Recenze: Tokyo Highway – křížení na všech místech

tokyo-highway-01

Když stavíte dálnici v České republice, není nad tím třeba moc přemýšlet. Je jasné, že silnice povede vpřed a občas se od ní odpojí nějaký sjezd a naopak se auta připojí na případném nájezdu. Jenže pokud jste stavitelem silnic v Tokiu, chce se po vás mnohem víc. Tyhle silnice musí být navržené, aby dokázaly zpracovat každodenní nápor ohromného počtu aut. Především ale povedou mezi obrovskými mrakodrapy a budou mezi nimi napnuté, jako nějaká pavučina. K tomu je potřeba skvělé plánování a smysl pro detail.

A tahle velká zodpovědnost padne na hráče, kteří se pustí do krabice s názvem Tokyo Highway. Jedná se o novinku japonské společnosti itten (dříve jsme recenzovali už jejich Tribe nebo Ponkotsu Factory), která zazářila na veletrhu Spiel 2018 v Essenu. Jejím designérem je dvojice Naotaka Shimamoto a Yoshiaki Tomioka a druhý jmenovaný se postaral také o grafiku. Celý výtvor se pak konečně dostává na evropský trh v distribuci společnosti Esdevium Games.

tokyo-highway-05

Zájemci dostanou do svých rukou čtvercovou šedivou krabici, které vévodí obrovský nápis jména hry, a nenadějete se tu žádných zbytečných obrázků. Všechna pozornost se zaměřuje až na obsah boxu, který je z velké části dřevěný. Je tu sada čtyř velkých budov různých tvarů, které vytvoří základní mapu hry. Hráči je rozestaví na libovolné pozice.

Hráče bude zajímat ale především téměř čtyřicítka tyčinek představujících silnice, které si mezi sebe rozdělí, ačkoliv nakonec nebudou obvykle použité všechny. Jednotliví účastníci ale dostanou kromě samotných silnic také figurky aut jedné barvy (až deset) a stavební sloupce. Jeden z nich každý hráč položí na svoji stranu stolu a s pomocí silnice vytvoří svůj vlastní nájezd na dálnici (druhou stranu položí na stůl) a obsadí jej jedním vozem.

Ve svém tahu hráč nejdříve zvolí směr, kterým by chtěl pokračovat ve stavbě dálnice. Po celou dobu jde o čistě taktické rozhodování, protože v následujících tazích se budou hráči snažit křížit silnice ostatních. Když má zhruba představu, kudy pojede jeho doprava, postaví sem sloupec ze svých kamenů. Tento základní sloup pro dálnici musí být o jedno patro vyšší nebo nižší než ten, ze kterého hráč plánuje stavět.

tokyo-highway-07

To znamená, že dálnice vždy povede buď do kopce, nebo z kopce. Jakmile je takový pilíř postavený, může jej okamžitě hráč připojit s pomocí silnice. Vezme tedy jednu ze svých tyčinek silnice a položí ji na zvolený startovní a nově postavený cílový sloup.

Při každém takovém propojení se hráč současně snaží umístit na tuto svoji silnici nové autíčko. To ale může provést pouze v případě, že taková silnice vytvoří nadjezd nebo podjezd s nějakou již existující silnicí. Pouze tak dosáhne umístění autíčka a přiblíží se případnému vítězství.

Hráči ze svých zásob mohou ale také použít žlutý sloup křižovatky, s jehož využitím může rozpojit svoji dálnici na dvě části a tím si zajistit možnost udělat na cestě také sjezd. Takový návrat na zem je oceněný další šancí na položení autíčka.

tokyo-highway-15

Všichni soupeři se v partii pravidelně střídají, rozšiřují každý svoji dálnici a snaží se vymanévrovat ostatní a současně se vyhnout stojícím budovám. Křížení pro umístění auta se počítá vždy pouze to první, takže celá stavba stále roste nejen do šířky, ale také do výšky. Pouze ten, kdo jako první položí i svoje poslední autíčko, se stává vítězem. V případě, že hráči dojde materiál dříve, z bitvy o výhru vypadává.

Tokyo Highway je naprosto jedinečnou a jinou stavěcí hrou, ve které se téma snoubí s šikovností hráčů. Při tom ale nejde jen o klidné prsty, ale také o správné plánování a taktické dovednosti. To všechno je nádherně propojeno a díky tomu se z Tokyo Highway stává opravdu zajímavý počin.

Každé položení nového pilíře nebo nové silnice se počítá. Hráči při tom musí dobře manévrovat, protože křížení je možné provést pouze nad (nebo pod) trasou soupeře. Díky tomu postupně na stole vzniká na první pohled chaotická pavučina tyčinek. Každá dálnice ale stále zůstává majetkem jednoho z účastníků, který ji má označenou svými autíčky.

tokyo-highway-13

Na hře je zajímavý nejen její důraz na přesné prsty. V krabici najdete dokonce pinzetu. Kromě toho ale především hráči mohou připravovat i různá komba, která jim umožní položit více aut. Tyto tahy nenastávají příliš často, o to větším zadostiučiněním ale pak jsou.

Z toho ale jasně plyne, že nejzajímavější je tato hra s větším počtem účastníků. Více dálnic znamená více možností k bodování a tedy napínavější a dynamičtější hru. Ve dvou je těch možností výrazně méně, ale zase je hra ještě mnohem více o manévrování se silnicemi. Poziční hra tady najednou je mnohem důležitější. Průběh je opravdu výrazně konfliktní, hráči jsou neustále v kontaktu.

Jako v každé dovednostní hře, i tady je samozřejmě šance, že hráč nedopatřením zboří celou stavbu. Pokud se tak stane v pozdější fázi partie, pak je to dost špatná zpráva pro hráče. Nastává totiž přestávka ve hře, dokud se nepodaří viníkovi znovu postavit celou mapu tak, jak byla před pádem. Navíc na závěr musí ze své zásoby zaplatit tolik silnic, kolik jich svojí neopatrností shodil. A to celé trvá.

tokyo-highway-14

Nejenže se v partii Tokyo Highway s každým tahem stane něco nového a zajímavého pro všechny zúčastněné, ale navíc to všechno krásně odsýpá. Díky tomu je celková délka zábavy daleko pod jednou hodinou. I ve vyšším počtu hráčů můžete počítat s maximálně pětačtyřiceti minutami.

Velkým kladem této novinky je také zpracování. Hra totiž vypadá na stole opravdu úžasně. Při tom dílky jsou trochu matné, takže nekloužou. To ale neznamená, že by bylo pokládání dílků jednoduché. Je to opravdu detailní a titěrná práce vhodná spíše pro chirurga. A přesto se u ní hráči skvěle baví a třeba i nad vlastními chybami.

tokyo-highway-17

Tokyo Highway je famózní dovednostní deskovou hrou, která dělá všechno podstatné správně a možná ještě lépe. Zařadila se mezi naše nejoblíbenější hry tohoto typu a to na absolutní čelo vedle skvělého JunkArtu. Její unikátnost je nejen lákadlem, ale také námětem k hovoru. Tokyo Highway je lahůdkou pro šikovné hráče, kteří mají v sobě špetku taktika nebo naopak pro přemýšlivé a plánující hráče, kteří by chtěli poškádlit své prsty.

AutorNaotaka Shimamoto, Yoshiaki Tomioka
IlustraceYoshiaki Tomioka
Vydavatelitten
Počet hráčů2 - 2
Herní doba50
KategorieAction / Dexterity
MechanismyNetwork and Route Building, Stacking and Balancing
RozšířeníTokyo Highway 2 + 4 Kit, Tokyo Highway: Cars & Buildings, Tokyo Highway: Expansion
RodinaCities: Tokyo (Japan), Components: Tweezers, Game: Tokyo Highway, Misc: LongPack Games, Players: Two-Player Only Games

Tokyo Highway je luxusní taktická hra, ve které ale úspěch stojí a padá se šikovností. Při tom je ale nejen napínavá, ale také rychlá a zajímavá. Narušit ji tak mohou pouze momenty, kdy jeden z hráčů stavbu v jejím průběhu shodí. Jinak je veškeré to manévrování opravdu jedinečné a zábavné. Tokyo Highway je skvělou hrou pro každého, kdo má rád výzvu.

+ volnost v každém tahu
+ důraz na detail
+ velmi konfliktní