Recenze: Paradise Fallen – konec všeho, co známe

Paradise Fallen - balení

Svět se změnil. Cítím to ve vzduchu. Cítím to ve vodě. Ale především je zkáza vidět všude, kam se podívám. Kouřící budovy, zhroucená sídliště a jen málo lidí, kteří by celou tu zkázu ve zdraví překonali. Pevnina je neobyvatelná. Houpu se v bezpečí svého člunu a s hrůzou se dívám na civilizaci v troskách. I z této vzdálenosti mohu cítit jedy v ovzduší. Dnes mne moře při cestě po ostrovech odneslo dál, než kdy předtím. Musím se ale vrátit zpět na svoji trasu a hledat dál ostrovy, na kterých může ležet naše spása. Voda nás ochrání před vším zlým.

Takové nepoznané dobrodružství čeká na všechny hráče v karetní hře Paradise Fallen. Jejím autorem je Andrew Wright a celé dílo vyšlo pod hlavičkou firmy Crash Games v roce 2013. Ilustrace ke hře připravil Jason Carr.

Na víku krabičky najdeme jednoho z přeživších ukrývajícího se za člunem. Za jeho zády vidíme další loď, ale především zničené budovy velkého města. Ráj padnul. Ovšem fakt, že se jedná o karetní hru, neznamená, že bychom uvnitř nemohli najít i jiné komponenty. A tím nás Paradise Fallen překvapí poprvé. Nachází se tu čtveřice dřevěných kánoí s podpěrou a také dvacítka Kanaloa žetonů. I ty jsou vyrobené ze dřeva, ale na nich je nalepený obrázek chobotnice.

Paradise Fallen - připravená hra

Ze všeho nejvíc je tu ale nakonec přece jen karet, celkem 85. Z toho devítka je orientovaná naležato a představuje jednotlivé ostrovy v okolí. Každý takový ostrov má na sobě nejen letecký pohled a jméno, ale také vyčíslení potravinových nákladů na jeho překročení. Jídlo je ve hře také představováno kartami – osmnácti kusy ve dvou hodnotách (dva a tři).

Karty anomálií (aberration – 10 kusů) umožňují hráčům ovlivňovat pohyb po ostrovech a jejich vlastnosti. Dvanáctka karet nadání (aptitude) představuje možnosti, které můžete dělat mimo svůj tah. Na jejich obrázku vždy najdete nějaký symbol, který je vysvětlený na zadní straně pravidel. Mají okamžitý efekt. Nejdůležitější ze všeho jsou ale karty průzkumu, kterých je 36, po čtyřech kusech od každého z devíti typů náležících k jednotlivým ostrovům. Takové bádací karty na sobě mají opět symboly naznačující jejich schopnosti.

Na začátku partie si hráči připraví souostroví náhodným rozložením karet ostrovů do čtverce o rozměrech 3 krát 3. Každý z hráčů si vybere kánoi jedné barvy a položí ji na prostřední ostrov, kde se jeho hrdina na začátku partie nachází. Všechny ostatní karty jsou zamíchány dohromady a vytvoří dobírací hromádku. Z ní dostane každý z protivníků pět karet.

Paradise Fallen - rozehraná hra

V průběhu partie se hráči střídají na tahu, který se skládá z hraní karet z ruky a pohybu kánoe. Tyto dvě činnosti však hráč může provádět v libovolném pořadí a tak dlouho, dokud mu vystačí karty v ruce, případně zásoby jídla na cestu (další karty v ruce).

Kdykoliv hráčova kánoe kotví u ostrova (ukončil zde pohyb nebo zde stojí z minulého tahu), může danou lokalitu prozkoumat. K tomu je ale třeba zahrát z ruky průzkumnickou kartu se stejným ostrovem. Ta představuje jakousi mapu. Jakmile se hráči taková věc povede, položí si kartu před sebe a položí na ni žeton hajavského boha Kanaloa. Ten označuje, že může kdykoliv v budoucnosti jedenkrát využít bonus dané karty (dle natištěných symbolů). Poté žeton odloží, ale kartu si ponechá, protože jednotlivé ostrovy může prozkoumat vždy pouze jedenkrát.

V tahu může hráč také dle své volby využívat možností jiných karet. Konkrétně se jedná o karty nadání a anomálií. Zatímco první ze zmíněných jsou pouze jednorázovými akčními možnostmi podle natištěných symbolů, anomálie ovlivňují celou hru. Takové karty lze přiložit k ostrovu nebo na moře mezi dvě lokality a tím ovlivnit náklady na průzkum nebo cestu.

Paradise Fallen - rozehraná hra

Ta čeká hráče téměř v každém tahu. Stačí si pouze určit, odkud kam chce se svojí loďkou cestovat. Za každý ostrov, na který vstoupí, musí ale zaplatit příslušný počet karet jídla z ruky. Teprve s dostatečnými zásobami je možné plout od ostrovu k ostrovu.

A právě jejich objevením se začne blížit konec hry. Jakmile někde ze soupeřů objeví předepsaný počet ostrovů (2-8, 3-7 a 4-6), partie končí, ale ostatní hráči mají ještě šanci na jeden poslední tah. Pokud se ještě někomu podaří v této chvilce splnit vítěznou podmínku, rozhoduje množství nepoužitých žetonů boha Kanaloa.

Paradise Fallen je jednoduchá karetní hra, která se to nijak nesnaží zastírat. Jednoduše máte loďku a jezdíte od ostrova k ostrovu. Tahy jednotlivých hráčů jsou rychlé a to přesto, že lze vždy dělat všechno, co si usmyslíte a karty vám to dovolí.

Paradise Fallen - rozehraná hra

Právě proto budete mít docela pocit kontroly nad vývojem a svými šancemi. A to přesto, že do ruky dostáváte náhodné karty a tohle štěstí vám může řádně podkopnout nohy. K vítězství potřebujete karty průzkumu, kterých je polovina celkového počtu. Je tedy šance, že občas vyjdete naprázdno jen s akčními kartami, ale je stále velká pravděpodobnost, že nějaké rychle získáte. Hra je pak o tom, jak dokážete naložit s lokalitami, které jste zrovna dostali na náhodně rozloženém plánu. Nesmíme ale zapomínat na karty jídla, které sice zabírají ruku, ale bez nich se vlastně nikam nedostanete.

S tím souvisí také variabilita partií, která je slušná. Karet sice není příliš, ale ostrovy jsou vždy jinak rozložené a hra těží především z hraní anomálií a nadání. Ty vnáší do hry další dynamiku a představují zajímavý způsob, jak se posunout vpřed na úkol protivníků.

Taktiku hráčů kromě karet ovlivňují akce prozkoumaných ostrovů. Ty umožňují různé machinace s herním plánem, jako by si s vámi opravdu hrál samotný bůh Havajských ostrovů. S tím ale souvisí druhá výtka vůči hře, která směřuje k ikonografii. Ta je poměrně složitá a není na první pohled pochopitelná. Na zadní straně pravidel je nápověda, ale hráči si ji musí v průběhu partie předávat.

Paradise Fallen - karty

Naštěstí ani to nemůže hráčům zabránit, aby si partii užili. Ve dvou je příliš klidná a k pořádné zábavě potřebujete alespoň tři hráče sedící u stolu. Na plánu pak už je živo, mezi ostrovy se neustále objevují nějaké překážky. A právě tohle ovlivňování ostatních hráčů je důležitým prvkem souboje, na který byste neměli zapomínat.

Další nejasností pro vás bude hned na začátku téma, které nedává tak nějak smysl. Navíc atmosféra hry s ním vlastně vůbec nesouvisí, což je možná trochu škoda. Tady jsou ve hře určité rezervy, které ale naštěstí dostatečně vynahrazuje rychlost a hratelnost.

Zpracování se s výjimkou již zmíněných překombinovaných ikon povedlo. Potěší pěkné dřevěné kánoe, grafika ostrovů je hezká, stejně jako obrázky na ostatních akčních kartách. Pravidla jsou jednoduchá a tomu odpovídá také příručka, která snadno vysvětlí vše potřebné během několika minut.

Paradise Fallen - karty

Paradise Fallen je nenáročná karetní hra, která je překvapivě plná napadání protivníků a maření jejich plánů. Často si ale tak můžete vytvořit překážku i sami pro sebe. Hra je tak na malém půlhodinovém prostoru stále výzva a zábava, kterou si rádi čas od času zopakujete.

AutorAndrew Wright (II)
IlustraceJason L. Carr, Darrell Louder
VydavatelCrash Games
KategorieCard Game, Exploration
MechanismyArea Movement, Hand Management, Modular Board
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, States: Hawaii

V Paradise Fallen se lidé nachází na pokraji civilizace a hledají záchranu na ostrovech. K putování mezi nimi potřebují ale nejen kánoi, ale především jídlo na cestu v loďce. Neméně důležité na vodě je štěstí a možná právě proto v partii téměř o všem spolurozhoduje náhoda. Šance hráčů hodně záleží na kartách, které dostanou a na tom, co jsou s nimi schopní vymyslet. Kromě posunu a prozkoumávání ostrovů lze také využívat akcí hned ze tří zdrojů. Tím je hra zajímavá a hráči se mohou dobře navzájem ovlivňovat. Všechno to je rychlé a celé prozkoumávání trvá necelou půlhodinu a to přesto, že budete muset často dohledávat ikony z karet v přiložené nápovědě. Paradise Fallen tak představuje zajímavou lehkou karetní hru, která umí pobavit ve volných chvilkách.

+ pěkné zpracování
+ zábavná rychlá hra
+ možnosti škodit soupeřům