Recenze: Monster Park – na procházce za příšerami

monster-park-21

Já věděl, že tady budou! Příšery mi létají nad hlavou, plavou ve vodě a běhají za plotem. Všechny v zajetí. Někdo by měl radost, že jsou bezpečně ukryté za mřížemi nebo sklem. Ale já jim chci dát svobodu. Udělám revoluci ve zvířecích parcích a ukážu všem, že nejsou tak nebezpečné, jak si každý myslí.

Za tvorbou nového parku pro příšery ve hře Monster Park stojí dvojice autorů Anna a Krzysztof Bielak. A jejich dílko si k vydání vyhlédla společnost Granna, která ji vydala v roce 2019. A na jaře stejného roku se dočkala také české varianty pod záštitou firmy Pygmalino. Obrázky doprovázející celé dobrodružství jsou dílem Ewy Podleś.

Na víku na hráče pomrkává spousta příšerek, všechny se snaží ukrývat za listy a větvemi stromů. A uvnitř se nachází napůl přeložený herní plán plný pozic pro karty. Jeho horní řadu v rámci přípravy zaplní pěticí náhodných karet příšer, které se liší velikostí, druhem a také přítulností (milá nebo protivná). O patro níž se objeví v řadě nabídka karet vylepšení a pod nimi hráči vyloží tři karty z balíčku turistů. Ten má každý své specifické požadavky. Hráči dostanou každý body v hodnotě 5, zbytek žetonů vytvoří zásobu. Do začátku každý účastník pak dostane startovní destičku parku – protáhlý dílek skládající se ze tří prostředí – oblohy, země a vody.

monster-park-06

Hráči ve svém tahu budou jednoduše pořizovat karty z nabídky. Zvířata i atrakce mají jasně daná místa, která se musí v případě zvířat řídit životním prostředím stvoření. Jenže i přikládání nových přírůstků má svoje pravidla, protože je lze umisťovat pouze od menšího směrem k většímu doprava. V každém prostředí může současně bydlet až pět zvířátek, ale hráči je občas prostřídají s kartou vylepšení. To má navíc schopnost narušit vzestupnou tendenci čísel, protože se na ně toto pravidlo nevztahuje. Místo možnosti nákupu se může hráč v rámci svého tahu spokojit s příjmem jedné mince.

V důsledku nákupů se může hráčův park dostat do situace, kdy o něj projeví zájem některý z čekajících turistů. Ti mají každý svoje specifické požadavky, a jakmile je hráč splní, může si jeho kartu vzít k sobě a získat tak důležité body pro konec partie.

Na konci každého kola jednoduše účastníci doplní nabídku karet, přičemž posunou ty dražší příšerky směrem doprava, kde jsou i políčka zdarma pro ty, které nikdo nechce. Jakmile hráči zaplní svůj park kompletní sadou tři krát pěti karet, nastává čas na poslední kolo. Následně si všichni účastníci posčítají svoje body za příšery, turisty a přičtou hotovost.

monster-park-08

Monster Park je hra plná stavění a shánění karetních setů. Hráči při tom mají zcela pod vlastní kontrolou, jaké karty z nabídky nakoupí. Jejich cena se různí, takže každý hráč má vždy možnost něco nakoupit. A kdyby náhodou opravdu neměl dostatek financí, jednoduše může přeskočit tak a sebrat si pro sebe jednu minci.

Právě chytré kombinování karet je tím hlavním, co přináší úspěch. Hráči mají k dispozici stánky, které umí trochu ohýbat pravidla, a hlavně manipulovat s jinak striktně daným pořadím. Jenže za příšery se na konci dostávají body, zatímco za vylepšení je třeba zaplatit, ale na konci nic nepřináší. Je tedy třeba velmi dobře zvažovat, co hráč chce ve svém tahu udělat.

Všichni účastníci by měli mít po celou dobu na zřeteli trojici návštěvníků a jejich požadavky. Všechno se točí ohledně druhů příšerek v zoo a jejich kombinacích. Někdy chce zase návštěvník vidět milé nebo zlé stvoření.

monster-park-11

Body jsou jedinou měnou. Hráči je tedy nejen sbírají, ale současně také utrácí. To je kouzlo dvojsečného meče, kde nikdy nevíte, jestli je lepší utrácet nebo si nechat body. Na konci partie totiž právě jejich množství rozhoduje.

Partie jsou rychle a končí kolem půl hodinky. Až ve čtyřech se hra může protáhnout i na 45 minut. To už by mohlo být pro sedmileté děti trochu příliš. Právě od takového věku je totiž Monster Park doporučen a docela to sedí. Stačí umět počítat a mít trochu povědomí o taktice. Při tom s více účastníky nabídky rychleji mizí a hráči tedy nemohou tak dobře plánovat do dalších kol, jako ve dvou.

Hra má solidní zpracování. I když samotná deska grafikou nezazáří, ilustrace na kartách se nemusí zavděčit každému. To proto, že jde směrem k postavičkám s velkýma očima na víku. Naštěstí tyto obavy se nevyplní, protože ilustrace uvnitř jsou jiné, barevné a zábavné. Především ale mají pěkný styl, který se ke hře hodí.

monster-park-15

Monster Park je výborná hra, která je skvěle srovnatelná s naším oblíbeným Domem snů. Nakupování za měnící se ceny ani rovnání karet do vzestupné linie není nic světoborného či originálního. Naštěstí partie zůstává kvalitní a zábavná, což je nakonec to, o co jde. Monster Park je příjemným překvapením, které se objevilo znenadání a nabízí vynikající rodinnou zábavu.

AutorAnna Bielak, Krzysztof Bielak
IlustraceEwa Podleś
VydavatelGranna
Rok vydání2019
Herní doba40
Minimální věk7 and up
KategorieAnimals, Children's Game
MechanismySet Collection

Monster Park asi není hra, kterou byste si koupili kvůli tématu. A možná díky tomu si nikdy nezíská takovou popularitu, protože ani grafika není nijak výjimečná. Všechno naštěstí vyvažuje zábavnost samotné partie, která je dostatečně bohatá a při tom jednoduchá pro menší hráče. Partie jsou plné menších voleb. Monster Park je hra, která se zjevila jen tak a baví nás!

+ stavba je zábavná
+ jen jedna měna pro nákup i bodování
+ karty na výběr dávají hráčům kontrolu