Recenze: Valhalla – konec světa na dosah ruky

valhalla-01

Je to tady. Říkal jsem jim to, ale nevěřili mi. Desetkrát jsem se pokoušel o audienci o vladaře, ale nikdo mě nepřijal. Všichni si mysleli, že jsem blázen. Smáli se mi. Děti mne tloukly. Ale dnes je vše jinak. Lidé se třesou strachy před vidinou apokalypsy a ze mě se stal vrchní poradce. Konečně mám šanci něco dokázat.

Jenže co náš hrdina neví je to, že už za dva dny bude stát s ostatními poddanými svého vladaře na bojišti. Kdo nezemře hrdinskou smrtí, nikdy se do Valhally nedostane. Hru právě jménem Valhalla si pro hráče připravil zkušený designér Lukas Wozniak a její vydání svěřil firmě Go On Board. O českou lokalizaci se pak postarali ve společnosti REXhry a vše stihli tak, že hra poprvé zasáhla hráče v našem jazyce těsně před Vánoci 2019.

Boj o cestu na nebesa se ukrývá v masivní krabici, na které vidíme jen malý útržek z obrovské bojové vřavy. Nositelem zábavy jsou z velké části karty, ale součástí boxu není obsah jen pro základní zážitek. Hru si mohou zkušení hráči postupně dále obohacovat. Do začátku ale budou potřebovat pouze deset tuctů základních karet, které zamíchané zůstanou ležet uprostřed stolu, ale podle počtu hráčů je z nich třeba do začátku balíček odebrat a vytvořit tak odhazovací hromádku. K nim přiloží hráči také sadu kostek a bodovací kartu.

valhalla-07

Každý z hráčů si vybere desku, položí ji před sebe a vybaví sadou čtyř žetonů štítů. Jednotliví účastníci pak dostanou na výběr ze tří karet jarlů, z nichž si mohou ponechat vždy jen jednu. Tento velitel má při tom na kartě natištěné speciální schopnosti. Z odhalené nabídky karet bojovníků (o jednu základní kartu více než je hráčů) si potom jeden po druhém vybírají hráči jednu startovní kartu. Potom každý z hráčů dostane pět dalších karet (resp. sedm, z nichž si vybere pět).

Hráči se v rámci partie vždy střídají v provádění jedné akce. Na výběr mají z více dostupných možností, které vždy nějak operují s kartami v ruce nebo bojovníky na desce. Základem je přidávání bojovníka z ruky do družiny, kterou tvoří čtyři pozice na hráčském plánu. Později je lze vyměňovat. Místo jedné může hráč vyložit rovnou dvě karty, ale součet jejich zbraní nesmí být vyšší než tři. Na kartě každého z vikingů se totiž v levé straně nachází řada symbolů, které jej zařazují ke klanu, ale především specifikují požadavky na jeho aktivaci.

valhalla-03

Všechno to je ale jen a pouze příprava na bitvu. Ta je další možnou akcí, na jejíž úvod musí hráč na tahu zvolit jednoho z rivalů u stolu a ohlásit útok na něj. Vše zahajuje hod šesti kostkami v ruce útočníka. Výsledek je možné přehazovat, ale vždy za cenu odevzdání jedné kostky a ovlivní jej také následné hraní bitevních taktik.

S kostkami se hráči snaží aktivovat své bojovníky a to tak, že překryjí všechny jejich symboly v levé části karty. V tu chvíli se jeho síla přidává k výsledné síle družiny. Totéž pak provede i obránce a následně obě znesvářené strany porovnají a útočník tak může získat štít z desky obránce. Navíc všichni jeho použití bojovníci odchází do Valhally. Obránce své jednotky na odpočinek může poslat pouze v případě, že se úspěšně ubrání a jeho družina má vyšší sílu než nájezdník.

Na konci svého tahu si hráč jednoduše vezme dvě horní karty z balíčku, prohlédne si je, jednu si ponechá a druhou odhodí. Totéž může ale už jednou předtím provést jako jednu z dostupných akcí a jedná se o tu nejzákladnější možnost, jak strávit celý tah.

valhalla-09

Hráči tak neustále mění složení svých družin, vylepšují a snaží se zajistit svým bojovníkům místo na věčnosti. Pouze ve chvíli, kdy dojdou karty bojovníků nebo jeden z hráčů ztratí svůj poslední štít, končí celá partie. Všichni účastníci dostanou k dispozici poslední tah, po jehož odehrání si spočítají body slávy za získané štíty soupeřů a body za bojovníky ve Valhalle (uvedené v levém dolním rohu). Nejvyšší celková suma určí vítěze.

Valhalla je soubojem na ostří nože mezi kartami všech hráčů. Ti na sebe mohou, a dokonce i musí útočit. Hra je plná manipulace s kartami, ale stěžejním prvkem úspěchu jsou kostky. Bitva mezi družinami hráčů jsou napínavé a hodně záleží také na hráčových schopnostech, jak zkombinovat karty do dobře fungujících setů vzhledem k možnostem kostek. Samotné obsazování polí s kostkami, aby hráči aktivovali své bojovníky, je zajímavé.

valhalla-10

Jenže ono to, co jsme popsali v pravidlech, není zdaleka všechno. V pravidlech se totiž nalézá dalších sedm variant, kterými lze hru dále ozvláštnit. Liší se obvykle jak příprava, tak i průběh. A některé z možností jsou vhodné pouze pro vyšší počet účastníků. Ty jednodušší jen přidají nové karty do hry a tím mohou podvádět v bitvách (Lokiho lest) nebo se přidat na stranu některého ze soupeřů v bitvě (Thórova pomoc). Týrův hněv (další rozšíření) se zase hraje s kartou bojovníka a posiluje jej.

Jindy zase přispěchají do boje Valkýry či Trpaslíci a jejich čtyřicet karet zcela převrátí partii naruby. Body slávy z jejich karet totiž nejsou samozřejmé, ale mají svoje podmínky. Závisí na složení družiny, která odchází do Valhally. Oproti tomu podsadití bojovníci menšího vzrůstu zase mají své speciální schopnosti přímo na kartách.

Hráči ale mohou dokonce spolupracovat s hráčem sedícím naproti. Zbývající varianta zase dovolují hráčům bojovat o roli krále, jemuž se navíc zvyšuje úroveň a s tím se také mění schopnosti.

valhalla-12

Jak vidíte, těch možností je opravdu hodně. Samozřejmě jde vzít všechny karty a namixovat je do jedné partie, ale bez dostatečného obeznámení s jednotlivými možnostmi z toho pak vznikne jen nepřehledný guláš. Proto (stejně jako autor) doporučujeme zpočátku jen decentně mixovat a přidávat další speciality.

Ona je hra zajímavá i se základním vybavením. Mnoho her by si s takovým přístupem vystačila, ale o to větší poklonu si tato novinka zaslouží. Variabilita je tak zaručena na mnoho partií dopředu, ale i ty jednotlivé změny jsou dost kosmetické. Naštěstí samotné hry jsou kvalitní a zábavné, takže vám to ve výsledku nevadí.

Je jasné, že obecně jde částečně o taktiku, ale z velké části také o náhodu. Už na začátku každého kola je pouze na štěstí, jaké hráči přibudou do ruky karty. Na druhou stranu je velmi dobře snížen její vliv zařazením výběru ze dvou karet. Hře se tak daří docela pěkně maskovat náhodnou podstatu, ačkoliv nakonec o úspěchu rozhodně štěstí.

valhalla-15

Ve více hráčích je ukončení s pomocí nasbíraných štítů složitější. Ale i tak je partie překvapivě rychlá a i s více účastníky se vejde do jedné hodiny. Přesto se tahy zdát prázdné, pokud se vám nepodaří hodit správné hodnoty. Pak prostě prohrajete a nezískáte nic. Ale to už jsme zase zpátky u štěstí a smůly.

Téma je solidní a jeho originalita vypluje na povrch až ve chvíli, kdy vám dojde, že vaši bojovníci odchází okamžitě do Valhally za odměnu. Krásně to ladí s myšlenkou vikingů a jejich světa tak, jak nám jej báje vysvětlují.

Hru zdobí výtečná grafika, která výtečně odpovídá tématu a přenáší jej z plochy komponent do fantazie všech zúčastněných. Tato pochvala navíc nemíří jenom ke kartám, ale také k provedení kostek. U těch je třeba ocenit, že nejsou jen potištěné, takže opravdu vydrží i opakované házení po stole.

valhalla-18

Valhalla je dobře ukrytou kostkovou variací na starou Yahtzee, kde jde jen o sbírání sad symbolů na kostkách. Není pochyb, že ve hře má svoje nezaměnitelné místo náhoda. Ale přesto ha nabízí dostatek příležitostí, jak alespoň snížit jeho dopad. Valhalla je v součtu opravdu zajímavou a zábavnou hrou, která sice není extrémně taktická, ale ke svému tématu přistupuje svérázně a zajímavě, což ji řadí k počinům hodným povšimnutí.

AutorŁukasz Woźniak
IlustraceBarbara Gołębiewska
VydavatelCrowD Games, Go On Board, Last Level, REXhry
Rok vydání2018
Počet hráčů1 - 6
(6 voters)
KategorieCard Game, Dice, Fighting, Medieval, Mythology
MechanismyDice Rolling, Hand Management, Open Drafting, Re-rolling and Locking, Set Collection, Take That, Variable Player Powers
RozšířeníValhalla: Dawcy Krwi, Valhalla: Dwarves, Valhalla: Loki's Cunning, Valhalla: Riders of War, Valhalla: Solo Mode Expansion, Valhalla: Thor's Support, Valhalla: Valkyries, Valhalla: Warriors of Asgard
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Crowdfunding: zagramw.to, Misc: LongPack Games, Mythology: Norse, Theme: Vikings
Alternativní názvyВальхалла

Valhalla je hrou kostkového rázu, ve které výsledné ikony potřebují hráči umisťovat na vyložené karty. Tím teprve umožňují svým bojovníkům, aby se zapojili do bitvy a tím si vysloužili místo v titulní Valhalle. Hra funguje pěkně v základu, ale při tom obsahuje řadu dalších variant, které dále obohacují partii. Valhalla se nám líbí svojí atmosférou a je solidní šance, že se bude líbit i vám.

+ téma a atmosféra
+ zpracování
+ spousta variant