Recenze: Dračí hrad – studená porážka, ohnivé vítězství

O tom místě jsem slyšel už dávno. Jenže zatímco moji kamarádi se vydali do nitra dračí kobky ihned, já čekal, trénoval a sbíral informace od vesničanů. Nikdo se nevrátil. Už není na co čekat. Kromě pokladů mám nyní i další motivaci – najít své přátele a vrátit se z hradu zpět do světla společně jako boháči.

Do takového temného, ale ohnivého, hradu nás zavede desková hra Dračí hrad: Nové výzvy. Jedná se o novou verzi klasické hry, právě jak označuje její podtitul. Přepracování si vzal na starost designér Štěpán Peterka, který chtěl zachovat především dobrodružnou atmosféru. Jeho práci dodala vizuální lákavost Jana Rybová svými ilustracemi. Hra vychází v produkci společnosti Dino Toys.

Draci i hrdinové sdílí prostor ve velké čtvercové krabici, která je opravdu těžká a plná nejrůznějších komponent. Naše pouť ale bude opět začínat u herního plánu, který složíme z dvou desek, které do sebe zapadnou s pomocí puzzle zámků. Tento plán je rozdělený na 91 políček, z nichž necelá polovina má na sobě symbol draka. Kolem celého prostoru se vine cesta divočinou, kde čekají různá nebezpečí, ale také tři vstupy do hradu.

Jednotliví hráči si každý vyberou svého hrdinu a nastaví jeho počáteční hodnoty síly, obratnosti a magie. Ty souvisí také s volbou povolání, kterých je k dispozici dostatek. Společně tato dvojice tvoří vždy jedinečný vstup, protože možnosti jsou pokaždé jiné. Navíc každá postava má hned dvě verze (deska je oboustranná), takže si může vybrat hráč také svůj startovní bonus a k tomu také podobu.

Do levého spodního rohu umístí každý hráč svému hrdinovi trojici žetonů, které představují jeho životy a zbývající kostičku položí na počítadlo zkušeností. Na svoji zvolenou stranu pak hráč položí také úvodní kartu dovednosti, zatímco další dvě připraví stranou. A počáteční výbava jednotlivých postav je pět měďáků, ale především si mohou hráči za tyto finance nakoupit své startovní vybavení z nabídky žetonů a rovnou tyto zbraně a brnění vybavit svojí postavě.

Hrdinové ale potřebují místo, kam se mají vydat. Zaplní tedy plán s pomocí hromady destiček, kde část má svoje místo dole (přízemí hradu) a nahoře druhé patro s územím, které patří samotnému drakovi. Kromě toho spousta žetonů vytvoří zásobu vedle plánu a bude čekat na moment, kdy přijde jejich chvíle.

A potom už se hrdinové budou střídat na tahu. Nejdříve se budou pohybovat po obvodu plánu, v bezpečné vzdálenosti od hradu i draka. Právě tam si mohou vyzkoušet první souboj a nasbírat úvodní sadu zkušeností, ale také si nakoupit ještě další startovní vybavení, než se nevratně ponoří do zdí stavení. Na některých polích obvodu čekají hned dva nepřátelé a hráči se o ně mohou podělit. Nejdříve se k takovému protivníkovi musí dostat a k tomu slouží první fáze tahu – pohyb.

Možnosti pohybu jsou dané obratností hrdiny plus číslo pět. Tak krouží kolem a sbírá odvahu. S pomocí brány hráči vstoupí do nitra, ale tam bude její pohyb trochu zabrzděn. Hrdina se zastaví ve chvíli, kdy vstoupí na dosud neobjevené pole. Tam se může nacházet nejen nebezpečí v podobě nepřítele, ale s trochou štěstí také poklady, vybavení (například lektvary a šperky) nebo pasti.

Pokud se hrdina ocitne na políčku s příšerou, může s pomocí zbraně nebo magie zaútočit. Podle druhu útoku použijí odpovídající barvu kostky. Pokud je výsledek navýšený o danou schopnost vyšší než obrana nepřítele, tak mu hrdina úspěšně ubral jeden bod zdraví. Ve stejnou chvíli ale zaútočí také příšera a dobrodruh se musí bránit s využitím svého vybavení a kostky. Z monstra pak mohou vypadnout mince nebo dokonce nějaký poklad, ale především ze souboje získá zkušenosti, které umožní hráči svoji postavu dříve nebo později vylepšit a odemknout další úroveň schopnosti.

Hráči prochází patrem a později mohou postoupit dveřmi do jiného podlaží. Do toho, kde čeká drak. Postupně se všichni připravují na finální souboj, ale ten, kdo ho skolí, ještě nemá jisté vítězství. Partie v tu chvíli končí, a každý si sečte své body za vylepšené vlastnosti, mince i zkušenosti. Bonus má držitel žezla, které ukradl drakovi. Nejproslulejším bojovníkem v hradu je ale tentokrát ten, kdo má nejvíce bodů.

Dračí hrad je dobrodružstvím se vším všudy. Hrdinové se objeví v podhradí, po zuby se ozbrojí základními, rezivými zbraněmi, od zlaťáků chtivých prodejců. Pak vstoupí do doupěte draka, kde se potlouká spousta děsivých nepřátel, které ale u sebe často nosí i nějaké zajímavější zbraně, brnění nebo další výbavu hodících se do batohu každého hrdiny.

Hráči postupně své svěřence vylepšují na základě poražených nepřátel. Destičky schopností nabízí i drobné větvení a volbu toho, jakým směrem se bude hrdina ubírat. Vždy je ale prvek závislý nejen na jeho povolání, ale také rase a jejich spojení.

Jedná se o výrazné vylepšení původního receptu, který byl hodně nudný a až příliš jednoduchý i pro mladší publikum. Vše bylo výrazně náhodnější, a ačkoliv se jedná o klasiku pro řadu z nás, na kterou budeme vzpomínat, musíme si to být ochotni přiznat.

Herní plán je náhodný, což zaručuje, že každá partie má zcela odlišný průběh. Podobná zůstává pouze příprava, ve které se hráči pohybují po okolí hradu. Uvnitř budovy už nikdy nemůžete vědět, co kdy a kde přesně potkáte.

Jeho náhodné rozložení není až tak docela náhodné, ale destičky jsou rozděleny na dvě úrovně a podle nich rozděleny do prvního a druhého patra. Hrdinové tak nemusí mít obavu, že by narazili hned při prvních krocích na nepřítele, který je použije jako párátko na zuby. Souboje mohou být těžší a jednodušší, ale většinou je lze s porcí štěstí vyhrát.

Zase po dlouhé době jsme se od vydavatele Dino dočkali hry s velkými ambicemi. Po Válkách mágů, které nás velmi příjemně bavily, je tu DračÍ hrad. A odvaha pustit se do světa dobrodružných her s vývojem postav, sběrem předmětů a světem plným kostkových soubojů autorovi nechybí. Na hře je vidět snaha vyladit postavy, ale stále jí nelze upřít výraznou náhodnost.

Ostatně kostky řídí všechny souboje. Ale měření sil s pomocí zbraní a kouzel vyžaduje řadu výpočtů, což může někomu vadit. Neustále něco přičítáte nebo odečítáte a to až do momentu, kdy je buď monstrum poraženo nebo hrdina padne.

Herní doba je docela vysoká, a to může být nakonec ten hlavní důvod, proč byste se mohli na partii mračit. Počitejte totiž s dobrodružstvím, které se natáhne daleko přes jednu hodinu, spíš až k těm dvěma. A v tomto počtu už nezávisí na množství účastníků.

Trochu za to může i příprava a sbalení hry, protože destiček a žetonů je hodně a zaplnění plánu také nějakou chvíli zabere. Na druhou stranu už tady musíme výrazně pochválit designera dílků, který na jejich zadní stranu umístil do levého dolního rohu puntík. A právě ten vás informuje o správném natočení destičky, aby zážitek nekazilo to, že odhalíte skřeta otočeného hlavou dolů. Dračí hrad jako by vyšel z nějaké pohádky s honem na draka. Jen tu není žádná princezna, kterou by bylo třeba zachraňovat. Každému jde jen o jeho prospěch, poklady a vybavení. Hráči si užívají vývoj svojí postavy. Musí ale při tom objevovat tajemný hrad, místnost po místnosti a snažit se nejen co nejvíce získat, ale také přežít. Dračí hrad je sice výrazně náhodná a dlouhá hra, ale i tak má svůj smysl a možná takový nenápadný retro nádech.

O Dračím hradu by se dalo mluvit jako o reakci nebo nástupci Karaku. Je to hra, která rozhodně výrazně zvyšuje komplexitu a jako taková je velmi zajímavou volbou pro ty, kdo hledají dobrodružné možnosti a velkolepé partie typu Descent ještě nejsou pro ně (například kvůli spoustě čtení nebo ještě vyšší komplexnosti a hromadě drobných pravidel). Box je doporučen od osmi let a protože zde nejsou žádné dlouhé texty ani složité rozhodování, tak jedinou překážkou je trpělivost a schopnost sedět u hry více než devadesát minut. Pokud jste tedy vyrostli z Karaku a chcete něco podobného, ale o úroveň výš, pak by mohl být Dračí hrad právě pro vás.
+ vylepšování postav
+ boj
+ bodování na konci určí vítěze