Recenze: Labyrint Česká republika – v labyrintu jako doma

labyrinth-ceska-republika-19

Už jste někdy zabloudili tam, kde jste se měli cítit jako doma? Ale jistě, že ano. Každá země, i když je to pořád doma, je tak velká, že některá její zákoutí se nám mohou zdát jako takový malý labyrint. A hledání cesty je pro mnohé z nás dobrodružstvím.

A podobně by to mohlo být i v nové deskové hře Labyrint Česká republika. Jedná se o novou edici velmi populární bludišťové hry, ve které se hráči snaží pro figurky najít cestu k zadaným předmětům. Novinku s tématem naší vlasti pro nás připravila společnost Ravensburger a na pulty obchodů ji přinesla v roce 2017. Autorem stále zůstává Max J. Kobbert, o ilustrace a celkovou grafiku se postarala Sybille Ring a studio IlluVision.

Celá krabice od začátku do konce je ve znamení národních barev. Už na víku vidíme modrou, červenou i bílou a dokonce i vlajku. Samozřejmě nemůže chybět ani spousta obrázků místa a předmětů, které považujeme za svůj poklad. A to včetně korunovačních klenotů.

labyrinth-ceska-republika-08

A uvnitř na hráče čeká samozřejmě v první řadě dvouvrstvý herní plán. Na jeho ploše vidíme zelené lesy a nejslavnější hrad Karlštejn v jeho středu. Plán ale pokrývá také šestnáct čtverečků, které jsou zde napevno a dělí plán na řady a sloupce. V jamkách pod plánem najdeme také destičky pokryté šedivou silnicí i různými obrázky. Ty odpovídají také kartám, které na zadní straně mají českou vlajku ve tvaru naší republiky. Plán pak budou hráči brázdit uvnitř čtyř barevných dřevěných autíček.

Na začátku partie si tak hráči mezi sebe položí velký rozkládací plán a zaplní jej náhodně zamíchanými destičkami silnic. Tím vznikne labyrint, který vypadá pokaždé jinak. Silnice různě zatáčí, kříží se a končí. Na hráčích pak bude, aby v tom našli smysl. Svoje autíčka postaví každý do rohu plánu se stejnou barvou, 24 obrázků si rozdělí rovným dílem a potom každý odhalí svoji úvodní kartu předmětu. Každý se snaží dojít k tomu svému co nejrychleji a tím moci hledat další z předmětů. Hlavním prostředkem je přeskládávání dílků, kde hráči vystrkují řadu zleva, zprava, shora nebo zdola. Teprve poté může autíčkem popojet po vytvořené silnici, kam až chce nebo dojede po silnici. První kdo místo splní všechny svoje kartičky, vítězí.

labyrinth-ceska-republika-01

Jenže tohle je klasický způsob, jak Labyrint hrát. Ten přece všichni známe, ať už z dětství nebo z posledních let, kdy se Labyrint vrací zpět na poličky obchodů v různých verzích. Za všechny zmíníme třeba jedinečnou noční, svítící, variantu.

Abychom ale měli z krabičky lepší pocit, přináší s sebou také druhý způsob, jak Labyrintem procházet. Tedy ony vlastně platí všechna základní pravidla, jen k nim hráči využijí několik destiček se silnicemi. Ty mají na zadní straně českou vlajku nebo karavan. Všechny ostatní dílky jsou vzadu ozdobeny opakovaným nápisem Ravensburger. Jde vždy o dílky se samostatnou silnicí, třikrát rovnou a třikrát zatáčkou do pravého úhlu.

Oproti klasickému průběhu partie se všechno změní ve chvíli, kdy hráč vysune takovouto destičku ven z plánu. Než ji zastrčí na opačnou stranu řady nebo sloupce, podívá se na zadní stranu a podle symbolů se může zařídit. Zásluhou vlajky lze udělat ze svého vozítka terénní stroj a přejet mezi silnicemi přes louku. Karavan dá hráči jeden nový tah.

labyrinth-ceska-republika-09

Do hry tím vstupuje krapet náhody. Identita samotných destiček je všem známá, ale co leží na jejich zadní straně na začátku neví nikdo. Jen některé z destiček silnic poskytnou výhodu. Tato výhoda je jednorázová a platí pouze v tu chvíli. Nelze si ji odložit do dalších tahů.

Na konci partie ještě musí autíčka dorazit zpět do svojí startovní pozice. Teprve ten, kdo zastaví ve svém barevném rohu, může slavit vítězství. I když tedy některý z účastníků zvládne vyčerpat všechny své karty, ještě nemá tak docela vyhráno. Závisí to také na pozici jeho autíčka v této chvíli. I s tím musí hráči takticky počítat.

O Labyrintu jsme toho napsali už hodně. Hráči mají každý svůj tajný seznam obrázků a nikdy si tak nemohou být jistí, jestli pracují jen sami pro sebe nebo nahrávají i některému z protivníků.

labyrinth-ceska-republika-16

Samotné grafické zpracování je výtečné. Můžete být ze všech konců republiky a určitě si najdete to svoje místo nebo předmět, který zrovna vám bude nejbližší. Jsou tu Dlouhé stráně pro všechny z Jeseníků, Ještěd pro Severočechy a nechybí ani naše oblíbená hluboká propast Macocha. Po svých cestách pak budou hráči sbírat nejrůznější předměty – třeba perník nebo slavné české sklo. A po celé pouti je bude provázet chlupatá rezavá lištička.

Labyrint Česká republika má pro vlastence jasné kouzlo. Herně nezklame, což se dalo předpokládat. Hra umí pobavit, ale tahle novinka poskytuje tu správnou přidanou hodnotu. Nemáme teď na mysli tu drobnou variantu, ale především výtečné ladění i volbu míst. Na kartách sice mohlo být víc klasických českých předmětů (chybí nám třeba tvarůžky nebo hořické trubičky).

AutorMax J. Kobbert
IlustraceAndreas Härlin, Stephen Hillenburg, illuVision, Max J. Kobbert, Joachim Krause, Horst Laupheimer, Herbert Lentz, Sybille Ring, Wolfgang Scheit, vitamin-be.de, Thomas Weiss, Paul Windle
VydavatelRavensburger, Discovery Toys, Elmark, Estrela, Grow Jogos e Brinquedos, Korea Boardgames, MoBi, Otto Maier Verlag, Ronda, VAKKO, Το Καλό Παιχνίδι Α.Ε.
Rok vydání1986
(41 voters)
KategorieChildren's Game, Maze, Puzzle
MechanismyMap Deformation, Modular Board, Network and Route Building, Point to Point Movement, Slide/Push, Square Grid, Tile Placement
RodinaCharacters: Minions, Components: 7 x 7 Grids, Game: Labyrinth, Movies: Avatar, Promotional: Promo Board Games, TV Shows: SpongeBob SquarePants
Alternativní názvyThe aMAZEing Labyrinth, Asterix Labyrinth, Avatar Labyrinth, De Betoverde Doolhof, Das blaue Labyrinth, Bláznivé bludisko, Bláznivé Bludiště, Despicable Me Labyrinth, Deutschland Labyrinth, Disney 100 Labyrinth, Disney Labyrinth, Doolhof, O Enigma do Labirinto, Den Fortryllede Labyrint, Furfangos Labirintus, Harry Potter Labyrinth, Hello Kitty Labyrinth, Laberinto, Labirinto, Il Labirinto Magico, Labirynt, Labyrinth Free Trial Size, Labyrinth Super Mario, Labyrinth: Jurassic World, Labyrinthe, Ludi labirint, I maestri del labirinto, Muuttuva labyrintti, Naruto Shippuden Labyrinth, Nori Labirint, Pokémon Labyrinth, Skarb Faraona, Spongebob Labyrinth, SpongeBob Schwammkopf Labyrinth, Star Wars IX Labyrinth, Super Labirynt, Tajemnice Labiryntu, Turma da Monica em Labirinto, Das verrückte Labyrinth, Völundarhúsið, Das Zukunftslabyrinth, Λαβύρινθος, Сумасшедший лабиринт, המבוך הקסום Labyrinth, ラビリンス Labyrinth, ラビリンス・ジァハン, ラビリンス・ジャパン, 라비린스

Labyrint Česká republika je super zprávou pro všechny, kdo tuto hru ještě nemají nebo by chtěli nějaký super dárek. Tahle novinka je současně i časem prověřenou klasikou. Hra ale nabízí české barvy, památky i předměty a tím je nám o mnoho bližší než neutrální pohádkové zpracování. Labyrint Česká republika prostě musíme doporučit všem Čechům, hráčům a rodinám.

+ verze v českých barvách
+ stále výtečná zábava
+ autíčka a silnice