Recenze: Brainbox Pod lupou – Prázdniny V divočině

pod-lupou-23

Když bydlíte v pralese a nejste predátor, musíte mít skvělý cit pro detail. Je třeba poznat jakoukoliv, byť i tu nejdrobnější změnu ve svém okolí. Možná to často vypadá, že jen tak civím do blba, když se několik desítek vteřin ani nehnu. Ale to já si jen snažím vštípit přesný vzhled svého okolí, abych příště mohl najít změny, a tak odhalit nebezpečí. To je jediná cesta k přežití.

Po několika letech sledování ověřeného vzorečku V kostce se autoři v britské firmě Green Board Game Co rozhodli přijít s novým konceptem. Novinky se jmenují Pod lupou a do českých končin je opět v českém překladu přiváží společnost Albi. Konkrétně jsme dostali k testování krabičky s tématem Prázdniny a V divočině.

pod-lupou-08

Krabičky jsou hodně podobné jako u předchozí série. Opět mají odklápěcí zavírání přichycené magnetem a na víku nás vítá chlapeček s žárovičkou. Ten naznačuje, že hra bude děti i něco učit. Ani uvnitř po odklopení nečeká na hráče velké překvapení – opět tu jsou oboustranné čtvercové destičky, kterých je 48. Samotný box tentokrát není úplně kostka, ale o krapet menší.

Je jedno, kolik hráčů se bude účastnit partie, příprava je vždy stejná a zahrnuje pouze vyložení všech destiček. Ve svém tahu si hráč vybere jednu barvu nebo náhodnou destičku a najde k ní jednu se zdánlivě stejným obrázkem. Každou sadu tvoří celkem čtyři destičky, které se vždy liší v šesti drobnostech. Set poznáte na první pohled podle barviček v rozích. Celkem tak dostanete dva tucty různých ilustrací, které budete analyzovat.

pod-lupou-02

Jakmile aktivní hráč začne zkoumat dvojici obrázků, jeden z jeho protivníků otočí přesýpací hodiny. Ty odměřují celkových dvacet vteřin. Po nich musí hráč oba obrázky otočit, místo nich vzít do ruky kostku a hodin číslici v rozmezí jedna až šest. Právě tolik rozdílů musí nyní vyjmenovat, čímž se může každý z tahů výrazně lišit v obtížnosti.

Pokud hráč dokáže vyjmenovat požadovaný počet rozdílů, může si jednu z dvojice destiček nechat na znamení svého úspěchu. Partie obvykle trvá čtyřiadvacet tahů. Ve hře se tedy objeví každý z obrázků jedenkrát. Ten, kdo jich získá nejvíce, se stává vítězem.

Hrám Pod lupou znovu vévodí jednoduchý mechanismus. Udělat z populárního hledání rozdílů hru je dobrý nápad. O to lepší zprávou je fakt, že se to povedlo a novinka znovu boduje jednoduchosti. Je tedy nádherně přístupná pro nejmladší hráče kolem šesti let věku, které ocení obě témata. A zatímco na dovolené se podívají na pláž, na loďky nebo na piknikovou louku, divočina je zavede mezi zvířátka, ať už do džungle nebo na savanu.

pod-lupou-05

Obecně obrázky jsou tím nejdůležitějším, co na hře najdete. Jsou kreslené jasně a přehledně, ale přesto není vůbec snadné najít za pouhých dvacet vteřin dostatečný počet rozdílů. Nebude vůbec výjimkou, pokud se vám to prostě nepodaří a to ani později, když víte, kde zrovna na těchto kartách máte hledat. Při doporučeném počtu čtyřiadvaceti hledání je pak jasné, že partie může trvat nějakých dvacet minut.

Ale protože by měla být hra přístupná i pro menší děti (jak už jsme psali), tak se tu nabízí chuť po zjednodušení. Dětem můžete jednoduše dát na hledání rozdílů dvojnásobek času. Díky tomu už mají šanci soupeřit i s dospělými.

pod-lupou-09

Řadu z vás by ale mohla odradit náhoda, kdy jednotlivé zisky kartiček nejsou srovnatelné. Jestliže má někdo šestí a hází na kostce jedničky nebo dvojky, pak má výrazně snazší úkol než ten, kdo hodí pětku nebo dokonce šestku. Jak už jsme psali, najít a vyjmenovat tolik odlišností není nic jednoduchého a obvykle takový tah končí neúspěchem. Naštěstí autoři na toto mysleli a nabízí variantu, kdy se kostkou hodí před celým kolem a její výsledek platí pro všechny účastníky.

Sada Divočina nám připadá subjektivně o něco  těžší. Její ilustrace totiž jsou více zaplněny dějem a rozdíly nejsou tak patrné. Ono obecně platí, že ne každá odlišnost je vidět na první pohled a je třeba opravdu poctivě hledat.

pod-lupou-18

Parádní je ale především znovuhratelnost. Protože každý obrázek je zastoupen čtyřmi exempláři, z nichž použijete pouze dva, nikdy si nemůžete být jistí, jakou kombinaci držíte v ruce. Ani později tak není hledání rozdílů pouze automatické, ale musíte se opravdu snažit.

Pod lupou je nový koncept, který pokračuje v úspěšné sérii kostkových her zase trochu jinak. Hledání rozdílů je zábavné a pro děti je to opravdová výzva. Čas na prohlížení karet je dobře zvolený, protože není příliš krátký ani zbytečně dlouhý. Nakonec úspěch opravdu záleží na schopnostech hráče a to především v případě, že zvolíte alternativní pravidla pro počet hledaných rozdílů. Pod lupou je super rodinná zábava, kterou si může zahrát i vyšší počet účastníků.

Pod lupou je zábavou pro rodiny s dětmi. Všichni bez rozdílu dostanou jasný úkol – najít odlišnosti na dvou kartách. Nikdy si ale nemohou být jistí, které dva ze čtyř možných obrázků to jsou, takže musí poctivě hledat zas a znovu. Na to ale není příliš času, takže často nenajdou všechny rozdíly. Ale i tak je možné uspět a získat bod, pokud vyjde dobře výsledek hodu kostkou. Pod lupou je výsledkem super nápadu a baví bez rozdílu děti i rodiče.

+ jednoduchý nápad
+ varianta s náhodou i bez
+ obtížnost hledání