Recenze: Deep Blue – kam paprsky nedosáhnou

deep-blue-29

Tam dole, hluboko pod hladinou, kam se nikdo neodváží, se ukrývá spousta neviděných předmětů. Pro někoho to může být jen harampádí, pro jiného je to poklad. Přes veřejné mínění na dně nenajdete mince, ale obvykle spíš zachovalé dobové předměty, které ocení hlavně muzea a historici. Ale přesto je každý nový vrak na dně moře začátkem honu.

A jeden takový začíná právě teď v deskové hře Deep Blue, pod kterou je podepsaná dvojice designérů Daniel Skjold Pedersen a Asger Harding Granerud. Právě ve spolupráci s touto dvojicí připravila hru na vydání společnost Days of Wonder a jejich novinka vyšla krátce před veletrhem Spiel 2019 v Essenu. Grafiku vytvořil nejen populární Nicolas Fructus, ale na hře se podíleli také další slavní ilustrátoři Bibou, Djib, Naiade, Piero nebo Miguel Coimbra. A Evropský kontinent s novinkou plánuje dobít distribuční firma Esdevium Games.

Hra zaujme už svým víkem v barvě oceánu. Vidíme na něm trhlinu s vrakem na dně. Na hladině si hoví několik lodí a od nich se vinou vzduchoví hadi směrem k různým potápěcím zařízením. Uvnitř na hráče čeká herní plán, mapa zátoky, plná proudů, skal, úžin, ale také hlubokých průrev. Celé prostředí hráči vybaví sadou velkých čtvercových destiček vraků – na začátek mapy ty startovní a hlouběji v zátoce více náročné. Pravá část mapy je pak vybavená různobarevnými diamanty. Hned vedle plánu je místo pro karty členů posádky, které vytvoří balíček a z něj náhodně odkryté čtyři karty.

deep-blue-09

Každý z hráčů si vybere barvu a dostane odpovídající figurky lodí, k tomu hráčský plán, sadu čtyř karet posádky a také elegantní plastovou truhlu pokladu. Podle pořadí dostane každý z účastníků také jednu nebo dvě destičky startovní výhody. Přípravu pak hráči zakončí společně výběrem jedné karty kapitánova deníku (scénáře), který určí pravidla pro návštěvu potopeného města.

Potom už začíná samotný hon na poklady, ve kterém se hráči budou pravidelně střídat. Při tom vždy mají na výběr hned ze čtyř možných aktivit. Na začátku hráči mají v ruce startovní posádku, takže jejich touha po změně asi nebude začínat prvním kolem, ale přesto mají možnost kdykoliv utratit finance (počet dolarů uvedený u pozice karty) a pořídit nějakou posilu. Takovou kartu si jednoduše přidají do ruky a budou moci využít jejich schopností. Zbytek trhu se posune dolů a nejdražší místo za tři dolary je zaplněné kartou nově odhalenou z balíčku. Pokud výběr není podle hráčových představ, může zaplatit čtyři dolary a kompletně čekající námořníky obměnit.

deep-blue-01

Základní činností pro každého mořeplavce a potápěče ale samozřejmě musí být plachtění, tedy pohyb po vodní hladině směrem k cíli. Lodě jsou vybaveny motory, ale k přesunu je potřeba navíc zahrát alespoň jednu kartu posádky s ikonou lodního šroubu. A za každý takový bod pohybu může loď přeplout na sousední pozici, ať už označenou bójkou nebo destičkou vraku.

Hráči tím mohou objevit novou destičku nebo obsadit jedno z volných polí na již objeveném místě k objevování. Obecně platí pravidlo, že pokud loď zakotvila nad vrakem, bude mít její vlastník možnost potápět se.

Právě to je totiž hlavní akce, kterou mohou hráči využívat, ale pouze pokud jejich loď kotví u některého vraku. Přítomné lodě mají výhodu, že jsou v rozích. Ale jakmile jeden z hráčů ohlásí zahájení potápění, mohou na místo přispěchat i lodě ze sousedních polí. Ty ale mohou zastavit pouze uprostřed, kde nebudou mít výhodu.

deep-blue-14

Hráč, který to všechno rozpoutal je označen za vedoucího ponoru, si vezme doplňkovou desku potápění, o které jsme se zatím vůbec nezmínili. Ta ukazuje hloubku pod lodí a také hodnotu kamenů. Právě diamanty budou hráči losovat z plátěného pytlíku. Kdykoliv hráč vylosuje modrý nebo černý diamant, nedává si jej do kapsy, ale místo toho položí na stupnici po stranách ponoru.

Navíc se každý z potápěčů musí bránit pomocí karty posádky nebo bonusového rohového místa potápění. Pokud se nedokáží bránit, musí se vynořit a vzdát ponor (a ztratit poklady). Kartu ale hráč může vyložit i v případě, že kámen má úplně jinou barvu, a to s cílem ji obodovat po vynoření. O tyto body navíc (oproti kamenům) nemůže přijít.

Po každém vytaženém kameni může vedoucí ponoru a pouze on výpravu pod vodou ukončit. Ostatní hráči pouze následují jeho vedení až do momentu, kdy se vůdce nedokáže ubránit proti vytaženému modrému nebo černému diamantu, tedy hrozbě. Ten, kdo se v takové chvíli nedokáže ubránit, ztrácí všechny diamanty. Hráči se ale na pokyn svého vůdce mohou vynořit dříve a tím získat body za kompletní sadu pokladů. Navíc ti, kteří zde byli včas a zajistili si tak pozice v rozích místa, budou bodově zvýhodněni. Všechny vítězné body si hráči ukryjí do svých truhlic.

deep-blue-15

Ať už hráč používá karty k reakcím při potápění, pohybu nebo k potápění, vždy takové členy posádky pokládá obrázkem dolů na místo pro odhazovací balíček na svojí desce. Kdykoliv se může rozhodnout místo již zmíněných akcí využít odpočinek, vzít si všechny odložené karty a zamíchat je do jednoho dobíracího balíčku. Z něj si pak horní tři karty dobere do ruky.

Každá prozkoumaná destička je ihned odhozena jako prozkoumaná a celý hon za poklady se přesouvá dál, do hlubších a nebezpečnějších vod. Partie pokračuje, dokud není objeveno kompletní potopené město. Poté si všichni hráči sečtou vítězné body a ten, kdo jich v truhlici ukrývá nejvíc, se stává vítězem.

Deep Blue je hra, která vás zaručeně zaujme svým vzhledem a designem. Není ale jednoduché na první pohled odhalit, že pod propracovaným zevnějškem se ukrývá klasická hra na pokoušení štěstí, tedy push-your-luck. Díky tomu nebude pro každého, ale je to velká škoda, protože kdo ji odvrhne, o hodně přijde.

deep-blue-21

V rámci té nejdůležitější náplně, tedy ponorů, vlastně hráči ani jinak než riskováním body získat nemohou. A přesto je tu jeden důležitý zvrat – pouze jeden z hráčů může podvodní výpravu ukončit. Ten, který ji zahájil. Naštěstí ale i ostatní mohou rozhodovat sami za sebe. Pokud se rozhodnou nebránit proti některé z hrozeb. To bude mít ale jiný důvod – šetření karty na další ponor. Jinak totiž hráč předčasným vynořením žádnou výhodu nezíská, ať už ponor dopadne jakkoliv.

Ale právě z toho, že je u kormidla ponoru někdo jiný, plynou velmi zajímavé a napínavé momenty. A ty právě opepřují partii tím správným způsobem. A právě proto, že se každého ponoru účastní více hráčů, je celý průběh napínavý. Výjimkou je možná ten, kdo se potápění neúčastní, protože byl s lodí třeba příliš daleko.

deep-blue-24

Poziční hra má v celé partii velmi důležité místo a je zásadní být ve správnou chvíli na správném místě. Hráči mohou reagovat na vzniklou situaci i v tahu soupeře a svézt se na vlně, ale jejich bodový zisk už nebude nikdy tak velký.

Kromě ústřední mechaniky tu najdeme objevování a samozřejmě také budování balíčku. Hráči si totiž nakupované členy posádky přidávají na odhazovací hromádku, kterou si teprve za akci přidávají do ruky. Postupně tak prochází balíček a znovu jej míchají, jak tomu u deckbuildingu bývá. Při tom se jedná o docela základní model, ačkoliv karty mají stále několik využití. Musíte si je šetřit na obranu pod vodou, hrají důležitou roli v bodování při ponorech, ale současně s nimi platíte za pohyb. A právě mít pokaždé v ruce tu správnou skladbu karet je to, co vás může dovést k vítězství.

deep-blue-27

Celé se to hraje opravdu pěkně a po celou dobu se budete bavit. Partie se vejde do jedné hodiny, což je ideální čas pro takto lehce laděnou rodinnou zábavu. Ve dvou je partie výrazně taktičtější, protože lodí na plánu je méně a často se ponoru účastní i obě od jednotlivých soupeřů. S více soupeři je hra bláznivější, ale překvapivě jí to sluší.

Deep Blue sice obsahuje mechanismy, které jsme už viděli, ale vadí to? Rozhodně ne! Dělá z nich totiž něco, co je mnohem víc – funkční celek, který je nejen zábavný, ale také napínavý a konfliktní. To všechno zcela vyvažuje přítomnost náhody, která zde pouze ozvláštňuje každý ponor. Deep Blue je fantastickou zábavou, která dělá z potápění ten nejlepší sport na pohodové večery a k tomu vypadá naprosto fantasticky!

AutorAsger Harding Granerud, Daniel Skjold Pedersen
IlustraceBiboun, Miguel Coimbra, Cyrille Daujean, Xavier Gueniffey Durin, Jérémie Fleury, Nicolas Fructus, Pierô, Jean-Baptiste Reynaud, Régis Torres
VydavatelDays of Wonder, Hobby Japan
Rok vydání2019
(5 voters)
KategorieNautical
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Push Your Luck
RodinaComponents: Gems/Crystals, Theme: Treasure Diving, Theme: Under the Sea
Alternativní názvyディープ・ブルー

Deep Blue se vás nezeptá na to, jestli umíte dobře plánovat nebo jestli chcete strávit pětiminutový tah přemýšlením. Místo toho se zeptá jednoduše: Chcete se skvěle bavit? Pokud je vaše odpověď ano, pak si tohle potápění k pokladům zamilujete. Z hlediska pravidel je toho dostatek, aby udržela pozornost náročnějšího, ale při tom je přístupná a hladce klouže po hladině směrem k dramatickému finále. Po celou dobu se budete skvěle bavit, i když o vašem osudu často bude rozhodovat někdo jiný – ať už protivník nebo náhoda. Deep Blue je famózní deskovou hrou a rodinnou trefou, jaká tu už dlouho nebyla!

+ napínavé ponory
+ lehký deckbuilding
+ rozumná herní doba