Recenze: Fairy Land – oslava na přivítanou

Fairy Land - balení

Uvítání musí být naprosto dokonalé! Od chvíle, kdy král vstoupí do svojí síně, musí jej zahrnout samá překvapení. Tím prvním bude hromada květin snášejících se k zemi. Ale nejsou to ledajaké kytky, protože po svém pádu zakoření a vytvoří hebkou cestičku k trůnu. Po cestě se mu budou klanět nejen všechny víly, ale také zvířátka z okolního lesa. Každý z nich přinese nějaký dar. A u trůnu bude čekat jeho rodina oblečená ve slavnostních květinových uniformách. Jen doufám, že to všechno vyjde a zlí goblini nám naši oslavu nepřekazí..

O zemi skřítků, víl a goblinů vypráví karetní hra Fairy Land, kterou vymyslel a vytvořil Luca Iennaco. Jeho myšlenky se chytla společnost Lo Scarabeo, která vydala domácí italskou edici. Ve spolupráci se společností Elfinwerks pak ale připravila také verzi anglickou. Obě vyšly v roce 2012 s ilustracemi Mara Aghema a Andrea Malgeriho.

V malé modré krabičce s pohádkovým obrázkem jedné z víl najdete dvě přihrádky plné karet. Ty ale nemají jen tak ledajaké rozměry a jsou více orientované na výšku, než klasické karty, působí tedy užším a vyšším dojmem. Podle zadních stran mezi nimi objevíte nejen 84 karet lesa, ale také devatenáct žlutých karet královského dvora (ty jsou v krabičce dvakrát – v každém z jazyků balení jednou) a pak 32 karet jednotlivých vílích rodů.

Fairy Land - připravená hra

Rody jsou také rozdělené podle zadní barvy na balíčky po osmi. Každý rod má svoje vlastní obrázky a jednotlivé karty mají na sobě uvedené bodové hodnoty v levém a pravém horním rohu karty. Na kartách lesa najdete květiny, zvířata, ale i nepřátele. Všechny karty z lesního prostředí spojují horní a dolní část karty, které představují požadavky nebo možnosti karty. Například u zvířat zde najdete číslici, která ukazuje, kolik jich v lese žije, ale také kolik dostanete bodů, pokud jich budete mít většinu na své straně na konci hry.

Každý z hráčů si nyní vybere jeden z vílích rodů a vezme si všech osm karet. Jedna z nich obsahuje znak jejich rodiny, který si položí před sebe. Zbývajících sedm karet s číslicemi si vezmou do ruky. Ze zamíchaného balíčku lesa vezmete devět, které položíte obrázkem dolů. Zbývající balíček 75 karet vytvoří dobírací hromádku nedaleko té první. Z karet vílího dvora vyberete náhodně devět, zamíchané je položíte do středu stolu – ostatní karty z tohoto balíčku nebudou ve hře použity. Na závěr z balíčku lesa otočíte tři karty, které budou představovat trojici mýtin, které můžete navštívit.

Hráči se střídají na tahu, který je rozdělen vždy do tří fází dne, které je třeba postupně vyhodnotit. Na začátku na každou vílu po probuzení čeká úsvit, za něhož se vždy objeví nějaký nový objekt zájmu na pasece. Dvě nové karty z balíčku lesa rozšíří stávající nabídku. Samotný hráč na tahu si může vybrat, kam kterou kartu vyloží. Jediným omezením je, že příšery nejsou příliš společenské a tak se dalším monstrům snaží vyhýbat.

Fairy Land - připravená hra

Slunce už září na obloze a začal den. Protože je dlouhý, má aktivní hráč na výběr hned ze čtveřice různých aktivit. Zvolit si může vždy pouze jednu. Tou nejdůležitější je průzkum jedné z mýtin, kterou si vybere dle svého uvážení. Nyní je na čase, aby se hráči s pomocí vílí aukce poprali o právo průzkumu. Vítěz aukce zahraje vsazenou hodnotu víl z ruky a vezme si všechny karty na mýtině, které položí obrázkem nahoru před sebe. Výjimku tvoří nové víly, které si přidá hráč do ruky a ork, kterému se chcete vyhnout, protože ho zaženete jen za cenu odevzdání dvou karet.

Za svoji akci mohou hráči také navštívit královnu, která jim ráda poskytne audienci a pomoc. Ale je za to třeba zaplatit vílami, jejichž hodnota současně určí počet karet, ze kterých si hráč může vybírat. Vezme si jeden předmět, který mu poskytuje speciální schopnost, položí jej před sebe a v dalších tazích jej za jednu akci může použít. Stejně tak lze aktivovat sílu vašeho rodového znaku, který vám umožní vzít si všechny zahrané vílí karty zpět do ruky.

Poslední možností, jak využít svůj tah, je návštěva druidů. I za tu se platí vílami, ale tentokrát na rozdíl od návštěvy vílího paláce si hráč vybírá z balíčku druidů, který tvoří část karet lesa odložená stranou na začátku hry.

Fairy Land - rozehraná hra

Když se den nachýlí ke konci a nastane západ slunce, je třeba vyprázdnit všechny mýtiny, které mají šest obyvatel. Tyto karty hráči přemístí okamžitě na odhazovací balíček a partie pokračuje dál. Partie končí ve chvíli, kdy je prozkoumaný celý les a v dobíracím balíčku nic nezbylo. Hráči nyní sečtou body za většinu nastřádaných zvířátek od konkrétního druhu. Navíc si všichni přičtou body za květiny (podle počtu i rozdílnosti), předměty a víly v ruce. Získaní goblini jako jediní tuto sumu snižují. Hráč s nejvyšším bodovým součtem se stává vítězem partie.

Fairy Land je nenáročná karetní hra, která spojuje zajímavým způsobem sbírání sad zvířat a květin s aukcí. Právě ta umí dokonale zamíchat vývojem a občas vás její výsledky opravdu překvapí. Díky tomu není jednoduché prozkoumat kteroukoliv mýtinu a získat ji pro sebe, protože cena se občas může vyšplhat.

Současně ale výtečně funguje v kombinaci s již zmíněným sbíráním většinového podílu v různých typech karet. Každý z hráčů má šanci získat libovolnou mýtinu, pokud ve správnou chvíli vyšle dostatek víl.

Fairy Land - karty

Nejdůležitější tak zůstává správa karet v ruce. Nic nezamrzí tolik jako moment, kdy byste rádi získali skvělou mýtinu, ale nemáte v ruce dostatečnou sumu karet. V průběhu partie mohou hráči získat i bonusové víly, které jim jejich možnosti ještě vylepší a pomohou jim v boji se soupeři.

Při průzkumu je důležité, abyste vždy zvážili, jestli máte šanci na vítězství v aukci. V opačném případě ztratíte tah a ještě pomůžete některému ze soupeřů. Někdy se cena mýtiny může vyšplhat tak, že najednou nemáte zájem.

Stejně důležité je také plánování akce umožňující zisk karet zpět do ruky. I tato akce vás ale stojí celé kolo, je třeba ji tedy dobře naplánovat. Naopak vám rozšíří možnosti do budoucích tahů a udělá z vás více konkurenceschopné.

Fairy Land - karty

Hra je velice kontaktní, protože soupeři mají společné cíle, ale také způsoby, jak je získat. Navíc karty, které lze získat od královny mají velice zajímavé schopnosti. Víly mají navíc také speciální schopnosti, které lze používat. Vidíte tedy, že hra obsahuje řadu možných herních taktik a možností, jak o vítězství bojovat.

Na karetní hru sice trvá překvapivě dlouho, více než půl hodiny, ale za tuto dobu si užijete skvělou zábavu. Většinu času jsou do partie zapojení všichni protivníci, protože aukce a měnící se obsazení mýtin vyžaduje neustálou pozornost. Protože je zde ale aukce pouze jako doplněk, hra je výborná i ve dvou protivnících.

Jediná výtka tak směřuje k bodování zvířat, které funguje všechno nebo nic. Nejsou zde žádné úrovně bodů, které by odměnily i druhého hráče v pořadí za jeho snahu. Právě tato vlastnost lze označit jako nejvýraznější nedostatek celé hry.

Fairy Land - karty

Co je ovšem na celé hře nejcennější, je její grafika. Nádherné obrázky vás provází na všech kartách a vyzařují neuvěřitelně pohádkovou atmosféru. Ilustrátoři Mara Aghem a Andrea Malgeri zasluhují opravdovou pochvalu, protože takhle by měla vypadat každá pohádková hra.

Fairy Land je karetní hra, která vás zaručeně překvapí. Má krásné ilustrace a pohádkovou tématiku, ale přitom nabízí poměrně hluboký zážitek a dostatek taktických možností, aby udržela ve svém vílím náručí i náročné hráče. Přitom ale krásně funguje i jako rodinná zábava. Tahle hra je jednou z těch karetních jednohubek, které by měly patřit do každé sbírky.

AutorLuca Iennaco
IlustraceMara Aghem, Andrea Malgeri
VydavatelElfinWerks, Lo Scarabeo
(6 voters)
KategorieAnimals, Card Game
MechanismyAuction/Bidding, Set Collection
RodinaCreatures: Fairies / Elves / Pixies, Creatures: Unicorns

Fairy Land je jednoduchá hra, v jejímž celém průběhu se snažíte získat většinový podíl některých obrázků ve hře. Současně ale nesmíte zapomenout ani na sbírání jiných předmětů, které také mohou přinést pěkný bodový zisk. K průzkumům využíváte karty víl, ale nikdo vám neslíbí, že se za svoji akci vůbec na mýtinu podíváte. O šanci prozkoumávat proběhne aukce. A hráči musí velmi rozvážně pracovat se svými kartami v ruce, protože pokaždé, když je chtějí zpět, musí k tomu obětovat celé kolo. Na konci partie vyhodnotíte počty zvířat a květin, které hráči získali a podle toho přidělíte body. Jen je škoda, že odměnu dostane vždy pouze ten, který má většinu a ostatní sběratelé utřou nos. To je trochu škoda a ničí dojem odměny za snahu. Fairy Land ale přes svoje krásné ilustrace a rodinný nádech stále zůstává hrou pro všechny, která nezklame.

+ překrásné ilustrace
+ jednoduchá hra
+ dostatek taktických možností