšení.

Mage Knight: Desková hra - karty

Klíčový koncept celé hry leží pochopitelně v kartách akcí, které využíváte vlastně ke všem činnostem ve hře. Právě jejich management, správné načasování a pořizování lepších je tím, co vám zaručí nejvyšší stupínek na počítadle slávy.

Hru doplňují dál drobná vylepšení a pravidla. Například libovolnou kartu z ruky lze zahrát jako jakoukoliv jinou kartu hodnoty jedna. Můžete tedy pohyb zahrát jako útok. Vždy však tato karta bude mít jen tu nejnižší možnou hodnotu. Tím je velice šikovně vyřešený vliv náhody při dobírání karet. Ačkoliv si nevytáhnete přesně ty karty, které byste chtěli, můžete stále využívat veškeré dostupné akce. Jen se prostě zbavujete karet, které by se dali použít jinak a možná účelněji.

Už dříve jsme zmínili, že svůj balíček akcí doplňujete dalšími kartami, které si vybíráte z nabídky. Ty jsou pokročilé a nabízí různé speciální efekty a elementální útoky. Nebudeme vám ale kazit potěšení a radost z prohlížení a objevování karet ani jiných detailních prvků ve hře, protože nepochybujeme, že po přečtení této recenze si hru pořídíte nebo ji už máte dávno doma.

Mage Knight: Desková hra - města

Ve hře můžete také prozkoumávat ruiny, kde naleznete bájné magické předměty. Ale musíte také počítat s tím, že se vám do cesty postaví nějaké příšery. A jejich identitu předem neznáte, takže musíte mít opravdu odvahu, abyste se do takového boje pustili.

Mezi nepřáteli, kteří na vás čekají, najdete třeba magické iluzionisty, bažinného draka, golemy, vlčí jezdce, vlkodlaka nebo medúzu. Ale co by to bylo za fantasy hru, kdyby neobsahovala magické artefakty? Samozřejmě ani ty zde nechybí.

A před závěrem celého článku vás potěšíme ještě jednou zprávou. V prodeji je již anglická verze prvního rozšíření s názvem The Lost Legion (ztracená legie), která do hry přináší jednoho nového hrdinu, nové příšery a dílky mapy. Ale co je na ní nejzajímavější je pokročilá možnost spolupráce, protože obsahuje novinku – záporáka, kterého se budete snažit porazit společně!

Mage Knight: Desková hra - karty

Mage Knight je hrou, která si zaslouží pozornost každého fanouška fantasy a dobrodružných her. Je to promyšlená a velice pokročilá hra, která slibuje desítky a stovky hodin úžasné zábavy. Několik scénářů, přítomnost kooperativní a dokonce i sólové hry je zárukou toho, že si vybere každý. Mage Knight je nejsložitější a nejatmosféričtější hrou Vlaadi Chvátila. Hrdinové a dobrodružství jsou tu, tak je nenechte čekat.

AutorVlaada Chvátil
IlustraceJ. Lonnee, Chris Raimo, Milan Vavroň
VydavatelWizKids (I), Asmodee, Giochi Uniti, Intrafin Games, Lacerta, NECA, Pegasus Spiele, REXhry
Rok vydání2011
Herní doba240
(207 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyCard Play Conflict Resolution, Cooperative Game, Deck, Bag, and Pool Building, Dice Rolling, Grid Movement, Hand Management, Hexagon Grid, Modular Board, Multi-Use Cards, Open Drafting, Role Playing, Solo / Solitaire Game, Turn Order: Claim Action, Variable Player Powers
RozšířeníMage Knight Board Game: Dual Color Cards Expansion, Mage Knight Board Game: Krang Character Expansion, Mage Knight Board Game: Shades of Tezla Expansion, Mage Knight Board Game: The Lost Legion Expansion, Mage Knight: The Apocalypse Dragon
RodinaComponents: Clix, Components: Miniatures, Components: Multi-Use Cards, Players: Games with Solitaire Rules, Setting: Mage Knight
Alternativní názvyMage Knight: Das Brettspiel, Mage Knight: Desková hra, Mage Knight: Gra Planszowa, Mage Knight: Il Gioco Da Tavolo, Mage Knight: Jeu de Plateau, 魔法騎士

Mage Knight Desková hra je tak trochu zjevením. Zpracování populární počítačové série do formy deskové hry se zdálo nemožné, ale přitom si Mage Knight dokázal zachovat veškerou atmosféru a přidat dotykové vjemy a parádní zpracování komponent. Hráči reprezentují každý jednoho hrdinu, který se pohybuje světem, v průběhu bojů se vylepšuje a může velet stále větší armádě. Boje jsou řešeny naprosto geniálně a zaručují, že každá karta ve vaší ruce má využití. Balíček a získávání karet je tak trochu deckbuildingový, ale kolo je jen tak dlouhé, jako je nejrychlejší hráč v průchodu svým balíčkem. Ve hře najdete neuvěřitelné množství detailů, které zaručují komplexnost zážitku a ohromnou variabilitu. Současně ale mají také vinu na velice vysoké obtížnosti hry, k jejímuž hraní potřebujete hodně zkušeností. Začátečník se ji prakticky nemá šanci sám naučit a to navzdory velice dobře napsaným pravidlům rozděleným na dvě příručky. Pokud vás ale hru někdo naučí a vy ji ovládnete, putování světem Atlantské říše a potkávání vyslanců temnot vám zaručí zábavu na neuvěřitelně dlouhou dobu. Hráči mohou ale nejen bojovat proti sobě a snažit se získat veškerou slávu jen na svoje ramena. Mohou se také spojit a dohromady zatlačit zlo zpět do jeskyní, odkud přišlo. Mnoho scénářů a náhodně losovaní nepřátelé se vám jen tak neomrzí. Jen se nezalekněte delší herní doby, kterou potřebujete k jednotlivým partiím. Ovšem každou partii lze nastavit tak, aby netrvala déle než dvě hodiny. Mage Knight je hrou, kterou by měl mít doma každý dobrodruh. Takže i vy.. A pokud znáte někoho, kdo rád zachraňuje svět, běžte mu o ní hned povědět!

+ neuvěřitelná variabilita
+ kooperativní hraní
+ úžasná grafika karet