Recenze: Kronika panství – historie jedné vesnice

Kronika panství - balení

Život každé vesnice je vlastně takovou pohádkou na pokračování. I zde mají svoje malé hrdiny, kteří třeba zachránili dítě ze studny nebo ovce před divokými psy. A možná nám to nemusí připadat jako velké výkony, ale v dřívějších dobách bylo všechno jinak.

Ale do vesnického života patřili i ti špatní – zloději a podvodníci, jejichž jména si budou knihy také dobře pamatovat. Pánové z kostelů a katedrál vedli poctivé záznamy a kroniky, které v sobě ukrývaly právě takové záznamy. Koho chválit a nikdy nezapomenout a koho poslat do ohňů pekelných..

Nyní je na nás, abychom si jednu takovou kroniku prožili na vlastní kůži. Hra Kronika panství nabízí právě takovéto vyprávění, respektive vy budete tvořit ty dějiny, které se do kroniky zapíšou. V německém originále se hra jmenovala Village, tedy Vesnice, a vytvořili ji autoři Inka a Markus Brandovi, kteří mají na svědomí třeba pěknou hru Castle for All Seasons. Ilustrace připravil Dennis Lohausen. Hra vyšla pod hlavičkou vydavatelství Eggertspiele a u nás se jí chopila společnost Albi, která ji přeložila kompletně do češtiny (autorem překladu je Jiří Klumpar).

Kronika panství - připravená hra

Vesnice je rodinná hra, na což jasně upozorňuje už víko čtvercové krabice. To zobrazuje pohled na jednu takovou vesnici plnou lásky, obchodu, zvědavého mládí a moudrého stáří. A právě lidi budou to hlaví, kolem čeho se bude celý příběh hry točit, jak napovídá podtitul Život je hra (v originále As life plays out).

Po rozbalení boxu určitě všechny bez rozdílu potěší velké množství nejrůznějších žetonů, dřevěných kostiček a karet. Ale vezmeme to pěkně postupně. Všemu vévodí velice povedený herní plán, který zachycuje letecký pohled na jednu středověkou vesnici. V ní nemůže chybět mlýn, kovárna, místo pro prodejní stánky, ani kostel a za ním hřbitov. Kolem celého plánu se vine zvláštně provedené počitadlo bodů a v pravém dolním rohu najdete to nejdůležitější – kroniku s místy pro dohromady patnáct osobností vesnického života.

Kromě velkého herního plánu jsou v krabici ještě jeho zmenšeniny, které každý zobrazují jeden statek s místy na obilí a na pracovní náčiní. Kolem celé desky se vine deset obláčků s přesýpacími hodinami. Ty budou odměřovat čas ve hře – každý obláček je přibližně jedno desetiletí. A jak půjde čas, tak vám budou stárnout vaši lidé, umírat a rodit se.

Kronika panství - připravená hra

Ale se součástkami větších rozměrů jsme ještě neskončili. Jsou tu také tři přehledové karty z tvrdého kartonu, které vám usnadní přípravu a jedna přehledová karta bohoslužby, která vám pomůže jednoduše se vypořádat s nejsložitější fází celé hry. A teď už se konečně dostáváme k menším žetonům, které musíte stejně jako ty větší již zmiňované vylámat z archů.

Najdete zde dva tucty karet zákazníků, zlaté mince, dvacítku pytlů obilí, čtyřicet kartiček zboží (svitky, koně, pluhy, volové a vozy) a dva ukazatele začínajících hráčů. Jeden aktuální a jeden budoucí.

V balení se ale nachází ještě spousta dřeva – především to jsou barevné kostičky vlivu, které budou pohánět celou hru. Mají sice pět různých barev, ale ty neodpovídají hráčským. Hráči tak ve svých barvách dostanou pouze členy rodiny (každá rodina bude mít postupně jedenáct členů) a 32 barevných žetonů, osm pro každého účastníka.

Kronika panství - rozehraná hra

Ale ještě zpět k figurkám rodin. Ty vám totiž dají trochu práce. K nim patří jeden lepicí aršík plný různobarevných rámečků a čísel. Členové každé z rodin musí být polepení čísly od jedné do čtyř. Na lepicím archu je přehledně vyznačeno, které číslo patří které rodině, takže jde lepení poměrně rychle. Polepíte současně také čtyři černé figurky mnichů, kteří dostanou nálepky bez čísla. Zajímavou informací je, že vám spousta nálepek zbude – jsou to náhradní, kdyby se původní odlepili. Fajn!

A už se pomalu dostáváme ke konci popisu obsahu. Protože mnichy už jsme zmínili, chybí nám jen dva plátěné pytlíky – jeden zelený a jeden černý. A samozřejmě brožura pravidel, která vás jednoduše a postupně uvede do hry.

Pro dva ze svých barevných kulatých žetonů budou mít hráči využití hned na začátku, jakmile si zvolí barvu. Jeden položí na nulu na počítadle bodů a druhý na první obláček za mostem po směru hodinových ručiček na svojí kartě statku. I ta barvou rámečku odpovídá rodině, takže si hráči vezmou tu správnou. Ve hře tak máte rychlý přehled o tom, který hráč hraje za jakou barvu. Figurky si sice mohou také vzít všechny k sobě, ale na statek postaví pouze čtyři z nich s jedničkou na bříšku. To je první generace rodiny, která na statku žije. Všechny ostatní figurky představují budoucnost a musí se teprve narodit. Nyní je tedy necháte mimo herní plány, odkud si je budete postupně dobírat. Do začátku dostane hráč také jednu minci.

Kronika panství - rozehraná hra

Zbývající příprava už se týká herního plánu. Nejdříve je třeba poctivě zamíchat kartičky zákazníků, kteří budou nakupovat na trhu vaše zboží. Podle počtu hráčů pak vezmete určitý počet zákazníků a rozmístíte je rovnou na tržiště. To se dělí na dvě části – frontu a nakupující u stánků. V menším počtu hráčů se vám také sníží dostupné pozice v kronice. Ty jsou označeny číslem – všechny s vyšším číslem, než je počet hráčů zakryjete barvou figurek, která není ve hře.

Z ostatních žetonů uděláte společnou zásobu. Jeden z hráčů si vezme ukazatel začínajícího hráče a na kostel umístíte prsten, který slouží pro označení jeho nástupce, pokud si tuto akci někdo zvolí. Figurky čtyř černých mnichů vložíte do černého pytlíku a vyberete si kartu přípravy odpovídající počtu hráčů. Podle ní budete na začátku každého kola připravovat kostičky vlivu.

Začátek každého kola hry zahájíte přípravou zeleného pytlíku. Do něj přidáte pevně daný počet kostiček vlivu podle karty přípravy (po každém kole nějaké kostičky zbudou uvnitř) – od každé barvy jsou zde rozdílné počty, protože různé barvy jsou různě vzácné. Jakmile je do pytlíku umístíte, rovnou z něj kostičky postupně rozdělíte na barevné elipsy na herním plánu. Každé místo má opět stanovený kartou přípravy počet náhodně vylosovaných kostiček, které obdrží.

Kronika panství - rozehraná hra

Na plánu je spousta míst, kde se budou kostičky nacházet v různých počtech. A nyní se hráči začnou střídat v jejich odebírání. Rozhodování o kostičce, kterou si vezmete, má dvě fáze. První částí je její barva, protože kostičky si necháváte a využíváte je jako platidlo v nejrůznějších situacích. Ovšem druhá část má ještě větší váhu – tím, že odeberete kostku vlivu z nějakého místa, dostanete možnost provést akci, která je s touto lokací svázaná.

To je zajímavý otočený herní princip, než na který jsme zvyklí. Je to vlastně takový otočený worker-placement. Ovšem další využití kostiček vaše rozhodování často ovlivní, protože jimi platíte třeba za cestování (hnědá), za možnost prodávat ve stánku (zelené) nebo za využíte různých řemesel.

Nejjednodušší akce jsou narození potomka a sklizeň. Pokud si vezmete kostičku z elipsy nedaleko svatebního kruhu, můžete si ze zásoby přidat jednoho potomka na farmu. Musí to být ale figurka s nejnižším dostupným číslem z těch, které vám ještě zbývají. Tato čísla generací hrají důležitou roli také v dalších fázích hry. Sklizeň vám pak prostě přidá dva pytle s obilím, pokud máte nástroje (koně, pluh), tak i víc. Na statku však uskladníte maximálně pět, takže je musíte utrácet.

Kronika panství - žetony

Studna vám umožní přeměňovat kostičky na jiné barvy – je to takový trh. Pokud půjdete do kostela, můžete přidat do černého pytlíku k mnichům jednu svoji figurku. To vám pomůže na konci kola, ale přijdete o jednoho svého člena rodiny.

Stejně tak se můžete vydat na pouť po okolních městech. K tomu ale potřebujete vůz a kostičky. Dostanete za to ale vítězné body a někdy i hmotnou odměnu. Cestování je jedním z nejzajímavějších směrů strategie v Kronice panství, ale je hodně nákladné.

Zbývají nám teď už jen řemesla a trh. Na trhu je to jednoduché – první z hráčů, který jej zvolí může prodávat zdarma kteroukoliv komoditu, o kterou je zájem. Na každé kartičce zákazníka je vidět, co chce koupit, a také odměna ve vítězných bodech, kterou za prodej dostanete. Další prodejci mohou trh využít spolu s vámi (to je jediný případ, kdy z vaší akce profitují i soupeři), ale musí zaplatit zelenou kostičku.

Kronika panství - rozehraná hra

Pokud zvolíte kostičku z některého z řemesel, máte dvě možnosti – buď za kostičky jednoduše nakoupit náčiní, nebo zvíře. Nebo můžete některého ze svých členů rodiny dát do této budovy jako učedníka. Později až se vycvičí, budete mít produkci těchto výrobků levnější. Ovšem musíte kromě financí zaplatit časem, stejně jako na trhu nebo cestách po okolních městech.

Zmínce o času jsme se zatím vyhýbali. Čas je ale to nejdůležitější platidlo v celé hře. Za každé přesýpací hodiny, které musíte zaplatit – například zaškolení učedníka stojí dva až tři časy – posunete ukazatel na svojí farmě o tolik obláčků kupředu. Jakmile oběhnete celé jedno kolo a žeton překročí most přes řeku, jeden z vašich rodinných členů umírá. Musí to být člen s nejnižším číslem generace, takže na začátku některý s jedničkou.

Podle toho, jaké povolání plnil, jej můžete umístit do kroniky na herním plánu. Pro každé povolání je ale v kronice jen omezený počet míst. Všechny ostatní figurky daného povolání pak pohřbíte do bezejmenných hrobů za kostelem. Za tyto pozice nedostanete žádné vítězné body, na rozdíl od kroniky, která jich vynáší hodně.

Kronika panství - žetony

A teď už nám zbývá objasnit jen dvě největší budovy – kostel, o kterém už jsme se zmínili a radnici. Ta vám nabízí speciální dovednosti za to, že na ni umístíte některou ze svých figurek. Na každou ze čtyř pozic můžete vždy postoupit o jedno okno dál.

Kolo končí ve chvíli, kdy vám dojdou kostičky. A to jsme ještě vůbec nezmínili existenci černých kostek, které si někdo musí vzít. Jsou to kostičky moru a jejich efekt vám asi nemusíme příliš vysvětlovat – hráč, který si ji vezme, musí posunout svůj žeton o dva obláčky kupředu. Ale stále může využít akci daného políčka, jako obvykle.

Na konci kola následuje mše a losování mnichů z černého pytlíku. Zde se vám budou hodit pytle s obilím, díky nimž můžete postoupit výrazně dál. Hráč, který má na konci mše nejvíce figurek (remízu rozhoduje jejich postavení), získává okamžitě dva vítězné body. Pokud se tedy na tuto taktiku zaměříte hned na začátku, můžete jich získat poměrně slušné množství, protože kol ve hře je povícero. Losování lze penězi ovlivnit, abyste si vylosovali právě svoji figurku, kterou jste tam předtím umístili v rámci akce kostel.

Kronika panství - detail herního plánu

Hra končí jednou ze dvou situací – buď jsou zaplněny všechny bezejmenné hroby za kostelem, nebo je plná kronika. V takové situaci mohou hráči ještě provést poslední akci a pak následuje sčítání bodů. K již získaným bodům ještě přičtete body za radnici, navštívená města, počet členů v kronice a zlaťáky. Hráč s nejvyšším bodovým ziskem se stává vítězem partie.

Kronika panství je pěknou pokročilou strategickou hrou. Určitě není vhodná pro úplné začátečníky, což naznačuje i doporučený věk od dvanácti let. Ten je zaviněný nejen neobvyklým tématem hry, ale především opravdu velice širokým strategickým záběrem.

Nejvíce na celé hře se nám líbí systém odebírání kostiček, které aktivují akce. Každá z těchto činností vám přináší hned dvojí užitek a je pouze na vás, co převáží – jestli snaha získat kostičku dané barvy, nebo touha po akci. Právě tento herní mechanismus si nás získal. Ale to může být dané tím, že máme obecně rádi worker placement hry.

Kronika panství - žetony

Nejdůležitějším elementem v celé hře je čas. Postavičky se rodí, žijí pracovitý život a umírají tak, aby se zapsali svými činy do kroniky. Téměř to vypadá, jako by hra měla nějaké poslání. Ale tentokrát je opravdu herní mechanismus v krásném souladu s tématem hry a těžko bychom hledali jiné téma, které by systému odpovídalo.

Hráči mají neustále obrovskou šíři možností. A to nejen co se týká akcí jako takových, ale také jejich provedení. Mohou si vybírat ze čtyř zákazníků, při cestování si volí cesty, po kterých se budou jejich figurky ubírat a při výrobě mohou své členy zaměstnat, nebo jen využívat služeb řemeslníků.

Hodně z těchto voleb také ovlivňuje obsazení částí kroniky. Protože každé zaměstnání má pouze omezený počet pozic, budete asi často kalkulovat i s touto podmínkou. Naštěstí i vyučené řemeslníky můžete z jejich práce odvolat zpátky na farmu. Samozřejmě je důležité i na farmě mít nějakého toho dělníka.

Kronika panství - rozehraná hra

Jedinou v první partii matoucí věcí je mše. Naštěstí k objasnění jejího průběhu pomáhá dodatková tabulka. Stejně tak elegantní je připomínková tabulka pro doplňování kostiček, takže na začátku každého kola víte hned přesně, kolik které barvy potřebujete.

Z okolních obrázků je zřejmé, že zpracování je vynikající. Ale přesto to musíme zmínit, protože po grafické stránce je hra vynikající. I samotné rozvržení jednotlivých částí plánu a vaší farmy je skvělé. Na střechách budov jsou nápovědy ke každé akci, takže si nemusíte vůbec nic pamatovat a jakmile se naučíte základní pravidla, bude hra krásně ubíhat.

Kronika panství je výborná strategická hra, která nadchne každého taktika. Ten se musí na začátku jednotlivých kol vyrovnat s náhodným rozmístěním barevných kostiček, které mají velkou důležitost. Hráči tak budou často rozpolcení mezi několik možností, které by chtěli udělat. Cest k vítězství je opravdu hodně. Ze všeho řečeného jasně vyplývá, že koupě Kroniky panství rozhodně nebudete litovat.

AutorInka Brand, Markus Brand
IlustraceDennis Lohausen
Vydavateleggertspiele, 999 Games, Albi, Delta Vision Publishing, Fantasmagoria, Fire on Board Jogos, Gigamic, hobbity.eu, Hobby Japan, KADABRA, Kaissa Chess & Games, Lautapelit.fi, Ludicus, Ludonova, Pegasus Spiele, Plan B Games, Stronghold Games, Swan Panasia Co., Ltd., Tasty Minstrel Games, uplay.it edizioni, Zvezda
Rok vydání2011
(76 voters)
KategorieEconomic, Farming, Medieval
MechanismyArea Majority / Influence, Contracts, Set Collection, Turn Order: Claim Action, Worker Placement, Worker Placement, Different Worker Types
RozšířeníSuper Power, Village: Customer Expansion, Village: Customer Expansion 2, Village: Inn, Village: Port
RodinaDigital Implementations: Tabletopia, Game: Village
Alternativní názvyDescendance, Het Dorp, Kronika panství, Pokolenia, La Villa, Village: Cronica generațiilor, Village: La Vita è un Gioco, Village: Nemzedékek játéka, Village: Ο Κύκλος της Ζωής, Летопись, Селище, 村の人生, 村莊

Kronika panství je vynikající strategická hra, která skýtá každému přemýšlivému hráči obrovské možnosti. Obsahuje spoustu zajímavých nápadů - ve hře bojujete jako rodina proti kolu času. Lidé stárnou a umírají, takový je věčný koloběh života. Někteří se vyučí na mistry, jiní procestují svět. Každý se zapíše do paměti spoluobčanů nějakým tím činem. A právě o to vám půjde ve hře nejvíce. Ovšem Kronika panství je současně tak trochu jiný worker placement, ve kterém akce spouštíte ne položením, ale odebráním kostky z pole. Navíc tuto kostku použijete jako platidlo později, takže máte hned dvě různé motivace ke sbírání kostiček. Celý dojem podtrhuje výborné zpracování. Kronika panství je skvělou volbou pro všechny stratégy a milovníky originálních přemýšlivých her.

+ široké strategické možnosti
+ originální téma
+ pěkné zpracování