Recenze: Niagara – kánoe a vodopády

niagara-01

„Vítejte k Niagarským vodopádům,“ píše se na ceduli u příjezdové cesty. Jenže není koho vítat. Divoké vody řeky Niagára pohltily už pět turistů a nikomu se sem nechce. A tak musíme přijít s jinými způsoby, jak si vydělat na živobytí. Během několika týdnů se pak stalo veřejným tajemstvím, že podél břehu, těsně před pádem vody do propasti, se nachází naleziště diamantů. Pravděpodobně právě ta velká voda odloupala kusy skály a odhalila bohatství.

Málokdo pak takovému vábení odolá. To poznáme na vlastní kůži v deskové hře Niagara, která vyšla už v roce 2004 a o rok později byla k radosti autora Thomase Lieschinga vyhlášena jako Spiel des Jahres 2005. Hru vydala společnost Zoch Verlag s ilustracemi Victora Bodena. S českými pravidly hru na našem trhu nabízí firma REXhry.

Větší čtvercová krabice ukazuje peřeje a na nich jeden raft. Dvojice mužů se tam s pomocí lana snaží zakotvit u malého výčnělku, který je plný diamantů. Vybavení pro každého pořádného lovce cenných kamenů najdeme uvnitř krabice, kde jsou pravidla, ale také čtyřdílný herní plán. Dvě střední části jsou velké, zatímco kraje slouží pouze jako přesah přes krabici, aby dohromady vytvořily vyvýšený plán nad dnem krabice. Části plánu jsou navíc dvouvrstvé, čímž je vytvořeno koryto řeky.

niagara-06

Teprve pod ním jsou všechny ostatní komponenty. První z nich je balíček plastových průhledných kroužků, které budou představovat řeku. V malých přihrádkách poblíž jsou také destičky pádlování v hodnotách do pěti a jsou barvami rozdělené pro jednotlivé hráče. Všechny poklady pak představují barevné kamínky pěti druhů (rubín, safír, diamant, ametyst a jantar) a sbírat je budou hráči na figurkách kánoí. Společnost budou hráčům dělat i dřevěný záchranný kruh a značka počasí.

Na začátku partie tak připraví celý vodní tok tak, že položí vedle sebe dno a víko krabice a na ně pak herní plán. Předtím by ale odsud měli vyjmout všechny komponenty. Průhledné říční disky pak rozmístí do řečiště. Vejde se jich tam devět. Pak na jednotlivá vyznačená místa rozloží drahé kameny. Žeton počasí postaví na neutrální nulovou pozici (stupnice na plánu). Hráči si vyberou barvu a svoje kánoe postaví do přístavu. Před sebe pak položí všech svých sedm destiček pádlování obrázkem dolů. Začínající hráč k tomu dostane i záchranný kruh.

Na začátku každého kola si hráči naplánují jednu ze svých destiček pádlování a položí ji obrázkem dolů na určené místo na plánu. Podle hodnoty na dílku pak mohou jednotliví hráči posunout svoji loďku na řece. V tom už se ale jednotliví hráči střídají. Pohybové body někdy mohou využít pro obě kánoe. To záleží na tom, jestli některá z nich zrovna kotví na souši nebo ne.

niagara-08

Body je ale možné kromě pádlování použít také k nakládání a vykládání diamantů (za cenu dvou bodů). Vždy tak ale musí učinit na začátku nebo konci svého tahu. Jeho loďka se musí nacházet na políčku řeky sousedícím s nalezištěm. Pokud hráč se svojí kánoí zastaví při pohybu proti proudu na místě, kde stojí soupeřova loď, může z ní nenápadně ukrást jeden kámen. Aby byly diamanty v bezpečí, musí s nimi hráč dopádlovat až zpět do přístavu. Teprve tam je vyloží a rovnou před sebe.

Mezi plánovacími destičkami je také jedna s mrakem. Ta umožní hráči ovlivnit počasí na jeho stupnici a to o jedno políčko nahoru nebo dolů. Poté, co všichni provedli svoje pádlovací pohyby, je na čase, aby se pohnula také vodní hladina. Její rychlost je určena samotnými hráči, respektive jejich zahranými kartami. Do horní části koryta musí hráči přidat tolik průhledných disků, kolik je hodnota nejnižšího pohybu zahraného v aktuálním kole. Kolečka se posouvají vpřed, v polovině plánu se rozdělí na dvě ramena a mohou odvléct kánoe s sebou až na hranu vodopádu a za ni. Pozice ukazatele počasí tuto rychlost ovlivňuje.

niagara-15

Hráč ztracenou kánoi může znovu získat a znovu mít dva dopravní prostředky pro sběr drahého kamení. Právě celkový počet drahokamů je nakonec tím, co rozhodne o vítězi. Kdo jako první nasbírá pět různých kamenů nebo čtyři diamanty stejné barvy, se stává okamžitě vítězem. Protože je ale třeba nejdříve dohrát celou pohybovou fázi, aby někdo nebyl zvýhodněn, partie může mít i více vítězů.

Niagara je krásně zpracovaná rodinná hra, ve které všechno řídí neustále se kupředu valící řeka. Právě ta je největším nepřítelem hráčů, kteří musí neustále válčit s její silou, pádlovat proti proudu a snažit se dostat zpět do bezpečí.

Nejdříve se ale mohou nechat svézt směrem dolů. Čím víc budou riskovat, tím větší poklad uloví. Ty nejcennější diamanty se nachází až dole u hrany vodopádu, kde každá chybička znamená dočasnou ztrátu kánoe. Hra ale není řízená náhodou. Pouze tajné plánování pohybových bodů pro dané kolo je něčím, co není na začátku kola jisté.

niagara-13

Tajné plánování je ale současně také tím, z čeho budou mít hráči respekt. Každé kolo se posune řečiště o několik pozic kupředu a je dobré udržovat svoji loďku v bezpečí. Jenže nakládání je možné pouze na začátku nebo konci tahu, takže vždy čas od času musíte zastavit tam, kde byste nejraději vůbec nebyli.

Právě pohyb celé řeky je tím, co dělá hru opravdu unikátní a současně lákavou na první pohled. Naštěstí ani zbývající prvky nebyly nijak ošizeny a celý výtvor vypadá na stole velmi kompaktně a opravdu pěkně. Hra je díky tomu také vynikajícím lákadlem pro méně zkušené hráče, kteří si pak dají říct a zkusí si zahrát. A tady je moment, kdy nastupuje samotná hratelnost. A tu Niagara také nijak neošidila.

Hra je zábavná ve všech počtech hráčů, jen si ve větším množství soupeřů užijete více krádeží. Partie navíc netrvají nijak dlouho, protože plánování je společné a provedení akcí už je obvykle jasné na první pohled. A tak nebudete mít obvykle po 45 minutách co řešit, ve dvou pak ještě dříve.

niagara-19

Niagara je parádní hrou především pro všechny začátečníky. Jako vstupní hra funguje výborně, protože obsahuje rozumné možnosti ovlivnění výsledku, při tom ale zachovává i míru nejistoty. Právě kombinace napětí a kontroly je to, co nováčky láká. A nelze vynechat ani luxusní provedení. Niagara tak je sázkou na jistotu, pokud chcete někoho získat pro svět deskových her nebo chcete prostě jen příjemnou taktickou zábavu.

AutorThomas Liesching
IlustraceVictor Boden
VydavatelZoch Verlag, 999 Games, Competo / Marektoy, Egmont Polska, Gigamic, Laser plus, Rio Grande Games, Swan Panasia Co., Ltd.
Rok vydání2004
Počet hráčů3 - 5
(45 voters)
KategorieNautical
MechanismyBias, Hand Management, Pick-up and Deliver, Set Collection, Simultaneous Action Selection, Slide/Push
RozšířeníNiagara: Diamond Joe, Niagara: The Spirits of Niagara
RodinaComponents: 3-Dimensional (3D), Components: Game Box Used In Play, Components: Gems/Crystals, Digital Implementations: Board Game Arena, Misc: Mensa Select, Rivers: Niagara
Alternativní názvyIguazu, 瀑布淘金客

Recenze: Niagara – kánoe a vodopády
Niagara je nezastavitelná řeka, které nikdo nemůže odolávat věčně. A přece na hraně vodopádu plave několik bláznů na kánoích a snaží se nasbírat drahé kameny. Hráči ale soupeří i mezi sebou a pohybují loďkami v obou směrech. Každé kolo se ale pohne také sama hladina a unáší plavidla s sebou. Tajné plánování, rychlé partie a napětí. To všechno patří ke hře, která na první pohled zaujme svým jedinečným zpracováním. Niagara je vděčnou zábavou pro všechny nováčky, ale pobaví i mírně pokročilé.

+ parádní provedení (hlavně řeka)
+ tajné plánování
+ možnost krást kameny druhým