Recenze: HABA Netrpěliví sloni a jejich plná bříška

Slíbili mi pořádnou hostinu. Prý mi ty dobroty až polezou ušima i chobotem. Neřekli mi ale, že ta hromada listí bude nedaleko zarostlé louky. Smutně koukám zpovzdálí, jak si ostatní cpou s nadšením své choboty, ale já mám strach tam jít. Od té doby, co jsem na podobném místě narazil pod listím na myší hnízdo, se držím v bezpečné vzdálenosti od podobných míst. Říká se, že myši vám vlezou chobotem do pusy a tam vás pak budou šimrat celou noc.

Stejný problém ale nebudou mít hráči, kteří se pustí do hry Netrpěliví sloni (Eager Elephants), která vyšla pod značkou HABA. Jejím autorem je Felix Beukemann a pořádně vypasené slony nakreslila ilustrátorka Simona M. Ceccarelli. Celá žlutá krabička pak přichází na naše stoly s českými pravidly zásluhou oficiálního českého distributora HABA.

Sloni si na víku malého boxu hrají na hromadě slaďoučkého listí. Po otevření jim ale hráči nejdříve musí vdechnout život, protože je poskládají každého ze sedmi kartonových dílků a tím vzniknou figurky ležících slonů. To proto, že mají tak plná bříška, že už je nožičky neunesou. Každý z hráčů si pak vybere jednoho slona a tím si zvolí také barvu. Do středu stolu pak položí destičku, která poslouží jako stojánek pro hromadu listí. Tu představují čtvercové průhledné karty s šachovnicí o rozměrech čtyři krát čtyři pole. Horní z nich položí stranou a nechají ji pod dohledem malého sloníka, který ji pohlídá začínajícímu hráči.

Od začátku až do konce se všichni soupeři střídají na tahu a pokaždé si vezmou horní kartu listí z balíčku a k tomu dostanou jednu od svého souseda (v prvním tahu od sloníka). Jednu z těchto dvou si hráč může ponechat a pokusí se ji umístit s trojicí listů tak, aby postupně zaplnil co nejvíce prostoru v bříšku slona.

Druhou kartu podá soupeři po levé ruce. Ten si ji vezme, dobere si k ní další z balíčku a může si znovu zvolit jednu z nich. Tak se hráči střídají na tahu pořád dokola, pokládají jednu průhlednou kartu za druhou a natáčí je libovolným z osmi způsobů. Jakmile první hráč dokáže zaplnit všech šestnáct čtvercových míst v bříšku velkého hladového slona, dohrají hráči aktuální kolo až k začínajícímu hráči. Všichni, kdo dokázali plně zasytit svoje zvířátko, mohou slavit vítězství.

Netrpěliví sloni je hra, ve které po celou dobu uslyšíte kručení břicha. Teprve když je některé z hladových troubících stvoření upokojeno, tak tyhle stížnosti prázdného žaludku ustanou. Ale do té doby se budou muset hráči pořádně předvést a ukázat své prostorové vnímání.

Na hráči je ponechána už volba karty ze dvojice. Musí tak dobře opticky odhadnout, která se mu více hodí do jeho plánů. Musí si umět dobře představit, jakými způsoby lze kartu natočit a jaká volná políčka tak mohou lístečky zaplnit.

Všechno je to ale velmi jednoduché z hlediska mechanismů a díky tomu si mohou legraci se slony užít už čtyřleté děti, pro které je hra doporučena. Je dobrou zprávou, že zaplnění bříška průměrného slona trvá jen necelých deset minut. Je pouze na schopnostech hráčů a na štěstí, jak jsou karty zrovna rozdány (a zamíchány), jak rychle se žaludek podaří vycpat lístečky.

Pokud by pro vaše mrňousky byla hra příliš obtížná s podáváním karet, je možné pravidla zjednodušit a neplést dětem hlavy záludnou volbou. Každý se tak musí smířit se svojí kartou a dokázat ji co nejlépe umístit. Hra je tedy náhodnější, ale také ještě podstatně jednodušší.

Celá krabička staví na skvělém dojmu. Hra je totiž parádně zpracovaná a to proto, že sloni nejsou reprezentovaní pouze nějakými nic neříkajícími kartami nebo destičkami, ale trojrozměrnými základnami.

Netrpěliví sloni je hra, u které je na první pohled zřejmé, že je dětská. Pro dospělé není příliš výzvou pokládat karty s lístečky tak, aby se co nejlépe využilo jejich náhodné rozložení. Ale děti v cílovém věku od čtyř do šesti let to rozhodně jako jednoduchý úkol nevnímají a budou se tak muset hodně snažit, aby uspěli se svými vrstevníky ve snaze pomoci slonům. Netrpěliví sloni je krásná dětská hra s nádhernou prezentací a parádní hratelností.

Facebook: @HabaCeskoSlovensko

Instagram: @haba_cesko_slovensko

Recenze: Prehistoric Junior – balancující dinosauři