Recenze: Svět Otázky a odpovědi – cesta napříč kontinenty

svet-otazky-a-odpovedi-11

Cesta kolem světa zůstává pro většinu z nás stále jen snem. Vazba zaměstnání a rodiny, ale také nevídaná finanční náročnost z ní stále dělá pouze nedosažitelnou představu. A tak se můžeme na podobnou pouť vydat alespoň uvnitř krabice s deskovou hrou Svět: Otázky a odpovědi. My před sebou máme její druhou edici, kterou si pro nás připravila společnost Albi.

Otázek se v krabici s mrňavou zeměkoulí na víku nachází ohromných 2400 otázek na celkovém počtu čtyřset karet. Z toho je zřejmé, že každá karta nabízí rovných šest otázek – jedna pro každý kontinent, kterému náleží i samostatná barva. To zjistíme i na mapě, kterým vedou cestičky a propojují políčka nejen po obvodu, ale také šikmo středem.  Ale zpět k otázkám, jejichž sestavení má na svědomí tým autorů: Iveta Vodičková, Ivana Kocová, Markéta Kocová, Tereza Kocová, Martin Novák a Jan Cima.

Na začátku partie hráči pochopitelně nemají na výběr a rozloží mezi všechny účastníky herí plán s obrázkem zeměkoule. Plán je oboustranný, ale ilustrace jsou naprosto shodné. Do začátku si každý z hráčů vybere jednu barevnou plastovou figurku (škoda, že nejsou letadýlka). Vedle plánu pak položí zamíchanou zásobu karet a především žetony jednotlivých světadílů. Ty budou hráči získávat za svoje správné odpovědi.

svet-otazky-a-odpovedi-04

Partii hráči zahajují se svými figurkami v rozích na políčku s letadlem. Na začátku svého tahu hráč hodí kostkou a podle toho může svojí figurkou pohnout po nebo proti směru hodinových ručiček na plánu. Tím se jeho postavička zastaví na políčku určité barvy. To je světadíl, který jeho figurka na své pouti navštívila a hráč tedy bude muset prokázat znalost právě z této lokality. Jeden z jeho protivníků mu přečte otázku z karty a hráč poté musí ze tří nabízených možností vybrat tu správnou. Na kartě je označena tučně.

Úspěšná odpověď hráči poskytne žeton dané barvy. Ať už odpoví správně nebo ne, tah končí a je na řadě další soupeř. Jestliže někdy v následujících kolech zastaví hráč na políčku s letadlem, může svoji figurku přesunout (přeletět) na libovolné políčko kdekoliv na plánu. Tím si současně vybere okruh otázky pro toto kolo.

Výjimkou z pravidla o konci tahu je situace, kdy už hráč žeton kontinentu vlastní. V tom případě mu správná odpověď poskytne šanci na nový tah. To znamená, že čím víc žetonů hráč získá, tím delší dobu vydrží na tahu. Partie se blíží ke konci ve chvíli, kdy některý z účastníků získá i poslední, šestý, žeton. Nyní hráč musí z jednoho rohu vyrazit na pouť do středu, krok za krokem, odpověď za odpovědí až ve středu mu otázku položí protivníci. Pokud i tuto zodpoví, stává se vítězem.

svet-otazky-a-odpovedi-01

Svět: Otázky a odpovědi je přírůstkem do klasické rodiny vědomostních her. Nenabízí nic nového a zachovává si svůj klasický herní mechanismus, se kterým přišel Trivial Pursuit. Ovšem druhá edice nás zklamala zpracováním. Grafika na víku je lákavá, ale uvnitř na plánu i kartách jsou ikony už opravdu základní. A samotné protáhlé žetony za odměnu jsou sice pěkně barevné se siluetou daného kontinentu, ale určitě by se nabízela luxusnější a zajímavější podoba.

Bohužel pravidlo o opakování akce v případě, že je hráč úspěšný s odpovědí, ale má již daný žeton, může nepříjemně prodlužovat tah hráče. Proto je lepší hrát bez této možnosti nebo si ji trochu upravit. Na obranu autorů je třeba zmínit, že pravidla navrhují rovnou osm různých variant, jak si užít více než dvě tisícovky testů vědomostí.

svet-otazky-a-odpovedi-07

Celkově je třeba ocenit především nabídku otázek a jejich variabilitu. Nejsou zdaleka pouze geografického zaměření, ale různě se vždy dotýkají daného místa naší planety. Nechybí tak dějiny i sport. Díky tomu ale vlastně nakonec téměř nepoznáte, že hrajete právě hru Svět. Celý zážitek odlišuje snad jen ta grafika.

Hra je velmi náhodná. Šanci na zisk tématu řídí náhoda v podobě hodu kostkou. Pokud tedy hráč má smůlu, může kolem svého chybějícího světadílu chodit hodně dlouho a neúspěšně. Štěstí je prostě nezbytným předpokladem pro vítězství v této hře, ale na to jsme si už zvykli. Ale stále je to nepříjemná vlastnost základních pravidel tohoto mechanismu.

svet-otazky-a-odpovedi-09

Svět: Otázky a odpovědi září testováním vědomostí a nabídkou otázek. Výbornou sestavu ovšem nedoplňuje stejně kvalitní herní mechanismus, ačkoliv je stále úspěšný. Přesto jsou tu opakující se výtky, které naštěstí alespoň částečně vynahrazují obsažené varianty. Se zážitkem nedrží krok ale ani zpracování, které určitě mohlo být o pořádný kus lepší. I tak ale Svět: Otázky a odpovědi určitě zaznamená úspěch.

Svět: Otázky a odpovědi jsou zábavou, pokud si rádi testujete svoji hlavu soupeřivým způsobem. Hráči mezi sebou ale soutěží také v tom, jak dobře je poslouchá kostka. Štěstí je prostě potřeba, protože pouze tak rychle nastřádáte všechny potřebné kontinenty a jejich skalpy. Otázky jsou příjemně obtížné, ale nejsou věnované čistě světadílům, i když je možné každou informaci na danou lokaci reálně zařadit. Pravidla nabízí spoustu variant, které dělají ze hry Svět: Otázky a odpovědi solidní trvalku.

+ spousta otázek
+ svět jako ústřední téma
+ dost variant pravidel