Recenze: Summoner Wars Války vyvolavačů Druhá edice – kámen proti kameni

Na první pohled to je jen tichý a nezajímavý kámen. A tak trvalo hodně dlouho, než ho poprvé vzal někdo do ruky. Teprve když se jeho povrch dotknul lidské ruky, probudila se v něm dosud netušená síla. Jeho majitel najednou dokázal přivolat a mít po svém boku armády nevídaných stvoření, které jako by dorazily ze zcela jiné dimenze. A tak se na světě objevily kameny vyvolávání.

Hru Summoner Wars už známe. Teď se ale na naše stoly dostává druhé vydání Mistrovské sady. Hra vyšla v produkci Plaid Hat Games a jejím designérem je Colby Dauch. Na českém trhu ji ale poznáte a budete ji mít rádi jako hru Války vyvolávačů, kterou přináší v kompletní lokalizaci společnosti MindOK.

Všechny ty znesvářené národy se ukrývají v jedné velké čtvercové krabici. Křehký mír vydrží do otevření víka, na jehož ilustracích vidíme šest různých postav. Do středu stolu hráči položí společný herní plán, který vytváří bojiště o rozměrech osm řádků a šest sloupců. Každá pozice na plánu je dostatečně velká, aby pojala kartu. Oba soupeři sedí proti sobě.

K tomu si ale musí vybrat také vzhled sebe sama – Vyvolávače, jehož kartu si vezme a na úvod umístí na plán čtyři karty – Vyvolavače, portál a dvě základní jednotky, které ho doprovázejí. Jednotliví hráči si musí pak vybrat rasu svých bojovníků nebo poskládat armádu i z jednotek různých velikostí, barev a světů, a to podle daných pravidel (dané počty typů karet). Limitem zůstává pouze to, že jednotky musí být alespoň vzdáleně spřízněné s Vyvolavačem a musí s ním sdílet jeden symbol. Tyto karty zamíchají, vezmou si pět karet do ruky a zbytek vytvoří dobírací hromádku na místě na plánu. Vedle plánu vznikne zásoba žetonů.

Hráči se střídají na tahu, ve kterém každý generál vezme svoji armádu a vede ji do boje. Na začátku hráči nemají žádné body magie. Později v partii mohou hned na začátku každého tahu vyvolat na bojiště novou jednotku z ruky tím, že zaplatí její náklady v počtu magie. Objevit se může ale vždy pouze na sousedním poli vedle libovolného hráčova portálu.

Poté už se některé jednotky dají do pohybu. Vyvolávač si může vybrat až tři své karty na plánu a posunout je na plánu až o dvě prázdná pole vpřed, vzad i do stran. Lze opustit pozici sousedící s nepřátelskou jednotkou, ale především se všichni snaží získat výhodnou pozici vedle nějakého soupeře, se kterým mohou poměřit síly

Zatímco v první části tahu hráč vyvolává jednotky, nyní může opět utratit body magie, ale tentokrát za stavby. Může jít třeba o nový portál, který hráči poskytne výhodu nebo další stavby vázané na konkrétní rasu.

Tím, že hráč získal výhodnou situaci, ji nyní může využít až na tři útoky. V nabídce má obvykle nejen bijce na blízko, ale také střelecké jednotky, které mohou střílet rovně až na vzdálenost tří polí. S pokusem o zranění může aktivovat až tři bojovníky. Ohlásí své úmysly a poté využije svoji sadu kostek. Hodí tolika, jako je síla útočníka položí na kartu soupeře odpovídající počet žetonů zranění.

A protože se postupně mágové v kole vyčerpají, mají nyní možnost znovu se nadechnout a nabrat body magie pro další svůj tah. Stačí odhodit karty z ruky. Za každou získá jeden bod magie a posune vždy svůj ukazatel na stupnici o jedno políčko doprava. To se hodí především u karet, které si generálové nechtějí nechat do příštího tahu. Jakmile totiž některé odhodí, tak si s využitím dobírací hromádky doplní ruku karet do pěti exemplářů.

Tím je tah u konce. V jednotlivých fázích dostanou hráči také příležitost využít speciální efekty karet událostí. Ty jsou navázané na konkrétní část kola, takže někdy lze použít efekt při útoku, jindy při stavbě. Někdy jde o jednorázové posílení, jindy se může jednat i o trvalý efekt.

Postupem partie se hráči a jejich balíčky vyčerpávají. Žádné nové karty ani posily ale na nikoho nečekají, takže pokud karty dojdou, už si generál musí vystačit s tím, co má v ruce a na bojišti. Vše je nakonec ale otázkou přežití Vyvolávače. Ten utrpí zranění nejen v důsledku útoku některého z přisluhovačů soupeře, ale navíc přijde o jeden bod života v každém kole, kdy nedokáže jeho armáda zaútočit na žádného protivníka. Ten vyvolávač, který vydrží na bojišti déle, se stává vítězem.

Summoner Wars je skvělá karetní bojovka pro dva, která má obrovskou variabilitu díky vysokému počtu armád, které jsou pro hru k dispozici. Už se základními šesti rasami jsou možnosti obrovské, když vezmeme v potaz skutečnost, že lze armády kombinovat a vytvořit multikulturní mix, který půjde do bitvy společně.

Ne, nová verze není a nikdy nebude kompatibilní s původní verzí, o které jsme už několikrát psali. Může za to nejen jiná grafika, ale především úpravy v pravidlech. Výrazný rozdíl je například v kartách událostí, které nově nemají vlastní fázi, ale každá patří k jedné z možných části tahu. Tím se stávají důležitým taktickým prvkem každého kroku.

Hráči se neustále snaží aktivně útočit. Mají k tomu velmi důraznou motivaci, protože pokud se jim to nepodaří, ztratí jejich vyvolávač jeden bod života. No a každý takový puntík je velmi cenný, protože právě tyto body jsou vším, co stojí mezi hráčem a jeho porážkou. Vyvolávač je prostě titulní a hlavní postavou a bez něj se armáda rozprchne do vše koutů.

Nové karty a skladba balíčků je výtečná. Celkově je vidět, že autoři myslí na zmiňované možnosti kombinování armád a tomu odpovídají také pravidla pro sestavování. Všechny karty jsou trochu silnější a znamená to, že z partie máte ještě lepší pocit. Navíc se všechen ten boj netočí tolik kolem samotného vyvolávače, ale mnohem důležitější jsou i jeho spolubojovníci.

Místo zmiňované fáze událostí, která zmizela, je tu nově fáze stavby. Tím přichází do hry nové možnosti budov, které se samozřejmě točí hlavně kolem portálů a umožňují jednotkám, aby se zjevily v týlu nepřítele. Pokud tam portál přežije nepřátelskou nevoli.

Pokud využijete ty sestavené základní, užijete si s nimi ohromnou porci zábavy. Jestliže se pustíte do vymýšlení a kombinování, přibude vám do partie ještě jedna úroveň zábavy. Hledání a kombinování karet a efektů tak, aby spolu co nejlépe fungovaly.

Hra zůstává parádně taktická. Všechno si krásně vymyslíte, pozičně odehrajete no a pak vám do toho hodí vidle kostky. Náhoda je totiž velmi důležitým parťákem při bojích ve Válkách vyvolávačů. Útočit lze na sousední jednotky a k zásahu potřebujete kostku, na které hodíte dostatečně vysokou hodnotu. Sílu jednotky tak určuje počet kostek, kterými se hází.

V boxu najdou hráči šestici ras: Strážci, Stepní elfové, Elementalisté, Padlé království,  Jeskynní goblini a Polární trpaslíci. Každý balíček je úplně jiný, zajímavý a liší se docela výrazně i grafikou. Ta je trochu pohádkovější a komiksovější než původní ilustrace. Je pouze otázkou vkusu, která verze se vám bude líbit víc. Druhá edice Summoner Wars: Války vyvolávačů je ještě blíže k parádnímu zážitku. Pokud máte doma box a armády z té původní verze, asi budete zklamaní, že je do této bitvy nevyšlete. Ale odměnou za novou krabici s novými rasami bude parádní zážitek se skvělými novinkami. Summoer Wars: Války vyvolavačů ve své druhé verzi jsou bezpochyby lepší a zajímavější hrou, což z nich dělá opravdu výbornou hru.

Summoner Wars: Války vyvolávačů nás zvou do bitvy už podruhé. Nová vylepšená verze přináší obměněná pravidla a spoustu nové zábavy. Vyvolávači nově nejsou tak silní a balíček nelze stavět jen kolem nich. Je třeba postupovat s celou armádou takticky, ale nespoléhat jen na své manévrovací schopnosti, protože kostka zde má významné slovo. Nové budovy, zajímavé trvalé události a penalizace za útočnou neaktivitu, to vše ještě posiluje celkový zážitek. Summoner Wars: Války vyvolávačů jsou ale nakonec o kartách a ty spolu ladí v balíčcích ještě o dost lépe než v původní verzi.
+ změny v nové verzi dávají smysl
+ dostatečně variabilní
+ napínavý boj