Recenze: Porta Nigra – jedna brána pro každého (n)

porta-nigra-01

Není jednoduché vybudovat bránu, která vzbuzuje úctu a současně vydrží nápor nájezdníků i po několik dnů. Musí být správně vysoká a široká, ale základem všeho je brána. To vám říkám jako zkušený mistr stavitel. Dalším zranitelným prvkem jsou okna. V nižších patrech by to měly být především střílny pro lukostřelce a teprve výš si můžeme dovolit pustit víc světla pro obranné vojsko. Když se budete držet mých rad, možná postavíte i vy pořádnou městskou bránu.

Jedna taková stojí už od druhého století našeho letopočtu v německém Trevíru. Jmenuje se Černá brána a její název kopíruje i desková hra. Porta Nigra totiž znamená přesně totéž. Autory hry je známá a oblíbená dvojice Wolfgang Kramer a Michael Kiesling. Svoje nejnovější dílko publikovali pod záštitou firem eggertspiele a Pegasus Spiele v roce 2015.

Tahle krabice s rozestavěnou bránou a vzpínajícím se koněm s dozorcem je vyšší, než jsme zvyklí u těchto klasických euro her. Naštěstí to je ale opodstatněné, protože obsah dosahuje až po hranu dna a začíná dvanáctistránkovými pravidly, ale především herním plánem. Ten je plný čtvercových míst pro stavění, které tvoří čtvrtě, jak se točí v půlkruhu kolem středu, kde je tržiště. Kolem celé mapky se vine počítadlo vítězných bodů.

porta-nigra-05

Obsahem krabice jsou ale čtyři hráčské plány s pěti klenutými oblouky, každý v jiné barvě a s jinou částkou v mincích. Rozlišeny jsou pouze malým barevným symbolem v levém horním rohu. K této barvě pak náleží také žetony vítězných bodů i akcí, ale také dřevěné figurky Římanů (patnáct pro každého) a také jeden kartonový mistr stavitel v plastovém stojánku. Kartonové figurky ostatně nejsou osamocené, protože z kartonu jsou vyrobeny také žetony pochodní, vlivu, mincí různých hodnot a zásobovací žetony. Pro hráče jsou připraveny i akční karty, karty cti a především důvod, proč je krabice tak vysoká – devadesát kamenů představujících jedno patro stavby.

Na začátku partie si hráči rozloží herní plán a položí žeton počítadla tahu na jedničku. Každý z hráčů si vybere barvu a od ní dostane sadu herní plán, akčních žetonů a pětici Římanů. Zbývající figurky vytvoří zásobu vedle plánu. Hráči pak jedním kulatým žetonem označí svůj prozatím nulový bodový zisk na stupnici a k tomu dostane ještě figurku mistra stavitele, ale také jednu louč, dvacet sestercií a balíček karet, z nichž si dvě rovnou nalosuje.

Většina žetonů a karet pak začíná v hromádkách vedle plánu. To ale neplatí pro karty budov, z jejichž balíčku hráči hned šest odhalí a přiloží je k horní hraně desky. Naopak dolů pod plán je třeba vyložit rovnou čtrnáct karet cti a to do dvou řad po sedmi. Vedle plánu skončí také pořádná hromada kamenů ke stavbě. Každý hráč svého mistra stavitele položí do jedné čtvrti a partie začíná.

porta-nigra-15

Hra má předem daný počet kol, která můžou být dvě nebo tři v závislosti na množství účastníků partie. Na začátku každého z nich hráči doplní kameny na tržiště (pokud jich tam leží méně než sedm) a to podle náhodně vylosované karty zásobování až na počet 14 kusů. Kámen pak umístí na patřičné políčko uprostřed, čímž se z neutrální šedé barvy stane rovnou stavební materiál konkrétní barvy. Doplnit jsou třeba ale i karty budov a cti.

A potom už na hráče čekají akce, k jejichž výběru vždy použijí kartu z ruky. Na ní se může nacházet hned několik čtverečků, ale počet loučí ve spodní řadě udává, kolik z nich si hráč s pomocí svých akčních žetonů může zvolit. Pouze zaplacením dalších žetonů louče může využít i další. V průběhu toho mohou kdykoliv aktivovat také nějakou akci vlivu, za kterou se zase platí druhými žetony. Jakmile hráči provedou všechny akce v tahu, doberou si novou kartu z balíčku a pokračuje další v pořadí.

Ale zpět k akcím samotným. Tady je pochopitelné, že ty kameny, co hráči doplnili na tržiště, si mohou nyní zakoupit. Ještě před samotným obchodem ale musí hráč přizvat svého mistra stavitele, aby na nákup dohlédnul. Pokud se jeho figurka nachází v jiné čtvrti, musí ji hráč posunout a to stojí jednu sestercii za každou překročenou hranici. S jeho pomocí si pak může hráč vybrat jednu barvu (podle ní se odvíjí cena, jak je udána na hráčově plánu) a položí si ji k sobě do oblouku odpovídající barvy.

porta-nigra-18

Další akcí je pochopitelně stavba. K té mohou hráči použít již nakoupené stavební dílky a to v počtu a kombinaci, kterou jim předepisují políčka na plánu. Každé určuje výšku, ale také barvu, kterou hráč musí vyložit. Sám si ale může vybrat, kterou čtvrť rozšíří. Musí ale opět nejdříve zajistit dohled mistra stavitele, který tak znovu přesune za poplatek. Nahoru na střechu každé budovy postaví hráč jednu figurku svého Římana, aby ji hlídal pro svého pána. Za své snažení bude okamžitě odměněn vítěznými body v závislosti na políčku, ale také na případné odhalené stavební kartě.

Samozřejmostí je také možnost doplnění tenčících se zdrojů. Hráč tak může za akci pořídit žeton vlivu, louč nebo nějakou částku z banku. Jak už jsme nakousli, vliv je možné utrácet také jiným způsobem a například pořídit další figurku Římana ze zásoby nebo si nakoupit jednu kartu cti, která jednorázově hráči něco přidá. Ale může se jednat i o karty, které ovlivní závěrečné bodování.

Na konci každého kola, které ještě nekončí partii, si hráči spočítají svoje položené stavební bloky a jejich počet (ve více hráčích vynásobený dvěma) rozdělí mezi příjem sestercií a vítězných bodů. Pak hra pokračuje druhým (a případně třetím) kolem. Teprve na konci ale nastává závěrečné bodování, kde přinesou hráčům odměny získané karty budov, karty cti, ale také za veškeré zbývající suroviny (sestercie, louče, vliv, kameny, Římany). Úplně na závěr proběhne to, proč hráči vlastně stavěli budovy v různých čtvrtích – bodování převahy v jednotlivých částech města. Teprve po započtení těchto bodů je znám vítěz s nejvyšším ziskem.

porta-nigra-19

Porta Nigra je hra, ve které zase budeme něco stavět, ale tentokrát je to budování plné pocitů svobody. Pravidla vás nebudou svazovat žádnými omezeními nebo posloupnostmi. Jakmile přijde řada na akce, je prostě jen a jen na vás, v jakém pořadí a co provedete. A to u mnoha jiných her neplatí.

S tím ale na hráče čeká také druhá strana čepele, která se tak úspěšně zařízla a začala porcovat zábavu pro nás všechny. Hra je totiž nabitá těžkými rozhodnutími a volbami. Cest k zisku bodů je spousta a je pouze na hráčích, kterým a jak moc se budou věnovat. A tím se dostáváme okruhem zase k té již jednou zmiňované volnosti. Všechno co nakoupíte nebo získáte, můžete okamžitě obratem použít.

Tahle hra je prostě výsledkem dobrého designu. Základem všeho jsou mistři stavitelé a poziční hra s nimi. Bez jejich dohledu vlastně nemůžete dělat nic důležitého, ale protože hra je ve své podstatě tak trochu převahová, budete s nimi muset neustále posouvat. A při tom je to současně i hra o umisťování dělníků, v tomto případě vlastně jen žetonů, protože Římané samotní pak slouží pouze jako značka vaší barvy.

porta-nigra-27

Právě ty karty akcí jsou krásným případem, jak je hra zajímavá v každém kole. Na výběr máte vždy ze dvou kombinací, ale ty umožňují často velmi elegantní komba. Lze třeba udělat nákup a ihned prvek použít tak, abyste překvapili soupeře. A to je něco, co hráči určitě ocení jako zdroj výborné zábavy.

Pravidla jsou sice na prvních stránkách trochu těžší na čtení, ale jak se dostanete k akční části, vše začne být okamžitě jasné. Celkově jsou mechanismy v celé hře naprosto logické a není tu nic, co by vás mělo zaskočit. Snad jen složitější a pomalejší závěrečné bodování je bodem, kde hra může ztratit nějaké ty kladné známky.

Hra se celá vměstná do pouhých dvou či tří kol, ve kterých ale účastníci stihnou překvapivě hodně. Ale právě tento omezený počet dává hráčům prostor, aby se zaměřili opravdu jen na to důležité. I přes svoji střední složitost se dá dohrát i ve čtyřech během devadesáti minut.  Tento čas se s menším počtem ale nijak výrazně nezmění.

porta-nigra-28

Porta Nigra není zbytečně složitá a překomplikovaná. Má jasný význam a velmi dobrou hratelnost, ve které ale není příliš prostoru pro přímé soupeření. Hráči musí hlavně dlouhodobě plánovat na rozhodující závěrečné bodování, ale současně musí chytře využívat možných komb a sbírat body po cestě k finiši. Porta Nigra je prostě a jednoduše opravdu zajímavá a zábavná hra pro stratégy.

AutorMichael Kiesling, Wolfgang Kramer
IlustraceMichael Menzel
Vydavateleggertspiele, Gigamic, Pegasus Spiele, Stronghold Games
(13 voters)
KategorieAncient, City Building
MechanismyArea Majority / Influence, Area Movement, Open Drafting, Rondel, Set Collection
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Ancient: Rome, Cities: Trier (Rhineland-Palatinate, Germany), Country: Germany, Series: The Great Designers (Stronghold Games)

Porta Nigra je hrou o mistrech stavitelích, kteří mají na dohled několik staveb současně. Není jednoduché na nich zanechat svůj vlastní podpis a hráči musí velmi dobře dlouhodobě plánovat, aby nakonec nasbírali co nejvíce vítězných bodů. Ty lze získávat řadou způsobů. Hlavním prvkem celé partie je ale akční kolo, kde hráči mají volnou ruku ve volbě a kombinování akcí. Jejich počet a nabídka je omezená kartou, kterou zahrají. Délka partií odpovídá náročnosti hry, ale ve dvou už je to trochu moc. Celkově je ale Porta Nigra velmi kvalitní kombinací worker-placementu a převahové hry, která potěší každého plánovače.

+ vzhled hry
+ volnost v tahu
+ možnost komb