Recenze: GeistesBlitz 5 von 12 – duch se vrací potřetí aneb Hodina duchů

GeistesBlitz 5 von 12 / Hodina duchů - balení

Vždycky jsme si mysleli, že duchové jsou jen stíny. Bytosti na okraji našeho zorného pole, které žijí ze zbytku energie, která v nich zůstala po životě. Jenže všechno je jinak. Duchové mají svůj vlastní svět, s domy a touhou po stejných věcech, po kterých bažíme my. Ale jejich vybavení záleží na nás a našich fotografiích, které jejich životům dávají smysl.

Tentokrát jim uděláme pořádnou radost. Už mají ručník, křeslo i láhev, ale když se chtějí parádit, chybí jim zrcadlo, voňavka nebo klobouk. Všechno pro pravého gentlemana najdeme v novém, už třetím, přírůstku do rodiny duchů – Duch (recenze), Duchová v koupelně (recenze).

Autorem zůstává stále Jacques Zeimet, jehož zásobárna nápadů pro jednoduchý akční mechanismus není stále vyčerpaná. I třetí krabice s názvem GeistesBlitz 5 von 12 vychází pod hlavičkou společnosti Zoch Verlag a víme, že se během několika dnů dostane i na český trh pod názvem Hodina duchů. Ale ještě než se tak zásluhou firmy MindOK stane, podíváme se, jestli tato krabice stojí za pozornost.

GeistesBlitz 5 von 12 / Hodina duchů - rozehraná hra

Všechny fanoušky Ducha asi na první pohled zaskočí rozměr krabice. Ten je oproti původnímu balení dvojnásobný, takže se vám nebude hodit do řady ve vaší sbírce, alespoň si zachovává svůj čtvercový formát. Jaký k tomu měli tvůrci důvod? Potřebovali přidat uvnitř krabice prostor?

Opravdu je to tak. Jakmile otevřete víko s frajerským duchem, uvidíte na dně nejen nový balíček karet s fotografiemi, ale také nových devět (!) dřevěných figurek. Tou hlavní zůstává opět bílý duch, který tentokrát má knírka a fištrónský úsměv. Na dně se spolu s ním ale ukrývá také jeho pomocník – malá červená sovička, kulaté hodiny, klíč, netopýr nebo lahvička s elixírem.

Jako zkušení hráči Ducha si určitě všimnete zajímavé skutečnosti – každá ze známých barev (modrá, červená, zelená, černá) je zde tentokrát rovnou dvakrát. Nezbývá tedy než nakouknout do návodu pro odpovědi na všechny naše otázky. Na jednom místě tu jsou německá, anglická, italská i francouzská pravidla.

Původní hra má jednoduchá pravidla. Na stole leží všechny předměty a čekají, kdo jako první chytí ten správný. V každém kole hráči odhalí jednu kartu, na které se nachází všechny předměty a barvy kromě jedné, ale pomíchané. Může chybět barva nebo tvar, ale vždy je zde pouze jedna odpověď. Soupeři musí být neustále v pozoru, protože někdy se naopak stane, že odpověď je na obrázku vytištěná – předmět ve správné barvě, kterou má v realitě na stole. Správné řešení přinese hráči kartu a kdo jich nasbírá nejvíc ve chvíli, kdy dojde balíček, se stává vítězem.

Tentokrát ale na stole leží devět předmětů místo pěti a každá barva tu je dvakrát. Jak tedy hra funguje? Příprava je stejná a stačí pouze zamíchat balíček a mezi soupeře položit všechny dřevěné postavičky. Věřte tomu nebo ne, ale i s devíti figurkami je možné zachovat stejná pravidla. Podle karet vám vždy vyjde pouze jeden předmět.

Ten může být na kartách zobrazený úplně správně (barvou i tvarem). V případě, že tam žádný takový není, pak musíte hledat předmět, jehož barva ani tvar na obrázku nejsou vůbec. Tady se nemění nic do chvíle, dokud se na obrázku neobjeví hodiny. Najednou nesmíte chytat žádný předmět, ale místo toho hráči zakřičí čas, který ukazují ručičky na obrázku.

GeistesBlitz 5 von 12 / Hodina duchů - karty

A to je v podstatě všechno. Hra tedy s výjimkou hodin funguje úplně stejně, jen je výrazně obtížnější. Rozhodování mezi dvojnásobným počtem předmětů je mnohem náročnější. Protože každá barva je zastoupena dvakrát, musíte hledat současně i tvary, které vám některé možnosti vyřadí. Z toho vyplývá, že je třeba dlouhé přemýšlení a i zkušení hráči původních verzí budou překvapeni.

Zůstává zde ale záludnost této hry, která vás neustále nutí být v pozoru. Čas od času se objeví v balíčku karta, která po vás chce opačné uvažování a není jednoduché si toho všimnout. Tedy alespoň v prvních partiích, protože časem se podle vzhledu karet naučíte, na které si máte dávat pozor. Naštěstí i přes počet předmětů si karty zůstávají dostatečně podobné, abyste si je nemohli dokonale zapamatovat.

Stejně jako u druhé inkarnace Ducha (Duchová v koupelně), i tentokrát pravidla obsahují hned několik dodatkových pravidel, která hru udělají ještě těžší. Tady se právě ke slovu dostává zrcadlo a sovička, které znovu mění váš přístup k jednotlivým kartám. Musíte chytat předmět v zrcadle nebo dokonce vykřikovat jeho název, pokud na obrázku je sova Owlina.

Duch ještě neřekl poslední slovo. I tentokrát staví na stejné hratelnosti, jakou známe. Možná je až příliš podobný. Největším přídavkem tak zůstává velký počet předmětů, které všechny dohromady fungují s kartami naprosto výborně. Obtížnost je tak vysoká, ale nic jiného se nezměnilo. Dodatkové pravidla s výkřiky jsme tu už měli.

GeistesBlitz 5 von 12 / Hodina duchů - figurky

Přesto si velkou pochvalu zaslouží zpracování. Dřevěné figurky jsou pěkné a ilustrace legrační, jako v předchozích krabičkách. Jen stále nevěříme, že by se hra nevešla do klasické duchařské krabičky, jaké jsme dostali v minulosti s párkem bílých duchů.

Geistesblitz 5 von 12 (Hodina duchů) přináší jako novinku v první řadě obtížnost. Ta se výrazně posunula a partie dá pořádně zabrat i zkušenějším hledačům. Pokud nemáte ještě dost otáčení karet a chytání předmětů, pak vás určitě nové možnosti této krabičky potěší.

AutorJacques Zeimet
IlustraceGabriela Silveira
Vydavatel999 Games, Devir, Egmont Polska, Gigamic, Giochi Uniti, Lifestyle Boardgames Ltd, Lion Rampant Imports, MINDOK, Rozum, Swan Panasia Co., Ltd., Zoch Verlag
Počet hráčů2 - 8
(4 voters)
KategorieAction / Dexterity, Real-time
MechanismyPattern Recognition
RodinaCreatures: Ghosts, Game: Geistesblitz
Alternativní názvyBazar Bizarre Ultime, Duuuszki za pięć 12:00, Fantascatti Cinque Minuti a Mezzanotte, Fantasma Blitz: Las 12 menos 5, Fantasma Blitz: tres quarts de 12, Geistesblitz 5 vor 12, Hodina duchů, Vlotte Geesten XL, Барбарон, 閃靈快手11:55

Hodina duchů je desková hra, která jde ve šlépějích nastolených svými dvěma předchůdci. Používá naprosto stejná pravidla, jen na stole dvojnásobné množství předmětů. A o to je celý úkol těžší, protože je víc možností a tedy náročnější dedukce. To znamená větší výzvu i pro zkušené hráče. Ovšem pokročilá pravidla vlastně nepřináší nic nového a znovu zahrnují jen změnu chytání za výkřik s názvem v případě, že karta splní určitou podmínku. Jenže to všechno znamená, že Hodina duchů je stále super zábava. Všichni, kdo mají tento mechanismus rádi nebo milovníci předchozích dílů budou spokojení. Za své peníze dostanou nejen novou porci zadání a karet, ale také obtížnější hru. Hodina duchů bude trvat na vašem stole mnohem déle.

+ velké množství figurek
+ skvělé ilustrace
+ zvýšená obtížnost