Recenze: Nitro Dice – smykování na kartách

Jednoduchých a kvalitních závodních her je poměrně málo. Milovníci na podlahu sešlápnutých pedálů, kvílících pneumatik a třepotající se ručičky otáčkoměru, si musí svoje krabice pečlivě hýčkat. Motory většiny z nich pohání třepotající a kutálející se kostky, které jsou často nepředvídatelné a pokazí leckterou strategii.

Stačí jen hodit trošku větší silou a už se váš vůz na první pozici poroučí ze zatáčky do kačírku, který je po stranách připravený právě pro takovéto chvilky. A vám zbudou oči pro pláč. Možná jste trochu riskovali, ale stejně se budete ošklivě dívat na kostku, která všechno způsobila.

Ve skutečném závodění ty sázky na riziko občas musíte udělat také. Ale už těžko se můžete vymlouvat na někoho nebo něco jiného. Sedíte za volantem a všechny možnosti máte plně ve svých rukou. Žádné náhody ani štěstí se zde nepočítají, jen správně zvolená taktika, trpělivost a schopnosti. A právě takové je Nitro Dice.

Tak se jmenuje hra, které se dnes podíváme pod kapotu. Na první pohled se jedná o malou a jednoduchou hříčku. Zdá se, že velikánům z oboru nemůže konkurovat a že je snažení jejího autora David E. Whitcher úplně zbytečné. Jenže i malí trpaslíci se mohou zkusit s obry poprat, a když budou mít velké srdce a poctivé záměry, třeba jednou i vyhrají. Jestli se této vzácné chvilky nadějeme dnes, to se již brzy ukáže. Grafiku všech karet nakreslil Erik Lervold, o výrobu a vydání hry se postarala firma Minion Games. U nás můžete Nitro Dice zakoupit například díky společnosti Fantasyobchod.

Nitro Dice k vám dorazí v nenápadné malé krabičce, která ukazuje na karetní hru. Tento dojem neklame, pod obrázkem rozesmáté krásky na startu nějakého závodu jsou uvnitř opravdu nachystané balíčky karet.

Ale protože se jedná v případě Nitro Dice o karetní hru s překvapením, tak se uvnitř ukrývají ještě další drobnosti. První z nich je rozhodně šestice různobarevných desetistěnných kostek. Na druhém místě se zařadí kartonové kartičky s čísly od jedničky do devítky, a z malého aršíku vycvakáte také několik žetonků silničních nerovností, titulního nitra a ukazatelů poškození.

Jenže jak s těmi kartami závodit? Je to ve skutečnosti jednodušší, než se zdá. Některé z téměř stovky karet totiž na sobě mají nakreslenou část závodní dráhy! Ano, je to neuvěřitelné, ale právě z karet si sestavíte okruh, na kterém se budete pak moci utkat. Tím určitě spadnul kámen ze srdce všem, kteří měli strach, že závodění bude v podobě Nitro Dice pouze v jejich představách.

Nejdříve tedy musíte sestavit závodní okruh podle svého gusta. Fantazii se meze nekladou a každý ze závodních fanoušků si k připraveným šesti okruhům vymyslí určitě svoje zajímavé varianty. K dispozici jsou rovinky a zatáčky dvou druhů – žluté a červené. Ke každému okruhu patří samozřejmě startovní a cílová čára (ve hře je pouze jedna karta, takže vždy bude třeba vystavět okruh). Poblíž ní vyložíte také kartu garáže, kam mohou hráči zajet v průběhu závodu s poškozenými vozy.

Na start za sebe postavíte jednu z barevných desetistěnných kostek a to v pořadí, o které si na začátku partie hodíte kostkami. Všechny z nich nastavíte tak, aby ukazovaly nahoře nulu – to je jejich startovní rychlost. Každý hráč dostane k sobě jednu kartu s ukazatelem poškození. Pro začátek nastaví hodnotu na nejvyšší číslo devět a podle toho obdrží do ruky také devět hracích karet se zatáčkami a rovinkami. Všechny závodníky určitě potěší i dvojice žetonů nitra, které lze v průběhu závodu kdykoliv použít k popohnání svého stroje.

V prvním kole zahajuje startem hráč na první pozici, od příštího tahu se však hýbe nejdříve závodník s nejvyšší rychlostí, který klidně může být pozadu. Všichni bez rozdílu pak na začátku svého tahu vyberou rychlost, kterou se jejich stroj bude ubírat. Mohou si buď ponechat stávající rychlost, přidávat i brzdit.

Zdarma bez jakékoliv penalizace je posun o jedno číslo vzhůru nebo dolů. Podle toho hráč okamžitě upraví číslo na svojí závodní kostce. Pokud však chtějí hráči zrychlit nebo brzdit rovnou o dva stupně, musí za druhé zařazení zaplatit odložením jedné karty z ruky. Nemusí se bát, protože na konci kola se jim některé karty vrátí díky dobírání ze společné hromádky.

Nyní se mohou se svými stroji konečně posunout kupředu a to přesně o tolik polí, kolik odpovídá nastavené rychlosti na kostce. Karty tratě jsou rozděleny na poměrně velké čtverce, které představují jednotlivá závodní políčka, takže nemusíte mít strach, že byste museli počítat kroky podle středové čáry na silnici, jako v Arrivée (recenze).

Pohyb vás stojí pouze posun vpřed, pokud měníte dráhu jízdy z jedné na druhou stranu silnice, nezaplatíte pohybem, ale kartou. Přesuny budete dělat většinou především ze strategických důvodů, kdy se budete chtít vyhnout nějaké překážce nebo vozidlům soupeřů. Jenže tím placení karet ještě nekončí. Hráči musí odevzdat kartu při každém přechodu z jedné karty dráhy na druhou. Vzhledem k tomu, že většina karet má délku tři políčka, tak jakmile se rozjedete, budete odkládat v každém tahu alespoň dvě jen kvůli takzvanému manévrování.

V rámci svého tahu můžete znepříjemnit jízdu soupeřům, pokud jim do cesty připravíte překážky. Z ruky totiž můžete kdykoliv zahrát kartu a vyměnit tak část trasy za jinou. Díry nebo kaluže oleje zhoršují rychlým automobilům manévrování, nutí je dělat chyby a sbírat poškození, které je zpomalují a zhoršují jejich ovladatelnost.

Ve více hráčích se vám může občas stát, že dojde k srážce, pokud již nemáte karty, kterými byste zaplatili za brzdnou dráhu. V takovém případě narazíte a ztrácíte bod poškození za každou rychlost, o niž jste nestačili zabrzdit. Žeton s portrétem svého hráče tak posunete z počáteční devítky o tolik políček dolů. Od této chvíle se vám snížila nejen životnost vozu, ale také nejvyšší dosažitelná rychlost a počet karet v ruce právě na toto číslo.

Na konci kola si doberou všichni hráči karty a to podle pořadí. Nejméně dostane závodník na vedoucí pozici, nejvíce pak hráč na chvostu pole. Přesto, že si dobíráte karty, jak hra postupuje a auta zařadí vyšší rychlosti, občas se vám stane, že budete potřebovat udělat manévr, na který nebudete mít dostatek karet v ruce. A tak sáhnete do zásob a zaplatíte právě bodíky poškození.

Dvakrát za závod můžete použít také žeton nitra, který vás posune o dvě políčka blíže k cíli. V průběhu soubojů můžete také driftovat – zaplatíte jednu kartu navíc a místo pohybu vpřed nebo do strany můžete přejet šikmo na políčko dopředu a zároveň změnit dráhu na trati.

Na rozdíl od většiny podobných závodních her je v pravidlech jasně dáno, že poslední kolo se dohrává až do konce. Vítězí pak ten z hráčů, který dojel nejdále za cíl. Třeba ve Formule D (recenze) tato skutečnost není přímo ošetřena v brožuře a hráči se na ní musí dohodnout.

Nitro Dice představuje zajímavou karetní hru, která na první pohled vypadá velice jednoduše. Jenže jak závodíte, teprve objevujete nutnost dobře si sledovat karty v ruce. Musíte si hlídat jejich počet, nevydávat jich příliš. Jenže to je těžké, protože čím rychleji jedete, tím snadněji se dostanete do potíží. Může za to platba kartami při přejezdu z jedné karty trati na druhou.

Bohužel s tím se pojí jedna z největších potíží – při zachování plynulosti hry se občas těžko udržuje jasný přehled o počtu karet, které musí hráč zaplatit. Prostě snadno zapomenete počítat nebo se přehlédnete a musíte se vrátit na začátek pohybu.

K závodění stačí pouze kostky a karty a přitom se všechno odehrává přímo na trati a náhoda zde nehraje žádnou velkou roli. Naopak velký podíl na celém vítězství je strategie.

Největší slabinou hry však je počet zúčastněných hráčů. Pokud se vám podaří k sobě sehnat alespoň tři soupeře, pak budete ze závodění spokojení. Ovšem ve dvou hráčích se Nitro Dice, podobně jako většina závodních her, stává málo konfliktní a ztrácí na zábavě. Problém lze vyřešit tím, že si každý z hráčů postaví na start více strojů a tím se opět do partie vrátí blokování, strkání a kličkování.

Právě to kličkování je nejzajímavější, protože hráči se zde musí vypořádat s neustále mizícími kartami. A pokud to přeženou, zpomalí svůj vůz až do konce závodu. Omezení ruky a rychlosti podle poškození je skvělým nápadem, protože nikdo nepojede na hraně rizika, aniž by opravdu nemusel.

Provedení hry je jednoduché, místo aut zde honíte po dráze kostky. Ilustrace jednotlivých závodníků jsou tak trochu v japonském stylu, silnice pak vypadá prostě jako silnice. Díky skutečnosti, že trať stavíte pouze z karet, je možné zařadit do hry princip změny dráhy. Zároveň se ale také budete muset potýkat s posouvajícími se neposlušnými kartami. Ale to je opravdu jen taková drobnost.

V pravidlech najdete hned několik připravených okruhů, které představují různé nápady a myšlenky. Můžete tedy rovnou začít hrát, nebo si sestavit nějaký svůj bláznivý megaokruh. Fantazii se meze nekladou. Pokud budete závodit na více kol, určitě oceníte možnost zastavit v garáži a opravit si svoje poškození.

Nitro Dice je překvapivá kombinace karetní hry a závodění. Využívá k tomu kombinaci několika zajímavých klasických principů, které propojuje důmyslným způsobem. Pokud máte rádi závodění a zároveň chcete nějakou hru, kterou lze vzít snadno s sebou, pak je karetní Nitro Dice dobrým adeptem.

AutorDavid E. Whitcher
IlustraceErik Lervold
VydavatelMinion Games
Minimální věk9 and up
KategorieCard Game, Racing
MechanismyAction Points, Hand Management, Modular Board, Variable Phase Order

Nitro Dice je karetní hra, která ukázala, že závodění je možné i bez autíček a házení kostek. Za to jí určitě patří uznání. K posunu využívá kombinaci řazení a platby odhazováním karet, které nutí hráče neustále zvažovat riziko. Zábava k vašemu stolu dorazí především, pokud na startu budou stát alespoň čtyři stroje. Pak si u Nitro Dice užijete solidní závodní zábavu.

+ malé rozměry
+ pěkná kombinace karet a závodění
+ jednoduchý princip