Recenze: Untold – příběhy nejen z kostek!

untold-01

Ve světě plném páry a strojů se objevil stroj. Tajemná krabička jménem OZMO, která může přinést naprostý zvrat v technologiích. Ještě před několika týdny to byl pouze mýtus, za kterým jsem se hnal, ale dnes mám jasný tip na laboratoř, kde mají funkční prototyp. A už teď vím, že ho musím získat pro sebe!

Takhle nějak asi začínalo naše první dobrodružství, které jsme ve hře Untold zažili. Tato nová hra designérů Rory O’Connora a Johna Fioreho je totiž založená na populárních vyprávěcích kostkách se symboly. Ty můžete znát i z českých obchodů pod názvem Příběhy z kostek (vydává MindOK). Novinka vychází zásluhou společnosti The Creativity Hub jako novinka přelomu roků 2017 a 2018. Hra byla představena poprvé už na veletrhu Spiel 2017 v Essenu, její distribuci pro Evropu má na starosti Esdevium Games (Asmodée UK).

Tentokrát na nás ale čeká mnohem víc, než jen kostky. V tmavé krabici s komiksovou grafikou znázorňující nejrůznější fantastické výjevy, najdeme menší, napůl přeložený, herní plán. Pod ním pak jsou menší hráčské plány s pozicemi pro žetony a také nápovědou v levé části, ale především dva bloky s papíry.

untold-11

Níž na hráče čeká už pouze několik karet (výsledky a reakce) a samozřejmě samotné kostky. Těch je devět a ikonky jsou totožné s těmi kostkami ze základu. K nim dostanou hráči jako výbavu také kartonový box, ve kterém si s nimi mohou házet. Středem ale jsou dvouvrstvé kartičky, které budou vytvářet příběh. Právě tyto destičky rozloží (zatím obrázkem dolů) podle typů na pět připravených políček na plánu. Tím vytvoří kostru příběhu, který zatím ještě neznají. Do středu stolu položí krabičku s kostkami, poblíž zamíchané dva balíčky karet a na plán položí určený počet žetonů.

Zbytek přípravy je ve své podstatě už i tak trochu hraní. Všichni účastníci partie se totiž musí nejdříve dohodnout na vlastnostech svého dobrodružství. Musí tedy příběh zasadit do nějakého prostředí, času a dát mu další kontext. Totéž o chvilku později udělají s postavami. Tam si každý může určit nejen povolání a speciální schopnosti, ale také jméno a dokonce i vzhled (nakreslit portrét do připraveného okénka).

Celá partie se pak skládá z pěti postupných fází příběhu. Vyprávění začíná s první kartou a uvedením do příběhu. Všechny destičky (i ty pozdější) od hráčů nejdříve požadují, aby hodili sadou kostek a z nich vybrali symbol, kterým popíšou vývoj situace. Obvykle tak vyberou místo, kde se dobrodružství odehrává (nebo kam se přesunulo) a představí nějakého padoucha, později se pak situace vyhrocuje a zápletku hráči zesložiťují. S pomocí žetonů s otazníky pak mohou o své situaci získat více informací nebo si trochu pomoci nějakým zjištěním.

untold-03

Poté mohou na celou zapeklitou situaci reagovat aktivováním žetonů se symbolem filmové klapky. To jim umožní přímo ovlivnit situaci a provést jménem své postavy nějaký hrdinský čin. Podobně jako před každou scénou (jednou z pěti destiček), i tentokrát musí hráči být schopní svůj záměr popsat jednoduchou předepsanou větou.

Jenže to, jak se jim celá akce podaří nebo ne, určí otočení horní karty řešení ze zamíchaného balíčku. Akce může být buď úspěch, nebo zklamání. Jenže to není vše, protože k tomu mohou ještě nastat další pohoršující nebo polepšující události. Karty hráče pouze nasměrují, ale nakonec je pouze na týmu účastníků, aby všechno popsali v rámci svého příběhu a za použití fantazie.

Jednotlivé scény propojují ikony, které hráčům upřesňují vývoj příběhu. V každém příběhu nejde ani tak o nějaké vítězství, ale o zážitek. A ten končí vždy uzavřením páté scény s možností šesti akcí. Někdy ale ani ty nestačí k úspěšnému uzavření celého dobrodružství. Někdy tak zůstane řada neuzavřených konců. Hráči si však veškerý vývoj mohou poctivě popsat do záznamového archu, kde je pro každý díl série připrav jeden list A5. S postupem času se ale vyvíjí i postavy, kterým mohou přibývat schopnosti, ale i šrámy.

untold-04

Untold je hrou, která úžasným způsobem povzbuzuje fantazii. Zatímco původní Story Cubes byly naprosto volné a bylo jen na vás, co jste s nimi udělali, tady do hry přichází určitá pravidla. Ale právě ta vám umožňují opravdu pokaždé vyprávět smysluplný a napínavý příběh.

Je těžké nepropadnout možnostem a vyprávění v této hře. Po skončení epizody budete mít úplně stejně jako u nějakého televizního seriálu ihned nutkání pokračovat. Jenže tady neřídí vysílání žádná stanice, ale pouze vy. Je to jen váš příběh! Vy si určíte, kdy se bude další „pokračování“ vysílat a především to, jak dopadnou.

Ve hře se neustále něco děje, není nouze o zvraty a ohromné zážitky. A to je vlastně přesně to, o co se autoři snažili. Za všechno hovoří třeba závěr jedné naší epizody, na jejímž konci se jeden hrdina topí, druhý je omráčený na lodi padoucha a hledaný mocný předmět leží na dně zálivu v Paříži. To všechno a mnohem víc vám může přinést každá partie, kterou si u hry Untold vyzkoušíte.

untold-13

Na rozdíl od původních kostiček je tato novinka ve velké krabici určená především pro starší hráče, kteří umí vymýšlet opravdu navazující příběhy a dodržovat při tom nějaká omezení. I při vývoji celého dobrodružství do hry výrazně vstupuje náhoda. Nejde o samotné kostky, které většinou slouží pouze jako pomoc a inspirace, ale především karty řešení. Ty jsou náhodně odhalované a závisí na nich, jestli pokusy hráčů uspějí nebo ne.

A to je asi ten nejvíc hybný prvek celé hry. Všichni účastníci se musí totiž vypořádávat s následky a tím se celý zážitek velmi plynule posunuje neustále kupředu. Vše to je krásně variabilní díky široké nabídce destiček. Ty mají pokaždé trochu jiné ikonky a tím se opravdu epizody mezi sebou liší. Důležité je ale hlavně myšlení samotných hráčů.

Hra funguje skvěle už od dvou účastníků, ale i sdílení nápadů mezi více účastníky je skvělé. Celý příběh trvá podobně, jako je obvyklé u televizních seriálů. Šedesát minut vám bude stačit i včetně závěrečných poznámek, které budete dělat s radostí. Budete mít pocit, jako byste psali nějaký jedinečný blockbuster!

untold-18

Je ale možné, že vás hra bavit nebude. To proto, že to vlastně ve skutečnosti žádná hra není. Nejde tu o vítězství, ale pouze o prožitek. A pokud nemáte příliš dobrou fantazii a neradi cokoliv ostatním vyprávíte, pak si k partičce této hry raději ani nesedejte.

Máte rádi nekonečné seriály, ve kterých padouch vždy nakonec uprchne, a hrdinové jej musí příště zase znovu nahánět? Pokaždé vymyslí nějaký nový ďábelský způsob, jak zničit svět? Pak je tato hra pro vás jako stvořená. Rádi neustále vymýšlíte nové věci? Jste rádi originální a nechcete se opakovat? I pak budete ze světa Untold nadšení. Tahle hra totiž je pro všechny, kdo mají rádi příběhy a nebojí se používat vlastní fantazii.

untold-21

I Untold zůstává velmi volou hrou, která vás nechá vytvářet naprosto libovolné příběhy. Tentokrát ale mají hlubší smysl, protože obsahují vaše vlastní postavy a je možné je propojovat do delších sérií. A právě proto je Untold naprosto jedinečnou krabicí, která si zaslouží být uctívána všemi, kdo milují trochu toho vyprávění.

AutorJohn Fiore, Rory O'Connor
IlustraceRob Dalton, Winnie Shek
VydavatelThe Creativity Hub, Hub Games
(5 voters)
KategorieDice
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Role Playing, Storytelling
RodinaComponents: Dice with Icons, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Rory's Story Cubes, Mechanism: Story Creation
Alternativní názvyUntold: Das Abenteuer Wartet, Untold: La Aventura te Espera

Untold je ohromným počinem a fantastickým dárkem pro každého, kdo má rád příběhy a jejich vymýšlen. A kde jsou legacy hry omezené ve znovuhratelnosti, tato krabice vám nabídne naprosto jedinečné příběhy pokaždé, když ji otevřete. Ať už své nápady seřadíte do série a budete neustále bojovat v tom samém světě a s tím stejným padouchem nebo budete neustále vymýšlet nové, musíte být nadšení. Vše to ale předpokládá, že jste otevření vymýšlení nových příběhů a spolupráci s ostatními. Pouze tak může být Untold to, čím má potenciál být. Absolutním vyprávěcím hitem.

+ naprosté zaměření na vyprávění
+ kostky jen pomáhají
+ karty nabízí zvraty