Recenze: Kingdomino Lovci mamutů – bitva o oheň

4.5

Oheň. Ještě nedávno jsme toto slovo neznali. Ale pak přišel výbuch nedaleké sopky, který všechno změnil. Jenže můj hloupý bratr odešel a nechal jej vyhasnout. Teď plni naděje vzhlížíme k nebesům a doufáme, že se na nás osud usměje a přinese nám další žhavé plamínky.

Za mamuty míří všichni hráči, kteří se pustí do hry Kingdomino: Lovci mamutů, kterou vytvořil Bruno Cathala a to v produkci společnosti Blue Orange. O ilustrace z doby kamenné se postaral Cyril Bouquet a hru nám v kompletní české lokalizaci nabízí firma MindOK. Zařazuje ji tak do populární řady dominových her.

Box není extra velký, a přesto je v něm dostatek místa pro všechny ty mamuty, kteří dupou a pobíhají. Na víku se o nich ale dočkáme pouze vyprávění z hromady kreseb. Komponenty uvnitř jsou připraveny pro tři varianty, jejichž zážitek se postupně prohlubuje.

Ale začátek vždy zůstává u destiček, které hráči zamíchají a připraví jako dobírací sadu. Právě z nich náhodně vylosují čtyři exempláře a seřazené podle čísel na zadní straně odhalí jako úvodní nabídku. Jednotliví účastníci si zvolí každý svoji barvu, dostanou odpovídající startovní dílek, chýši a figurku náčelníka. Sadu náčelníků, kteří se utkají o vítězství, je třeba zamíchat a náhodně po jednom umístit na destičky domina v nabídce. Potom hráči ještě vylosují a odhalí nabídku destiček pro další kolo.

Hráči si pak berou dílky, které obsadil jejich náčelník. V prvním kole se jedná o destičku náhodnou, kterou mají za úkol vzít a přiložit. Postupně se střídají od nejnižšího čísla dílku k tomu nejvyššímu, jak je určeno pořadí kola. Nově přikládaná destička při tom musí vždy navazovat stejnou krajinou alespoň na jeden již položený dílek. V případě, že hráč není schopen novou krajinu umístit, musí ji odhodit. Na závěr svého tahu si hráč zvolí destičku novou z nabídky, kterou označí znovu svojí figurkou náčelníka.

Postupně tak přikládají dílek za dílkem a vytváří před sebou každý svoji vlastní malou pravěkou mapku. Jde jim o to vytvořit co největší oblasti stejného terénu, a ještě je ideálně vybavit nějakým tím vulkánem. Z jeho vrcholu totiž do okolí létají plamínky, a to do různých vzdáleností podle toho, kolik má kráterů. Hráči se je snaží získat pro sebe, protože se počtem plamínků ještě násobí velikost oblasti.

Hráči postupně zaplňují svoji mapku, která má maximální rozměry pět sloupců a pět řádků a z těch nesmí nikdo vystoupit. Jakmile je vyprázdněna zásobárna dílků, partie končí. Hodnota každé oblasti stejného terénu odpovídá násobku počtu destiček, které ji tvoří a množství plamínků, které zde leží. Hráči si tak zapíší body pro každý z pěti různých terénů, tyto hodnoty sečtou a získají svoje závěrečné skóre. Kdo má nejvíce bodů, vítězí.

Kingdomino: Lovci mamutů je hrou dominovou. Hráči přikládají různé druhy terénu, které si musí pečlivě vybojovat ve společné burze. Hráči tak zažívají překvapivě kontaktní momenty, kdy si navzájem zabírají destičky.

Ve volbě hraje tu nejdůležitější roli identita dílku a to, jak se hráči hodí do jeho mapky, ale do svého rozhodování by měl zahrnout i pozici dílku. Ta totiž rozhodne o tom, kolikátý na řadu přijde v dalším kole.

Spojování dílků je ale pouze základem všech schopností, protože v popise pravidel jsme zmínili pouze tu nejsnadnější a základní variantu, která je určená pro seznámení s hrou nebo pro mladší hráče a úplně začátečníky.

Všichni ostatní velmi rychle postoupí k variantě, která se jmenuje Hra o totemy a základní pravidla rozšiřuje. Na terénech se totiž nově objeví obyvatelé, ať už jde o mamuty, houbu, rybu nebo pazourek. Tyto suroviny hráči přidávají už v rámci přípravy nabídky dílků a hráči si je na svých plánech ponechávají. To proto, že nejvíce celkových žetonů od každého druhu přináší jejich majiteli destičku totemu. O surovinu může přijít hráč pouze v důsledku toho, že by sem dopadl plamínek. Při závěrečném bodování hráči dostanou body za totemy, které mají v držení a navíc i za zdroje, které na jejich území přežily nástrahy až do konce partie.

V poslední a nejzajímavější variantě hráči opět žetony totemů nechají v krabici. To ale neznamená, že by na plánu nebyly žetony zdrojů. Ve středu stolů bude nově ležet deska jeskyně a na ní čtyři náhodně vylosovaní pralidé z nabídky. Hráči mohou kromě vybírání nové destičky pro mapu také osidlovat své území a po odhození zdrojů získat jednoho z pralidí. Každý má své vlastní podmínky bodování a hráči mohou tuto destičku přiložit a poté za ni získat na konci partie předepsanou odměnu za sousední políčka. Hráči tak ke svému bodovému součtu přičtou i tyto dílky.

Už jen zařazení tří variant, kterými se mohou hráči postupně prokousávat, dává jasně najevo publikum, pro které je hra určená. Mladé publikum přicházející z Dragomina uvítá navýšení obtížnosti. Novinka je doporučena od osmi let a to docela sedí, protože i ta nejjednodušší varianta má nové prvky k zvažování.

To proto, že je hra o krapet složitější než originální Kingdomino, protože nové prvky navyšují komplexitu a situace, které musíte ve hře zvažovat. Není ale asi moc lidí, kteří toto mírné navýšení náročnosti nepřivítají.

Partie nabízí krásnou dynamiku, kdy hráči svými rozhodnutími ovlivňují nejen svůj aktuální tah a rozložení, ale také své příští kolo. Navíc pro každou destičku mají zcela volné působiště. Lze ji umístit, a navázat jakkoliv si hráč přeje, takže možností použití je vždy více. Hráči se snaží nechávat si po celou dobu otevřených co nejvíce možností, jak rozvíjet a rozšiřovat oblasti terénu.

Musí ale mít na paměti i vulkány, protože bez nich přijde veškeré snažení vniveč. Hráči potřebují plamínky a to v libovolné variantě, aby jejich pracně vytvořené oblasti přinesly vůbec nějaké bodové zisky. Stávají se tak ústředním motivem hry.

Hráči nemusí čekat nějakou dlouhou partii. K dohrání je potřeba nějakých třicet minut, takže pro budování mřížky pět krát pět polí asi ideální doba. Na výběr destiček má vliv počet hráčů, takže čím více jich bude, tím je vše napínavější, ale i ve dvou zůstává hra výtečná.

Zpracování je krásné, obsahuje figurky i barevné ilustrace. Pevné dílky a k tomu i destičky pralidí, to všechno ale nakonec přebijí postavičky mamutů a dalších obyvatel. Hra vizuálně rozdává radost na všechny strany.

Kingdomino: Lovci mamutů je vylepšením původního Kingdomina, které ho nahradí nejspíš pro všechny fanoušky originálu. Je lepší nejen kvůli několikrát vyzdvihovaným vulkánům, ale především nabízí rovnou tři varianty pravidel. Hra je výtečným krokem, pokud chcete něco lehkého a rodinného. Kingdomino: Lovci mamutů bere extrémně populární hru a dělá ji lepší.

+ tři varianty
+ mírně komplexnější než originál
+ krásné zpracování