Recenze: CV – přidejte svůj životopis do řady

CV - balení

Každý by si chtěl na chvíli vyzkoušet, jaké to je být úplně jiným povoláním. Pilotem letadla, popelářem, kapitánem lodi nebo třeba jen zahradníkem. Každá profese má svoje nezaměnitelné kouzlo a je jen na vás, kterým směrem se tentokrát vydáte.

Tedy ne v realitě, tam jsou tato rozhodnutí příliš důležitá, abychom si s nimi zahrávali. Ale proč to neudělat v karetní hře, když můžeme? Právě od toho je tu novinka firmy Granna, kterou vytvořil Filip Milunski. Jmenuje se CV a patří do nové řady Granna Expert. Ilustrace k celému obsahu vytvořil oblíbený Piotr Socha.

V rozměrnější čtvercové krabici se ukrývá rozkládací herní plán. Jeho černý povrch nabízí pozice pro uložení jedenácti karet, plus jedno políčko s bodovací nápovědou. Navíc tato herní deska zakrývá pohled na druhé patro krabice, ve které se nachází čtyři přihrádky. Každá je vyhrazena jiným komponentám, ale pouze jejich spojením dohromady dostanete celou deskovou hru.

CV - připravená hra

V první kapsičce je zápisník s obyčejnou tužkou, které dohromady poslouží k závěrečnému sčítání bodů. V průběhu partie budete ale daleko častěji používat karty. Jejich balíček je pořádně tučný a včetně čtyř pomocných karet s nápovědou jich tu najdeme 87. Každá karta má uvedenou cenu ve splněných životních cílech a také účinek, který poskytuje svému majiteli. Nechybí ani bílé žetony se symboly a stejné lze najít i na sedmi bílých kostkách.

Na začátku partie hráči položí do středu stolu herní plán a do jeho horní části rozmístí podle zadní strany karty rozdělené na mládí (symbol kola), dospělost (automobil) a stáří (brýle). Z balíčku mládí pak hráči rozloží horních pět karet do spodní řady a odhalí tak nabídku. Zbývající tři políčka v horní řadě budou obsahovat karty cílů, ale pouze o jednu méně, než je celkový počet hráčů. Každý z účastníků dostane navíc jeden cíl rovnou do ruky.

A když už jsme u toho rozdávání, hráči teď dostanou také tři karty dětství, které slouží pouze jako začátek partie. Ponechat si může ale pouze jednu, zatímco zbývající dvě pošle svému sousedovi. Jinou dvojici pak obdrží od svého druhého souseda. Každý si znovu nechá jednu a druhou předá. Tak mají hráči znovu celkem čtyři karty. Současně tak vyberou i začínajícího hráče, který si před sebe položí žeton kola.

CV - rozehraná hra

Hráči se střídají na tahu, který se skládá z pěti kroků. Na začátku všeho vždy hodí kostkami. Základem jsou čtyři kostky, jejich počet ale může v důsledku schopností karet narůst. Pokud s některými není žadatel o práci spokojen, může je přehodit, ale pouze takové, které neukázaly po dorachocení symbol smůly.

S pomocí těchto symbolů, ale také žetonů životních cílů získaných v minulých kolech, může nakoupit z nabídky pěti karet na plánu. Takovou kartu si vezme a zařadí ji do svého životopisu. Hráči seskupují karty podle typu (barvy), ale vždy pouze ta horní může přinášet nějaké bonusy.

Balíčky mají svoje pravidla, takže u některého se lze rozhodnout, která karta bude nahoře, jinde to musí být karta nová. Nyní je na čase získat za všechny viditelné karty odměny v podobě žetonů. Poté už hráč pouze uklidí herní plán, tedy posune všechny karty doleva, aby se zaplnila volná místa.

CV - rozehraná hra

Honba za novými schopnostmi pokračuje tak dlouho, dokud nedojde i dobírací balíček stáří. V tu chvíli nastává konec partie. Hráči jsou odměnění podle sad a druhů karet, ale také podle splnění cílů – nejen toho svého tajného, ale i toho veřejného, který ležel celou dobu odhalený na herní desce. Hráč, který získal nejvyšší součet bodů, se stává vítězem partie.

CV je ve výsledku jednoduchou hrou o sbírání sad. Ale za tím vším je naštěstí poměrně příjemné téma, které je zajímavé především z rodinného pohledu. Hra nám svým pojetím a zaměřením připomíná zajímavou hru Život v Česku (recenze).

Zajímavé je, že jak se objevují karty, hra nenápadně vypráví svůj vlastní příběh. Ten je pokaždé jiný a záleží pouze na hráčích, jestli jej budou vnímat nebo ne. Pokud ano, určitě si hru užijí mnohem víc. V případě, že se nebudete zajímat o to, co ostatní staví, můžete najednou zjistit, že si hrajete vlastně jen na vlastním písečku. Ve hře totiž není vlastně žádný způsob, jak ovlivňovat ostatní a jejich úspěch.

CV - karty

Celkově CV těží především ze svojí jednoduchosti. Propojení kostek a snahy získat co nejlepší sadu symbolů s nákupem karet je příjemné a nenásilné. Hra díky tomu působí svěže a zábavně, při tom ale není příliš jednoduchá nebo stereotypní.

Partie jsou zábavné ve všech počtech hráčů, ale ve dvou je souboj o hodně taktičtější. Karty nemizí z nabídky tak rychle a účastníci mohou lépe plánovat. Více rivalů pak sice rozebírá karty mnohem rychleji, ale současně také vytváří zajímavější a bohatší příběhy. A z toho tato hra žije nejvíc.

Partie nejsou zrovna nejkratší a mohou se natáhnout až na šedesát minut nebo dokonce o trochu víc, především pak ve vyšším počtu hráčů. A to je až příliš. Není to nic, co by se nedalo zvládnout, ale s takto jednoduchou hratelností není snadné udržet pozornost tak dlouho. Zvlášť, pokud se jedná o rodinnou hru, u které se předpokládají partie s dětmi. Kostky občas nemusí být úplně kamarádské. Stačí, aby vás na začátku několikrát vypekly (a to i přes možnost výsledky přehazovat) a v pozdějších fázích hry můžete těžko držet krok s ostatními.

CV - karty

CV je krásná (zmínili jsme se vůbec o těch parádních ilustracích??) a lehkovážná hra. Pokud k ní budete takto přistupovat, získáte kopec zábavy. Jen dejte pozor, ať ji nehrajete příliš často, protože si pak příliš zapamatujete karty a příběhy přestanou být zajímavé. Tady bychom určitě ocenili nějaké rozšíření, které by hru dále obohatilo. Ale i bez něj zůstává CV dobrou rodinnou zábavou.

AutorFilip Miłuński
IlustracePiotr Socha
VydavatelGigamic, Granna, Belleville (Бельвіль), Conclave Editora, cosaic, Devir, GeGe Co. Ltd., Gém Klub Kft., Heidelberger Spieleverlag, KADABRA, Passport Game Studios
(26 voters)
KategorieCard Game, Dice, Humor
MechanismyContracts, Dice Rolling, Hand Management, Open Drafting, Push Your Luck, Set Collection, Simulation
RozšířeníCV: Gossip, CV: Promo Cards
RodinaComponents: Dice with Icons, Series: Expert (Granna), Theme: My Best Life
Alternativní názvyCV -履歴書-, CV人生履歷, CV人生規劃

CV je hra, ve které kostky tančí s kartami a dohromady se snaží před vámi vytvořit iluzi života. Takového, který jste třeba mohli mít, pokud byste se v dětství rozhodli jinak. Právě takové co kdyby je tím hlavním, z čeho se živí zábava v této hře. Legrační historky, zajímavé situace a nenáročná hratelnost z ní dělá ideálního rodinného společníka. Tento dojem sice trochu pokazí delší herní doba a promlouvání kostek do úspěchu, ale tito strašáci nestačí, aby vám zkazili dojem. CV je zábavnou rodinnou hrou, kterou si rádi čas od času zahrajete.

+ krásné ilustrace
+ hra vypráví legrační příběhy
+ kvalitní rodinná zábava