Recenze: Grog Island – piráti mají obchodnického ducha

grog-island-01

Ostrovu vládne jeden jediný král. Nelze ho jen tak snadno sesadit. Nemá totiž hlas a nedává vůbec příkazy. Je pouze tichou eminencí v pozadí, která kontroluje vše, co se na pevnině děje. Grog. A právě díky neustálému přísunu alkoholu je možná existence tohoto místa. Piráti zde žijí poklidný suchozemský život a snaží se vydělávat jinými způsoby.

Mezi bláznivé obchodníky se zařadíte i vy v deskové hře Grog Island. Jejím autorem je Michael Rieneck (Kuba – recenze, Cesta kolem světa za 80 dní – recenze). Jeho nová hra vychází pod záštitou společnosti Pegasus Spiele a o ilustrace se postaral Klemens Franz. Hra vyšla ještě v roce 2014, ale my se z jejího šálku mohli napít až letos.

V středně velké čtvercové krabici najdou hráči především velký herní plán. Na něm je samotný ostrov, který se skládá z pěti ostrovů vyskládaných do sloupců. Po jeho stranách běží dvě stupnice, jedna na sledování majetku a druhá pro pirátské body. Ale i dole jsou speciální oblasti, na nichž probíhají aukce a obchody.

grog-island-04

Krom toho hráči dostanou ale také tři balíčky karet (cíle, poklady a papoušci) a k nim ještě čtveřici přehledových karet. Dále na všechny zájemce čekají také archy s kartonovými dílky, které představují mráčky, lodě a především 75 kusů zboží. S několika dalšími drobnými destičkami (označení vyššího počtu bodů či začínajícího hráče) se dostáváme k pětici kostek a barevným figurkám posádky pro hráče. Těm dělají společnost i kulaté žetony.

Na začátku partie si každý vybere jednu barvu, dostane od ní sedm až devět (podle počtu hráčů) figurek, velký žeton obchodu a nápovědní kartu. Další dva kulaté žetony pak položí na plán na stupnice peněz (označí osm zlaťáků do začátku) a na nulu na druhé straně s pirátskými body. Startovní jmění pro každého piráta představuje po jedné kartě papouška a pokladu a k tomu také jediný žeton zboží podle hráčovy volby. Do ruky pak dostane každý z účastníků šest karet, z nichž si ponechá čtyři úkoly.

Plán pak je třeba dovybavit dílky mráčků, které hráči náhodně rozloží k jednotlivým sloupečkům/poloostrovům. Na úplně opačnou stranu dolů pod plán zase rozdělí žetony zboží podle barvy a pouze kousek nad ně hráči náhodně rozmístí dílky lodí duchů. Poté už stačí na plán položit karty na jim určená místa a kostky s žetony zámku stranou vedle plánu.

grog-island-03

Každé kolo začíná tím nejdůležitějším, kolem čeho se točí celá hra. Začínající hráč hodí pěticí kostek a položí je do spodní části plánu na odpovídající barevná políčka. Poté z nich musí vybrat svoji celkovou nabídku peněz, které je ochoten zaplatit. K jejímu vyjádření může využít pouze puntíky na kostkách. Ty zvolené přesune do speciální nabídkové řady herního plánu.

Následující hráči v pořadí mohou kostky libovolně přeuspořádat a dále kombinovat tak, aby překonali předchozí nabídky. Suma vždy vyjadřuje počet peněz, které musí zaplatit vítěz, jakmile všichni ostatní odstoupí. A zatímco za odstoupení dostanou hráči odměny – žetony zboží, jejichž místa pro kostky jsou volná (= kostky jsou použité v tu chvíli v nabídce) a také možnost obchodovat. Vítěz může zaplatit vsazenou částku libovolnou kombinací veřejného banku a karet pokladů, které drží tajně v ruce (mají hodnotu jedna až tři mince). Nikdo tak nikdy neví, kolik peněz soupeři mají.

Po celou dobu aukce ale hráči musí dodržovat sestupné pořadí puntíků. Jejich barva hraje důležitou roli v další fázi. Vítěz aukce může nejen získat pirátský bod (ze třetí a páté pozice pro kostky) či zamknout nějaké místo na poloostrově, ale především může obsadit budovu (první a druhá pozice). Barva poloostrova se musí shodovat s odstínem kostky. Sem, na libovolnou budovu v celé výšce poloostrova, může hráč položit jednoho svého dělníka.

grog-island-10

Partie končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů umístil všechny svoje figurky na plán. Body (k těm získaným v průběhu partie) se rozdělují za většinové obsazení konkrétního typu budovy. Ale body dostanou i ostatní, ačkoliv pouze po jednom bodu za každou stavbu ve svém vlastnictví. Nejdůležitější ze všeho je ale splnění karet cílů, které hráč dostal na začátku partie. Po přičtení bodů za zbývající finance se stává vítězem ten z hráčů, kdo nastřádal nejvíce pirátských bodů ze všech.

Grog Island je velmi unikátní a zajímavou dražební hrou. Všechno se točí jen a kolem aukce, jejíž vítězství či prohra určuje vaše šance v daném kole. Rozsah nabídky hráčů je ale určen už na začátku pomocí hodu kostkami. Jejich kombinací se mohou dopracovat k cílové částce. Ale je třeba si dávat také dobrý pozor na umístění barev kostek. Akce totiž berou v úvahu právě barvu kostky, podle které zpřístupňují pouze některé ostrovy.

Neustálý přesun kostek zaručuje, že si hráči navzájem budou škodit. Interakce mezi protivníky je zde na vysoké úrovni i přímo na herním plánu. Čím více jsou hráči chamtiví a snaží se ukrást akcí, tím více zboží jejich protivníci získají za to, že se souboje o vítězství vzdají. Tím je každé kolo velkým soubojem a vyváženou napínavou událostí.

grog-island-21

K aukcím se pak přidává ještě boj o převahu na konkrétních typech budov. Ve spojení se soukromými kartami úkolů nabízí hra dostatečnou variabilitu a je zajímavá i po více partiích. Celkově ale pravidla ani hratelnost není nijak náročná. Velkou část hry ovládá náhoda a nepředvídatelnost, kterou dostávají hráči do rukou v podobě karet papoušků. Ty umožňují měnit výsledky na kostkách a tím míchat s šancemi svými i ostatních.

Hra je nenáročná a především rychlá. Aukce se účastní všichni, a zatímco jedni dostanou odměny za snahu, vítězná nabídka přinese rovnou akce. Celková herní doba nepřesahuje šedesát minut. Navíc díky upraveným pravidlům funguje moc dobře i ve dvou protivnících, což mnoho hráčů ocení. U aukčních her to rozhodně není pravidlem.

grog-island-32

Grog Island je hra, ve které se všechno točí kolem aukce. Je základní cestou, jak se v každém kole rozhodnout pro nějaké možnosti. Kromě ní ve hře vlastně nic moc není, jenže možná právě proto tak příjemně funguje a je skvěle zábavná!

AutorMichael Rieneck
IlustraceKlemens Franz
VydavatelArclight Games, eggertspiele, Pegasus Spiele
Herní doba75
(6 voters)
KategorieDice, Economic, Pirates
MechanismyAuction/Bidding, Dice Rolling, Set Collection, Trading
Alternativní názvyグロッグ・アイランド

Grog Island je výborná jednoduchá hra, která dává hlavní důraz na aukci. Zůstává nenáročná, ale přitom má dostatek hloubky, aby zaujala a bavila i po více partiích. Hráči musí velmi dobře vážit rozmístění kostek, jejichž využitím se rozhoduje o mnoha věcech. Právě mechanismus dražby funguje výtečně a to dokonce i ve dvou protivnících! Mnoho toho sice ve výsledku rozhodne náhoda, ale ke hře to sedí a nejste žádným otrokem štěstěny. Je velmi pěkně zpracovaná a hodí se jako lehká strategická hra i pro rodiny a začátečníky. Grog Island je pro nás rozhodně velmi příjemným douškem zábavy.

+ příjemně jednoduché
+ parádní mechanismus aukcí
+ povedené zpracování