Recenze: Full Moon – úplněk je tu

full-moon-11

Když na obloze řádí měsíc, stává se z nás někdo jiný. Zbytek dnů v měsíci jsme jen obyčejní vlci, ale tuhle jednu noc najednou jako bychom uměli létat a sebrat Měsíc z oblohy. Můžeme dělat úplně všechno, co si zamanemea nic se nám nestane. Všechna ostatní zvířátka se na nás dívají jako na blázny. Pamatuji si toho zajíce, když jsme zkoušeli ukrást Měsíc minule. Magická síla měsíce je teď už nerozlučně s námi.

Ve svitu Měsice, ale i v ostatních dnech, k nám přichází desková hra Full Moon. Tato mrňavá krabička vyšla jako poslední produkt samostatné společnosti Jactalea, kterou dnes už distribuuje společnost Blue Orange. To ale nemění nic na faktu, že autorem hry je Claude Leroy (Gyges) a ilustracemi jeho dílo ozdobil Cyril Bouquet (Button Up, Blue Lion). Hra nese razítko roku 2014.

Velikostí krabičky se Full Moon řadí mezi mrňavé hry, jako byl Docker nebo Okiya. Pod víkem s bláznivě se chovajícími vlky najdeme pouze dvanáct dílků a pravidla. Nic dalšího není k náměsíčnosti potřeba. Jednotlivé destičky je možné rozdělit na skupinky po třech a to podle barev srsti vlků (čtyři druhy) a počtu tlapek obtisknutých na kartičkách (jedna až tři). K nim patří ještě jeden jediný další kulatý žeton úplňku.

full-moon-02

Na začátku každé partie hráči destičky zamíchají a položí do řady. Nažloutlý měsíc začíná partii stranou a hráči jej využijí až v průběhu prvních tahů. Protivníci si sednou proti sobě tak, aby jeden koukal na obrázky správně a druhý je měl otočené vzhůru nohama.

Ve svém tahu pak pokaždé hráč musí vzít jednu z destiček s vlkem a posunout ji o tolik polí stranou, kolik má natištěných stop po vlčích packách. Každý z protivníků bude destičku přikládat do jiné skupinky ze strany, z níž na celou řadu kouká. Ve výsledku tak jednou vlk přibude nahoru a jindy dolů. Nikdy ale nemůže skončit pohyb ve sloupci, který už obsahuje jiného predátora v jeho barvě srsti.

Jenže samotnou volbou hráči nejen musí sledovat svůj vlastní cíl, ale také omezují možnosti protivníka v jeho následujícím tahu. Sloupec, ve kterém se hráčův vlk zastaví, je označen žetonem úplňku (nahoře nebo dole dle volby hráče) a funguje jako nápověda pro soupeře. Ten musí respektovat kartičku, ke které je Měsíc položen a svým tahem následovat buď barvu, nebo počet stop.

full-moon-07

Výběr je tím značně omezený. Ale zatímco na začátku lze posouvat pouze jednu destičku, později mohou hráči skákat i se skupinami vlků. Jak se vlci seskupují, řada se na délku zužuje. Partie pak končí ve chvíli, kdy se skákáním některému z účastníků podaří dosáhnout skupinky vlků čtyř barev v jednom sloupci. Tento hráč se stává vítězem partie.

Full Moon je taktickou hrou pro dva hráče a jako taková jde ve stopách již zmíněných her ze série. Hráči si navzájem ovlivňují svoje šance a nemohou se soustředit pouze na svůj tah. Neustále musí plánovat dopředu a hodnotit, jakou šanci k tahu dají svému protivníkovi. Tím se ze hry stává opravdová taktická bitva a to včetně případného čekání na další tah.

Naštěstí, protože se souboje nikdy nemůže účastnit více hráčů, čekání není nikdy neúnosně dlouhé. A vždy je možné opravdu ovlivňovat situaci, aby měla vliv nejen pro soupeře, ale poté i pro vás. Hráči neustále stojí před těžkým dilematem, jestli zahrát dobrý tah, ale současně pomoci i soupeři. To je dotaženo do extrému právě na konci partie, kdy se hráči musí pohybovat velmi opatrně, aby soupeři nedarovali vítězství.

full-moon-06

Tahle jednoduchá abstraktka vás bude stát vždycky takových deset minut. Krásná herní doba dělá ze hry skvělou volbu, pokud jde o přenášení. Malé rozměry jsou prostě výhodou. Navíc jednoduchost je zárukou toho, že ji naučíte kohokoliv kdekoli. Celá první část každé partie ale je taková předehra, kdy jste těžko schopní určit, kam se bude konec ubírat. Teprve posledních několik kol pak rozhodne o vítězi.

Jen několik destiček stačí, aby hra vypadala krásně. Na vině jsou ilustrace, které jsou opravdu moc pěkné a barevné. Tím se ze hry nestává jen ta další logická hra, ale konkrétní vlčí zábava, kterou si zapamatujete.

full-moon-10

Full Moon je elegantní a jednoduchou abstraktní hrou, která nabízí čistě taktický souboj hráčů. Pořadí na začátku partie se brzy vytratí, jak se vlci posouvají sem a tam a hráči se je snaží seskupit co nejvýhodněji. Full Moon je výbornou logickou hrou pro dva, která se vejde do každé kapsy a všem bez rozdílu dá také pořádně zabrat.

AutorClaude Leroy
IlustraceCyril Bouquet
VydavatelJactalea
Počet hráčů2 - 2
Herní doba10
KategorieAbstract Strategy
RodinaAnimals: Wolves, Category: Combinatorial, Players: Two-Player Only Games

Recenze: Full Moon – úplněk je tu
Full Moon je místem s chladným svitem měsíce, pod kterým se oběma zainteresovaným hráčům bude vařit mozek. Plánování, taktika a několik závěrečných kol vede k vítězství. Ale vlci budou skákat celých deset minut od prvního pohybu až do konce a vytvářet skupiny. Hráči si mohou navzájem správně provedenými tahy omezovat možnosti pro následující kolo. A tím je hra nejzajímavější, společně s krásnými ilustracemi. Full Moon je malou krabičkou, což ale není na překážku, pokud jde o množství zábavy uvnitř.

+ jednoduchost
+ přenosnost
+ herní doba