Recenze: Space Bastards – hanební vesmírní parchanti

Za 47. odbočkou galaxie je mlhovina tak hluboká, že by se dala krájet. Po jejích okrajích hladově krouží vesmírné kosatky a živí se všudypřítomnými hvězdíky. Hvězdíci jsou malinkatí tvorečci, kteří byli přítomni stvoření vesmíru. Jenže přežili pouze v místech, kde se drží právě vesmírná mlha. Je to škoda, protože kdybyste je viděli, úžasem byste oněměli. Jejich světélkující tělíčka hýří všemi barvami a pulsují do rytmu dechu galaxie.

A právě nedaleko tohoto místa, kde zrovna kosatka vydechla novou dávku vzduchoprázdna, leží soustava několika planet. Na rozdíl od naší sluneční soustavy se na většině z těchto planet vyvinul inteligentní život. Jenže povrch vesmírných těles v soustavě je pro tato stvoření malý, takže už několik let zuří o vlastnictví planet spory.

My se dostáváme do středu válečného konfliktu, který se skládá nejen ze střelby, ale dokonce i z kanibalismu! Některé rasy se rozhodly, že nejlepším řešením bude zkřížit své potomky s ostatními, a další se snaží nepřítele prostě rozdrtit množstvím vlastních těl.

Teprve před nedávnem vznikla jednotka, která se má pokusit tomu všemu udělat přítrž a jednou provždy rozhodnout, kdo má právo na život. Jmenují se Vesmírní parchanti a v jejich jednotce najdeme zástupce všech ras. Jenže tyhle speciální jednotky mají klonováním zvýšenou inteligenci a vědí, že hádkami mezi sebou nic nevyřeší.

Vítejte do klubu jako nejnovější člen Vesmírných parchantů. Nebojte se, neočekává se od vás žádné mírové řešení, musíte za použití jakýchkoliv prostředků nastolit v systému mír a klid. Nezáleží, jestli nakonec budou u moci dráčci, brambory nebo kaktusáci, všichni mají na začátku stejnou šanci a výsledek závisí pouze na vás.

Hra Space Bastards je letošní novinkou skvělého soukromého vydavatelství Jirasgames. Tahle společnost je one-man show jediného autora jménem Jiří Mikoláš. Srdce hráčů deskových her si získal skvělým Fantastátem (recenze), domorodou Evolucí v krabici (recenze) nebo kreslící Bizzarií (recenze). Poslední jmenovaná prošlapala cestičku letošní novince Vládi Chvátila Pictomania (český distributor zatím není znám).

Space Bastards je tedy novinkou roku 2011, která byla představena světu teprve před necelými dvěma měsíci na veletrhu Spiel v Essenu. Poskytuje v základním balení vícejazyčnou verzi a na veletrhu byla rozebrána do posledního kusu! Je určitě důležité ještě na začátek zmínit, že se jedná o první velkoformátovou hru Jirky Mikoláše, s herním plánem a všemi těmi fidlátky kolem, které máme všichni na deskovkách tak rádi.

Na tmavě modré kvalitní a pevné krabici narazíte na všechny obyvatele zmiňovaného planetárního systému v legračních pózách. Už zde je z ilustrace patrné, že hra se nehodlá brát nijak extrémně vážně a půjde především o legraci, kterou u partie můžete zažít.

Pod víkem už každý natěšený nový vlastník začne rychle vybalovat. Rozkládací hrací plán z pevného kartonu a hromada vycvakávacích žetonů v aršících zabírají nejvíce místa i hmotnosti. Spolu s nimi se uvnitř ukrývá také balíček dvou druhů karet a kartonové ztvárnění vesmírných lodí v různých provedeních pro každého hráče. Na palubě lodi je nakreslena čtverečky dostupná přepravní plocha.

Všechny ostatní pomůcky objevíte až po vycvakání, ať už se jedná o žetony ras, vesmírné lodě, peníze nebo vítězné body. Většina z nich je kulatých, ale všechny jsou od sebe bez problémů odlišitelné. Peníze i body najdete na hromádce hned v několika hodnotách.

Na hracím plánu najdete deset planet. Každá z nich má svoji stanovenou velikost, kterou podobně jako u lodí určuje čtverečková mřížka. Pokud jste si dobře prohlédli také žetonky jednotlivých ras, je vám jasné, že každý živočišný druh bude potřebovat jiné množství životního prostoru na povrchu.

Celý systém planet je propojen sítí meziplanetárních cest, po kterých můžete cestovat. Na dvou místech najdete také červí díry, které vás přenesou na opačnou stranu. Po straně pak vede počítadlo kol, které zároveň ukazuje ikonkami, co vás v aktuálním kole čeká.

Na začátku partie si hráči nevybírají svoji rasu. Každý z nich totiž dostane všechna stvoření. Rozhodující je tedy pouze barva dílků. V té dostane nejen všechny příšerky, ale také loď a její kartičku. Ke každé barvě náleží také jedna část balíčku karet. Jakmile je roztřídíte podle barev, zbude vám osm karet vztahů. Ty rozložíte do sloupečku vedle plánu v pravidly stanoveném pořadí, které mohou pokročilí hráči měnit.

Protože dostanete vesmírnou loď, můžete dění na všech planetách přímo ovlivňovat. Ale také máte velkou sílu nad veřejným míněním, takže můžete říct, kdo se s kým může rozmnožovat, kdo koho má nenávidět a na koho se někomu začnou sbíhat sliny. Právě k jejich sledování slouží osmička karet vztahů – po jejich levé i pravé straně totiž náhodně rozmístíte karty jednotlivých ras tak, aby v žádné řadě nebyly dva stejné obrázky.

Nyní už zůstává poslední úkol, než bude moci vypuknout samotná partie – zabydlet planety. Hráči se střídají v pokládání svých příšerek na plochu tak, aby každý měl zastoupení na všech dostupných planetách. Některé planety jsou však ve hře neobyvatelné. Jejich množství závisí na počtu hráčů, kteří se souboje účastní..

V průběhu partie Space Bastards se střídají dva typy kol – jednoduché pohybové, ve kterém hráči mohou pouze přesunovat svoje vesmírná plavidla a nakládat či vykládat pasažéry. Lodě mají předem jasně daný počet pohybů na kolo, které se liší pouze podle toho, jestli je plavidlo naložené nebo prázdné bez ohledu na to, jak velký náklad vezete. Asi prostě příšerky příliš kecají pilotům do řízení, tak jde všechno pomaleji.

Druhý typ tahů je samozřejmě pro celý vývoj hry mnohem důležitější. Hráči totiž mohou za pomoci svých akčních karet využít vztahů, které jsou uvedeny vedle plánu. Mohou tedy třeba svojí příšerkou sežrat jinou. Nebo navázat obchodní vztahy, ze kterých však profitují obě strany, tedy i protivník, který příšerku vlastní.

Každá možnost má svůj výrazný strategický význam. Peníze ve hře slouží pouze k tomu, abyste si mohli příště zaplatit silnější efekt akční karty. A úkolem hráčů v celé hře je sběr vítězných bodů, které sbírají za dominování planetám v čas voleb.

Jakmile totiž nastane čas voleb, mírové jednotky Vesmírných parchantů určí, která planeta má jakého vládce. Tedy konkrétně, který hráč získá za planetu bod. Samozřejmě je to vždy ten, který má svých živých příšerek na povrchu nejvíce. Vyhodnocování dominance probíhá třikrát za hru, v předem stanovených intervalech na počítadle kol.

Ve chvíli, kdy počítadlo kol dojede na konec své dráhy (= dvanáct pohybových a dvanáct velkých kol), nastal konec snažení Vesmírných bastardů a je na čase vyhlásit vládce celé soustavy. Je jím ten hráč, který nasbíral v průběhu celého souboje nejvíce vítězných bodů za diplomacii a dominování planetám.

Celou hru platí hned několik důležitých pravidel, která hráčům znesnadňují život. Jedno z nejdůležitějších je, že s příšerkami na planetě nelze hýbat. Protože je však prostor omezený, za chvilku začne být na většině těles nedostatek místa. Je pak pouze na hráčích, jak nastalou situaci vyřeší. Jestli odletem některých svých svěřenců, nebo násilně, ať už za pomoci ostrých zubů nebo laserových zbraní.

Kromě již zmiňovaných možností lze samozřejmě provádět další z osmi akcí. Například lásku mezi jednotlivými rasami, kterou ukazuje karta vztahů, nerozlišuje barvy, stejně jako je nerozlišoval pan Shakespeare v dramatu Monteků a Kapuletů. A na rozdíl od reálného světa je pouze na vás, po kom potomek bude, jestli po tatínkovi nebo po mamince. I když tedy těžko podle obrázků říct, kdo je kdo.

Při stěhování národů z planety na planetu zase musíte brát v úvahu, že některé příšerky mají strach z létání! Ty nelze naložit za pomoci obyčejné akce v rámci pohybu lodi, ale jedině za využití akční karty.

A pak je tu to nejdůležitější: karty vztahů totiž můžete změnit a přeházet podle svých představ. Jenže zkušení hráči očekávají jenže.. Ono samozřejmě přijde. Není totiž tak jednoduché využívat akce vícekrát, protože použité akční karty se vám do ruky nevrací. Místo toho je jejich místo na odkládacím balíčku, odkud je dostanete zpět až v půlce hry! Znamená to tedy, že šest tahů musíte odehrát s osmi akčními kartami a vaše strategie tak musí být opravdu pečlivá a naplánovaná od začátku. Rozhodnutí není možné zpětně měnit a bez akční karty nemáte žádnou šanci, jak jinak potřebnou akci provést.

Právě proto jsou Space Bastards extrémně napínavé. Pokud totiž někdo změní vztahy ve váš neprospěch a vy jste si už svoji změnu vyplýtvali, musíte čekat velmi dlouho, než s tím někdo něco udělá. A to přesto, že ke změně se při její aktivaci dostanou všichni hráči. Jenže každý vztah lze v tahu změnit pouze jednou, pak k němu putuje žeton s nápisem STOP.

Ve více hráčích se mění vztahy neustále a tím vzniká velký chaos, který ztěžuje plánování. Naopak při menším počtu hráčů si často budete přát, abyste mohli změnit vztahy častěji. Možná by nebylo špatné dát hráčům možnost využít tuto kartu 2x za šest kol místo jednou.

Právě ten chaos ve více hráčích je to, čeho se hra snaží dosáhnout. Tyto nenadálé zvraty a schopnost se s nimi vyrovnat, očekává od hráčů flexibilitu a nutí všechny soupeře být neustále v pozoru. A protože se hra vůbec nebere vážně, tak k ní tento styl poměrně dobře sedí.

Celá hra nabízí možnost skvělých komb, která lze vytvořit ze zahrání kombinací různých akčních karet. Jen musíte být trochu trpěliví, protože všechno nezvládnete v jednom kole. A tak se vám často stane, že ten skvěle promyšlený plán nakonec zmaří akce protivníka.

Jak hra postupuje, zužuje se vám výběr akčních karet, což průběh kol viditelně zrychluje, jak hráči nemusí promýšlet tolik variant. Navíc můžete lépe plánovat, protože víte, které karty ještě zbývají vašim protivníkům. Podle toho musíte časovat své plány a snažit se provést všechno v ideální okamžik. Právě tato nejistota a nutnost vcítit se do ostatních hráčů nám připomíná naši oblíbenou hru od Jirky Mikoláše z minulého roku – Bizzarii.

Výsledek partie hodně záleží na tom, nejen jak jste dobře schopní načasovat zahrání karty změny vztahů, ale také karty vítězných bodů. Protože její výsledek závisí na složení příšerek na jednotlivých planetách a vítězné body jsou ve skutečnosti to, co se počítá na konci. Samozřejmě i dominance na vesmírných tělesech do toho součtu přispěje důležitou hodnotou, pokud umíte dobře zužitkovat přesuny příšerek, mutace nebo agresivní akční karty.

Zajímavé je, že přestože se jedná o hru, která je především o dominování, není jednoduché přidat do hry nové příšerky. V podstatě k tomu lze použít pouze jednu kartu akce Láska, kterou můžete zahrát dvakrát za celou partii. A každá její aktivace znamená přidání maximálně dvou vašich nových krasavců do celé galaxie. Musíte si tedy vystačit s počáteční populací, která se navíc může dramaticky snížit na základě agresivity protivníků. Obvykle se tedy snažíte získat planetu pro sebe a znemožnit další přidávání figurek.

Tady se na chvilku zastavíme, protože jsme narazili na zajímavou vlastnost hry. Pokud totiž v partii nějaký mimozemšťan zastřelí jiného, jeho žeton se otočí vzhůru nohama a jeho tělíčko bude na planetě dále překážet. Tím lze především u menších planetek zajistit obsazenost všech dostupných čtvercových políček. Legrační je, že každá příšerka má na zadní straně opravdu ilustraci mrtvolky, což si zaslouží velkou pochvalu. Pravidlo samozřejmě neplatí pro žraní.

Ve dvou hráčích přijde do hry i barva třetího hráče. Tentokrát ale za něj naštěstí nemusíte řešit celé tahy, ale stačí, když na začátku náhodně obsadíte touto barvou planetky. Příšerky v barvě pak slouží čistě pro interakci ostatních dvou hráčů, tedy pro rozmnožování nebo obchody, kterými by jinak vždy nahrávali soupeři (odměnu dostanou oba účastníci diplomacie nebo obchodu).

Pro zpracování máte ze začátku jen slova chvály. Grafika všech příšerek je nápaditá a všechny rasy jsou legrační. Navíc každý žeton v rámci vašich řad na sobě má jinou ilustraci, jednou dráček fouká bublinu ze žvýkačky, podruhé chrlí oheň a potřetí má na hlavě korunku. Zajímavé jsou i tvary lodí, jedna vypadá jako Enterprise ze Star Treku, další jako jakási ryba. Všemu ale vévodí postavička rodu dráčků, která je prostě extrémně roztomilá.

Hrací plán je skvěle přehledný, dokonce na něm najdete i nápovědu k pohybu lodí. Bohužel už tolik nemůžeme chválit ikonky na kartách, které nejsou na první pohled zcela jasné a intuitivní. I když si několikrát přečtete význam akcí, pořád budete přemýšlet, co jsou ty bonusové možnosti za minci a podobně. S více hrami samozřejmě postupně tento problém mizí, ale trochu vám to znechutí ty první výukové partie, které už tak jdou docela pomalu.

V základním balení najdete také mrňavé rozšíření pro ty, kterým se zdá, že v základní hře mají málo příšerek a chtěli by jich víc. Rozšíření se jmenuje Vejce a umožňuje vám narodit v rámci akce láska ještě jednoho potomka navíc. Skvělá je také strategičtější úprava přípravy hry, při níž rozmisťujete příšerky až ve chvíli, kdy jsou známy jejich vztahy. Můžete tak začít plánovat už před začátkem partie. Právě počáteční rozložení příšerek může mít velký vliv na vývoj hry, protože jejich přeprava docela trvá.

Hrací doba ve více soupeřích může být trochu nepříjemná. Autor uvádí rovnou pravdivých 25 minut na hráče, takže ve dvou se dostanete bez problémů pod hodinu (pokud hru oba znáte). Ve třech lehce přesáhnete hodinku, ale partie v pěti už je dlouhá.

Space Bastards nejsou hrou pro každého. Pokud na ni však narazí správný hráč, bude ji milovat s každou partií víc a víc. A co takový hráč musí mít? Rozhodně mu nesmí vadit občasný pocit bezmocnosti a musí se jím umět naopak dobře pobavit nebo se zasmát vlastním chybám či špatným rozhodnutím. Vítězství v této hře není to nejdůležitější. Zábava je ta cesta, kterou se k cíli doberete. Pokud vám tato filosofie vyhovuje, pak vás u Vesmírných parchantů čekají nezapomenutelné zážitky.

AutorJiri Mikolas
IlustraceMartin Málek
VydavatelJira's Games