Recenze: RONE – voda nad zlato

rone-01

Země nás nenávidí. Planeta, o kterou jsme se měli starat, leží u našich nohou v troskách. Veškeré nerostné bohatství jsme využili k vybudování civilizace. Ta ale už dávno neexistuje. Stačilo několik dnů a najednou je všechno jinak. Atomové zbraně jsou ale teď už jen strašlivou noční můrou z historie. Zeleň a příroda je tou správnou cestou, kterou se snaží náš svět vyrovnat s následky nukleární války.

Do takovéhoto světa nás zve autor Štěpán Štefaník a vy si nejste jistí, jestli se vám tam chce. Ale nakonec se i navzdory bezútěšnosti ilustrací Rastislava Kuboviče necháte přemluvit. Hru totiž vydává firma REXhry, která ji zaštítila v české verzi. Ovšem hra domácího autora vyrazila i do světa a hlavní podíl na tom má server Kickstarter. Tam vybrala téměř deset tisíc dolarů za podpory více než dvou set fanoušků.

Malá a nenápadná krabička s temnou grafikou nabídne dostatek zajímavého materiálu. Na hráče zde čekají čtyři otočné ukazatele vody, které nabízí stupnici od nuly do devatenácti. Právě ty dostanou hráči na začátku partie a budou s jejich pomocí sledovat stav jediné a nejdůležitější suroviny v celé hře.

rone-08

Všichni si určitě všimnou, že ve dvou připravených balíčcích se nachází více než 150 karet různých druhů. Hráči mezi nimi vytřídí jednotky a taktiky (typ je vypsaný hned pod obrázkem) a tyto dva typy zamíchají dohromady, aby z nich mohli připravit náhodným způsobem hromádku 24 karet pro oba účastníky. Šest horních si hráči doberou do ruky. Totéž platí i pro karty technologií, z nichž dostane každý pět náhodných kusů. Tyto hromádky zatím ale zůstanou ležet obrázkem dolů. Jednotliví soupeři si vyberou svého hrdinu, dostanou jeho tři karty a seřadí je podle úrovně od jedničky do trojky, nastaví si startovní zásobu vody na dvojku.

Protivníci se pak v partii střídají a každý dostane ve svém tahu několik možností, jak ovlivnit své šance na vítězství. Začátek vždy znamená přísun vody a nových karet a to v závislosti na parametrech hrdiny. Aktivity s kartami se dělí na rychlé a pomalé. Kdykoliv hráč chce zahrát nějakou kartu, musí začít ohlášením svého úmyslu. Druhý hráč má možnost zareagovat rychlými efekty. Konkrétní identita karty ale zatím není známa. Po vyhodnocení případných rychlých karet může konečně hráč zaplatit cenu ve formě vody a kartu vyložit na bojiště. I tyto možnosti jsou ale omezené, protože nikdy nelze zahrát kartu vyšší úrovně, než je aktuální úroveň hrdiny.

Dokud hráči stačí zásoby vody a je ochoten platit, může pokračovat i dalšími herními prvky. Díky tomu může aktivovat svého hrdinu, tím jej vytrénovat a navýšit jeho úroveň (to znamená odhalit další kartu v pořadí a zpřístupnit si nové vlastnosti).

rone-06

S vyloženými jednotkami lze zaútočit na jednotky či hrdiny soupeře. Hráč opět nejdříve musí ohlásit svůj úmysl a identifikovat jednotku, která útok provede. Zatím ale soupeři nesděluje svůj podrobnější úmysl. Přesto má nyní soupeř šanci zareagovat a znovu hraním taktik (tedy okamžitých efektů) změnit situaci ve své armádě.

Teprve poté hráč určí cíl útoku a unaví svoji jednotku. Tady přichází do partie efekt otáčení, který odpovídá rychlosti jednotky. Čím pomalejší útok, tím déle se z něj bude bojovník zotavovat (= otočí jej o více násobků 90 stupňů). Boj je zahájen a hráči jeho výsledek ještě jednou mohou ovlivnit rychlými efekty. Až v tu chvíli si obě jednotky navzájem uštědří zranění střelbou zdálky a získají odpovídající žetony. Pokud obě přežijí, pokračují bojem zblízka. V obou případech je poražená jednotka přemístěna na hřbitov. Naopak v případě, že napadená jednotka přežije, je unavena jedním pootočením. Místo obvyklého bojovníka může hráč zatočit přímo na hrdinu.

Jenže do výběru cílů útoku zasahuje ještě jeden důležitý koncept a to strážci. Každá jednotka, která stojí neunavená na bojišti, slouží současně jako blok pro svého hrdinu. Na toho nelze vyhlásit útok, dokud nejsou všechny ostatní jednotky buď vyčerpané, nebo přesunuté na hřbitov. Ale ani to není pro jednotky konečná. Zaplacením ceny v podobě nevratného odhození dvou karet může hráč dokonce získat kartu ležící nahoře na odhazovacím balíčku (hřbitově).

rone-10

Kromě těch všech aktivit mohou hráči také využívat další schopnosti svých postav, které jsou popsané v řádcích jako ekonomické (zisk surovin), aktivní a pasivní. První dva typy současně vyžadují také unavení jednotky několika pootočeními. Když už hráč nemůže nebo nechce provést další činnosti, ohlásí konec kola a na řadu se dostává jeho protivník.

Svoje unavené karty hráči mohou na začátku každého tahu pootočit o jednu čtvrtinu (tedy o devadesát stupňů). Partie končí ve chvíli, kdy hráči vyčerpají celou svoji zásobu karet a jejich dobírací balíček zeje prázdnotou. Tento hráč okamžitě prohrál a jeho protivník slaví vítězství.

RONE je parádní karetní hra. Ačkoliv to na první pohled není úplně zřejmé, je určena především a hlavně pro souboje dvou protivníků. Ti si od začátku do konce nic nedarují, protože jednotky na bojišti představují pro druhého bezprostřední nebezpečí.

rone-13

Je možné vůbec začínat s náhodným balíčkem 24 karet a přesto získat vyrovnanou partii? Věřte tomu nebo ne, ale je to možné! Hra je ohromně zábavná, skvěle vyvážená a především má skvělé téma, které funguje. Připomíná tak trochu Fallout, což může udělat řadě hráčů velkou radost. V postapokalyptickém světě tady totiž bojují bok po boku lidé i stroje. Komu by to ale vadilo, může využít regulérní možnosti sestavit si balíček podle svých vlastních představ.

Není ale možné zapomínat ani na vodu, která je hlavním zdrojem. Hráči s ní musí dobře hospodařit, protože bez ní není možné hrát nové karty. S pomocí svých jednotek ale mohou její zásobu znovu získávat a tím se připravovat na další tah. Současně se vodou platí i za technologie, které jsou hráčům dostupné od začátku partie a měli by s nimi pracovat jako s ústředním prvkem svojí taktiky.

Životy a přežití v duelu představují už samotné karty. Ty je třeba hrát s rozmyslem, protože každá odložená karta znamená současně také krok blíž k prohře. Tento koncept vždy funguje skvěle a tato hra není výjimkou.

rone-17

Taktiky je ve hře opravdu hromada. Všechno kromě počátečního rozložení v balíčku mají hráči čistě pod svojí kontrolou. Vždy je možné se situací něco udělat a v podobě karet mají hráči spoustu různých možností. Karty jsou velmi zajímavé, krásně spolupracují a navíc k tomu všemu jsou tu hrdinové se svými speciálními schopnostmi (a třemi levely).

Fantastickou možností je ale šance vrátit karty ze hřbitova. Jednotky se navíc přesouvají hned zpět na bojiště, ačkoliv jako unavené. Hráči tak mají možnost něco udělat se situací i v případě, že jim protivník jednotku nečekaně vyřadí.

Mezi možnostmi, jak RONE hrát, je kromě duelu také týmová hra. To proto jsou v krabici hned čtyři ukazatele vody. Tady hráči sdílí bojiště i hromádky a musí tedy opravdu spolupracovat. Vítězí nebo prohrávají totiž společně.

rone-20

RONE je fantastickým zážitkem. Jediná výtka tak snad může směřovat k rozměrům obrázků na kartách. Ty mají rámečky, zatímco pokud by zabíraly celou horní polovinu karty, bylo by ponoření do hry ještě o chloupek větší. Je to ale hledání chyb na něčem, co jinak vlastně žádné chyby nemá. Takže pokud můžete, tak běžte do obchodu a kupte si RONE! Nebudete litovat!

AutorŠtěpán Štefaník
IlustraceRastislav Kubovic
VydavatelGREIFERISTO, REXhry
KategorieCard Game, Science Fiction
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Open Drafting
RozšířeníRONE: Awakening, RONE: Last stand, RONE: New Forces
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Crowdfunding: Spieleschmiede, Digital Implementations: Tabletopia, Theme: Post-Apocalyptic
Alternativní názvyRONE: Krieger einer neuen Ära

Recenze: RONE – voda nad zlato
RONE je hrou z České republiky, která by si zasloužila mnohem větší pozornost, než se jí dostává a to i za hranicemi. Tahle karetní hra se řadí mezi úplně nejlepší duelové zážitky, které si můžete dopřát. Balíček si můžete sestavit nebo nechat nalosovat náhodně. Vždy ale dva tucty karet představují současně i vaše životy. Hráči pak vykládají karty za vodu, která je v tomto postapokalyptickém světě hlavním zdrojem. Partie je opravdu taktická a vyvážená. RONE je peckou, která by neměla uniknout žádnému milovníkovi dobrých her.

+ vyvážená partie
+ parádní duel
+ náhodná příprava balíčku