Recenze: Tindaya – historie ráje

3.9

Když žijete na ostrově, musíte existovat v souladu s přírodou. Jste jí totiž vydáni napospas, ať už si to přiznáte nebo ne. Obklopeni vodou s nemožností uniknout rozzlobeným živlům z nitra země, je třeba si všemocná stvoření na nebesích předbíhat. Kmeny se ale nemusí bát jen nadpřirozených sil, ale také lidské hrozby. Na lodích se totiž blíží kolonizátoři, kteří mohou ohněm a ocelí zničit všechny jejich naděje na budoucnost.

Do vývoje kmenů na Kanárských ostrovech mohou nyní zasáhnout i hráči v monumentální hře Tindaya, kterou vytvořil designér Lolo González. Hra vyšla s ilustracemi Javiera Inkgolema pod záštitou společnosti Red Mojo Games. K nám ale dorazila novinka v kompletní české lokalizaci, kterou připravila firma Tlama Games.

Velká a těžká krabice ukazuje pár zástupců kmene, jak shlíží z vrcholu na okolní ostrovy a sledují blížící se nebezpečí. Uvnitř se ukrývá záplava kartonových herních plánů, ale především sada velkých dílců, které dohromady sestaví mořskou mapu. Ta čeká na to, že ji hráči zaplní šestiúhelníkovými destičkami ostrovů. Jedná se o dílky, které současně reprezentují terén pro zisk surovin. Právě ty na pozice rozmístí. Stranou připraví zásoby karet a osad. Ale na mapu také musí položit lodě conquistadorů.

Každý z hráčů si vezme desky kmene a řemesel, položí je vedle sebe a vybere si svoji barvu. Poté podle pokynů z karty přípravy hry zaplní většinu pozic řemesel a vynálezů. Na svoji šanci přiložit ruku k dílu budou na desce kmene čekat také postavičky vesničanů a vůdců. Stranou zatím zůstane ležet zásoba žetonů zdrojů. Své osady pak každý umístí na plán a zabydlí je figurkami vůdce a vesničanů.

Tím ale svět nekončí. Hráči k tomu ještě musí poskládat z kartonu titulní horu Tindaya, na které se budou uctívat božstva a k tomu poslouží karty obou mocných bytostí, ale také karty obětin a sada událostí. Na opačné straně herní plochy je prostor pro desku vysočiny, kterou obsadí figurkami zvířat. Na pastviny a chlévy, které na plánu přibyly, postaví figurky koz a prasat.

Příprava ale závisí také na tom, jestli si hráči zvolí partii, ve které bojují všichni proti všem nebo se místo toho pustí do budování společenství ruku v ruce. I v tom módu plném soupeření ale musí hráči myslet na spolupráci, protože záludní conquistadoři stále čekají na svoji příležitost. A pokud se rozhodnou spolupracovat, pak musí odhalit také jednu kartu úkolu.

Partie se dělí na tři věky, jak se kmeny vyvíjí a jejich šance na přežití všech nástrah se mění. Na začátku každého takového období je třeba nechat promluvit osud a odhalit novou kartu události. Ta ovlivní, jaké lodě se objeví na mapě. K tomu se mohou hráči od vědmy dočkat také proroctví, ale zajištěno to mají pouze v tom prvním. V těch následujících se o to musí přičinit donesením ohně k oběma vědmám. Hráči pak dostanou šanci se pobavit, probrat a vymyslet společnou vhodnou strategii.

Potom už dostanou místo slov prostor činy. Hráči k těmto akcím používají žetony ze své desky kmene, ať už jde o kostičky nebo o válečky. Zatímco s pomocí prvních provedou danou akci pouze jednou, válečky jsou silnější a umí zajistit její provedení dvakrát za sebou. Ale kostičky se vrací zpět do zásoby, válečky jsou odstraněny. Jak kostičky, tak válečky lze získat další oproti těm startovním.

Všichni účastníci se na tahu střídají a postupně provádí akce. Po většinu partie budou hráči provádět průzkum a spojí s ním pak ještě další navazující vedlejší činnosti. Průzkum kmenovému vůdci umožní posunout svými jednotkami, a to až o tři políčka. Při tom se dokážou pohybovat po souši i po moři s pomocí lodí. Na základě políčka, na kterém figurka zastaví, může provést hráč odpovídající vedlejší akce. Mohou tak sbírat žetony zdrojů, obchodovat s ostatními, zakládat nové osady, ale vstoupí do hry i přinášení obětin nebo chytání divoké zvěře, kterou pak lze chovat v chlévech a na pastvinách.

Kromě těchto obvyklých činností jsou tu ještě velké akce, které lze provádět pouze jednou za věk nebo dokonce pouze jedenkrát za celou partii. Akce na desce řemesel jsou momenty, které lze provést na koci každého věku a přinesou hráči produkci výrobků. Používají se k tomu akční žetony v kombinaci s deskou řemesel. Za kozy a prasata získají navíc hráči mléko a kýtu, ale kromě základních a složitých výrobků, které mohou přinést vhodně vyzkoumaná řemesla, lze produkovat i trvanlivé potraviny.

Aby hráči získali lepší přístup k řemeslům a tím si odemkli produkci nových výrobků, mohou použít akci rozvoj. S pomocí válečků pak mohou zpřístupnit svému kmenu nové dovednosti, které jej posune blíž k přežití.

Na konci každého věku se pak odehrávají pravidelné kroky. Vesničané, zvířata a dokonce conquistadoři se rozmnožují, pokud spolu dva sdílí stejné políčko. Ať už je ale obyvatel kmene kolik chce, je třeba je všechny nakrmit. Hráči tak musí mít připravený dostatek porcí jídla z produkce svých surovin a zdrojů. Některé vyprodukované potraviny jsou naopak netrvanlivé a pokud je hráči nevyužijí, je z nich odpad. To bohové vidí neradi, takže hráči si svoje počínání porovnají a majitel největšího počtu odpadků ztratí bod solidarity.

Jakmile hráči vyhodnotí, jestli se jim podařilo přinést bohům dostatek obětin, je na čase se postarat o vyhodnocení aktuální události. Ať už se jedná o sopku nebo tsunami, vždy je tu epicentrum a dočtené oblasti, což se dotkne nejen vesničanů, ale i zvířat. Tím ale pohromy nekončí, protože poté je čas na útok conquistadorů, kteří připlují k nějakému ostrovu a mohou s hráči svést bitvu.

V některých momentech přelomu věku může stoupat hněv bohů, například pokud nedostanou dostatek obětin nebo zůstane příliš odpadu po kmeni. Bohové to vidí jako mrhání jejich dary.

Hráči přečkají aktuální věk, pokud není hněv bohů příliš vysoký. V takovém případě smetou všechny kmeny bez rozdílu z povrchu zemského. A hráči prohrají. Musí tedy dávat dobrý pozor, aby taková situace nenastala.

Hráči se snaží o udržení nadvlády nad souostrovím, ale především o přežití. Pokud se jim podaří přestát všechny nástrahy, pak nad přírodou a bohy vítězí. V případě, že hrají soupeřivou variantu, ještě si sečtou své body za převahu v surovinách, ale třeba i v kartách cílů. Ten, kdo má nakonec nejvyšší skóre, se stává vítězem a tím, kdo si vysloužil maximální přízeň bohů.

Tindaya je opravdu jedinečným úkazem a komplexní zábavou napěchovanou rozhodováním a možnostmi, jak se pokusit ovládnout ostrovy. Především je ale úkolem hráčů udržet bohy šťastnými, aby nepřipravili bezmocným lidem nějakou drobou apokalypsu. Téma je hutné a je pěkně propojené do celé partie.

V srdci hry bijí euro mechanismy. Ústředním prvkem celé partie jsou budování motoru na suroviny a schopnost je dobře spravovat. Do toho zasahuje i drobný převahový prvek. A pak tu jsou momenty, které tak dokonale s eurem neladí – průzkum mapy a náhoda, která často umí rozhodovat.

Velkým problémem může být dlouhá příprava. Hra má velké množství komponent, které je potřeba pečlivě nastavit, a tedy i vzít do ruky. Počet komponenta pak má za následek i to, že v samotných tazích budete také dost času trávit různým přesouváním, aniž byste si užívali samotné hraní.

Každý tah a každý krok vyžaduje opravdu pečlivé plánování a ten, kdo rád analyzuje a hledá vazby a důsledky. Jednotlivé kmeny se liší, ale současně rostou jejich možnosti tím, jak si je hráči postupem času vylepšují. Ale ten pocit růstu není tak výrazný, jak by mohl být.

A přesto poté, co všechno máte pěkně naplánované, pokud máte smůlu a pohromy se budou na herním plánu zaměřovat na vaši část ostrovů, budete proti soupeřům nepříjemně znevýhodněni. S tím moc pěkně souvisí i události, které jsou odhalené na začátku každého tahu.

Ačkoliv jednotlivé tahy jsou docela rychlé, protože se hráči neustále střídají, celková partie je opravdu náročná. Vše je tematické, takže návaznosti se docela dobře pamatují, ale přesto musíte počítat s minimálně dvěma hodinami. Alespoň v situaci, kdy jsou v souboji zapojení čtyři maximální hráči.

Příručka pravidel je zpracovaná překvapivě pěkně, ale je našlapaná informacemi, které vás zcela zahltí. Naštěstí některá pravidla do partií přibývají postupně až s dalšími hrami, jak začínáte vše chápat a vplouvat do toho, jak se to celé hraje. Tyto části jsou přehledně označené.

Velkým plusem celé krabice je ohromná variabilita. A teď nemluvíme o důsledcích dlouhé a komplexní přípravy, která zaručuje jiné rozložení ostrovů, karet a dalších elementů. Mluvíme o tom, že si můžete partii zahrát kooperativně, proti sobě nebo dokonce do hry nechat přidat i nějakého zrádce. Možností je opravdu hodně a díky tomu vám Tindaya dlouho nebude připadat stejná a ohraná. Ale spolupráce nebo soupeření, partie je vždy docela podobná. To proto, že i v soupeřivé alternativě pravidel musí hráči spolupracovat, aby udrželi bohy spokojené.

Tindaya je pořádnou hrou, která vám zavaří už, když se ji budete snažit naučit. Ale jednodušší to nebudete mít ani v okamžiku, kdy začnete hrát. Vše je komplexní a plné rozhodování, ale základem zůstávají jednoduché mechanismy a velmi zajímavé téma, ve kterém se propojuje reálný svět s božstvy, které se snažíte udržet spokojené. Tindaya je zajímavou hrou ze zajímavého prostředí a nabízí solidní porci zábavy.

Recenze: Tindaya – historie ráje
+ více variant
+ výborné zpracování