Recenze: Souboj Vombatů – hlodavčí války

4.1

Jak byste si představovali souboj hlodavců? Postaví se na zadní a začnou si to rozdávat předními drápky? Nebo se budou srážet hlavičkami jako býci? Možná na sebe skočí a budou se převalovat jako jedna velká změť končetin. A nebo to není ani jedna z těchto možností. Co když se vlastně nechtějí prát, tak raději zavřou oči a jen zběsile mávají tlapkami?

Právě tak trochu hloupě, stejně jako hlodavci, kteří se nechtějí prát, si budete připadat ve hře Souboj vombatů. Ale v téhle hře je hloupě správně! Moc dobře nám to vysvětlí designér Cory O’Brien a také vydavatel, tedy firma Exploding Kittens. Její název tak trochu napovídá, že mají za sebou vydání bláznivého hitu Výbušná koťátka a tohle je další z jejich extravagantních počinů. A i tuto novinku nemohli vynechat distributoři z ADC Blackfire, kteří ji přináší na český trh.

Krabice nás seznámí s velmi netradiční růžovo-zelenou paletou, a právě v těchto barvách je na víku ztvárněný souboj dvojice vombatů. Základem všeho hraní se stane víko krabice a položí jej do středu stolu, kam všichni dosáhnou. Právě sem vloží hráči trojici šedých kolíků, které předtím musí zkompletovat. S pomocí karet se pak hráči rozdělí do dvou týmů. Potají se každý přidá buď k hodnému týmu nebo se stane ničemným vombatem. Herní plochu dna krabice na závěr přípravy náhodně zaplní stavebními cihlami pro věže.

Ještě než spustí hráči odpočet devadesáti vteřin na kolo, všichni zavřou oči a přikryjí si je jednou rukou. Tím jim zůstane volná pouze ta druhá ruka, kterou se budou snažit postavit věže postupným skládáním cihel od největší k nejmenší. To tedy platí pro hodný tým. Naopak hráči v roli těch zlých vombatů se snaží nenápadně a potají stavitelské choutky soupeřů sabotovat.

Jakmile stopky zahlásí konec kola, je čas na bodování. Podle toho, kolik věží se podařilo dokončit, dostane body zlý nebo hodný tým. V případě, že stojí všechny tři kompletní věže, dostane hodný tým dva body. Pokud nejsou dokončené žádné, dostane dva body ten zlý. Mezi tím jsou možné ještě další dva stavy, které znamenají vždy jeden bod pro jednu nebo druhou skupinu vombatů.

Jedno kolo za druhým, vždy se začíná se stavbou pěkně od začátku. V každém kole získá vítězný tým bod, který si připíše a jakmile některá ze stran získá třetí odměnu, může okamžitě slavit vítězství v celé vombatí show.

Jenže po každém kole, které neznamená závěr partie, čeká na všechny účastníky ještě jedna důležitá povinnost. Protože celá stavba probíhá potají, měl by tomu zlý hráč přizpůsobit svoje chování, aby nebylo jednoduché jej odhalit. To proto, že právě v tuto chvíli všichni hlasují a snaží se ukázat na toho, kdo stavbu kazí. Nejdříve hlasují jednou, aby sdělili ostatním podezření a teprve po dohadování se odehraje druhé, ostré hlasování. Pokud dostane jeden hráč nadpoloviční počet hlasů, je z partie vyloučen a nemůže zvítězit.

Souboj vombatů je dalším přírůstkem do rodiny odvážných her, které si šlapou svoji vlastní cestičku s důrazem na odlehčené téma i průběh partie. Po karetních hrách je tu ale počin, ve kterém dostaly hlavní roli několikadílné plastové věže.

Zajímavé je, že hráči mají vlastně mezi sebou zrádce, který se s nimi účastní aktivně stavby a nenápadně se snaží vše ničit. Jenže ani on na to nevidí o nic víc, než ostatní. Právě v tom slepém šmátrání se ukrývá hlavní zábava. Hra je to velmi kontaktní, připravte se, že budete sahat na ostatní hráče!

Na konci každého kola je ale šance někoho vyřadit. Jenže k tomu je třeba, aby se všichni shodli. Navíc nikdy nemáte jistotu, že jste vyřadili zlého vombata, protože role se ani poté neodkrývají. Vyřazený hráč se může účastnit debat, jen už nepřiloží ruce k dílu. Případné jeho úspěšné vyřazení ale ještě neznamená, že musí vyhrát stavitelé, protože při skládání jde udělat spoustu chyb a hráči si bez problémů překáží, i když ve skutečnosti spolupracují.

Úkol postavit všechny věže není jednoduchý. Ale bodování je nastaveno opravdu chytře a přelévá se od jednoho týmu k druhému. Ale samotná partie je velmi rychlá, protože každé kolo je otázkou pouze málo minut. Z bláznivého natahování po krabici je zřejmé, že čím více rukou v krabici bude, tím to bude bláznivější. A to je přesně to, co chcete. Takže pokud se v šesti směstnáte kolem boxu, určitě i tento vysoký počet doporučujeme. Naopak ve třech je hra rozhodně nejslabší.

Výše popsaná pravidla jsou pouze základem pro další role, které je možné do partie přidat a tím ještě více znesnadnit identifikaci a přidá na zmatcích v celém průběhu.

Pravidla jsou vymyšlená chytře tak, aby nikdo nemohl do hry zasahovat druhou rukou. Jednu musí totiž mít vždy zvednutou před očima, takže mu zůstane pouze jedna volná a připravená k šátrání v krabici.

Celkový dojem hráčů ze hry závisí na tom, jak se dokážou uvolnit a bavit bláznivou aktivitou. Stavění věží poslepu, navíc ještě ve spolupráci s dalšími, je něco, co jste ještě zaručeně nehráli. Souboj vombatů je bláznivý, ale zábavný a extrémně originální. Pokud hledáte uvolňující zábavu, která překvapí i rozesměje, pak jste ji možná právě našli.

+ téma
+ originální mechanismus
+ hlasování po každém kole