Recenze: Comanauts – do snu za záchranou světa

comanauts-01

Osud světa se ukrývá ve snech. Jenže pan doktor Martin Strobel nespí. Upadl do kómatu, ze kterého jej nikdo neumí probudit. Svět jeho vzpomínek je poznamenaný neznámým typem radiace a je plný nebezpečí. Do podvědomí vstoupí s pomocí přísně tajného zařízení také hráči v roli comanautů, kteří jsou poslední nadějí na záchranu světa, než ji pohltí vzniklá singularita.

S tímto opravdu zajímavým a neotřelým příběhem přichází nová desková hra Comanauts, kterou si pro nás připravil autor Plyšové hlídky, Jerry Hawthorne. Její vydání svěřil do rukou zkušené firmě Plaid Hat Games. Finále jejich snažení nastalo na začátku roku 2019 a to i s ilustracemi Jimmy Xia a Tregis. O distribuce v Evropě se postarala společnost Esdevium Games.

V krabici se snovým výjevem se ukrývá příběhová kniha v kroužkové vazbě. Právě ta patří do středu stolu, protože po otevření vytvoří mapu a nabídne hráčům svět uvnitř hlavy pana doktora. Vedle plánu si připraví ještě jednu desku, která zatím zůstane prázdná. Každý z účastníků tohoto kooperativního snažení si před sebe položí kartu z tvrdého papíru, kterou zaplní jednou kartou statusu, ale především trojicí avatarů. Znát smí ale pouze identitu té horní, zatímco karty pod ní zůstávají překvapením. Na kartu své aktivnáí inkarnace položí tři žetony života (srdíček).

comanauts-05

Vedle mapy připraví hráči hromádky karet a žetonů. Některé z nich vyžadují speciální přípravu, která vždy začíná vybráním náhodných pěti I. D. Entities (I. D. znamená inner demon, tedy vnitřní démon). Podle zvolených karet najdou hráči odpovídající comazóny a rozloží jejich karty do sloupce (tím vytvoří Nexus). Jednu z nich musí vybrat jako startovní pozici pro svůj tým a podle zvoleného místa také odhalí odpovídající stranu v knize.  Z těchto lokací hráči náhodně vyberou jednu, která bude sídlem primární I. D. Entity, ale hráči k tomu dostanou pouze sadu karet nápověd. Ty určuje sedmimístné číslo na zadní straně. Každá lokace při tom má několik nápověd, které hráčům umožní nakonec vydedukovat jednu z dostupných comazón.

Jednotlivé mapy (a potažmo stránky) vyžadují svoji specifickou přípravu, při které hráči na některá políčka rozloží žetony odpovídající událostem nebo předmětům, se kterými mohou hrdinové v rámci svého tahu interagovat.

comanauts-04

Na začátku svého tahu si člen týmu vylosuje pět kostek, a pokud si vylosoval nějakou bílou, může ihned na úvod zkusit získat jeden žeton prozření (clarity). Naopak všechny černé kostky hrozby je třeba ihned umístit na dodatečný plánek. Kdykoliv jejich počet dosáhne alespoň čtyř, pak hráči musí vyhodnotit útočný odstavec aktuální dvojstrany plánu. V pozdějších fázích, kdy situace na mapě je bojová, znamená naplnění kostek, že příšery dostanou šanci se pohnout.

Ale od takového momentu jsme ještě docela daleko, protože nejdříve hráči mohou využít všechny svoje zbývající kostky a utratit je za řadu aktivit. Jde samozřejmě o pohyb, vybavování předmětů, plnění úkolů či podporovat svoje spoluhráče (půjčením kostky). Nechybí ani útok. Jednotlivé kostky mají podle barvy svoje použití, a tak například pouze s pomocí žluté lze hledat na políčku, kde postava stojí.

comanauts-09

Celá partie je ale především o čtení a interakci s mapou. Každá stránka má připravenou řadu odstavečků, které reagují na nastalé situace. Hráči musí tedy dávat dobrý pozor, jestli nespustili některou z podmínek navštívením políčka se symbolem. Výjimkou jsou samozřejmě prohledávání, kde hráč dostane jeden z předepsaných předmětů pro danou stránku. Stane se tak ale pouze v situaci, kdy se na navštívené pozici mapy vůbec nějaký žeton s lupou nachází.

Hráči se musí vypořádávat s jednotlivými testy, ale také se skupinovými výzvami. Navíc dříve nebo později se na plánu objeví i nepřátelé, kteří se budou pohybovat směrem k nejbližšímu protivníkovi na mapě a později na něj mohou zaútočit. Stačí jednoduše vybrat typ útoku (na blízko nebo na dálku) a pak s pomocí odpovídajících kostek a případných bonusů získat více bodů útoku než je obrana nepřítele.

comanauts-19

Naopak napadení hrdinové při tahu nepřátel se mohou bránit s pomocí odložené kostky. Pokud se hráč nemá čím bránit, pak přijde o jedno srdíčko. Jakmile ztratí avatár i poslední ze tří bodů života, hrdina se vytrácí z komazóny a hráč musí na jeho pozici nasadit svoji novou inkarnaci. Pokud by se ale jednalo o posledního ze tří avatarů některého hráče, který byl vyhnán z comazóny, pak hráči jako tým okamžitě prohrávají. Totéž nastane ve chvíli, kdy je odhalená z balíčku karta zástavy (balíček odměřuje čas). Na vítězství smí hrdinové myslet pouze v situaci, kdy odhalí primární I. D. Entitu a porazí ji.

Comanauts je opravdu jedinečnou kooperativní hrou, která si sice zachovává základní herní mechaniky populární Plyšové hlídky. Ale je dospělejší a s tím se musí pojit i herní náplň. Při tom si ale zachovává jednoduchost, protože i zde je všechno o losování kostek a jejich rozmisťování na základě hodnot. Například po mapě se mohou hráči mezi některými oblastmi přesunovat pouze konkrétní barvou kostek, protože vstup na danou lokaci vyžaduje schopnost, kterou daná kostka reprezentuje.

comanauts-13

Hráči jednoduše spolupracují ve zkoumání svého prostředí. Ale to znamená čekání na tah dalších ve chvíli, kdy zrovna nejste středem akce. A tyto mezery se mohou snadno protáhnout v případě, že se posunul příběh a je třeba přečíst nový odstavec. Především u jednotlivých nových stránek je textu docela dost a trvá to, než vypravěč svým spoluhráčem tuto část přečte.

Celou kampaň vás bude provázet výtečně napsaný příběh. Jeho čtení je naprosto zásadní pro to, abyste si Comanauts užili. Obecně je předčítání opravdu hodně a patří zcela nerozlučně k hraní této hry. Pokud tedy neradi čtete nebo posloucháte (nebo máte potíže s angličtinou), pak tato hra nejspíš nebude pro vás.

Celkový důraz je tu kladen hlavně na téma a prožitek. Vývoj příběhu i v rámci jednotlivých stránek je zajímavý a často nečekaný. Pocit hráčů, že opravdu stopují primárního vnitřního démona a musí odhalit jeho lokaci, je skvělý a nečekaný.

comanauts-22

Ve hře je řada dalších prvků. Především jde o karty nápověd, jejichž popisy pocitů by měly hráče nasměrovat ke správné zóně, kde se ukrývá primární nepřítel. Klíčem k novým indiciím jsou nejen některá místa na plánu, ale také sbírání žetonů klíčů nebo konverzace s vnitřním dítětem, které můžete v jednotlivých lokacích potkat.

Protože ale hráči vybírají komazóny při každé partii, tak se poměrně brzy začnou opakovat. A protože jednotlivá místa máte už poctivě prozkoumaná z předchozích návštěv, kazí jejich opětovné navštěvování kouzlo objevování, které byste u takovéto hry očekávali. A právě proto po dohrání krabice si nedokážeme představit, že bychom si hru v nejbližší době zopakovali znovu.

comanauts-27

Navíc bohužel často se jednotlivé lokace dostanou do mrtvého bodu, kdy hráči pouze čekají na vylosování správné kostky nebo hození odpovídající hodnoty. Při tom je ale tlačí čas – do té doby, než se objeví nepřátelé a do té chvíle, než se srdce geniálního doktora na věky zastaví. Souboj s časem je zde všudypřítomný. O to větší zklamání je skutečnost, že samotná partie si vyžádá obvykle až dvě hodiny, což je docela dost. Příprava hry je navíc docela zdlouhavá s nutností míchat a připravovat několik karetních balíčků.

Zpracování je zajímavé. Oproti Plyšové hlídce zmizely miniatury (z evidentního důvodu, protože tentokrát padouchů je mnohem víc, kartonových ve stojáncích), ale ilustrace jsou skvělé a kvalita komponent si s nimi nezadá. Jediná výtka pak může směřovat k pravidlům, která jsou zbytečně stručná a nevysvětlují řadu prvků. Místo toho je musíte dohledávat.

comanauts-31

Comanauts je hra plná skvělých zážitků, které pramení hlavně z příběhu. Bohužel hru zatěžuje i řada drobných nedostatků, které jsou možná trochu zbytečné. I s nimi je ale hra Comanauts kvalitní zábavou, která je zajímavým vylepšením dětské Plyšové hlídky. Přidává dedukci, napětí a boj v atmosféře, která vás nepustí.

AutorJerry Hawthorne
IlustraceTregis, Jimmy Xia
VydavatelPlaid Hat Games, Asmodee, CrowD Games, Edge Entertainment, Korea Boardgames
Rok vydání2019
KategorieAdventure, Science Fiction
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Scenario / Mission / Campaign Game, Storytelling, Variable Player Powers
RozšířeníComanauts: Drake Promo Pack
RodinaComponents: Book as Board, Components: Standees, Mechanism: Campaign Games, Series: AdventureBook Games (Plaid Hat), Theme: Psychology
Alternativní názvyComanautas, Comanautes, Komanauten, Команавты, 코마너츠: 무의식 여행자

Comanauts je hra, která má pořádně dlouhý a detailní příběh, který si vás získá. Úplně pohlcení do průběhu partie vám bude ale kazit řada drobných nedostatků. Možná vám nebude vadit delší herní doba, ale určitě vás zklame opakované navštěvování lokací, které pak ztrácí kouzlo. Jejich další průchody už prostě jsou jen mechanické, což je velká škoda. Některá pravidla nejsou na první pohled jasná a příručka vám s tím moc nepomůže. I tak ale partie nabízí výbornou kooperaci, napínavý vývoj a především dostatečně dlouhou kampaň. Právě proto jsou i navzdory většímu počtu výtek Comanauts zajímavou a kvalitní hrou.

+ atmosféra a téma
+ zpracování
+ spolupráce mezi hráči