Recenze: Karuba Junior – tři týdny dovolené v češtině

Kluci na táboře objevili mapu pokladu. Řekl to Tonda. Tvrdil, že je viděl, jak na ni hledí. Ale jsou starší a na mě se dívají, jako bych byl otravná moucha. To bylo všechno pravda včera. Ale někdo je udal a teď byla mapa uzamčena ve šuplíku učitele. Nakonec jsem se mohl ukázat užitečný. Když jsem mapu vrátil, museli mě vzít na svou párty. A tak, když tábor skončil, čekali jsme na další, dobrodružnější část letošní dovolené. Vše, co jsme museli udělat, bylo počkat, až rodiče nebudou doma.

Dětská expedice navštěvuje hráče i doma, aniž by museli utíkat před rodiči. Pro všechny dobrodružství hladové děti je připravena desková hra Karuba Junior. Jedná se o variantu velmi populární hry Karuba pro starší hráče. Na rozdíl od soutěže původní verze tentokrát Rüdiger Dorn a Tim Rogasch zvolili kooperativní přístup. Hra je dostupná pod značkou HABA s ilustracemi studia Vieleck a především nyní i v češtině zásluhou oficiálního distributora značky HABA pro ČR a SR.

Žlutá krabice je poměrně velká pro dětskou hru. Na víku vidíme skupinu dětí, které se vydávají na dobrodružství na nějaký tajemný ostrov. Ale kvůli velikosti přichází první lehká zklamání po otevření krabice. To proto, že tam je pouze jedna oboustranná herní deska se mořem a pláží, sada 28 dílků a poté jen dřevěné figurky.

Na začátku hry si děti připraví tuto startovní mapu a rozloží kompletní výběr dlaždic, ale jejich obrázky musí být otočeny dolů. Tři dobrodruzi jsou pod společnou kontrolou, takže hráči budou bojovat jako tým. Figurky začínají na pláži, zatímco dřevěná plachetnice se objeví na obzoru na nejvzdálenějším místě od pevniny. Její trasa se klikatí jako had směrem k ostrovu. Jsou to piráti, kteří viděli děti a chtějí jim teď ukrást poklad.

Celá skupina hráčů střídavě vykonává své tahy. A úkolem aktivního hráče je otočit jednu z libovolných dlaždic a umístit ji co nejblíže k již objevené mapě. Dílek ukazuje nově objevenou džunglovou cestu. Při pokládání musí být samozřejmě správně propojeny všechny cesty a oblasti s stromy.

Základem všeho jsou obsahy dlaždic. Nejde totiž pouze o cesty, ale také slepé cesty s tygrem hrají důležitou roli. Takový nepříjemný překvapení neznamená nic negativního, jen hrdinové už tuto cestu nemohou prozkoumat. Mezi rozloženými dlaždicemi jsou také obrázky pirátské lodi. Pokud členové týmu objeví tento dílek, hráči musí posunout nepřátelskou loď o jedno políčko směrem k ostrovu.

Nejlepší zprávou při otáčení dlaždic je nalezení pokladu. To je konečně okamžik, kdy se jeden z hrdinů z počátku lesa může pohnout směrem k úlovku.

Po otočení a položení dlaždice bude další hráč dělat totéž. Tak se všichni členové týmu střídají, dokud nenajdou kompletní sadu tří pokladů. Takže pokud každý z malých hrdinů střeží poklad a pirátská loď ještě nemůže přistát, mohou děti oslavit společné vítězství. Ale hráči mohou také prohrát tím, že špatně umístí dlaždice a nemohou správně položit další průchod. Bloudili v džungli a selhali.

Karuba Junior je skutečně jednoduchá hra pro ty nejmladší děti. Mimo umístění dlaždic nemohou ovlivnit mnoho. Prostě si užívají dobrodružství objevování džungle. Nejde o paměť nebo cokoliv. Ale zde je třeba zdůraznit cílový věk, který byl stanoven na čtyři roky. A je důležité, aby se děti naučily nejen spolupracovat s ostatními, ale také organizovat vzory a vytvářet cesty k následování.

Hra je zcela náhodná, protože ji nelze ovlivnit. No, právě tady je důležité zdůraznit, že jedna z podmínek pro prohru závisí zcela na těchto obrázcích. Stejně jako u Drachenturmu se nepřítel hráče posune v závislosti na otáčení dlaždic. A zatímco byla tato smůla zachráněna jinými herními možnostmi, tato nenabízí žádný krok dál.

Ale není to překvapující. Malé děti totiž nepotřebují žádnou složitou, promyšlenou výzvu. Potřebují jednoduchý mechanismus, který bude zábavný a podporuje jejich představivost. Karuba Junior má pro to dobrý základ.

A protože se hráči nerozdělují na hrdiny, počet účastníků nemá vliv na atmosféru. Snad jen čekání je delší. Jinak se mohou lépe dorozumívat a radit si s správným umístěním dlaždic.

Bohužel malí hrdinové dětí jsou ve hře pouze pro výzdobu, protože se nepohybují po mapě. Ale to nemění skutečnost, že tyto skvělé figurky mají důležitou roli v krásném vzhledu celé hry. Je to pohádka a skutečně vytváří dobrodružnou atmosféru u malých dětí. Největší radost bude určitě z krásné pirátské lodi.

Karuba Junior je zábavná hra pro děti, které ji vnímají jako jedno velké dobrodružství. Naplnění desky spočívá pouze v otáčení dlaždic, ale pro malé hráče to stačí. Bloudění v džungli jim přinese mnoho zajímavých zážitků. Karuba Junior dělá děti šťastnými.

Facebook: @HabaCeskoSlovensko

Instagram: @haba_cesko_slovensko

YouTube: @PLAYATELIER