Recenze: Assault on Doomrock – sto a jeden způsob, jak umřít u Doomrocku

Assault on Doomrock - balení

Všechna ta dobrodružství vypadají neuvěřitelně i poté, co jsme je prošli. Druhové ve zbrani. Podivná skupinka hrdinů odpadlíků, které vyhodili z hrdinských part. Prý nám chybí charisma, máme příliš dlouhé prsty nebo jsme neustále ubručení. Každý má ten svůj důvod, proč se nakonec dostal do naší bandy zavržených. A přesto je místo, kam se ti krásní a dokonalí hrdinové neodváží. Do jámy, kam teď jdeme my..

Assault on Doomrock je desková hra, ve které právě takové humorné verze klasických dobrodruhů hrají tu hlavní roli. Jejím autorem je Tom Stasiak ze sousedního Polska, kde také hra vznikla v roce 2014 pod hlavičkou Beautiful Disaster Games. Ilustracemi do krabice přispěla řada autorů a celý jejich výtvor byl zafinancován lidmi na platformě IndieGoGo (437 %, 26000 dolarů). Právě teď navíc na serveru Kickstarter běží kampaň na rozšíření, která vybrala už třikrát tolik!

Hru najdete uvnitř podélné, poměrně těžké krabice, na jejímž víku vidíme jen svoje ruce. A před námi jsou siluety tří setkání, které hráče v každé partii čekají. Celá zábava se skládá primárně z karet, kterých je uvnitř krabice padesátka velkých a téměř 250 malých. Těm dělá společnost hromada žetonů (představujících hrdiny, příšery, ale i čas, životy a jiné herní prvky) a pětadvacet kostek.

Assault on Doomrock - připravená hra

Velké karty jsou důležité, protože 17 z nich hráčům vytvoří prostředí. Nechybí ani hromádka hrdinů (portrét se dvěma čísly udávajícími počet životů) a možných charakterů. To menší karty znázorňují dovednosti, ale také předměty a události.

Na začátku partie hráči připraví mapu. K tomu budou potřebovat velké karty lokací rozdělené do čtyř balíčků podle zadní strany (město, hory, divočina a Doomrock). Kombinací několika karet z každé hromádky si hráči vytvoří cestu až do nejtěžší lokace. Horní tři karty jsou pak odhaleny a vytvoří mapu hráčů. K městu položí značku svojí skupinky, která naznačuje jejich pozici a každá z karet dostane žetony tajemství.

Po cestě bude na hrdiny čekat trojice setkání se silnými nepřáteli. Podle římských číslic hráči vyberou po jedné náhodné kartě od každé úrovně a připraví je vedle plánu. Stejně tak vylosují jednu kartu prostředí (setting), kterou se budou celou partii řídit. Ta také určuje čas, který zbývá do příštího setkání a ten je označen položením odpovídajícího počtu žetonů hodin poblíž karty.

Assault on Doomrock - rozehraná hra

Každý z hráčů si vybere jednoho hrdinu a k němu přidá kartu charakteru. Dále jej vybaví čtyřmi kartami schopností, které jsou vázané na jeho povolání. K tomu navíc obdrží také čtveřici kostek, žetony života podle svého hrdiny a také dvojici žetonů (hrdinství a označovací). Do kapsy pak každý dostane několik stříbrňáků podle počtu hráčů.

Partie je rozdělena do tří fází podle obtížnosti setkání, které se zrovna blíží. Všichni se na něj snaží co nejpoctivěji připravit, prohledáváním lokalit, v honbě za zlatem a předměty. Zcela pochopitelně je tak základní akcí hrdinů pohyb z jednoho místa mapy do druhého. Stačí jednoduše přesunout žeton, ale také zaplatit jeden žeton času.

Jednotlivé karty obsahují hned několik míst, která je možná navštívit a to i opakovaně. Každé místo má svoji cenu (ikony před názvem), kterou hráči musí zaplatit a to buď v mincích, hrdinství, čase, ale může jít také třeba o odhalení karty události. Za svůj průzkum mohou být odměněni nejen financemi, ale třeba i žetony štítů a odhalení.

Assault on Doomrock - rozehraná hra

Kromě toho jsou ale místa, která umožňují získat opravdovou kořist. Tady hráči budou potřebovat kostku, jejíž výsledek konzultují s tabulkou na kartě prostředí a přičtou případné modifikátory z rabované lokace. Na jiných pozicích lze zase navštívit obchodníky a utratit nasbírané finance. Každý takový obchod má uvedeno, kolik předmětů a jakého druhu má v nabídce. Ty jsou náhodně otočeny a hráči si je mohou pořídit pro svoji družinu a stanou se členem společného inventáře. Odsud si hráči mimo boj mohou brát předměty a vybavovat s nimi svoji postavu.

Lokace ale nejsou zdaleka konečné. Za jeden odložený žeton času mohou hráči také postupovat vpřed a odhalit novou kartu z balíčku míst. Tím ale současně způsobí, že místo zcela nalevo už je příliš vzdálené, aby do něj hrdinové cestovali. Taková karta je odložena a na stole zůstávají stále jen tři místa.

V místě označeném jako kemp mohou hráči nejen odpočívat, ale také zvýšit úroveň a tím získat také novou kostku. To se jim bude hodit ve chvíli, kdy jsou vyčerpány žetony času, a nastane boj. Ještě předtím mohou naposledy změnit vybavení. Toto je také chvíle, kdy každý z hráčů využije svůj žeton hrdiny, aby se dohromady seřadili do nějaké formace. Na stole tak vznikne skupinka žetonů, ať už sloučených nebo samostatných. Totéž podle odhalené karty setkání provedou hráči i s nepřáteli, které také budou zastupovat žetony. Každá příšera má svoje vlastní životy, brnění i štíty. Ke každé rase nepřátel náleží také balíček karet umělé inteligence.

Assault on Doomrock - rozehraná hra

Každé jeho kolo začnou hráči hodem kostkami, které mají v držení. Tyto pak podle čísel mohou položit na svoje karty dovedností, a tak je aktivovat. Protože ale každá karta má svoje vlastní požadavky na hodnotu i počet kostek, není to tak jednoduché. Naštěstí lze kostky několikrát přehodit ve snaze získat kýžený výsledek.

Pak dojde řada na nepřátele. Hráči jeden po druhém musí aktivovat dvě nepřátelské jednotky. To spočívá ve vytažení jedné karty umělé inteligence pro tuto rasu a provést akce, které tato karta vypisuje. Jsou rozděleny na část pro poskoky a potom oblast, která popisuje aktivitu bosse. Na plán tak mohou přibýt další protivníci, příšery se pohybují a útočí.

Hrdinové ale nezůstanou jen tak stát a v další fázi konečně začínají klást odpor. K tomu využijí dovednosti na kartách, které se jim podařilo předtím aktivovat. V důsledku toho se budou moci pohybovat a různými způsoby útočit. Boje jsou ale ještě o kapku složitější, na hrdiny čeká řada efektů či šance, že je nepřítel obklíčí.

Assault on Doomrock - karty

Jakmile je po boji a padne prach, může už být rozhodnuto. Pokud byl poražen i třetí nepřítel z balíčku, mohou slavit vítězství. To lze dokonce kvantifikovat a obodovat s pomocí hodnocení karet a zbývajících bodů života hrdinů. Hráči celou partii mohou ale také snadno prohrát v případě, že jeden z trojice soubojů skončí jejich totální porážkou. To znamená, že životy všech zúčastněných hrdinů klesly na nulu. Za neúspěch se počítá také to, že hráči nestihnou dorazit do závěrečné lokace, kde úhlavní nepřítel sídlí.

Assault on Doomrock je vynikající dobrodružná hra, která vás dostane. Od začátku do konce vyzařuje poctivou atmosféru a na hrdiny nečeká žádná procházka růžovým sadem. Mohou se plně soustředit na přípravu a následné přežití v souboji, protože tohle je spodina hrdinů. Ti nemají důvod se mezi sebou handrkovat. Místo toho umí velmi dobře spolupracovat.

Hra svého humorného ladění využívá na podobném zábavném principu, jako například Munchkin (recenze). Jenže tohle je mnohem hutnější a poctivější nášup. A to přesto, že se jedná v podstatě z velké míry také o „pouhé“ karetní zpracování. Žádné herní plány na nás nečekají, a přesto tu je bojiště. Stačí trocha žetonů, dobrý nápad a můžete se cítit jako hrdina. Pathfinder (recenze) nám to dokázal vyprávěním příběhu, Assault on Doomrock jde trochu jinou cestou.

Assault on Doomrock - karty

Ale na těch dvou či třech hodinách, které jedna partie zabere od začátku do konce, umí také zaujmout našeho vypravěčského ducha. Hra se dá pocitově rozdělit na fázi přípravy, ve které hrdinové prohledávají lokace, prozkoumávají nové a musí se vyrovnat s veškerými nástrahami, jež jim přijdou do cesty, a pak na velkolepé boje. Obě části jsou dostatečně dlouhé a hráči si je užijí, při tom se ale nikdy hra nějak netáhne.

Do takovéhoto dobrodružství kostky neodmyslitelně patří, takže si nemůže nikdo stěžovat na jejich přítomnost. Přesto samotná zranění jsou řešena bez jejich přičinění a hráči je využijí pouze k aktivaci schopností. Boj jako takový je parádní záležitostí. Jedinečný systém pohybu žetonů na plánu, kdy je buď osamocený, nebo ve skupince, je sice abstraktní, ale skvělým způsobem podněcuje fantazii.

Hra má volitelnou obtížnost, která je obecně nastavena velice vysoko. Na hrdiny čeká vždy trochu jiná situace, protože lokace jsou v jiném složení a především karta prostředí je pokaždé trochu jiná. Ale ve výsledku je to všechno o závěrečných nepřátelích, kterých tu je dost s přihlédnutím k faktu, že každý potřebuje svůj balíček karet a chová se v bitvě pokaždé trochu jinak. Nelze tak nic předvídat, jako v podobných hrách, kdy se příšery vždy pohybují k nejbližšímu hrdinovi. A funguje v libovolném z doporučených počtů!

Assault on Doomrock - karty

Assault on Doomrock je lahůdkou pro všechny milovníky dobrodružství a spolupráce. Hráči si spravují každý svého hrdinu, takže jim do toho ostatní moc nemohou skákat. A boj, ten je společnou taktickou bitvou. Kdyby měl někdo obavy o znovuhratelnost, na Kickstarteru právě běží kampaň na rozšíření. Hra přináší jedinečné nápady, ale jejich skloubení do komplexního celku je to, co z ní pro nás dělá opravdovou pecku. Assault on Doomrock je opravdu obtížnou, ale precizně provedenou hrou.

Podpořte rozšíření Doompocalypse na Kickstarteru! A co víc! Můžete si zakoupit i druhou edici základní hry a to za zvýhodněnou cenu!

AutorTom Stasiak, Christopher Niewiadomski
IlustraceTomasz Florkiewicz, Przemysław Geremek, Michał Grochalak, Adam Kabalak, Bartosz Pławecki, Marcin Rubinkowski, Tom Stasiak
VydavatelBeautiful Disaster Games
Herní doba150
(16 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Fantasy, Fighting, Humor, Zombies
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Modular Board, Role Playing, Solo / Solitaire Game, Stat Check Resolution, Variable Player Powers
RozšířeníAssault on Doomrock: Doompocalypse, Assault on Doomrock: Doompocalypse – Kickstarter Promo Pack, Assault on Doomrock: Indiegogo Promo Pack
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Creatures: Dragons, Creatures: Goblins, Creatures: Zombies, Crowdfunding: Indiegogo, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: VASSAL, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Boss Battle

Assault on Doomrock se zaměřuje na to, co všichni na životě hrdinů máme nejraději. Přípravu na bitvu a její provedení. A pak je tu zmar. Na každém rohu čeká na dobrodruhy smrt a hráči si jí užijí do sytosti. Tuhle krásku není snadné porazit poprvé, ani popáté. Hra je zásluhou měnících se bojů (karty umělé inteligence) neustále nová. Menší počet lokací je snad jedinou výtkou, kterou lze zmínit. Na všechny, kdo se k Doomrocku vydají, ale čeká především skvělá atmosféra, možnost vylepšovat svého hrdinu po cestě a nezapomenutelné souboje. Taktické, abstraktní a jedinečné. Assault on Doomrock nám zasekl sekeru do srdce s milimetrovou přesností.

+ neustálý přísun rozhodnutí
+ dostatečně variabilní
+ ohromná atmosféra