Recenze: Thunderstone Advance Caverns of Bane – příšery jsou bohaté

Thunderstone Advance: Caverns of Bane - balení

Stopa za hromovými kameny málem vyprchala. Jejich nositelé leží u vašich nohou, ale měli u sebe jen část celého hrozivého pokladu. Naštěstí ale místní obyvatelé viděli zrůdy utíkat a ukázali vám směr. Tak jste se pomalu dostali až do království Caligin, země trpaslíků. A právě tady, pod pevností Cheah Dell leží zapomenuté jeskyně. Jejich tma je ideálním úkrytem pro ty, které hledáte.

Nezbývá vám tedy nic jiného, že se pustit znovu do míst, kde je světlo tou nejcennější komoditou vůbec. Naštěstí už máte zkušenosti z uliček pod věžemi z ruin, ze kterých jste právě přišli. Není to nic pro klaustrofobiky a na strach vůbec není čas. Tak se zhluboka nadechněte a znovu se vydejte za modravou září hromových kamenů.

Thunderstone: Advance (recenze) je dobrodružná deckbuildingová hra, která si nás v recenzi získala už před více než půl rokem. Tenkrát se jednalo o novinku, dnes už její možnosti rozšířily hned dvě nové krabičky – první v pořadí se jmenuje Caverns of Bane a právě teď leží před námi. Později, koncem roku 2012, bylo představeno také druhé rozšíření s názvem Root of Corruption.

Thunderstone Advance: Caverns of Bane - karty

Koncept celé hry vychází ze starší hry Thunderstone. Její restart mají na svědomí ve firmě Alderac Entertainment Group (AEG), která miluje deckbuildingové hry. Tomu nasvědčují i další pecky, které jsme od nich mohli hrát – Nightfall (recenze) nebo Smash Up (recenze). Autorem Thunderstone: Advance je Mike Elliott a na Caverns of Bane pracovali také Edward Bolme, Jeff Quick a Mark Wootton. Svými ilustracemi přispěla řada autorů, včetně Jasona Engle.

Krabice obsahuje portét bojovníka se šípem a štítem. O příslušnosti do rodiny Thunderstoneů svědčí zlatavý rámeček a samozřejmě také nápisy. Samotná krabice je výrazně menší než původní Thunderstone: Advance a je podobná jako například Nightfall: The Coldest War (recenze). A je také podobně masivní, vyrobená z tvrdého a silného kartonu, jako by uvnitř držela nějaké opravdové nebezpečné stvoření.

Ve skutečnosti se ale v jejím nitru ukrývají jen a pouze hromádky karet. Dole je pochopitelně také plastový pořadač a všechno to zakrývá malá brožurka pravidel, která sumarizuje novinky, jež Caverns of Bane všem zájemcům přináší.

A že je to pořádné rozšíření vás ujistí pohled na balíčky karet. Těch je dohromady téměř 300 a zahrnují nové hrdiny (sedm), šest nových balíčků příšer (= ras), tři nové nositele hromových kamenů a také pochopitelně balíčky vybavení a spřátelených mírumilovných postav. Do vesnice tak přibude dalších třináct zbrusu nových karet. Ale to ještě není všechno, i když přeskočíme čtyři nové kletby. Jako absolutní novinka v Advance verzi přichází poklady!

Pro ty z vás, kteří ho neznají – Thunderstone: Advance je klasický deckbuilding ve fantasy světě, kde hráči společnými silami vyzývají příšery ukrývající se v temnotě. Začínáte se slabým jednoduchým balíčkem základní výbavy a nájemných bojovníků. Postupně do týmu zařadíte ale také hrdiny, pomocníky a silné zbraně. Kromě klasického zahrání karet máte možnost se také ve svém tahu zbavit jedné karty napořád nebo si připravit lepší pozici pro další kolo odložením některých karet zpět na dobírací balíček.

Čím hlouběji zajdete do jeskyně, tím méně světla sem proniká. Takže na to, abyste se mohli příšeře vůbec postavit, potřebujete dostatek loučí nebo jiných světelných zdrojů. Jsou zde světelné meče, kouzla, postavy vyzařující světlo, ale pak samozřejmě i specializované hořící klacky namočené v oleji. Prostě potřebujete přeskočit hodnotu temnoty, jinak si odečítáte postih.

Pak už stačí jen porazit příšeru a přestát její případné speciální schopnosti. Ty mohou zahrnovat i nějaké reakce na vaše vítězství. Kartu si vezmete do balíčku, kde bude čekat na konec hry. Partie končí po poražení nositele hromového kamene. Pak si jednoduše sečtete vítězné body za některé karty vybavení a především za poražené příšery. Podrobněji popsaná pravidla včetně zhodnocení základního balení hry najdete v naší recenzi Thunderstone: Advance.

A to je celý Thunderstone: Advance ve své jednoduchosti. Co vás z novinek určitě potěší hodně, jsou noví hrdinové, které můžete najmout do svého týmu. Protože se nacházíme v trpasličím království, dostanou se vám do ruky rovnou dva noví hrdinové této národnosti.

Na úvod jsou tu hrdinové. Je jich rovnou sedm a dva z nich jsou trpaslíci. Oba muži spoláhající na sílu fyzického útoku. Jejich destruktivní síla však něco stojí. Například Disowned Berserker je nebezpečný nejen příšerám, ale i svému okolí. Proto po úspěšném boji v kobkách musíte kromě poražení příšery zaplatit také jedním svým hrdinou, který skončil pod čepelí jeho sekery.

Ale jsou tu i další, tři lidští a dva elfí bojovníci. Zajímavý je Spellsword Vanquisher, který vám přidá ke svému silnému fyzickému útoku ještě magii za každý předmět přítomný v boji. Ostatně většina ostatních hrdinů si zahrává právě s magií a jejím vylepšováním. Je zde Patternmage Augur, která vám ke svojí magické síle umožní ještě zkontrolovat karty nahoře vašeho balíčku.

Celkově jsou hrdinové zajímavým rozšířením těch ze základní hry. Cenou se pohybují od levných za čtyři a pět peněz až po extrémně drahé. Tím je třeba už zmiňovaný Vanquisher, který už na druhé úrovni stojí opravdu monstrózních dvanáct zlatých. Každý z hrdinů si ale určitě najde místo do vašich specializovaných balíčků, pokud se zrovna ocitne v nabídce.

A co tu máme dál? Nemohou pochopitelně chybět ani zbraně, které k hrdinům nerozlučně patří. Jsou zde celkem čtyři a dvě z nich potvrzují opět naše slova o magii. Semínková bomba (seedbomb) vám kromě svého magického útoku síly dva přinese ještě možnost ponechat si při levelování i původního slabšího hrdinu, kterého byste jinak odhodili. Umožní vám vlastně takové klonování! Ale musíte kartu obětovat. Tento klonovací nástroj u našeho stolu získal velkou oblibu v partiích, kde se vyskytoval.

Je zde i Kořenový meč (Taproot Blade), který vám umožní za cenu zničení jedné karty navýšit svůj útok i světlo. A to se občas hodí. Navíc se tak třeba i zbavíte nechtěné karty. U karty ostnů pak ani nejde o jejich útok, ale především obranné schopnosti před následky bitev s příšerami. S tímto vybavením u sebe se můžete neohroženěji pouštět pod zem a do soubojů.

Ale recenze tu nejsou od toho, aby se zabývaly každou konkrétní kartou. Z kouzel zmíníme Soví oči (Owl Eyes), které se hodí především v počátcích nebo v soubojích v hlubších místnostech jeskyně. Umožní vám totiž ignorovat trest za tmu a nedostatek světla. Pokud se na kartu zaměříte, nemusíte se tolik starat o dostatek zářivých předmětů. A to je určitě dobrou variantou.

Mezi novinkami najdete i nové vesničany a také další předměty. Dva z nich jsou talismany se speciálními schopnostmi. U toho zvířecího (Animal Talisman) si můžete vybrat bonus, který na svoji armádu hrdinů použijete. Zato Charm of Venery vám za svoje dvě světla (má cenu pouhé dva zlaťáky znemožní navštívit vesnici, pokud jej držíte v ruce. Dobrá karta na začátek, ale jakmile nastřádáte světlo, velice rádi se jí zbavíte.

A co příšery, je s nimi opět legrace? No to si pište. Jsou tu červi, trolové vedení kostilamem (Troll Bonebreaker), který si na vás přichystal kletbu, nebo netopýří chiroptidé. Elementálové vás donutí odhalit horní kartu z balíčku a právě její identita určí provedení nějakého efektu. Na beztvaré Oozy můžete útočit pouze magií a Doomknighti vám dají pěkně zabrat, protože se jim zvyšuje život.

Důležití jsou ale také tři noví nositelé hromových kamenů. Je tady kostlivec Xobmokt s globálním efektem od jeho objevení v halách. Lich Mowtil, který funguje podobně jako Doomknighti a hrozivý Goron Singlemind se šestnácti základními životy.

Jsou zde samozřejmě i další karty, které vám umožňují všelijak vylepšovat útoky, dobírat nové karty nebo získávat bonusové zkušenosti. Takové ty klasické finty, které nesmí chybět ani v rozšíření, protože jejich počet nikdy není dostatečný.

Ale to nejdůležitější, co Caverns of Bane přidávají, jsou karty pokladů. Malý balíček, to je pravda. Ale je v něm ukrytá radost. Jenže ve skutečnosti jsou takové poklady dvojsečnou zbraní. Dokud je totiž má vybavené příšera v hale, těží z jeho výhod právě ona. Teprve ve chvíli, kdy ji porazíte, můžete si odměnu vzít a používat ji od té doby ve svůj prospěch.

Věřte nám, že hra s poklady je ještě zábavnější. A ani nevadí, že jich není až tolik a začnou se brzy opakovat. Stejně vás hra s nimi bude bavit opravdu víc. Karty pokladů zamícháte do balíčku příšer (jejich počet záleží na vás nebo můžete nechat náhodu, ať to určí za vás). Nemusíte použít všechny. Ve chvíli, kdy odkryjete poklad, dáte jej do haly a k němu přidáte ještě příšeru, která ho má v držení.

Takže perfektní rozšíření? V tom se opravdu nemýlíte. Tohle rozšíření je prostě skvělým dodatkem pro všechny, kteří mají základní krabici s Thunderstone: Advance. Ale je tu přesto ještě něco, co jsme nezmínili.

Autoři se totiž dodatečně, po vydání první krabice, rozhodli změnit grafiku karet. Samotné úpravy se dotkly předmětů, jejichž pozadí se změnilo z růžového na oranžové. Emblémy po krajích karet se zvýraznily. Zůstává ale nepřehlednost mezi předměty a zbraněmi, které na první pohled podle barvy nerozeznáte a musíte hledat jejich popis.

Tyhle drobnosti se ale krabici dají snadno odpustit. Zábava, kterou Caverns of Bane přináší, se totiž nedá vyjádřit žádnou číselnou hodnotou. V případě, že vás Thunderstone nebaví, tohle rozšíření na tom nic nezmění. Ovšem pokud jste fanoušky této deckbuildingové hrdinovky, pak je koupě této krabice povinností.

AutorJoe Babbitt, Edward Bolme, Curt Crane, Mike Elliott, Jeff Quick, Mark Wootton
IlustraceDrew Baker, Chris Dien, Jason Engle, Richard Sardinha, Erich Schreiner, Chris Seaman, Mark Tarrisse, Shane Tyree
VydavatelAlderac Entertainment Group, Pegasus Spiele
Počet hráčů1 - 5
KategorieCard Game, Expansion for Base-game, Fantasy
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Open Drafting
RozšířeníThunderstone Advance: Numenera, Thunderstone Advance: Towers of Ruin, Thunderstone Advance: Worlds Collide, Thunderstone: Starter Set
RodinaGame: Thunderstone, Game: Thunderstone Advance
Alternativní názvyThunderstone Advance: Verfluchte Höhlen, Thunderstone Advance: Verfluchte Höhlen

Thundestone Advance se velice rychle dočkalo prvního rozšíření, které obohacuje váš zážitek ve všech směrech. Caverns of Bane obsahuje velké množství karet, které vám zaručí svými nápaditými schopnostmi nové výzvy. Postavit se jim můžete v kůži nových hrdinů s unikátními schopnostmi, ať už se jedná o rasu trpaslíků nebo jinou. Nejvíce prostoru v krabici zabírají karty nepřátel. Je zde řada různých ras, které se mohou v jeskyních ukrývat a překvapit vás svými záludnými efekty. S prvním rozšířením se nenápadně trochu změnilo i grafické zpracování karet – rámečky jsou světlejší a pozadí na kartách změnilo barvu. Úplně nejdůležitější na tomto rozšíření jsou ale poklady, které mohou příšery u sebe nést ve chvíli, kdy je potkáte. Neváhají je použít v boji proti vám, ale pokud se jim postavíte a porazíte je, získáte jejich výhody pro sebe. Nové rozšíření tak přináší nejen mnoho nových karet, ale především nové a napínavé zážitky. Hra je s ním o chloupek těžší. A to je dobře. Pro fanoušky této hry se jedná rozhodně o dobrou volbu.

+ noví hrdinové
+ skvělé karty pokladů
+ spousta nových nepřátel