Recenze: Great Western Trail – honba za dobytkem

great-western-trail-23

Velká západní stezka je místem, které představuje překážku i pro obyčejné jezdce a turisty. A mezi námi, honáky dobytka, se stala obávanou překážkou na cestě za výdělkem. Každá cesta z pastvin bohatých na divoký skot vede právě přes toto území. A každá taková výprava s sebou přináší řadu nástrah a nejistot. A přesto se na ni zas a znova vydáváme.

Alexander Pfister je designér deskových her, který je aktuálně velmi v kurzu. A po veleúspěšném malém Port Royal a vstupu do velkých her prostřednictvím hry Mombasa si připravil novou velkou hru, která se jmenuje Great Western Trail. A je vidět, že auto má stále studnici nápadů, protože jsou to zase jiné principy. O ilustrace se postaral Andreas Resch a výsledek byl představen na veletrhu Spiel 2016 pod hlavičkou firem eggertspiele a Pegasus Spiele. Pro české vydání si ji vybrali ve firmě MindOK.

A krabice s trojicí kovbojů je tak akorát velká, aby se do ní vešel čtvercový herní plán. A ačkoliv jeho většinu zabírá plocha pro stavbu budov (téměř padesát destiček na výběr), kolem dvou hran běží také železnice z Kansas City do dalších měst a na levé straně jsou volná čtvercová políčka trhu práce. Celou desku hráči položí do středu stolu a vybaví jej sedmi neutrálními startovními stavbami. Na trh práce pak ze zamíchaných hromádek s různými hodnotami vyloví žetony pracovníků (kovbojů, řemeslníků a inženýrů) a položí je do horních řádků.

great-western-trail-06

Jednotliví soupeři dostanou jedu svoji desku s prostorem pro zaměstnance, ale také kameny hráče. Ty ale každý dostane až v momentu, kdy si zvolí barvu. Poté obdrží také lokomotivu, kterou musí postavit na startovní pole železnice, sestavu vlastních budov (které si rozloží před sebe), úvodní finance, jednu kartu úkolu a balíček svého startovního stáda obsahující čtrnáct karet krav (každá má svoji číselnou hodnotu). Vedle plánu pak připraví hráči ze zamíchaného balíčku také společný trh s dobytkem.

Účastníci se v tahu budou střídat a na každého čekají tři fáze. Nejdříve vezme figurku svého honáka dobytka (v prvním tahu jej umístí, kam chce) a posune jej po cestě dál podle šipek směrem ke Kansas City. Každá figurka má svůj počet pohybů a jako jeden krok se počítá zastavení u libovolné destičky. Kromě budovy to může být také týpí nebo dílek nebezpečí. Posun přes jakékoliv jiné, zatím neobsazené, stavební pozemky nic nestojí. Vždy se musí alespoň o jedno zastavení pohnout, ale navzájem se nijak neblokují.

Jakmile honák svoji cestu pro tento tah skončí, jeho závěrečné pole určí akci, kterou může provést. V případě, že se nejedná ani o neutrální ani o vlastní budovu, může hráč provést pouze pomocnou akci v podobě nějakého drobného příjmu. Tyto akce jsou dostupné postupně více, jak se bude dařit umisťovat označovací kameny. Těch se zbaví pouze doručením krav do nějakého města.

great-western-trail-01

Ale tak daleko zatím nejsme. Vraťme se zpět k vlastním nebo neutrálním budovám, jejichž akci může hráč využít v plné šířce. Zde hráči mohou něco obětovat, aby získali nějakou ještě větší odměnu – někdy finanční, ale také nábor nového pracovníka, postavení budovy, nákup dobytka nebo posun lokomotivy (s pomocí zaměstnaných inženýrů).

Právě pozice lokomotivy je důležitá ve chvíli, kdy honák po cestičkách dorazí až do svého cíle – Kansas City. V důsledku této události se na plánu objeví nové destičky, které je možné navštívit (malé dílky týpí do vesnice nebo nebezpečí, která nikomu nepatří). Místo toho může ale obohatit společnou nabídku trhu práce nový pracovník. Nejdůležitější je ale sečíst hodnoty všech krabiček, které hráč drží v ruce. Za ně dostane příjem (s případnými bonusy) a poté celé stádo expeduje vlakem. Čím vyšší byla prodejní cena, tím dál může vlak dojet. Dodejní náklady závisí na pozici lokomotivy na trati. Na cílové město umístí hráč svůj označovací žeton a tím si uvolní novou přídavnou akci.

Jakmile je zaplněna i poslední řada nabídky trhu pracovníků, nastává poslední tah pro všechny účastníky a partie končí. Závěrečné hodnocení zahrnuje body za budovy na plánu, za města dodávek, krávy, karty úkolů a další herní prvky. Teprve po sečtení všech bodových přídělů je možné určit toho, kdo je nejbohatší. Tento hráč se stává vítězem.

great-western-trail-11

Great Western Trail je krásně komplexní, ale chytrou a velmi dobře provázanou deskovou hrou. Od začátku do konce je to boj s vlastním plánem a vlastně bez jakéhokoliv výraznějšího vlivu náhody. Hráči si to všechno musí uhrát sami a žádná kostka jim s tím nepomůže. A nebude to nic jednoduchého, protože ukočírovat všechny ty možnosti je solidní výzva.

Téma honáků krav je výborně zpracované, drží pohromadě a dává smysl. Zcela zaslouženě se tak dostala do TOP 20 her na serveru BoardGameGeek a na hranu desítky nejlepších her strategických. A my můžeme toto hodnocení více než 5000 hráčů potvrdit a podpořit. Great Western Trail je vynikající strategická hra, na které se těžko hledají nějaké nedostatky. Tedy pokud jako nepříjemnost neberete, že tahy jednotlivých hráčů jsou prostě dlouhé. Ale to se váže na již zmiňovaný počet možností.

V pravidlech je spousta detailů. V první řadě do hry zasahují i karty úkolů, které lze zahrát v různé momenty a to pro zisk nějaké jednorázové výhody. Každý hráč má na svém plánu tři řady pro zaměstnance – jednu pro každý druh. A všichni mají v partii svůj specifický smysl. Hodnotu skotu zase lze navýšit prostřednictvím certifikátů.

great-western-trail-10

A přece musíme nějaké nedostatky najít. Není tu žádné soupeření přímo na plánu. Blokování pozic tu vlastně vůbec neexistuje. A ještě navíc si jsou jednotlivé partie hodně podobné, protože variabilita tu je dost nízká.

Ale ani tyto výtky nemění nic na tom, že partie této hry si užijete. Především těch prvních několik, ve kterých se budete seznamovat s hloubkou hry, hledat možnosti a strategie. Partie nejsou ale vůbec krátké a počítat byste měli s dvěma hodinami času. Partie navíc nemá žádnou výraznou závislost na počtu účastníků, protože tu neexistuje žádné blokování, jak už tu bylo zmíněno.

great-western-trail-19

Ve hře objevíte různé prvky, ale ten nejdůležitější je obíhání kolečka stále znovu a znovu. Je třeba dobře volit cesty, správně stavět budovy a také mít ideální kombinaci karet skotu v ruce. Tady přichází do partie drobný prvek deckbuildingu.

Great Western Trail nabízí řadu různých strategií, protože možností na zisk bodů je řada. Všechno to vypadá moc pěkně a kompletní komponenty mají výbornou ikonografii, která usnadňuje absorbování složitějších pravidel. Great Western Trail tak je v součtu výbornou hrou obsahující nějaké nedostatky, které ale jsou plně vyváženy zážitky.

AutorAlexander Pfister
IlustraceAndreas Resch
Vydavateleggertspiele, 999 Games, Arclight Games, Broadway Toys LTD, Conclave Editora, Delta Vision Publishing, Ediciones MasQueOca, Gigamic, Korea Boardgames, Lacerta, Ludicus, MINDOK, Pegasus Spiele, Plan B Games, Stronghold Games, uplay.it edizioni, YOKA Games, Zvezda
Herní doba150
(46 voters)
KategorieAmerican West, Animals, Economic
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Ownership, Set Collection, Track Movement, Variable Set-up
RozšířeníBrettspiel Adventskalender 2018, Deutscher Spielepreis 2017 Goodie Box, Great Western Trail: 13th Building Tile, Great Western Trail: At the Poker Table, Great Western Trail: Promo Station Master Tiles, Great Western Trail: Rails to the North, Great Western Trail: The Eleventh Building Tile, Super Power
RodinaAnimals: Cattle / Cows, Cities: Kansas City (Missouri, USA), Components: Control Boards, Components: Map (Regional scale), Components: Wooden pieces & boards, Country: USA, Digital Implementations: Board Game Arena, Game: Great Western Trail, Mechanism: Tableau Building, Series: The Great Designers (Stronghold Games), States: Texas
Alternativní názvyGreat Western, Great Western Trail: Aventură prin Vestul Sălbatic, Great Western Trail: La Gran Ruta del Oeste, A nagy western utazás, Великий западный путь, グレート ウエスタン トレイル, 大西部之路, 大西鐵路, 그레이트 웨스턴 트레일

Great Western Trail je vynikající strategickou hrou, která nabízí spoustu cest k vítězství a to v soudržném a zábavném hávu. Hra sice může mít problémy s variabilitou nebo délkou partie (a tahů), ale nabízí výborné zážitky. Great Western Trail je umístěno do oblíbeného prostředí divokého západu a představuje příjemně komplexní a kvalitní výzvu pro všechny stratégy.

+ zpracování tématu
+ hodně možností zisku bodů
+ chytré kombinace prvků