Recenze: Pastiche – slavní malíři na talíři

Pastiche - balení

K vánocům jste dostali malířskou paletu. S láskou si prohlížíte jednotlivé jamky pro barvy a představujete si, co všechno s nimi bude možné dokázat. Jakmile je jednou naplníte a zpřístupní vám celou paletu světa, nic pro vás najednou nebude překážkou. Můžete se najednou vydat kamkoliv vás fantazie zavane. Stačí několik tahů štětcem a jste tam. Ve světě na plátně.

Tenhle krásný a elegantní barevný život na malířském stojanu se teď přesouvá do obývacích pokojů. Nemusíte se bát, že si ušpiníte koberec nebo ruce. Tentokrát se jedná o čistou zábavu, která vám navíc rozšíří obzory. Připravte se na záplavu uměleckých děl..

Stavidla otevře desková hra Pastiche, která sice se svým prvním vydáním v roce 2011 není žádnou novinkou, ale přesto si zaslouží vaši pozornost. Jejím autorem je Sean D. MacDonald, o grafické zpracování se postarala společnost Pixel Productions. Hlavní součástí grafiky jsou ale umělecká díla slavných malířů, jež poskytla v tisknutelné formě Bridgeman Art Library z New Yorku.

Pastiche - připravená hra

Hru vydala společnost Gryphon Games původně v Americe, ale hra se dostala i na starý kontinent. O její prodej se stará společnost Fred Distribution. U nás pak můžete Pastiche koupit například v obchodě HRAS.

Krabice je na svoje menší rozměry (přibližně formát A4 naležato) překvapivě těžká. Co to má na svědomí? Určitě ne pravidla, ačkoliv brožura s řadou jazyků je poměrně silná. Samotná pravidla v angličtině ale nejsou nijak dlouhá a to ještě obsahují celostránkové příklady průběhu partie. Jedná se současně o jedny z nejlépe zpracovaných pravidel, které jsme viděli. Naučit se podle nich hrát Pastiche je absolutní hračka.

Pod návodem se ukrývá rozkládací herní plán. Ten ale ve skutečnosti vůbec nebude sloužit k hraní, ale poslouží vám jako zásobárna barev. Má dokonalou podobu malířské palety s celkovými sedmnácti barvami!!

Pastiche - připravená hra

K jejímu zaplnění budete potřebovat poměrně obsáhlou hromádku karet s barevnými fleky. I těch je celkem sedmnáct druhů a dohromady 132 karet. Kromě anglického názvu v horní části karty na ní najdete také její bodovou hodnotu, kterou využijete až na konci partie.

Nyní je ale důležité se zmínit také o dalším rozdělení barev, které není patrné na první pohled, ve hře je však velice důležité. Pastiche rozděluje hry na primární (červená, žlutá a modrá, všechny hodnoty 4 bodů), sekundární (oranžová, zelená, fialová a hnědá, každá pouze za jeden bod), tertiaries (například olivová nebo purpurová za dva body), stíny (bílá a černá za tři body, šedá za šest) a zcela stranou stojí béžová (bisque za čtyři body). Rozdělení barev je podle toho, jak je můžete namíchat – ze dvou nebo tří dílů primárních barev.

V krabici na nás ale kromě karet čeká také záplava šestihranných dílků s barevnými fleky. Všechny tyto barvy jsou jen a pouze primární a jejich mícháním budete vytvářet ty ostatní. Jeden trojdílek pak slouží jako základní do začátku partie.

Pastiche - připravená hra

Zbývají nám tedy ty slavné obrazy, o nichž jsme se bavili už dříve. Ty jsou hlavním důvodem váhy celé krabice, protože těchto 34 karet zakázek je vyrobeno z pevného a silného kartonu. Na každém je nakreslený jeden obraz, u něhož se kromě názvu dozvíte autora, místo uložení i letopočet vzniku. V pravém horním rohu je bodová hodnota, kterou získáte, pokud dokážete nasbírat a obětovat všechny potřebné barvy. Ty jsou samozřejmě na kartách zakázky také nakreslené i se slovním názvem každé z nich.

Už už by se zdálo, že to je všechno. Jenže tvůrci v Eagle Games šli ještě dál a do hry přidali dřevěné malířské stojany! A to hned dva pro každého hráče. Jsou to typické trojnožky, které mají místo, kam položíte rozpracovaný obraz. Hráči určitě ocení také pomocné kartičky, které jim naznačují všechny barevné kombinace, jejich výsledek a na druhé straně také průběh samotného herního kola.

Nyní jsme se konečně propracovali k přípravě, která je vlastně hodně jednoduchá. Hráči do středu stolu položí startovní trojdílek, všechny ostatní zamíchají, položí stranou a dva si vezmou k sobě. Na paletu rozloží jednotlivé karty barev a od sekundárních odstínů dostanou vždy po jedné kartě do začátku. Doporučujeme nedržet karty v ruce, ale položené na stole, protože není důvod je mít v tajnosti před soupeřem.

Pastiche - rozehraná hra

Teď si ještě všichni zúčastnění hráči vezmou dvojici stojanů a náhodně si vylosují svoje dvě počáteční zakázky. Vlastně až teď jsme si uvědomili, že se na hru dá nahlížet také tak, že se stanete svým způsobem padělateli slavných obrazů. A ještě za ně možná inkasujete vítězství! Super!

Z ostatních obrazů vytvoříte dobírací zásobu. Ale také čtveřici karet zakázek položíte otevřeně na stranu stolu. S galerií mohou hráči měnit svoje zakázky, o něž nemají zájem a náhodným vytažením z balíčku je dostanou. Jednotlivé obrazy se liší podle bodů, ale přímo úměrně také v obtížnosti.

Partie má naprosto jednoduchý průběh. Na začátku svého tahu vždy vezmete jeden ze dvou šestistranných dílků a umístíte jej do středu k stále narůstajícímu hernímu plánu. Natočení a pozice je pouze na vás, dílek se musí prostě dotýkat jednou nebo více stranami již vyložených základních barev.

Pastiche - rozehraná hra

A tady nastává základní strategický úkol pro každého z hráčů. Položením dílku mixujete a získáváte barvy do svého atelieru, kde je pak budete moci použít. Kombinují se vždy dvě základní barvy z vašeho dílku a jeho nového souseda, což vám zajistí obvykle přesně dva sekundární odstíny. Například modrá a žlutá je zelená, zatímco kombinace červené a modré vám přinese fialovou.

K tomu ale obvykle (pokud jste přiložili kartičku alespoň dvěma stranami) dostanete ještě terciální barvu za místo, kde se šestiúhelník potkává se dvěma dalšími vrcholy. Zde totiž spolu sousedí rovnou tři barevné puntíky. A z jejich kombinace vznikne vždy nějaká speciální barva, kterou jinak budete shánět těžko. Jako příklad uvedeme třeba červená + žlutá + modrá rovná se hnědá barva.

Od každé ze získaných barev si vezmete jednu kartu z palety a položíte si ji před sebe. Výjimkou zůstává situace, kdy přiložíte k sobě dva stejné puntíky (ne v rohu). V takové situaci nedostanete nic, protože primární barvy lze získat pouze jinak. Za tímto účelem musíte obětovat jednu celou kartičku a místo klasických kombinovaných barev si vezmete jednu základní podle puntíku, který je natištěný uprostřed šestihranu.

Pastiche - rozehraná hra

Poté, co jste si nahrabali nějaké nové barvy, můžete s nimi obchodovat, abyste získali jiné. K některým vzácnějším barvám se totiž jiným způsobem ani nedá dostat – mluvíme samozřejmě o černé, bílé, šedé a béžové. Ty musíte získat právě výměnou za tři jiné barvy. Tedy až s výjimkou šedé, k níž potřebujete dokonce rozmazat černou a bílou.

Kromě obchodování s paletou můžete domluvit libovolný obchod také s kterýmkoliv ze soupeřů. Protože všichni mají své barvy otevřeně položené před sebou, můžete rovnou hlásit svoje představy o výměně. Někdy je takové prohození opravdu oboustranně výhodné a hráči jej uvítají.

Je to také chvíle, kdy můžete vyměnit jednu ze svých zakázek s galerií. Jednoduše vezmete ze stojanu svůj rozpracovaný obraz, položíte jej do nabídky a vezmete si jeden z nich k sobě. Tak se dá občas takticky využít a urychlit zisk bodů, pokud vám nepřijdou správné obrazy k barvám, jež máte zrovna nastřádané.

Pastiche - karty obrazů

Nejdůležitější možností je ale namalování obrazu. Stačí ohlásit, že se vám to podařilo, ukázat soupeřům zakázku a karty k ní potřebné. Všechny použité barvy odložíte zpět na paletu, hotový obraz si položíte před sebe a za hromádky si vezmete náhodně nový.

Na konci každého kola nesmíte mít na stole před sebou více než osm karet barev. Je tedy dobré je využít, třeba proměnit za jiné, než abyste je museli bez užitku vyhodit. Pak už si pouze doberete jeden nový šestistranný dílek a předáte pomyslný štětec dalšímu hráči.

Hra končí po dosažení stanoveného počtu bodů. Ten se liší pro různé počty soupeřů a jednoduše jej získáte sečtením bodových hodnot obrazů.. Jakmile někdo z hráčů tuto hranici dosáhne, dohrají svůj tah ostatní hráči tak, aby za sebou všichni měli stejný počet kol. Pak si k získaným bodům za obrazy přičtou také body za barvy použitelné v rozpracovaných obrazech a také sběratelský bonus za více obrazů od jednoho autora. Pak už je jednoduché určit vítěze s nejvyšším dosaženým počtem bodů.

Pastiche - karty

Pastiche je vizuální pastva pro oči. To je dobře, protože hra zabývající se tak citlivým tématem, jako je umění, by měla sama koketovat s dokonalostí. A to se této hře alespoň po stránce zpracování rozhodně daří. A jaké jsou naše dojmy z hlediska hratelnosti?

Pokud vás něčím hra opravdu dostane, je to mixování barev. Je zpracované s naprostou samozřejmostí a po několika tazích vám skvěle přejde do krve. Hra vás naučí znát všechny kombinace barev a jejich výsledky, což může mít využití i v praktickém životě. Navíc je to ohromná zábava barevné puntíky tímto způsobem kombinovat.

Natočení dílku a spousta míst k položení vám ale dá pořádně zabrat. Nejlepší místo je málokdy vidět na první pohled, proto máte ale naštěstí celý tah na to, abyste místo našli. Jenže pak vám jej soupeř zabere a můžete hledat nanovo. Právě s občasnými delšími tahy jednotlivých hráčů se můžete v partii Pastiche potkat, zvlášť pokud narazíte na hodně přemýšlivého a pečlivého protivníka.

Pastiche - karty obrazů

Všechno ostatní je ale výtečné. I když vám náhoda přiřadí špatnou zakázku, která se vám nehodí, můžete ji vyměnit s nabídkou v galerii. Jen náhodně losované dílky vám občas překazí plány, ale právě proto můžete pracovat na dvou obrazech současně. Pokud zrovna nemůžete kombinovat pro jeden, obvykle najdete způsob, jak dílek využít ve prospěch druhého.

Jediným výraznějším nedostatkem Pastiche se tak stává malá míra interakce. Celá partie se odehrává na několika částech stolu, ale přitom si do ní hráči vůbec nezasahují. Nemohou si kazit svoje malířské snažení a o vítězi rozhodne prostě a jednoduše schopnost být tím nejlepším v kombinování barev.

Naopak výtečně je vyřešené bodování. Ačkoliv partie skončí třeba těsně předtím, než stačíte dokončit obraz, dostanete za něj body. Respektive za barvy, které už máte a použili byste do něj. A protože je výsledný obraz součtem bodových hodnot všech potřebných barev, může to být úplně stejná hodnota. Jen ty bonusy za autory se nám trochu nezdají. Přidávají do hry nejistotu a neovlivnitelnou náhodu, proto jsme hráli raději bez nich.

Pastiche - připravená hra

Pastiche je vynikající strategickou hrou, která vám kromě opravdu přemýšlivé zábavy nabídne ještě vzdělání v podobě obrazů a také pastvu pro oči, co se týká zpracování. Pastiche je pro všechny, kdo milují barvy a jejich kombinování. Přemýšlivá, elegantní a zábavná. Pastiche je pastvou pro oči i pro taktického ducha.

AutorSean MacDonald
IlustraceJean Frédéric Bazille, Sandro Botticelli, Mary Cassatt, Paul Cézanne, Leonardo da Vinci, Edgar Degas, Paul Gauguin, El Greco, Winslow Homer, Édouard Manet, Franz Marc, Claude Monet, Raphael (I), Pierre-Auguste Renoir, Georges Seurat, Paul Signac, Gerard ter Borch, Henri de Toulouse-Lautrec, Rogier van der Weyden, Vincent van Gogh, Rembrandt van Rijn, Diego Velázquez, Johannes Vermeer
VydavatelEagle-Gryphon Games, Pegasus Spiele
(12 voters)
KategorieEducational, Renaissance
MechanismyHand Management, Open Drafting, Pattern Building, Set Collection, Tile Placement, Trading
RozšířeníPastiche: Expansion Pack #1, Pastiche: Expansion Pack #2, Pastiche: First Edition Commission Cards, Petite Pastiche: Extra Commissions #1, Petite Pastiche: Extra Commissions #2, Petite Pastiche: Extra Commissions #3
RodinaComponents: Hexagonal Tiles, Misc: Mensa Select, Series: Family Games (Gryphon Games), Theme: Art, Theme: Fine Art and Art Museums, Theme: Painting / Paintings
Alternativní názvyPetite Pastiche

Pastiche je krásnou rodinnou strategickou hrou, která vyniká výjimečným zpracováním. Hra o kreslení obrazů dokáže na první pohled zaujmout úplně všechny bez rozdílu věku a zájmů. Vaším základním nástrojem v průběhu celé hry bude barevná paleta. A je téměř opravdová, protože je v její podobě vyroben herní plán, odkud si budete brát namíchané barvy. Všechny potřebné lze vytvořit z trojice základních, ve hře to znamená přikládání šestiúhelníkových dílků k již sestavenému hernímu plánu. Hráči tak mají kontrolu nad barvami, které dostanou. Na zkompletování svých zakázek potřebují pevně dané množství a jakmile se jim to podaří, dostanou body. Partie je rychlá, plná taktiky a neobsahuje téměř žádné tajnosti před soupeři. Jen ty obrazy si neukážete, protože je máte postavené na krásných dřevěných stojanech. Pokud hledáte netradiční deskovou hru, která zaujme i nezkušené hráče, pak je Pastiche naprosto jasnou volbou i přes svoji trochu vyšší cenu.

+ perfektně trénuje vnímání barev
+ krásné obrazy slavných umělců
+ elegantní a návykový herní princip