Recenze: Res Arcana – síla magie

res-arcana-01

Na všech poličkách kolem jsou lahvičky plné podivných tekutin. Když jednu z nich otevřu, unikne z ní malý obláček, který hrozně zapáchá. V jeho nadýchaném tvaru se na chvíli zjeví oko, ale než se vůbec začnu bát, zase zmizí. Je tu podivné ticho, jako by se před mýma očima něco ukrývalo. Těžko říct, co se tu po večerech děje. A možná to ani nechci vědět. Raději zapojím svoje magické schopnosti, abych byl já tím, komu bude patřit vítězství.

Mezi řady alchymistů a mágů nás zve designér Tom Lehmann (Dobyvatelé vesmíru) ve své nové karetní hře Res Arcana. O ilustrace hry, kterou vydává společnost Sand Castle Games, se postaral Julien Delval. Jedná se o novinku, která nese štítek roku 2019 a v Evropě ji distribuuje společnost Esdevium Games.

Na začátku partie hráči vytvoří uprostřed stolu nabídku několika druhů karet – všech osm magických předmětů, pět velkých karet míst (více jich ve hře není, takže budou v nabídce při každé partii) a náhodnou dvojici monumentů. Jejich zbytek vytvoří dobírací hromádku. Ani to ale nejsou všechny karty – hráči mezi sebe rozdají každému osm náhodných karet artefaktů (tři z nich si vezme do ruky) a také dva mágy, ze kterých si každý vybere jednoho a druhou postavu čaroděje odhodí.

res-arcana-09

Ve středu stolu připraví nabídku kompletních sto padesáti kamenů esence a to v elegantním plastovém boxu o pěti oddílech. Esence jsou k dispozici právě v pěti barvách a po jednom exempláři od každé dostanou jednotliví účastníci partie. Na závěr přípravy si podle svých karet (které vidí v ruce) vyberou hráči pro sebe po jedné kartě magického předmětu.

Na začátku každého kola si hráči vezmou esence, které jim přináší jejich jednotlivé karty, ať už je mají z úvodu hry nebo je nastřádali později. Počítají se všechny, které leží před hráčem a mají symbol sběru (ruka). Jakmile má každý svoje jmění v podobě barevných žetonů, posouvá se partie do hlavní fáze.

V té mají šanci hráči především s použitím těchto esencí nakoupit karty z nabídky za cenu uvedenou v levém horním rohu. Ty si pak mohou ihned vyložit před sebe a začít využívat jejich schopnosti. Ty mají vždy také svoji cenu a často to znamená vyčerpat danou kartu, která tak může být použita pouze jedenkrát za kolo. Pokud je některé z karet v ruce hráče nepotřebná, může ji vyměnit za jeden zlaťák nebo dvojici libovolných esencí.

res-arcana-03

Hráči tak ve svém tahu vždy provedou jednu akci a předají slovo soupeři. Tak se všichni střádají až do momentu, kdy jsou hráči spokojení a pasují. Ten, kdo tak učiní jako první, se navíc stane začínajícím hráčem pro následující kolo a může si dobrat jednu kartu. Na konci celého kola hráči mohou narovnat všechny své karty, aby mohly být v následujícím kole použity.

Na konci každého kola je ale především třeba zjistit, jestli některý z účastníků nezískal potřebných deset nebo více vítězných bodů. Ty svým majitelům přináší většinou především karty monumentů a míst. Tento hráč se rovnou stává vítězem bez jakýchkoliv dalších pochybností.

Res Arcana je efektní bodovačkou, kterou utváří a definují karty. Hráči musí střádat suroviny, za ně nakupovat karty a zase pěkně dokola střádat nové jmění. Je to krásně jednoduché a právě proto si hru snadno oblíbíte.

res-arcana-12

A je to tu zase. Řetězení karet je jednoduše zábavné, ať se odehrává mezi upíry, vesmíru nebo ve fantastickém světě magie. Pokud si tedy užíváte kombinování karet, pak vás tahle novinka bude bavit, protože těch možností je docela dost. Ve výsledku je ale nakonec náplní pouze hon za tím nejlepším kombem. Pak už zbývá jen čekat a doufat, že budete rychlejší než soupeři.

Ve hře nechybí náhoda, která se začne projevovat hned na začátku náhodným rozdáním karet artefaktů. Mezi těmi se mohou objevovat příšery či draci, kteří jsou lákaví a bez nich máte tak trochu omezené možnosti. Naštěstí z hlediska startovního rozložení karet je možné využít variantu, která nabízí draftování karet. Hráči si tedy podávají sadu a každý si bere jednu podle své chutě.

Při tom jsme ale zatím vůbec nezmínili, že kromě vítězných bodů je možné v důsledku některých akcí také ubírat protivníkům jejich body životů.

res-arcana-15

Hra s relativně malým množstvím karet umí udržet zájem. I opakované hraní je zajímavé, ačkoliv je řada karet v každé partii stejná. Právě hledání synergií mezi různými kombinacemi ruky a stálé nabídky je tím, co vás nutí hrát zas a znovu. A pokud přijdete na nějaký nový způsob, jak překvapit soupeře, ten pocit za to stojí.

Jednoznačnou zbraní je délka partie, která umí trvat třicet i méně minut. Body prostě není tak těžké získat. Ale čas od času se hra může protáhnout a to především v maximálním počtu účastníků. To je také moment, který hru zdobí nejméně. Jestliže hra probíhá za účasti čtyř alchymistů, pak trvá neustálé počítání bodů až příliš dlouho. Vynikající je souboj ve dvou, který je vyrovnaný a zajímavý.

res-arcana-20

Tím zdaleka nejlepším na novince jsou nádherné ilustrace a zpracování, které jinak nadprůměrnou hru posouvá zážitkem o kategorii výš. Musíme ji tedy s chutí hodnotit jako dobrou až výbornou. Nachází se právě na rozmězí těchto dvou kategorií. Pokud tedy čtete recenzi, rozhodněte se sami. U nás nakonec právě díky jednoduchosti zvítězilo zařazení do té lepší kategorie. Res Arcana totiž umí bavit, ale především opravdu labužnicky vypadá.

AutorThomas Lehmann
IlustraceJulien Delval
VydavatelSand Castle Games, 17wanzy (Yihu BG), ADC Blackfire Entertainment, GaGa Games, Galápagos Jogos, Geekach Games, Gém Klub Kft., Rebel Sp. z o.o., sternenschimmermeer, テンデイズゲームズ(TendaysGames)
Rok vydání2019
(31 voters)
KategorieCard Game, Fantasy
MechanismyHand Management, Income, Open Drafting, Race, Score-and-Reset Game, Take That, Turn Order: Pass Order, Variable Player Powers
RozšířeníRes Arcana: Lux et Tenebrae, Res Arcana: Perlae Imperii
RodinaComponents: Wooden pieces & boards, Creatures: Dragons, Digital Implementations: Board Game Arena, Mechanism: Tableau Building, Theme: Alchemy, Theme: Witches
Alternativní názvyレスアルカナ, 奧法之戰, 레즈 아르카나

Recenze: Res Arcana – síla magie
Je třeba vnímat hru Res Arcana jako nenápadnou jednoduchou karetní hru, ve které stavíte svůj malý stroj na body. Ačkoliv nepřináší do kategorie vlastně nic nového, draftem se jí daří zničit část náhody a především umí odměnit úspěch hráče velmi dobrým pocitem. Všechno to krásně vypadá a netrvá zbytečně dlouho. A díky tomu se Res Arcana mezi konkurencí neztratí.

+ každá karta má smysl
+ variabilita s málem
+ rychlá partie