Recenze: Arcadia Quest – draci ledu a chaosu

arcadia-quest-dragons-03

To poslední, co jsme potřebovali, jsou draci. Už tak jsme měli svých problémů dost. Příšery se ukrývají za každým rohem a bojovníků nám ubývá. Je stále těžší najít někoho, kdo umí zacházet s mečem a je ochotný se postavit tváří v tvář nebezpečí na dlouhé a vyčerpávající pouti.

A není to poprvé, co se svět Arkádie obrací na nás – hráče. Tentokrát za to můžeme poděkovat malým rozšířením hry Arcadia Quest, které nesou podtitul Frost Dragon a Chaos Dragon. I za jejich vznikem stojí sestava autorů Eric M. Lang, Fred Perret, Guilherme Goulart a Thiago Aranha. Jejich práce si určitě velmi váží u vydavatelské společnosti Cool Mini or Not. Tyto nové krabičky pak distribuuje v Evropě společnost Esdevium Games.

Budeme se řídit pravidlem nejdřív led, potom chaos. A tak se z dvojice stejně velkých krabic nejdříve budeme věnovat té modré. Její víko pokrývá portrét draka, jehož tělo je tvořeno ledovými krápníky a z jeho tlamy nešlehá nic jiného, než chladivý led. A uvnitř této vysoké a měkké krabice najdou hráči především obrovskou figurku draka.

arcadia-quest-dragons-20

Prostor s ním sdílí také pravidla a nějaké žetony. Nechybí ale ani karty (vázané na draka), ale také sadu nových karet předmětů. Popis krabice platí i pro draka chaosu. Jen to víko je trochu barvitější a figurka draka úplně jiná (šedá). Jeho postava vypadá mnohem nebezpečněji a to i na samotné ilustraci. K oběma krabicím se pak vážou také nové karty dračího kamene. Co do počtu si prostě obě krabice nemají co vyčítat, ačkoliv ledová krabice má více žetonů mrazu a navíc i ledové ohrady, to drak chaosu má ve své službě portály. Obě rozšíření pak nabízí také jednu oboustrannou herní desku s mapou.

Arcadia Quest je hra, ve které si hráči bojují proti sobě. Mají vždy ve svých službách skupinu hrdinů, která se prochází po mapě a snaží se splnit veřejné úkoly. Jenže v cestě jim stojí nejen figurky protivníků, ale také různá monstra. Je tedy třeba bojovat, vylepšovat své postavy a mít pořádnou dávku štěstí. Kostky hrají při soubojích důležitou roli.

Obě krabice jsou zamýšlené jako nové volitelné završení kampaně. A ne jako náhrada třetí úrovně, ale jako čtvrtá, zcela nová. Tím krabice fantasticky prodlužují standardní výpravy na pět příběhů. A jak pravidla říkají, je určitě rozumné ji zařadit až sem. To proto, že draci jsou opravdu strašlivá stvoření a je třeba být na ně opravdu připraven.

arcadia-quest-dragons-10

Krabice neobsahuje jeden, ale rovnou dva příběhy. Ty jdou po sobě a v prvním jde o to dostat draka dostatečně blízko na samotný souboj. Hráči tak používají různé prostředky, aby obří příšeru nalákali nebo stáhli na zem. Především jde o harpuny, které odpovídají samotným kartám úkolů. Ty hráči plní jako obvykle sami za sebe.

A jednotlivé krabice s draky lze uspořádat za sebe a udělat si tak epickou drakobijeckou kampaň. Ale zatímco první scénář je stále sobecký a každá gilda zde hraje sama za sebe, v druhém příběhu už všichni nemají na výběr. Drak je protivníkem, na kterého nestačí sami a musí své síly spojit. Tento zvrat je opravdu nečekaný a mění celkový dojem. Pokud by totiž neuspěli, prohrávají všichni bez rozlišení strany, kterou si vybrali.

I zde se ale příšery vždy pohybují v moci hráčů, kteří jsou pravidly povinovaní útočit na hrdinu, jehož mají nablízku. Jenže do bitvy zasáhne v druhém scénáři také samotný drak. Jeho zapojení řídí balíček karet, z nichž je vždy odhalena horní a ta určí nějaké efekty. S drakem na zemi se také mění pravidla pro strkání, boj a obsazená políčka.

arcadia-quest-dragons-17

Karty dračích kamenů pak jsou součástí herního plánu a hráči je mohou odhalovat, pokud dorazí na patřičné místo. Sem jsou karty umístěné na začátku partie a hráči neznají jejich identitu. Nabízí různé efekty, ale vždy škodí soupeři. Proto jsou vhodné do prvního scénáře, kde si jdou hráči po krku a mohou tak odvrátit útok draka od sebe a udělat cíl z protivníků.

Popsaná pravidla platí pro obě krabice, o kterých si dnes povídáme. Jenže pak jsou tu prvky, ve kterých se draci liší. Drak chaosu napáchá pořádný zmatek nejen v pohybu hrdinů (dokáže je pomocí portálů přesouvat náhodně po mapě), ale také v jejich inventářích.  A tak se může vybavení mezi hrdiny vyměnit a ještě každý získá nějaké to zranění jako bonus.

Mrazivý drak pak dokáže hrdiny pořádně zchladit. Zmrazí jim svým dechem některé vybavení, které pak nelze použít. Ovšem pokud se drak zaměří na některého z malých človíčků, dokáže jim zatopit ještě víc. Umí totiž svým dechem vytvořit vězení o čtyřech zdech, do kterého hrdinu uzavře. Ten se může snažit prosekat cestu ven, ale musí být úspěšný v hodu. Do té doby zůstává uzavřený bez možnosti pohybu nebo jiných akcí.

arcadia-quest-dragons-24

Je tedy zřejmé, že oba draci jsou dostatečně jedineční. Dají pořádně zabrat hráčům a souboj s nimi vůbec není jednoduchý. Takový drak má totiž spoustu srdíček, o které jej musí společnými silami bojovníci připravit. A pro hráče to skýtá opravdovou výzvu a to i při spolupráci. Ta navíc po nich chce něco, na co nebyli v minulých scénářích zvyklí. A taková nečekaná aliance nemusí vždy fungovat úplně ideálně.

Zpracování je naprosto luxusní. Především monstrózní figurky draků vzbuzují úžas. Zbytek už je vlastně ta klasika, na kterou jste zvyklí – karty a žetony. Figurky žádné další nečekejte, stačí ta jedna obrovská. Ale s nimi pak přichází také scénáře, které počítají s tím, že máte jednu nebo druhou základní krabici.

arcadia-quest-dragons-13

Frost Dragon a Chaos Dragon jsou nové rozšiřující krabice pro Arcadia Quest, které úžasným způsobem rozšiřují základní kampaně. Bohužel jejich znovuhratelnost je trochu na vážkách a nedáte si je asi pokaždé. Ale draci jsou tak úžasná stvoření a obrovští protivníci, že si je čas od času jako cíl svých dobrodružství v tomto světě vyhlédnete. Tyto nové krabice v celkovém dojmu obohacují partii velmi výrazně a prakticky zdvojnásobují samotnou kampaň. Rozšíření s draky tak rádi doporučujeme všem milovníkům Arcadia Questu.

AutorThiago Aranha, Guilherme Goulart, Eric M. Lang, Fred Perret
VydavatelCMON Global Limited
KategorieAdventure, Expansion for Base-game, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyDice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Variable Player Powers
RozšířeníArcadia Quest, Arcadia Quest: Inferno
RodinaComponents: Miniatures, Game: Arcadia Quest, Theme: Anime / Manga, Theme: Chibis

Arcadia Quest: Frost Dragon a Chaos Dragon jsou rozšířeními, které umožní příběhem navázat na libovolnou kampaň. A tak postaví hrdiny před velmi těžký úkol. Ten je rozdělen na dvě fáze a ta druhá už není individuální. Společnému úkolu se postaví všechny figurky dohromady. Drak kolem sebe šíří pořádnou zkázu a nedává hráčům vůbec prostor. Každé z nových monster je jedinečné a dodává partii novou zajímavou náplň, ačkoliv při opakovaném hraní vypadá hon na draka vždy dost podobně. Arcadia Quest: Chaos Draon a Frost Dragon jsou opravdovou výzvou.

+ krásné obrovské figurky
+ rovnou dva scénáře prodlouží kampaň
+ část je kooperativní