Recenze: Exit Úniková hra Polární stanice

exit-polarni-stanice-02

Když jsem viděl jeho černé oči, věděl jsem, že je špatně. Jenže najít pomoc, když jste na nejodlehlejším místě naší planety, je nemožné. Sedíme tedy zavření v naší kanceláři. Několik dnů v bílém tichu, které občas proříznou nářky a výkřiky ze sousední kanceláře. Naše fantazie pracuje na plné obrátky, ale pomoc pořád nikde.

A do takové role se dostávají hráči v sérii Exit: Úniková hra. V roce 2017 jsme mohli už třikrát utíkat z připravených prostředí, ale to zdaleka není všechno, co autoři Inka a Marcus Brandovi mají v kapse. Další tři nové boxy dorazily na český trh s logem distributora – české společnosti Dino – a my se dnes podíváme na první z nich s názvem Polární stanice.

Krabice není přehnaně velká a na jejím víku vidíme krystalky ledu. Uvnitř na hráče čeká brožurka s pravidly, balíček karet s červeným stop (zatím se hráči nesmí jeho obsahem probírat), aršík se dvěma tajemnými předměty z tvrdého papíru, ale především jeden odpovědní kotouč. Ten je složený ze tří soustředných kružnic s číslicemi. Ale možná úplně nejdůležitější součástkou celého boxu je zápisníček obsahující různé nápovědy a hádanky, které budou hráči řešit.

Na začátku řešení si hráči musí všechny komponenty připravit. Nejvíce práce je čeká s balíčkem, který rozdělí na tři hromádky – karty s nápovědou (rozloží podle symbolů do hromádek o třech kartách) a mnohem víc na dosah si připraví dvě další hromádky – 24 karet rébusů a třicítku odpovědí na ně, stejně jako kotouč pro hledání řešení. Do ruky si vezmou zápisník týmu IMB-Q-13, spustí časomíru a všechno může vypuknout.

exit-polarni-stanice-03

Hráči pak mohou začít listovat deníkem, který je navede k první indicii a tedy i rébusové kartě. A pak už všechno bude jen o jejich důvtipu. Od autorů mohou čekat leccos, ale kdykoliv mají pocit, že znají správnou trojčíselnou odpověď, mohou ji otestovat. Na kotouči najdou výseč, která patří k řešenému rébusu (symbol nahoře) a zadají sem zvolený kód. Tím odhalí ve výseči číslici a v balíčku najdou kartu s odpovídající hodnotou. Ta jim může říct okamžitě, že se mýlí, nebo dostanou hráči nová vodítka, karty rébusů (označené písmeny) a jsou na správné cestě směrem k úniku.

Tak upřímně je třeba říct, že Polární stanice je pořádně těžká. Některé úkoly jsou opravdu záludné, ale nikdy nebudete mít pocit, že vám autoři hází klacky pod nohy nebo chtějí, abyste porušili logiku. Ta tu panuje od začátku do konce a z každého správného řešení máte opravdu skvělý pocit dobrého výkonu.

Nově vydavatel právě z tohoto důvodu přinesl do série systém obtížností, kterým rozdělil boxy na tři – začátečník, pokročilý a specialista. Ze šesti vydaných krabic zatím ani jedna nepatří do kategorie nejjednodušší. A nově recenzovaná Polární stanice dostala škatulku útěku pro pokročilé. Jsme tedy zvědaví, jak si bude stát v porovnání s dalšími dvěma boxy, které postupně také vyzkoušíme a popíšeme vám naše dojmy.

Originalita hádanek je skvělá. Některé jsou opravdu parádně vymyšlené, žádná se výrazněji nepodobá těm ze starších krabic a vás bude bavit neustále hledat nové přístupy a řešení. Bohužel s tím také platí, že se často můžete výrazně zaseknout. Právě proto jsou tu karty nápovědy, za které vás na konci nikdo nepenalizuje.

exit-polarni-stanice-04

Každá z únikových sérií má něco do sebe. Na řadě Exit: Úniková hra se nám líbí, že se spoléhá na skvělé hádanky a nechce po vás, abyste hledali titěrné číslice nebo písmena. Všechno je to jen o schopnostech samotných hráčů. Čím víc jich dá hlavy dohromady, až do maximálního počtu šesti účastníků podle krabice, tím mají větší šanci utéct. I pokud uběhne jedna hodina a vy nebudete mít hotovo, můžete si v klidu únik dokončit, jen nemůžete slavit reálné vítězství.

Jedná se o jednorázovou zábavu, po jejímž dohrání už není možné znovu stejnou krabici řešit, protože už znáte všechna řešení. Navíc pokud jsme u minulých krabic říkali, že není třeba mít strach o opakované hraní (jinými dobrodruhy), tentokrát se bez ničení komponent obejdete jen těžko. Budete stříhat knihu i karty, tím určitě neprozradíme nic nečekaného.

Exit: Úniková hra Polární stanice po vás opět bude vyžadovat hledání nových přístupů k řešením. Nebudete kombinovat řadu předmětů, ale budete muset být připraveni udělat s komponentami vše, co se vám řekne. Jedná se o vynikající zážitek, který prakticky nemá chybu, pokud přistoupíte na fakt, že si zážitek nemůžete zopakovat.

AutorInka Brand, Markus Brand
IlustraceSilvia Christoph, Michael Menzel
Vydavatel999 Games, Devir, Dino Toys s. r. o., Galakta, Giochi Uniti, Group SNE, Ideal Board Games, IELLO, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, KOSMOS, Piatnik, Zvezda
Jazyková závislostUnplayable in another language
(8 voters)
KategorieDeduction, Puzzle, Real-time
MechanismyCooperative Game
RodinaCategory: Escape Room Games, Players: Games with Solitaire Rules, Region: Arctic, Series: Exit: The Game
Alternativní názvyEXIT A JÁTÉK: Állomás az örök jég birodalmában, EXIT 脱出:ザ・ゲーム 北極の調査基地, EXIT 방 탈출 게임: 북극 탐험 기지, EXIT-КВЕСТ. Полярная станция, EXIT: Das Spiel – Die Station im ewigen Eis, Exit: El Juego – La estación polar, EXIT: Evacuatie van de Noordpool, EXIT: Jocul – Stația polară, Exit: La Base nei Ghiacci Artici, EXIT: Le Jeu – La Station Polaire, EXIT: O Jogo – A Estação Polar, EXIT: Stacja badawcza, Exit: The Game – Ο Ερευνητικός Σταθμός, Exit: Úniková hra – Polární stanice

Exit: Úniková hra Polární stanice je únikovka na doma, která vám pořádně zatopí pod kotlem mozkových závitů. Na hráče čeká sbírka originálních úkolů, které jsou opravdu nejen náporem na logiku, ale také na nápaditost přístupu. A tady novinka s názvem Polární stanice boduje. Hru si velmi užijete a nebudete litovat investovaných financí!

+ skvělý zážitek
+ originální hádanky
+ vysoká obtížnost