Recenze: Zpocalypse 2: Defend the Burbs – boj se přenáší k nám

zpocalypse-2-31

Stačilo, aby ožila jedna mrtvola. Všechno ostatní bylo už jen otázkou času. Šíření nákazy se zpočátku zdálo pomalé a někteří mohli získat pocit, že to vše WHO má pod kontrolou. Jenže pak situace nabrala mnohem dramatičtější spád. Nové nápisy „Konec se blíží“ se přestaly objevovat. Je to tak zřejmé, že nikdo nemá potřebu to dále zdůrazňovat. Teď už se snažíme jen přežít co nejdéle.

Obrázek nemrtvého konce světa si pro nás ve hře Zpocalypse 2: Defend the Burbs připravili ve firmě GreenBrier Games (Grimslingers). Hru vytvořil Jeff Gracia, s grafikou mu pak výrazně pomohl Stephen Gibson a komplet vyšel v roce 2016. Jedná se o druhou vylepšenou edici hry Zpocalypse z roku 2013. I dvojka si prošla testem na serveru Kickstarter, kde získala podporu šesti set hráčů. Nečekejte ale od této recenze nějaké srovnání, protože s původní verzí nemáme zkušenosti. Budeme tedy hodnotit naprosto nezávisle tuto novou, jako by se jednalo o zcela novou hru.

Uvnitř krabice s apokalypsou na hráče hromada čtvercových desek představujících okolí budovy, ve které hráči nalezli útočiště. Také samotná stavba má svoji mapku a to i pro svoje druhé patro. Právě z těchto kartonových desek vytvoří hráči mapku a druhé patro položí hned vedle. Ke každé ze stran ulic kolem domu hráči přiloží žetony objevení monster a položí poblíž také velkou akční desku s kalendářem. Jednotlivé partie se řídí scénáře, který hráče postupně provádí příběhem zombie nákazy. Postupně se tak děj rozšíří i mimo budovu a její nejbližší okolí. Ale to už prozrazujeme až příliš.

zpocalypse-2-07

V průběhu přípravy si hráči každý vyberou svoji sestavu dvou přeživších (obvykle náhodně) a dvou startovních zbraní. Tyto karty přiloží ke speciální desce ve své barvě. Z jednoho z hrdinů udělá vůdce. Každá z pozic pro hrdinu na plánu nabízí otočný ukazatel životů a uprostřed se pak bude otáčet signalizace obrany. Nahoře je místo k zastrčení karet výbavy a dalších předmětů. Podle barvy dostanou účastníci také jeden ukazatel, kterým označí startovní pozici na trase postupu (na akční desce). Spousta scénářů pak obsahuje specifická další pravidla, která mírně upraví průběh.

Hrdinové začínají vždy na místě, které jim předepíše současný stav příběhu. Na začátku partie hráči také obsadí plán nemrtvými – dva protivníky za každého účastníka partie. V základu je úkolem všech zúčastněných přežít noc, která trvá pět kol. V každém kole se pak dostane hráč jedenkrát k tahu. Zahájí jej hodem červeným kostkami (dvě za každého člena skupiny) a počet puntíků udává energii (akční body). Aktivní hráč si je uspořádá před sebe a postupně je utratí za dostupné akce.

Aktivit samotných není příliš, protože Zpocalypse je zaměřena čistě na boj a přežití. I tady potřebují mít k dispozici akční body, které lze utratit za zasazení úspěšné rány. Je možné kombinovat více kostek a každá zbraň má svůj dosah uvedený v políčcích mapy. Úroveň hrdiny v daném typu boje určuje, kolik kostek lze maximálně utratit. K tomu mají postavy i zbraně dovednosti, které lze také za body (nebo dokonce zdarma) využít.

zpocalypse-2-01

Na závěr po hráčích se na řadu dostanou také nemrtví. Posunou se o několik polí, poté zaútočí a uštědří hrdinům nějaké zranění. Nemrtví hráčům vydrží dělat společnost pět kol, po kterých se případné zbývající příšery dají na útěk před vycházejícím sluncem – noc skončila. Jenže právě tím hráčům uštědří zásah neštěstí – za každou uniklou plouživou postavu se posune ukazatel na stupnici zkázy. A pátý bod znamená, že v příštím kole bude nově objeveným nepřátelům dělat společnost jeden silný mutant navíc. Naopak hráči postupují také po této stupnici a za každou poraženou zombie dostanou jeden vítězný bod. Postavy hráčů pak mohou v průběhu času dokonce získávat perky, tedy speciální vylepšení.

Ale to všechno jsme se bavili pouze o polovině hry, ve které Slunce nesvítí. Pak je tu ještě denní fáze, ve které musí hráči svoje hrdiny léčit, krmit, ale mohou s nimi také provádět různé přípravné práce. Skupinka bránících se lidí dostane také nějaké zdroje. Většinu z nich si ale musí najít sami prostřednictvím akce hledání (scavenge), k nimž opět použijí kostky. S pomocí šikovnosti mohou vyrobit (craft) předměty a vylepšovat tak svůj dům a jeho obranu. Lze také snížit úroveň stupnice zkázy vysláním některých hrdinů na hlídku (guard duty) a jiné zase vyléčit.

zpocalypse-2-09

Hráči tak odráží jeden nájezd zombie za druhým. Přečkají jednu noc, ale o chviličku později je tu zase stmívání a další boj. V případě, že stupnice zkázy dostoupá až k číslici třicet, končí veškeré snažení prohrou celého týmu. To naopak vítězství nemusí patřit nutně všem. Hráči sice uspějí jako celek v kapitole příběhu, ale současně podle nasbíraných bodů shrábne smetanu ten nejaktivnější.

Zpocalypse 2: Defend the Burbs je další hrou v řadě, která nám dá do rukou zodpovědnost za osud světa a postaví nás do čela boje proti nemrtvé nákaze. Zombíci tady jsou zcela nemyslící stvoření, které mají několik úrovní sil a náročnosti.

Větší hloubku zase tato hra přinesla do hrdinů a jejich možností. Nejzajímavější je rozdělení na dvě fáze dne přesně, jako by to bylo v opravdovém boji s nákazou zombie. V noci se tedy šíří strach, je třeba bojovat a bránit každý centimetr. A když svítí slunce, není čas na odpočinek, ale na vylepšení obrany a doplnění surovin. Téma tedy je stále tady a v atmosféře nijak nezklame.

zpocalypse-2-10

Ale ještě zpět k denní fázi, která si zaslouží zdůraznění. Hráči totiž mohou získávat předměty hledáním v troskách, ale potřebují k tomu hozené puntíky. Ale i samotné vytváření předmětů je perfektním přídavkem, který dodává hráčům pocit, že to není všechno jen o bezhlavém mlácení a střílení. Právě den je moment, kde tato hra září nejvíce.

I tentokrát je v centru dění kampaň a celý příběh, kolem kterého se hra točí. Tady by měla Zpocalypse získávat plusové body. Jednotlivé scénáře jsou opravdu jiné, lehce se mění pravidla a hráčům nabízí pocit kontinuity. Ten je navíc podpořen i vylepšováním postav mezi jednotlivými partiemi, které udělá hráčům radost. Každý takovýto prvek, který se mezi hrami přenáší, vylepšuje celý zážitek.

zpocalypse-2-17

S průběhem partie se ale pojí hned několik zásadních prvků, u kterých se názor na hru bude u mnoha zájemců lišit. V první řadě každé kolo určí červené kostky všechno, co může hráč dělat. A má to velmi výrazný vliv na šance. Navíc herní doba jednotlivých příběhů je velmi nevyrovnaná a může se pohybovat mezi dvěma hodinami, ale i mnohem delší partií. A to už je čas, který není každý z nás obětovat pravidelně deskové hře. Díky tomu není snadné Zpocalypse 2 vůbec dostat na stůl. Na druhou stranu v krabici najdete možnost ukládat a zase „nahrávat“ partii.

Zařazení částečné kooperace, ve kterém nakonec vyhraje příběh pouze jeden z účastníků, je trochu zvláštním rozhodnutím. Celkový dojem spíš kazí a narušuje společné plánování. Nás tato část partie a její závěr nebavila, a proto jsme na měření sil mezi hráči rezignovali.

zpocalypse-2-24

Zpocalypse 2: Defend the Burbs nakonec přesvědčilo pouze částečně. Téma je spolehlivé, ale tak kooperace už tu byla lepší. Hráči se i tady pobaví příběhem a atmosférou, ale to prostě nestačí. Dost velkou část zážitku kazí náhoda a dlouhá herní doba některých scénářů. Zpocalypse 2 není špatnou hrou a obsahuje zajímavé myšlenky, jen prostě nebude tou nejlepší.

AutorJulie Ahern, Walter Barber
IlustraceStephen Gibson, Henning Ludvigsen
VydavatelGreenbrier Games
Herní doba720
KategorieCard Game, Dice, Miniatures, Zombies
MechanismyAction Points, Chit-Pull System, Cooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Role Playing, Storytelling, Tile Placement, Variable Player Powers
RozšířeníZpocalypse 2: Wasteland
RodinaCrowdfunding: Kickstarter

Zpocalypse 2 je solidní zombie hrou, která nechá hráče stát bok po boku. Bránění domu je rozděleno na noc a den, ve kterých se vždy děje něco jiného. A právě z toho těží celkový zážitek hry, který je ale jinak dost obyčejný a především velmi náhodný. Kostky zde rozhodují z velké části. Dojem zachraňuje propojený příběh a atmosféra. Díky tomu nakonec Zpocalypse je konkurencí pro Zombicide, ačkoliv o kapku slabší.

+ scénáře
+ atmosféra
+ denní fáze